Kirjoittaja Aihe: Depollution & moottorin vikavalo  (Luettu 1735 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
Depollution & moottorin vikavalo
« : Marraskuu 26, 2017, 20:35:52 »
Nyt olisi apu tarpeen. Kyselin toisaallakin, mutta vielä en ole oikein löytänyt mitään.
Auto on 2007 Citroen C4 1.6 diesel BMP.
Autosta loppui taannoin polttoaine (range näytti muistaakseni 55 km!). Huoltoasemakävelyn jälkeen auto käynnistyi ja kaikki toimii hyvin, PAITSI moottorin vikavalo syttyi ja palaa koko ajan. Näytössä vilahtaa silloin tällöin teksti "depollution system faulty".

Vaihdoin polttoainesuodattimen, ilmanputsarin ja pumppasin ilmauspallon kovaksi (pariinkin kertaan).
Lisäksi käytin imusarjan puhdistusainetta, ei apua siitäkään.

Minulla on Lexia/Diagbox, mutta en ole mikään kovin hyvä sen käytössä. Vikakoodit/vikavalon saa poistettua, mutta ilmestyvät aina heti uudestaan.

Seuraavat koodit saattavat liittyä asiaan:
P0401 ja P0402 Ilmapiiri
P1457 Pakosarjan paine-eroanturin signaali
P2032 Katalysaattorin myötävirtainen lämpötilasignaali

Keksiikö joku jotain mullistavaa? Merkkihuollossa varmasti vaihdettaisiin puoli autoa varmuuden vuoksi, eikä se oikein olisi järkevää. Auto siis toimii täysin normaalisti lukuunottamatta tuota perhanan vikavaloa, josta katsastusmies ei varmaan ole innoissaan.

Voisin toki maksaakin, jos joku osaava pystyisi tutkimaan autoa. Asun Helsingissä, mutta voin 100 km säteelle ajellakin.

Poissa Tahma

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 264
  • Peukkuja: 3
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: Depollution & moottorin vikavalo
« Vastaus #1 : Joulukuu 02, 2017, 07:09:08 »
Josko olis apuja noista tehdas selvityksistä.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 407
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Depollution & moottorin vikavalo
« Vastaus #2 : Joulukuu 02, 2017, 08:53:39 »
Aikalailla viittaa egr venan sohlailuun. Ettei olisi sammuminenkin johtunut sen jumittelusta?

Lähtikö muuten tienpäällä käymään suoraan starttaamalla vai pitikö pumpata käsipumpulla?
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
Vs: Depollution & moottorin vikavalo
« Vastaus #3 : Joulukuu 02, 2017, 10:29:53 »
Kyllä sammuminen johtui polttoaineen loppumisesta.

Lähti käyntiin tien päällä pienen sahauksen jälkeen, ei tarvinnut pumppua puristella.

Mietin, että miten voisi olla EGR-venttiilin vika, kun ei ole oirehtinut mitenkään tuon tapahtuman jälkeen? Sentään jo tuhansia kilsoja ajettu sittemmin ja ainoa oire on tuo moottorin vikavalo ja silloin tällöin näytössä hetken palava teksti (joka siis syttyy aina myös käynnistyksen jälkeen).

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 407
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Depollution & moottorin vikavalo
« Vastaus #4 : Joulukuu 02, 2017, 12:04:20 »
Ite en ole koskaan saanut tota mun pösöö samalla koneella käymään startilla jos polttoaine on loppunut tai jostain muusta syystä polttoaineputkia olen roplaillut.

Tuo liian suuri/pieni ilmavirta ei vättämättä tunnu ajossa.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa ovi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 94
  • Peukkuja: 2
Vs: Depollution & moottorin vikavalo
« Vastaus #5 : Joulukuu 02, 2017, 13:18:02 »
Jos EGR on jatkuvasti kiinni, niin ei se välttämättä vaikuta käyntiin mitenkään, mutta silloin ilmamäärämittarin läpi kulkee enemmän ilmaa, kuin moottorinohjaus olettaa sitä menevän. Siitä sitten tulee vikakoodi, että mitattu ilmamäärä ei vastaa laskennallista arvoa.

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
Vs: Depollution & moottorin vikavalo
« Vastaus #6 : Joulukuu 02, 2017, 16:38:02 »
Mutta eikö Egr:n vaurioitumisesta tulisi joku ihan muu vikakoodi?

Nythän kai mikään koodi ei viittaisi Egr:ään, vai mitä? Muistaakseni Egr on aika syvällä, enkä rahankaan tähden viitsisi varmuuden vuoksi vaihtaa.

Poissa ovi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 94
  • Peukkuja: 2
Vs: Depollution & moottorin vikavalo
« Vastaus #7 : Joulukuu 04, 2017, 19:35:44 »
Sitä en osaa sanoa, että onko EGR:lle joku omakin koodi, mutta P0401 ja P0402 kertoo siitä, että mitattu ilmamäärä poikkeaa laskennallisesta arvosta. Tuohan voi johtua siitä, että EGR tai sen ohjaus ei toimi kuten sen pitäisi toimia. Toki voi johtua jostain muustakin.

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
Vs: Depollution & moottorin vikavalo
« Vastaus #8 : Joulukuu 04, 2017, 19:43:25 »
Hmmm, mistäköhän löytäisi Egr:n, jolla voisi testata?

Ostaisi sitten uuden, mikäli vika on siinä.

Onko kenelläkään vinkkejä, kiitos?

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 338
  • Peukkuja: 14
Vs: Depollution & moottorin vikavalo
« Vastaus #9 : Joulukuu 04, 2017, 21:28:34 »
Onkohan tuosta apua:

Tuo on kylläkin pienempitehoinen versio koneesta, onkohan niissä eroa. Näkeeköhän sinne purkamatta paljoakaan?

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
Vs: Depollution & moottorin vikavalo
« Vastaus #10 : Joulukuu 04, 2017, 22:24:15 »
Haynesin kirjan perusteella on aika syvällä.
Ei silti mikään mahdoton homma.

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 403
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Depollution & moottorin vikavalo
« Vastaus #11 : Tammikuu 08, 2018, 17:36:29 »
Hauskan kuulosta ku neitimekaanikko tekee huoltohommaa lintujen laulun muassa. Eikös toi ole Pösö. Citikassa C4 1,6 HDi:ssä ei näy ilmansuodatinta.
Minulla temppuili vaikka EGR oli suljettu ohjelmallisesti ja DBF heitetty linnuille.
Vika oli likaisessa ilmamassa-anturissa !
Kuparitahna ei ole parraasta päästä, vaan pitäisi käyttää keraamista, kun on kysymys alumiinista ja teräksestä.
Ja vielä kello ranteessa ?
Entäs tämä sitten, jos välijäähdyttimessä on paljon öljyä:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2018, 17:52:43 kirjoittanut eju »
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.