Kirjoittaja Aihe: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä  (Luettu 3128 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #25 : Helmikuu 22, 2018, 07:59:50 »
Mitä sellaista vaihteistossa voi olla, joka alkaa öljyn lämmettyä kunnolla toimimaan oikein?

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #26 : Helmikuu 22, 2018, 08:38:42 »
Olisko tähän otsikon vaivaan kellään uutta ideaa?
No mulla edellinen auto alkoi kolauttelemaan vaihtaessa, niin oli vaihteiston kiinnityspultti löystynyt. Mikä niistä, en tiedä, kun huoltoliikkeessä korjasivat. Oli halpa vaihteistoremontti, maksoi 6 € :)

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 376
  • Peukkuja: 3
  • C5
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #27 : Helmikuu 22, 2018, 09:52:31 »
Nyt kun luin luin JukkaT:n vastauksen niin meillä oli samoin AL4 laatikon takakiinnityksen pulteista yksi pudonnut ja kaksi löysällä sekä kannake murtunut hieman. Aina vaihtaissa reilummalla kaasulla päästi aika moisen paukauksen sekä kylmänä että kuumana.

Jospa nuo pultit on vai vähän löysällä niin vain kylmänä. Siis laatikon takatuki runkoon, sieltä alta löytyy ja helpo tarkistaa.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 992
  • Peukkuja: 8
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #28 : Helmikuu 22, 2018, 09:53:26 »
Mitä sellaista vaihteistossa voi olla, joka alkaa öljyn lämmettyä kunnolla toimimaan oikein?

Spekulaatiovaroitus:

Itse öljy ainakin juoksee öljykanavissa vaivalloisemmin kylmänä ja kun vaihteiston mekaniikka kai toimii pitkälti hydraulisesti, niin kestänee kylmillä öljyillä kauemmin ennen kuin esimerkiksi jokin kytkinpakkoja ohjaava hydraulinen aktuaattori täysin avautuu tai sulkeutuu öljynpaineen voimasta?

Jos lämpimillä litkuöljyillä solenoidiventtiilin ohjaama öljynpaine vaikuttaa lähes välittömästi myös hydraulimekaanisesti, niin lootalla voi mennä pasmat sekaisin kylmänä, kun se luulee, että hilavitkutin X "on jo päällä" vaikka todellisuuudessa se on vasta "melkein päällä" kun kylmä öljy kulkee ja reagoi hitaammin.

Jos pumppaat hallitunkkia ylös ilman kuormaa -30 asteessa vs. +30 asteessa, niin kylmänä se on vähän raskaampaa ja palautuu myös alas vähän hitaammin. Vaihteistossa on öljypumppu ja öljypumpun jatkona lienee jonkinlainen paineensäädin. Pumppu liikuttaa tietyn määrän öljyä per kierros, ja öljyhän menee sieltä, mistä sen on helpoin mennä. Jos pienemmät öljykanavat ovat kylmiä ja täynnä jähmeämpää öljyä, ja vain osaan niistä ohjataan solenoidien avulla painetta, tavallista isompi osa öljystä saattaa kiertää paineensäätäjän kautta suoraan paineettomalle puolelle, jolloin paine käytännössä vähän vaihtelee solenoidien ohjaamien kylmien ja hyhmäisten kanavien päässä. Lämpimänä öljy virtaa notkeasti joka paikkaan ja hydraulinen piiri toimii ikään kuin ideaalisti.

Toki lämmin öljy lämmittää myös vaihteistoa itseään ja toleranssit yms. palautuvat suunniteltuihin arvoihin, kylmänä voidaan olla lähempänä jotain raja-arvoja.

Joku oikeasti asioista tietävä voi kertoa lisää :)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 558
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #29 : Helmikuu 22, 2018, 09:56:51 »
Kyllähän tuo kylmänä tuntuu vähän nykäisevän 1>2. Sen aamun/ekan lähdön jälkeen ok. Ajettu 145tkm, eikä vielä tietoa öljynvaihdoista?