Kirjoittaja Aihe: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä  (Luettu 3127 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« : Marraskuu 21, 2017, 22:13:12 »
Otsikon mukainen vaiva autossa.
Laatikko vaihtaa ykköseltä kakkoselle paukauttaen/vaivalloisesti/klonksahtaen.
Vaihtotapahtuma on vähän samanlainen kuin robottilaatikoissa yleisesti on vaihto liikkeellelähdettäessä. Tähän lisänä vielä, että vaihteen vaihtuminen tai kytkeytyminen aiheuttaa klonksauksen.
Muiden vaihteiden vaihtumisessa ei ongelmaa.
Noin 20 km ajon jälkeen alkaa vaihtaa lähes huomaamattomasti myös ykköseltä kakkoselle.
Vaihteistoon on vaihdettu venttiilit. Öljyt ja suodatin. Paineet on mitattu. Ohjelmisto on päivitetty. Mitään symboleja ei vilku eikä vikailmoituksia tule näytölle.
Löytyykö keltään ajatusta, että mistä voisi olla kysymys?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 894
  • Peukkuja: 13
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #1 : Marraskuu 21, 2017, 22:51:13 »
Voiskohan olla vaihteensiirron solenoidissa vikaa, niitähän ei yleensä vaihdella?
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 992
  • Peukkuja: 8
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #2 : Marraskuu 21, 2017, 23:34:41 »
Laatikko vaihtaa ykköseltä kakkoselle paukauttaen/vaivalloisesti/klonksahtaen.
...
Löytyykö keltään ajatusta, että mistä voisi olla kysymys?

Ootko varma, että on oikeasti 1->2 vaihto eikä vaan se, että turbiinilukko menee päälle?

Vaihtaako normaalikierroksilla vai pitääkö revitellä korkeammalle, että vaihto tapahtuu?

Poissa Wiltsu-boy

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #3 : Marraskuu 22, 2017, 00:40:04 »
Itsellä sama -01 C5, kylmänä on aika karun tuntuista, jotenkin tuntuu että se töksähtää juurikin kun ei vaan kiihdytä suoralla tasaisesti vaan laittaa jarrua samoihin aikoihin kun laatikko vaihtaa isommalle.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #4 : Marraskuu 22, 2017, 04:42:04 »
Tämä voisi olla mahdollista.

Voiskohan olla vaihteensiirron solenoidissa vikaa, niitähän ei yleensä vaihdella?

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #5 : Marraskuu 22, 2017, 04:45:11 »
Oon varma. Turbiinilukon kytkeytyminen ei ole yhtä voimakas.
Vaihtaa normaalikierroksilla.

Ootko varma, että on oikeasti 1->2 vaihto eikä vaan se, että turbiinilukko menee päälle?

Vaihtaako normaalikierroksilla vai pitääkö revitellä korkeammalle, että vaihto tapahtuu?

Poissa BasicDude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #6 : Marraskuu 22, 2017, 07:13:57 »
Jossain määrin ominaisuus. Riippuu tietysti kuinka voimakas tuo paukahdus on. Itselläni vaihtaa nätisti jos lähtee hissukseen liikkeelle, samoin jos lähtee kunnolla kiihdyttäen kierrokset reilut 3000rpm. Mutta jos lähtee siten, että kierrokset 2500-3000rpm  niin saattaa vähän kolahtaa.

Onhan öljyä varmasti oikea määrä?

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #7 : Marraskuu 22, 2017, 07:33:19 »
Veikkaisin, että tuo paukahdus on vähän liian kova.
Mullakin on sillä tavalla, että jos hitaasti lähtee niin se klonksaus on aika vaimea.
Risteyksestä normaalisti kiihdyttäessä se on pahin, varmaankin just tuolla kierrosalueella 2500-3000 rpm.
Nilkka suorana jos lähtee valoista, niin se klonksaus on sielä vaihdossa, mutta se on niin nopea, että sitä ei merkittävästi huomaa.
Taikka se on enemmän sellanen nopea nyppäys.

Luottaisin siihen, että öljyä on varmasti oikea määrä. Auto on huollettu ammattilaisilla. 


Jossain määrin ominaisuus. Riippuu tietysti kuinka voimakas tuo paukahdus on. Itselläni vaihtaa nätisti jos lähtee hissukseen liikkeelle, samoin jos lähtee kunnolla kiihdyttäen kierrokset reilut 3000rpm. Mutta jos lähtee siten, että kierrokset 2500-3000rpm  niin saattaa vähän kolahtaa.

Onhan öljyä varmasti oikea määrä?

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 248
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #8 : Marraskuu 22, 2017, 10:06:09 »
Onkos tossa se lumihiutale, että lähtee kakkosella liikkeelle?
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #9 : Marraskuu 22, 2017, 10:22:51 »
On joo, mutta mun mielestä se lähtee siinä talviasennossakin ykkösellä liikenteeseen. Pitää koittaa vielä.


Onkos tossa se lumihiutale, että lähtee kakkosella liikkeelle?

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 992
  • Peukkuja: 8
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #10 : Marraskuu 25, 2017, 13:21:00 »
Olen huomannut, että AL4 on nykinyt viimeisen vuoden ajan kylmänä hieman, kun ajelee maltillisilla kierroksilla kylmästartin jälkeen. Pari viikkoa sitten vaihdoin öljyt ja nykiminen on vielä lisääntynyt, liekö ne kuuluisat paskat lähteneet liikkeelle. Öljyt oli aika siistin punertavat, ei mitään mustaa lierua. Magneettiventtiilit on vaihdettu ehkä kolmisen vuotta sitten. Silloin oli siis edellisen kerran osaöljynvaihto ja sen jälkeen kyllä toimi pehmeästi.

Kannattaisko tuohon nyt vielä vaihtaa pari kertaa öljyt uudelleen ja katsoa, jos tokenisi? Voiko venttiilejä puhdistaa, jos uudetkin ovat keränneet irtopaskaa?

Vaihdot on ok, samoin luistatus kylmänä. Pientä nykimistä vaan, kunnes lämpenee. Viittaisko toi enempi turbiiniongelmaan vai lukituspantoihin?

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #11 : Marraskuu 25, 2017, 15:14:55 »
Paukauttavan vaihdon pystyy välttämään sillä, että napauttaa talviasennon päälle juuri ennen vaihteen vaihtumista kakkoselle.
Silloin vaihto on sulava.
Talviasento päällä jatkuvasti ajaminen taas ei poista ongelmaa.

Poissa BasicDude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #12 : Marraskuu 28, 2017, 20:00:12 »
Teinpä mielenkiintoisen havainnon. Kaasupolkimessa on ollut pieni viive. Ajattelin kaasupolkimen sopeutusta jonka ohjeet löytyy tältäkin foorumilta. Noh, kaasupolkimen toimintaan ei vaikuttanut mutta vaihteiston toiminta muuttui todella pehmeäksi / huomaamattomaksi.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #13 : Marraskuu 28, 2017, 20:02:34 »
Tein tämän itsekin ja toivoin muutosta, mutta ei tullut minkäänlaista.

Teinpä mielenkiintoisen havainnon. Kaasupolkimessa on ollut pieni viive. Ajattelin kaasupolkimen sopeutusta jonka ohjeet löytyy tältäkin foorumilta. Noh, kaasupolkimen toimintaan ei vaikuttanut mutta vaihteiston toiminta muuttui todella pehmeäksi / huomaamattomaksi.

Poissa BasicDude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #14 : Marraskuu 28, 2017, 20:51:08 »
Tuossa sopeutuksessa joka vaiheessa pitää ilmeisesti odotella 20sek. Koklaas vielä silleen.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #15 : Joulukuu 02, 2017, 19:32:49 »
Itse itseäni lainaten.
Tuolla tosiaan pystyy sen katapulttivaihdon välttämään.
Pitää oppia tietämään se kohta, jossa vaihde on vaihtumaisillaan kakkoselle.
Just siinä kohdassa kun nappaa talviasennon päälle, niin vaihto on sulava kuin mikä.
Ilman sitä  *TUM!* ominaisuutta.

Olispa kiva tietää, että mitä se talviasennolle kytkeytyminen siellä muuttaa niin, että vaihdon laatu paranee radikaalisti.
Ja olispa kiva, kun loota älyäis ite tehdä sen.

Paukauttavan vaihdon pystyy välttämään sillä, että napauttaa talviasennon päälle juuri ennen vaihteen vaihtumista kakkoselle.
Silloin vaihto on sulava.
Talviasento päällä jatkuvasti ajaminen taas ei poista ongelmaa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #16 : Joulukuu 03, 2017, 10:53:17 »
Olisiko ero siinä jos/kun talviasennolle klikatessa loota vaihtaa kakkosen sijasta kolmoselle?

Tuossa tilanteessa kun kakkoselle vaihtaessa vaihtuu paukahduksella, niin oletko tunnistanut lukittuuko turbiini samalla vai jääkö se auki? Meinaan että tulisiko nykäys kakkosen kytkimen sijasta turbiinilukon liian äkkinäisestä toiminnasta.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #17 : Joulukuu 03, 2017, 11:11:11 »
Sanoisin, että tuo mun auto lähtee talviasennollakin ykkösellä liikkeelle. Siitä päättelen, että talviasento päällä, kun laitan vaihdekepin manuaalipuolelle niin ykkönen siellä on valittuna. Eikä se kyllä niin paljon mun mielestä talviasennolla luistata liikkeellelähtiessä, että se olis kakkosvaihde.

Turbiini lukittuu vasta vähän myöhemmin, se on huomattavasti pienempi nykäys.


Olisiko ero siinä jos/kun talviasennolle klikatessa loota vaihtaa kakkosen sijasta kolmoselle?

Tuossa tilanteessa kun kakkoselle vaihtaessa vaihtuu paukahduksella, niin oletko tunnistanut lukittuuko turbiini samalla vai jääkö se auki? Meinaan että tulisiko nykäys kakkosen kytkimen sijasta turbiinilukon liian äkkinäisestä toiminnasta.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 558
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #18 : Joulukuu 03, 2017, 12:52:35 »
On huomattu nykäyksiä 1-2. Kun lähtee kone aivan kylmänä. Olisiko vain jokin lämpötilasta riippuva sopeutuminen petaalin ja toosan välillä?

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 992
  • Peukkuja: 8
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #19 : Joulukuu 03, 2017, 16:08:21 »
Sanoisin, että tuo mun auto lähtee talviasennollakin ykkösellä liikkeelle. Siitä päättelen, että talviasento päällä, kun laitan vaihdekepin manuaalipuolelle niin ykkönen siellä on valittuna.

Huomaatko vaihdon kakkoselta ykköselle, kun siirryt lumiasennosta manuaalipuolelle? Se voi olla aika huomaamaton, kun turbiini on auki.

Tuo sportti ja lumi kun toimivat vain D-asennossa, jolloin ne eivät enää ole manuaalipuolelle siirryttäessä päällä, ja perstuntuman mukaan D:ltä M:lle siirryttäessä laatikko saattaa samalla vaihtaa pykälää muutenkin. Joten voi hyvin olla, että et sitä lumimoodin kakkosvaihdetta ikinä näe manuaalipuolelle siirryttyäsi.

Eikä se kyllä niin paljon mun mielestä talviasennolla luistata liikkeellelähtiessä, että se olis kakkosvaihde.

Vaikea pitäis olla huomaamatta: lumiasennossa vaatii hurjaa koneen kierrättämistä eikä se silti minnekään kiihdy.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #20 : Joulukuu 03, 2017, 16:43:29 »
Ei vaadi minkäänlaista ylimääräistä vaivaa tuo talviasennolla liikkeellelähteminen tuolla omalla autollani.
Ja aivan samalla tapaa se vaihtaa ykköseltä kakkoselle oli talviasento päällä tai ei.
Vertailun vuoksi: joskus ajelin Volvolla. Siinä vaihteiston talviasennon vaikutuksen todella huomasi, se lähti liikkeelle kakkosella, ellei jopa kolmosella. Vaihteita oli neljä kaikenkaikkiaan. Samoin Mersussa vaikutuksen huomaa hyvin.

Kakkosvaihteelta kolmoselle vaihtoa tuo talviasento venyttää pikkusen normaaliasetusta pidempään tuossa C5:ssa rauhallisessa ajossa.
Normaaliasetuksella sanoisin kolmosvaihteen vaihtuvan noin 47 km/h tietämillä ja talviasennolla raja vaikuttaa olevan tiukasti 50 km/h mittarin mukaan.

En ole ajanut toisella vastaavalla C5:llä niin, että olisin koittanut talviasentoa vaihteistosta, joten en osaa sanoa, että toimiiko autoni eri tavalla kuin muut. Ja jos toimii, niin vielä vähemmän tiedän syyn siihen.

Ulkomaista foorumia (http://www.peugeotforums.com/forums/206-35/206-snow-mode-17/)
lueskelin ja siellä eräs kirjoittaja meinasi, että aiemmat AL4:set lähtevät lumi-asetuksella liikkeelle kakkosvaihteella, kun taas myöhemmät eivät.


Sanoisin, että tuo mun auto lähtee talviasennollakin ykkösellä liikkeelle. Siitä päättelen, että talviasento päällä, kun laitan vaihdekepin manuaalipuolelle niin ykkönen siellä on valittuna.

Huomaatko vaihdon kakkoselta ykköselle, kun siirryt lumiasennosta manuaalipuolelle? Se voi olla aika huomaamaton, kun turbiini on auki.

Tuo sportti ja lumi kun toimivat vain D-asennossa, jolloin ne eivät enää ole manuaalipuolelle siirryttäessä päällä, ja perstuntuman mukaan D:ltä M:lle siirryttäessä laatikko saattaa samalla vaihtaa pykälää muutenkin. Joten voi hyvin olla, että et sitä lumimoodin kakkosvaihdetta ikinä näe manuaalipuolelle siirryttyäsi.

Eikä se kyllä niin paljon mun mielestä talviasennolla luistata liikkeellelähtiessä, että se olis kakkosvaihde.

Vaikea pitäis olla huomaamatta: lumiasennossa vaatii hurjaa koneen kierrättämistä eikä se silti minnekään kiihdy.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2017, 18:06:13 kirjoittanut C5-2005 »

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 992
  • Peukkuja: 8
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #21 : Joulukuu 03, 2017, 20:36:21 »
Kakkosvaihteelta kolmoselle vaihtoa tuo talviasento venyttää pikkusen normaaliasetusta pidempään tuossa C5:ssa rauhallisessa ajossa.
Normaaliasetuksella sanoisin kolmosvaihteen vaihtuvan noin 47 km/h tietämillä ja talviasennolla raja vaikuttaa olevan tiukasti 50 km/h mittarin mukaan.

Kokeilin äsken omalla ykköskoppaisella. Talviasento päälle ja manuaalille: kolmonenhan siellä paistoi! Liikkeellelähtö kyllä sen mukaista, eli ei ihan kevyellä kaasulla kulje. Eikä ala kovin helpolla lumessa ruopimaan, mikä tuon lumimoodin tarkoituskin on.

Eli saattaa tosiaan lähteä tosiaan ykkösellä sulla. Tosin outo talviasentohan se on, jos se ei missään tunnu. Vaihtorajatkin luulis tulevan vielä aiemmin vastaan kuin normimoodissa.

Ellei joku ole vaihtanut sportti- ja luminapin piuhoja keskenään :D

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 992
  • Peukkuja: 8
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #22 : Joulukuu 03, 2017, 20:38:16 »
Joo, ja mulla ei paukauta AL4 vaihteita, paitsi joskus ryömittäessä kakkosella ylämäkeä hiljaa ja sitten rysähtää ykkönen silmään, kun vauhti hiljenee. Xantiassa AL4 rysäytti aina ensimmäisellä kerralla kylmälähdön jälkeen turbiinilukkoa, minkä jälkeen vaihtoi moitteetta.

Hieman tosin vaihdot tuntuvat nykyisin, pitäisi kai vaihtaa liemet vielä kertaalleen. Olikos AL4:ssa jotain adaptaatioiden nollausta mahdollista tehdä, kun tehdään öljynvaihto?

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #23 : Joulukuu 03, 2017, 20:46:23 »
Mäkin tuossa kävin omalla autolla ajamassa ja nyt oon täysin varma, että se lähtee ykkösellä liikkeelle myös talviasennolla.
Sporttiasento venyttää vaihteiden vaihtumista talviasentoa enemmän.
Kyllä siitä saa adaptaatiot nollattua.
Mun autosta nollattiin vaihteiston opit laatikon ohjelmiston päivityksen yhteydessä merkkihuollossa.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 173
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #24 : Helmikuu 21, 2018, 19:09:32 »
Olisko tähän otsikon vaivaan kellään uutta ideaa?