Kirjoittaja Aihe: DS3 ulisee  (Luettu 3413 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 224
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: DS3 ulisee
« Vastaus #25 : Marraskuu 08, 2017, 10:35:22 »
Kyllähän se todennäköisin ulinan lähde on jokin laakeri. Jos ei pyöränlaakeri niin sitten vaihdelaatikossa joku laakeri tai vaikka vetoakselin tukilaakeri jos autossa erikseen semmoinen on. Eikä pidä unohtaa apulaitehihnan pyörien laakereita...

Vaihdelaatikko jos on hajoamassa tai vaikka öljyä puuttuu niin siitä voi kuulua mitä ihmeellisimpiä ulinoita, kitinöitä ja haamuääniä. (Nimim kokemusta on monen sadan kilometrin matkalta...)
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Trnquill

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: DS3 ulisee
« Vastaus #26 : Marraskuu 08, 2017, 11:00:21 »
Apulaitehihnaan tämä tuskin liittyy, koska kuuluu vain auton liikkuessa. Pyöränlaakerit ja vaihdelaatikon "vetoakselin pään" laakerit voisivat tulla kysymykseen, kyllä. Odottelen yhä vastausta huollosta.

Poissa Trnquill

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: DS3 ulisee
« Vastaus #27 : Marraskuu 13, 2017, 15:05:20 »
Huollossa porukassa pohdittiin ja tultiin siihen lopputulemaan, että kyllä tämä tosiaan on "auton ääni", eli ääni jota auto vaan pitää. Alusta värisee tietyllä tapaa, ohjaamon ilma resonoi sopivasti ja niin edelleen. Muuta ratkaisua ei oikein keksitty, kun ääni ei riipu nopeudesta mutta tien pinnasta hieman. Tasaisella tiellä ääni vaimenee vähän (kun tärinätkin vaimenee), krouvimmalla asvaltilla ääni on voimakkaampi. Samalla tarkistettiin varmuuden vuoksi pyörän laakerit, ne olivat kaikki priimaa.

Pitää änkeä muutamien muiden Citikoiden kyytiin kuuntelemaan, onko ääni merkille tyypillinen.

Veikkaan, että tämän kaiken juurisyy on se, että tuo PureTech 110 on niin hiljainen moottori (ja DS3 sen verran pätevästi äänieristetty moottoritilaltaan), ettei se peitä alleen ääniä, jotka normaalisti peittyisivät. Eli auto tuntuu pitävän outoa ääntä, koska se on liian hiljainen! :D Mun on tarkoitus asennuttaa autoon jossain vaiheessa paremmat kajarit eteen ja taakse ja samalla äänieristää ovet ja takapään sivuseinät. Saa nähdä miten ääni muuttuu - jos ollenkaan. Jossain vaiheessa voisi myös demppailla vararenkaan paikan, sitähän ei ole käytännössä äänieristetty ollenkaan ja se on pelkkää tyhjää täynnä olevan kaikukoppa. Takakopan sivuseinissä oli vähän jotain vaimennusainetta, mutta sinnekin kyllä mahtuu lisää Ewonaa.

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: DS3 ulisee
« Vastaus #28 : Marraskuu 13, 2017, 15:47:40 »
Ei muuta kun vaimennusmattoa laittamaan vaan :)
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 224
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: DS3 ulisee
« Vastaus #29 : Marraskuu 13, 2017, 16:41:46 »
Huollossa porukassa pohdittiin ja tultiin siihen lopputulemaan, että kyllä tämä tosiaan on "auton ääni", eli ääni jota auto vaan pitää.

No, onhan sekin mahdollista. Tai sitten se on esim rengasääni, ja on käynyt huono tuuri että sekä kesä- että talvirenkaat pitää samanlaista ulinaa. Mulla vaan talvikumit pitää sellaista jollotusta tasaisella tienpinnalla että epäilin jo koko auton kohta räjähtävän ennen kuin tajusin että renkaista se ääni tulee...

Lainaus
Jossain vaiheessa voisi myös demppailla vararenkaan paikan, sitähän ei ole käytännössä äänieristetty ollenkaan ja se on pelkkää tyhjää täynnä olevan kaikukoppa.

Eikös sinne kannata laittaa se vararengas täytteeksi? Tai vaikka työkalupakki tms...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Trnquill

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: DS3 ulisee
« Vastaus #30 : Marraskuu 13, 2017, 17:13:01 »
Eikös sinne kannata laittaa se vararengas täytteeksi? Tai vaikka työkalupakki tms...
Eihän siellä mitään vararengasta ole koskaan ollutkaan. Paikkasarja, kompressori ja varotuskolmio siistissä tukevassa telineessä. Eli ei se nyt ihan tyhjää täynnä ole, vähän liioittelin... :) Valtaosa tilavuudesta on kuitenkin tyhjää. Kotelon voisi tosiaan vuorata bitumilla ja lyödä vaikka sitä Ewonaa täyteen. Vaikka en usko sen juuri vaikuttavan, onhan siinä takapenkkien selkänojakin välissä ennen kajuuttaa. Mutta harrastusmielessä voisi tuon tehdä jahka tästä taas kesä saa!

Poissa Trnquill

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: DS3 ulisee
« Vastaus #31 : Helmikuu 19, 2018, 10:42:37 »
Pääsin ajamaan toista, saman vuoden DS3:sta (tosin 156 THP -koneella ja nastarenkailla, omani on kitkoilla). Tuttu ulina alkoi kuulumaan heti liikkelle lähdettyäni, jossain 10-20km/h nopeudessa. Siitä se sitten voimistui nopeuden kasvaessa, ollen moottoritiellä jo erittäin voimakas (siis verrattuna minun autooni). Eli eiköhän tämä ole ominaisuus. Joku alusta tms. siellä tärisee ja kajuutta tai sen rakenteet tai ripustukset tms. sattuu voimistamaan juurikin tuon kyseisen taajuuden. Tossa THP-versiossa on melkoisestei painavampi moottori, joten todennäköisesti myös jousitus on ainakin edessä jäykempi jne., joka vei epäilykset korin suuntaan. Tai kajuutan mittojen, kuten joku jo sanoikin.

Eipä auta muu kuin lyödä vaimennusmattoa kehiin, jos ei ulinaa jaksa kuunnella. :) Mutta nyt kun sain vähän perspektiiviä siihen, mitä ääni voisi olla, olen oikeastaan taas todella tyytyväinen oman autoni hiljaisuuteen... ;)