Kirjoittaja Aihe: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus  (Luettu 2026 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SOI-843

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« : Lokakuu 16, 2017, 09:43:12 »
Onko kokemuksia eFlexFuel laitteen asennuksesta C4? Hankin ko. lisälaitteen R85 käyttöä varten autoon C4 Berline 1.6 (vm.06). Kysyin asennusta eräästä valtuutetusta asennuspisteestä pääkaupunkiseuulla, mutta sanoivat asennusta "haastavaksi" eivätkä halunneet ottaa asennusta hoidettavakseen. Näyttää siltä, että suutinten sähköliittimet ainakin ovat ahtaasti irrotettavissa, ja uusien eFlexFuel liittimien laitto vanhojen tilalle vaatii ainakin sorminäppäryyttä ja ehkä hyviä hermojakin, koska tilaa on vähän.

Näitä laitteitahan voi kuka tahansa itse myös asentaa, kunhan käy katsastuskonttoreilla (K1 asemat) hyväksyttämässä asennuksen (muutoskatsastus maksaa n. 60 euroa).   

Paikalla Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 248
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« Vastaus #1 : Lokakuu 16, 2017, 11:19:11 »
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa SOI-843

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« Vastaus #2 : Lokakuu 19, 2017, 14:28:45 »
Kiitos Megaman linkistä, siellä on melko hyvin R85 käyttökokemuksia. Kaipaisin vielä kokemuksia eFlexFuel asennuksesta C4 Berline 1.6 malleihin (moottorikoodi NFU)  vm. 06 tai vanhempi.   

Poissa SOI-843

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus - ratkaisu
« Vastaus #3 : Tammikuu 24, 2018, 13:13:01 »
Nyt vuoden 2018 alussa tuli sopivasti aikaa paneutua tähän asiaan tarkemmin. Auto talliin ja Haynesin käsikirja käteen. Sieltä selvisi mitä pitää konetilassa purkaa, että saa lisää työtilaa päästäkseen käsiksi ruiskutussuuttimien liittimiin (tuulilasin pyyhkimet ja muovinen paneeli tuulilasin alaosasta).

eFlexFuel laitteen asennus vei minulta, harrastelijalta, noin kymmenen tuntia. Toki siinä tuli vaihdettua samalla mm. imansuodatin ja sisätilan ilmansuodatin. Pakosarjaa en irrottanut ja taiteilin uudet eflexfuel sähköliittimet suuttimiin pienestä ahtaasta raosta, sylinterinkannen ja "jakotukin" välistä.  Asennusohje arvioi eFlexFuel laitteen asennusajaksi 1-3 tuntia, automallista riippuen. Tiukkaa tekisi, jos homman saisi C4:ään tehtyä kolmeen tuntiin, vaikka työhön olisi jo kokemusta. Lopputulokseen olen kuitenkin tyytyväinen ainakin nyt parin ekan koeajolenkin jälkeen. Adroid-bluetooth sovelluksella voi seurata laitteen toimintaa (mm. suuttimien % aukioloa ja polttoaineen etanolipitoisuutta).

Muutoskatsastukseen en ole autoa vielä vienyt, mutta se on tarkoitus teettää jollakin muutoskatsastuksia tekevällä K1 asemalla vuosikatsastuksen yhteydessä.  Tammikuusta 2018 lähtien muutoskatsastetuille autoille voi lisäksi hakea Trafilta 200 euron muutostukea.

Tästä eteenpäin sitten viina vie miestä ja autoa...

Paikalla Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 899
  • Peukkuja: 13
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« Vastaus #4 : Tammikuu 24, 2018, 13:52:53 »
Kerropa tarkemmin mitä kaikkea tuohon asennukseen kuuluu.

Laite tulee siis ilmeisesti suuttimen johtojen väliin, entäs muut liitokset, anturien lisäykset tms.? Olen ihan ummikko näissä viinajutuissa, juon vain kaljaa.
Emännälle hommattiin tollanen C4. Etanolia ei meidän kulmilta vielä saa, mutta voisihan sitä varautua :)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa torneol

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 1
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« Vastaus #5 : Tammikuu 24, 2018, 20:54:33 »
Helpoin tapa ymmärtää värkin osat ja asennus on katsoa vehkeen asennusopas valmistajan nettisivuilta. Vanhan mallin opas vielä selkeämpi kuin uusi:
https://eflexfuel.fi/kayttoohje

Tolla se tuli Xsara Picassoon laitettua ja reilu tunti meni turaamiseen kaverin kanssa.

Poissa SOI-843

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« Vastaus #6 : Tammikuu 25, 2018, 09:05:22 »
Vastauksena Teuskille, kyllä, eFlexFuel tulee suuttimen ja alkuperäisen suuttimen sähköliittimen väliin. Auton oma ECU ohjaa edelleen suuttimia, mutta eflexfuel boxi pidentää suuttimen aukioloa mitatun etanolipitoisuuden perusteella, koska E85 etanolibensiiniä tarvitaan enemmän saman tehon  tuottamiseksi kuin E95/E98 bensaa (ilmeisesti tarvitaan maksimissaan 1.28 kertainen määrä etanolibensaa). Etanolipitoisuuden mittaus tapahtuu bensaletkun (meno tai paluu) väliin pikaliittimillä asennetun anturin avulla (anturin valmistaja Continental). Etanolipitoisuuden  mittaustarkkuus ainakin Adroid sovelluksen mukaan on  peräti 0.1 %.   

Torneol in kommentti pitää hyvinkin paikkansa. Vanhempi nettisivuilla oleva asennusohje (E85-muutossarja Asennus ja käyttö, Stepone tech, pdf 12 sivua) on mielestäni paljon selkeämpi kuin uusin yhden web sivun versio. Tilasin laitteen jo elokuussa 2017 ja sen pakkauksen mukana tullut paperinen asennusohje oli jo vanhentunut siinä mielessä, että valmistajan nettisivuilla ollut uudempi pdf ohje oli jo parannettu versio. Erityistä tarkkuutta vaativa vaihe, yksityiskohtainen yleismittarin käyttöohje +12 V virtajohtojen tunnistamiseksi, on esitetty ohjeessa selkeästi.  eFlex laitteen maadoitusjohdon kunnollinen kiinnitys auton  runkoon on mielestäni toinen ereityistä tarkkuutta vaativa asia asennuksessa.   Se, minne itse eFlex boxin moottoritilassa asentaa (esim nippusiteillä) on pitkälti makuasia ja suht pitkät kaapelit antavat joustavuutta paikan hakemiseen. Laitoin sen jakopään puoleiseen moottorin kiinnityskaaren yläpintaan (kumijoustinkaaren metalliseen yläpintaan).

Vaikeinta asennuksessa oli työskennellä ahtaassa tilassa suuttinliittimien kanssa. Suht isoista käsistäni ei ollut tässä hommassa kyllä etua, mutta lehmän hermoista oli.... C4 asennukseen jouduin hankkimaan erikseen anturin liittämistä varten 6mm--8mm supistavat letkukarat (Etola yht. 4 euroa). Auton oma bensiinin tuloletkun sisäläpimitta on 6 mm. Etanolianturin liittimet ovat 8 mm letkulle (puoli metriä 8 mm letkua sisältyi eflex-toimitukseen).  Vaikutti siltä, että bensatankilta moottorille tulee C4, 1.6 FNU koneessa tulee vain yksi letku (ei paluuta).

Toivottavasti 2006 mallisen C4 alkuperäiset bensiiniletkut kestävät kovettumatta korkeaa 85% etanolipitoisuutta. Se jää nähtäväksi. En löytänyt helposti mitään varmistavaa tietoa tästä asiasta ennakkoon.

Paikalla Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 899
  • Peukkuja: 13
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« Vastaus #7 : Tammikuu 25, 2018, 09:09:49 »
Niin eli tiivistettynä boksille +12V ja maata, liittimillä suuttimien johtojen väliin ja etanolianturi bensaletkuun. ok, kiitos :)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa BasicDude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« Vastaus #8 : Tammikuu 25, 2018, 10:16:03 »
Ois kiva tietää paljonko tuo polttoaineen kulutus nousee tarkalleen.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 528
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« Vastaus #9 : Tammikuu 25, 2018, 11:14:17 »
Riippuu lähinnä kylmäkäynnistyksien määrästä. Mitä enemmän pätkäajoa, sitä enemmän nousee. Jos noin 30 % kulutuslisää laskee niin ei ole pahasti metsässä.

Poissa torneol

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 1
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« Vastaus #10 : Tammikuu 25, 2018, 18:05:05 »
Minulla kulutus pysyi samassa, kaiken mitä tankkaa, häviää :D. Itse lasken sen niin, että saman se maksaa, mutta tällä tuen kotimaista työllisyyttä ja innovaatiota sekä lisäksi "maailmalle pelastuu". Polttoainekulut vuositasolla ei ainakaan nouse tai jos nousee, niin en välitä :D.

Poissa SOI-843

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« Vastaus #11 : Tammikuu 26, 2018, 09:21:55 »
Bensiinin kulutus laski dramaattisesti! Nyt bensiiniä menee enää vain noin 1.5 litraa satasella, loputhan on puhdasta viinaa. Minulla myös, kuten Torneolilla, on keskeinen ajatus tässä siirtyä uusiutuvaan energiaan. Etanoli tehdään erilaisista teollisuuden jätevirroista kuten elintarviketeollisuuden ja metsäteollisuuden jätteistä, ei maaöljystä. Nyt R85:ttä polttava Flexifuel Citikkani on siirtynyt pitkälle samaan suuntaan kuin erilaiset sähköautot, hybridit ja biodieselin polttajat...

Pieni säästö polttoainekuluissa/100 km ei myöskään ole haitaksi. Kone tuntuu nyt antavan myös hieman enemmän vääntöä kuin ajettaessa E95 bensalla. Lieneekö kyse etanolin bensaa korkeammasta oktaaniluvusta.

Poissa GC4P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« Vastaus #12 : Helmikuu 05, 2018, 16:54:43 »
Houkuttelisi Cactukseen asentaa tuo muutossarja mutta epäilen ettei tee takuulle hyvää.
C4 Cactus e-VTi 82 Shine Plus ETG 2016
Volvo V40 Cross Country D2 Business 2016

Poissa SOI-843

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: eFlexFuel R85 lisälaitteen asennus
« Vastaus #13 : Helmikuu 08, 2018, 10:36:31 »
Ei tosiaankaan kannata uuden auton takuuta menettää Flexfuel lisälaitteen asennuksen vuoksi. Vanhemmalla autolla ei ole tätä harmia.

Käytin C4 sitikkani  6.2. etanoli muutoskatsastuksessa K1 asemalla Espoon Finnoossa (59 eur). Samalla autolle tehtiin normaali vuosikatsastus. Molemmat katsastukset sujuivat ongelmitta.Rekisteriotteeseen tuli maininta "Muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta". Vuosikatsastuksessa lähivalokuviot olivat tosin hieman epämääräisiä ja on korjattava kuukauden sisällä (H7 polttimoiden asento?). Hieman yllätyin että näitä etanoli-muutoskatsastuksia teki lähitienoilla vain tämä yksi K1 asema. Samantien laitoin hakemuksen Trafille 200 euron muutostuen saamiseksi.

Huomasin että Tekniikan Maailma on testannut bensa, etanoli ja kaasu-autoja artikkelissaan nro 22/2013 (sivut 38-41). Testiautona etanolikäytölle oli VW Passat 1.4 Multifuel (160 hv). Kulutuslukemat taajama-ajossa tuolla Multifuel Passatilla olivat 9,4 l/100 km(E95) ja 10,9 l (R85). Vastaavasti maantieajossa kulutus oli 6,5 l (E95) ja 8,1 l (R85).
Verrattavana oli myös pelkästään bensakäyttöinen Passat 1.4 TSI, mutta siinä oli pienempitehoinen ja vähemmän kuluttava 122 hv moottori, eikä se sen vuoksi varsinaisesti ollut vertailukelpoinen tuohon tehokkaampaan 160 hv Multifuel malliin.