Kirjoittaja Aihe: Xsaran lämppärin moottori ei pyöri  (Luettu 857 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hovilainen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: 0
Xsaran lämppärin moottori ei pyöri
« : Lokakuu 09, 2017, 18:18:42 »
Hei

Xsara II:n lämppärin moottori alkoi pikku hiljaa käymään hitaammin ja toisinaan jopa hiljeni kokonaan. Nyrkinisku keskelle kojelautaa sai sen toisinaan käynnistymään. Hiljaisilla kierroksilla moottori piti ääntä joten arvelin sen olevan lopussa ja vaihdoin toisen. Uusi ehjäkään ei käynnistynyt joten vaihto lienee turha. Vika lienee kojetaulun ohjaavassa yksikössä koska nyrkin isku vaikutti kontaktiin. Onkos jollakin vastaavia kokemuksia Xsarasta?  Voi siis olla pelkkä kontaktivika jos nyrkki auttoi.... Kommentteja kiitos tänne tai  mhl.hovila@gmail.com

Paikalla Eeska91

  • Ajoneuvoasentaja/Levyseppähitsaaja/Tuleva maarakennuskoneenkuljettaja
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 348
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsaran lämppärin moottori ei pyöri
« Vastaus #1 : Lokakuu 10, 2017, 23:15:52 »
Etuvastus. Ainakin ykköskoppasessa hanskalokero pois eestä nii etuvastus löytyy sieltä.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Citroen Xsara Break 1.9TD


Poissa hovilainen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsaran lämppärin moottori ei pyöri
« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2017, 23:19:26 »
Ei siis ole moottorin yhteydessä vaan jossain muualla lähellä hanskalokeroa. Minkänäköinen se on .....

Poissa hovilainen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsaran lämppärin moottori ei pyöri
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2017, 23:27:31 »
Kyseisessä autossa on automaattinen ilmastointi ja eikös siinä ole 2 kpl transistoria....  Eikä flekti jää täysille pyörimään..... ja vaihdoinhan koko paketin transsuineen jo.... Kontaktivika  ylempänä ehkä kun rupesi pyörimään nyrkiniskusta kojelautaan josta täräys meni johtosarjaan tai säätöyksikköön.

Paikalla Eeska91

  • Ajoneuvoasentaja/Levyseppähitsaaja/Tuleva maarakennuskoneenkuljettaja
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 348
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsaran lämppärin moottori ei pyöri
« Vastaus #4 : Lokakuu 11, 2017, 00:19:33 »
Semmonen neliönmallinen osa. Ota hanskalokero pois nii sieltä ku seuraa puhaltimen moottorin koppaa nii pitäs tulla vastaan johtoja ja vastus itsessää.


http://alvadi.ee/fi/varaosat/citroen/xsara-n0-n1-n2-2000/vastus-sisailmantuuletin/?tdType=15599 osanumero AL14085493
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Citroen Xsara Break 1.9TD


Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 340
  • Peukkuja: 14
Vs: Xsaran lämppärin moottori ei pyöri
« Vastaus #5 : Lokakuu 11, 2017, 11:56:51 »
Automaatti-ilmastoinnilla varustetussa (ainakin kahdessa -02 ja -04) on elektroninen "etuvastus" kahdella transistorilla ja se on moottori/puhallinpaketissa kiinni. Tuo voi tehdä oireena kai molempia, jos transistori palaa oikosulkuun, jää huutamaan täysillä riippumatta missä asennossa on säätimen vipu. Jos poikki, niin luulisi löytyvän releen ohjaaman täyden puhalluksen (ei tosin tullut katsottua millainen tuo releen kytkentä ja ohjaus on) En kyllä muista muutenkaan kuinka monta johtoa tuossa välissä kulkee ja miten on kytketty?

Mutta jos moottori on vaihdettu, niin säädinkin on vaihtunut samalla. (Olettaen että oli oikeanlainen moottori, säätimiäkin on kahdenlaisia PNP- ja NPN-darlingtoneilla, ilmeisesti esimerkiksi motonetin säädin ei sovi Xsaran automaatti-ilmastoituun?)

Noita jännitteitä voisi kokeilla jollain mittarilla (tai valokynällä) voisi olla joku palanut liitin jossain virtapuolella, jonnekin päin säädintä pitäisi tulla hyvä maa ja vahva plussa ainakin koneen käydessä (tai sitten ohjauspuolen vika)?

Poissa Kurvelo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsaran lämppärin moottori ei pyöri
« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2017, 17:27:34 »
Juu.Mulla aikoinaan samoja ongelmia picassa.Hommasin uuden vastuksen.Turhaan.Vaihdoin sitte takaisin vanhan.Kun oli siinä rempan yhteydessä irti lämppärin ohjaus paneelit sun muut härpäkkeet niin putsailin kaikki maholliset liittimet mitä paneeleissa oli. Ja avot. Puhallin alkoi toimimaan ok. Kait oli jotain kosketus häikkää vaan sitte. Oli muuten melkonen talkoo ottaa puhallin pois paikaltaan. Sen siinä rempan yhteydessä varmaan 5 kertaa ees taas laitoin. Vähän oli ahtaat paikat mutta onnas ilman mitään ratin kiinnityksiä irrottamatta kun oikeessa asennossa sen sieltä pois keplotteli.Ps. Nyt mulla olis hyllys bränikkä etuvastus,jos joku tarvii. :)