Kirjoittaja Aihe: Xantia 00 1.8 16v: nopeus/matkamittari ei toimi / 500 - 1200 tyhjäkäynti  (Luettu 1804 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jesseteippi

  • Vieras
No niin, tulipa tännekin liityttyä  :)
Sitruunapatonkiin kirjoittelin toiminnan lopettaneesta nopeus/matkamittarista - seilaavasta tyhjäkäynnistä.
Laiskana kopioin tähän sepustelujani:

Huohottimen vastushan se oli sökö. (imusarjan alla). Summa summarum, eli tarkat oireet, joiden en olisi uskonut tulevan tuon vastuksen viallisuudesta:
- nopeus/matkamittari ei toimi (matkamittariin jäi lukemat)
- myöhemmin huomasin: peruutusvalo ei toimi
- moottorijarrutuksessa kytkin pohjaan > joskus sammui, tai jäi sahaamaan kierroksia n. 500 - 1200 tyhjäkäynnillä
- lopulta akunkenkää irti/kiinni, niin vasta rupesi polttamaan tuota sulaketta (vaihdoin nopeusanturin ja etsin mahdollista muuta vikaa)
Ajoin tuossa lenkin V-liikkeeseen tuo lämmittimen pistoke irroitettuna ja Santtu toimi moitteettomasti. Ostin uuden vastuksen. Pitää se vielä vaihtaa tässä... Villi arvaukseni noihin oireisiin on, että ennenkuin se vastus alkoi polttamaan sulaketta, niin se otti tavallista enemmän virtaa (polttamatta sulaketta) jolloin jännite tippui ja sekoiluja alkoi tapahtua. Ja kun akunkenkää irti käytin, niin sattui tuurilla menemään silloin lopullisesti rikki?

Vaihdoin nopeusanturin (turhaan, sen voisi myydäkin)
Ajattelin jo hankkia tyhjäkäyntimoottorinkin. Sekin olisi ollut turhaa   :o
Toivottavasti jollekin hyötyä näistä kokemuksista.
Fiksua suomeen tuotavissa autoissa kytkeä tuo vastus (niitä on muuten mun Santussa 2. Toinen on siinä ylemmässä huohotinletkussa) semmoisen sulakkeen taakse, että ei sitten lähde käyntiin, jos viallinen vastus polttaa sulakkeen. Voisihan ne pistokkeet irroittaa kesäksi ja suojata. Talvella ei sitten muistaisi kytkeä takaisin??

andre

  • Vieras
Tämä sun juttu on hyvä pitää mielessä, jos joskus itselle käy samalla tavalla.

Ai niin, tervetuloa mukaan.  ;)

Jesseteippi

  • Vieras
Ai niin, patongin puolella oli vähän pitempi se ketju. Se sulake on F2  10A siinä kuskin jalkatilassa.

aquavitix

  • Vieras
Moi,

Ilmeisesti joku oli tuon irroittamisen keksinytkin. Nimittäin ostin 7 v sitten oman Xantiani (leasattuna aikaisemmin) ja tänä talvena huohotinjärjestelmä sitten teki tenän, ja samassa huomattiin että tuon vastuksen liitin oli irti...  >:(

Onneksi ei aiheutunut muita ongelmia kuin auton hyytyminen  :)

Poissa stebu62

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Missä tuo vastus fyysisesti sijaitsee?
Auto on 1.8 bensa, sulakkeet ovat ehjät?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Missä tuo vastus fyysisesti sijaitsee?
Auto on 1.8 bensa, sulakkeet ovat ehjät?
Jos en väärin muista, niin eikös se ole huohottimen letkuissa siinä moottorin kuskin puoleisessa päässä. Letkussa näkyy paksempi kohta johon menee johdot. Saattaa olla jotain eristettäkin päällä?
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 028
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vastuksia on kaksi, toinen moottorin päässä jossain ilmanputsarin ja moottorin välissä ja toinen imusarjan alla olevassa isommassa putkessa.