Kirjoittaja Aihe: C5 II syö takarenkaita  (Luettu 1403 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tikatti

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 II 2.0 16V berline Aut.
C5 II syö takarenkaita
« : Syyskuu 13, 2017, 16:08:08 »
C5 II:ssa takarenkaat kuluvat eturenkaita nopeammin. Huoltojen yhteydessä ei ole löydetty vikaa. Auto on mennyt myös aina katsastuksesta läpi eka kerralla. Nyt pitäisi hankkia uudet nastarenkaat joten olisi oikea hetki saattaa asia kuntoon. Mikä voisi olla syynä ja kuka Oulun seudulla saisi tuon vian korjattua ?

Auto on vuosimallia 2007, bensa 2.0 automaatilla, ml. 209000, meillä ollessa ajettu 55000 km. Tekisi mieli vaihtaa C5III:een mutta naisväki ei suostu luopumaan ja itsekin pidän taikamattokyydeistä.

Vasemmalta takaa alustasta jotain silloin alussa vaihdettiin kun piti narisevaa ääntä. Sen jälkeen ei ole narissut. Auto on muuten loistavssa kunnossa just huollettuna ja remmit vaihdettuna. Lämmityslaitteen läpätkin vaihdettiin joitakin vuosia sitten ja hyvin on toiminut.

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 506
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #1 : Syyskuu 13, 2017, 17:02:48 »
Takakynkän laakerit. Ne on vasemmalle vaihdettu, mutta oikeallekin olisi pitänyt samalla vaihtaa.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 923
  • Peukkuja: 20
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2017, 20:24:31 »
Suuntauksessa pitäisi nähdä onko takapään kulmat pielessä. Sinällään niissä ei mitään säädettävää ole, kynkän laakerien väljyys ja koko akseliston suunta koriin nähden.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 516
  • Peukkuja: 4
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #3 : Syyskuu 14, 2017, 07:34:56 »
Oma auto teki saman tempun pari vuotta sitten. Suomalaiset huollot ja katsastusmiehet olivat sitä mieltä että takapäässä oli kaikki ok. Söi takarenkaita, tasaisesti eikä esim. vain sisäreunasta. Sitten Tallinnan Veho käytti takavakaajan irti ja totesi että välystä vasemmassa takatukivarren laakerissa. Seurauksena takana oli ihan liikaa aurausta ja söi renkaita siksi. Tuo kynkänlaakerin väljyys voi siis olla melko tehokkaasti piilossa niin pitkään kuin takavakaaja on paikallaan.

Poissa Tikatti

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 II 2.0 16V berline Aut.
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #4 : Syyskuu 14, 2017, 09:38:15 »
Juu, sama juttu. Tasaisesti kuluu. Pari vuotta sitten tekivät 4-pyöräsuuntauksen jolla ei ollut vaikutusta. Olisko tuo "kynkän" (siis tukivarren ?) laakerin vaihto kuinka kallis operaatio ? Täytyykö vaihtaa koko tukivarsi vai pelkkä laakeri ? Sen vasemman puoleisen kun vaihtoivat aikoinaan takuuseen niin en tiedä hintaa. Entäs itse tehtynä. Tarvitseeko erikoistyökaluja ? Remonttikokemusta on harrastepuolelta ja lämmin talli löytyy. Käyttövehkeet olen yleensä huollattanut jossain liikkeessä.

Poissa toiras

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 316
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2017, 10:11:41 »
Korjausohjeet löytyy osiosta kunnostus ja korjaus vinkkejä.

Poissa Velmanteri

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 211
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroën C5 2.0i 16V SX -03 B-Pack
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #6 : Syyskuu 14, 2017, 12:55:40 »
Korjaamolle kun vie niin selviää nippanappa alle 1t€ molempien tukivarsien laakerivaihdosta ::) ::).
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 516
  • Peukkuja: 4
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #7 : Syyskuu 14, 2017, 13:13:58 »
Renneksillä Tallinnassa 247 € molemmat puolet tarvikeosilla, tämä oli hinta syksyllä 2015.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 860
  • Peukkuja: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #8 : Syyskuu 14, 2017, 13:27:10 »
Itse tehden, osat esim Sitroselta..:

-korjaussarja, tarvike: 48,70€
-korjaussarja, alkuperäinen: 63,00€
-laakerit irrallaan: 17,50€/kpl

Kaikkia osia tuonne tukivarren laakerointiin heiltä näkyy saatavan, mutta itse hankkisin kyllä koko korjaussarjan niin ei sitten jää jostakin pikkuosasta remontti kesken...

Muutaman tunnin tuohon ensikertalainen saa kulumaan, jos on yhtään aiempaa korjauskokemusta. Helpottaa myös, kun katselee ohjeita vaikka täältä, toivottavasti edes osa kuvista näkyy nykyään...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1979,33

Poissa Jarppa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 491
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #9 : Syyskuu 14, 2017, 18:08:11 »
Eihän takapyörien aurauksia pysty säätämään! Olenko väärässä vrt nelipyöräsuuntaus.

Poissa Jarppa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 491
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #10 : Syyskuu 14, 2017, 18:13:45 »


Auto on vuosimallia 2007, bensa 2.0 automaatilla, ml. 209000, meillä ollessa ajettu 55000 km. Tekisi mieli vaihtaa C5III:een mutta naisväki ei suostu luopumaan ja itsekin pidän taikamattokyydeistä.

Jasuhan tästä on tietenkin ihan eri mieltä (kymysys siis C5-malleista), mutta kyllä pidän C5II:sta samoin 'taikamattoisampana' kuin C5III. Vaikkakaan minulla ei mitään pahaa sanottavaa ole C5III:stakaa. Tilat tuoreemmassa ovat paljon huonommat. Jonkin verra tukevampijämäkämpi se tosin on.
Jos tällä tietämyksellä olisin ollut vaihtaessani, olisin pitänyt C5II:tani kuin kukkaa kämmenellä ja ajellut hymy suupielessä kaiken maailman VAGgien seassa.


Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 309
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #11 : Syyskuu 14, 2017, 19:11:50 »
Entäs itse tehtynä. Tarvitseeko erikoistyökaluja ? Remonttikokemusta on harrastepuolelta ja lämmin talli löytyy.

Ainakin pyörivä paineilmaviila oli tarpeen, sillä tein vakaajan pulttien lautasosaan olakkeen johon pääsi lyömään tuurnalla. Siis ensin torx-avain max jännitykseen (laitoin nivelvääntimeen yli metrisen jatkoputken jonka jännitin köydellä mäntyyn) ja sittenpajavasaralla ja tuurnalla iskua olakkeeseen, kyllä aukesi. Ja samat pultit laitoin takasin, katsastusmies ei hermostunut pienestä olakkeesta.

Jousisylinterien männänvarren päässä olevat nivelletyt päät on varmistettu sokalla kiinni tukivarteen. Sokat oli niin lujassa että 3 tuurnaa tuhoutui ja toinen nivelpää vähän lohkesi. No irtosi kuitenkin. Ruostuneen nivelpään sain irtoamaan tällä työkalulla: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Pallonivelen-ulosvedin-2000019461/
Hioin haarukan sopivaksi ja löi sen sitten nivelpäähän. Kierteisiin laitoin kiinnityksen liukuvasaralle ja niin vaan irtosi.

Tämä siis c5 I mallia 2002.

Kannattaa lukea niitä kynkkäketjuja, siellä on paljon asiaa.

Poissa Starglazer

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #12 : Syyskuu 14, 2017, 19:25:32 »
Entäs itse tehtynä. Tarvitseeko erikoistyökaluja ? Remonttikokemusta on harrastepuolelta ja lämmin talli löytyy.

Ainakin pyörivä paineilmaviila oli tarpeen, sillä tein vakaajan pulttien lautasosaan olakkeen johon pääsi lyömään tuurnalla. Siis ensin torx-avain max jännitykseen (laitoin nivelvääntimeen yli metrisen jatkoputken jonka jännitin köydellä mäntyyn) ja sittenpajavasaralla ja tuurnalla iskua olakkeeseen, kyllä aukesi. Ja samat pultit laitoin takasin, katsastusmies ei hermostunut pienestä olakkeesta.

Jousisylinterien männänvarren päässä olevat nivelletyt päät on varmistettu sokalla kiinni tukivarteen. Sokat oli niin lujassa että 3 tuurnaa tuhoutui ja toinen nivelpää vähän lohkesi. No irtosi kuitenkin. Ruostuneen nivelpään sain irtoamaan tällä työkalulla: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Pallonivelen-ulosvedin-2000019461/
Hioin haarukan sopivaksi ja löi sen sitten nivelpäähän. Kierteisiin laitoin kiinnityksen liukuvasaralle ja niin vaan irtosi.

Tämä siis c5 I mallia 2002.

Kannattaa lukea niitä kynkkäketjuja, siellä on paljon asiaa.
No tämä on se suunnilleen vaikein esimerkki. Itse vaihdoin kummallekin puolelle laakerit eikä mikään ollut jumissa. ABS antureita ja jarrusatuloita en irrottanut. Toiselle puolelle vaihtaessani laakeria ajattelin huvikseni kokeilla kallistuksenvakaajan pultteja. Nekin aukesivat ihan käsivoimin vääntövarrella. Autolla ajettu kuitenkin 500 tkm niin varauduin pahimpaan, onneksi turhaan.
E: itse oikaisin hieman ja noudatin käyttäjän Tarde ohjetta tästä alkaen:
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=9332.msg133389#msg133389

Poissa ovi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #13 : Syyskuu 14, 2017, 19:34:30 »
Eipä sen kallistuksenvakaajan irroittaminen ole välttämätöntä. Oikeastaan muuta ei tarvitse irroittaa, kuin jousisylinterin männänvarsi. Kunhan on ottanut kynkän pultin pois, niin laittaa sopivan lankun palasen kynkän ja apurungon väliin, niin saa lisää tilaa työskentelyyn.

Sisemmän laakerin ulkokooli lähtee nätisti sopivalla putkella ja vasaralla. Ulomman laakerin ulkokoolin saa vedettyä laakeria isomman putken sisään vanhalla kynkän pultilla ja mutterilla.

Poissa läjjeejä

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 206
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #14 : Syyskuu 15, 2017, 10:47:08 »
kaikki kertoo diaknoosiks kynkän laakereita vaikka vika vääriin kulmiin takana on tuo apurungon etuhelat  ne kuluu  mutta on helposti vaihdettavisa

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 860
  • Peukkuja: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #15 : Syyskuu 15, 2017, 10:52:51 »
kaikki kertoo diaknoosiks kynkän laakereita vaikka vika vääriin kulmiin takana on tuo apurungon etuhelat  ne kuluu  mutta on helposti vaihdettavisa
Apurungon helat ei vaikuta takapyörien keskinäiseen asentoon, vaan apurungon asentoon koriin nähden. Alkuvaiheessa ykköskoppasissa oli apurungoissa vikaa, niitä takuuseen vaihdettiin, kun oli joku mennyt munilleen valmistusvaiheessa ja takapyörien asennot oli mitä oli, olisiko joku satunnainen väärämittainen sattunut vielä kakkoskoppaisiinkin..?

Helat vaikuttaa kyllä sivutuuliherkkyyteen, ja osaa jopa kolahtelua aiheuttaa, mutta renkaiden kulumiseen en ole tuon havainnut, enkä kuullut, vaikuttaneen...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1979,33

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 987
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #16 : Syyskuu 15, 2017, 12:45:45 »
Mulla narisi C5 takapää 90-175 tkm. välisenä aikana silloin tällöin, mutta renkaat kului tasaisesti, eivätkä olleet vinossa. Ei vaihdettu ikinä mitään. Narinan sai loppumaan vaikka vuodeksi tai puoleksi, kun löysäsi sieltä auton alta 24 mm. muttereita ja liikutti hieman niitä piitkiä pultteja, ruiskutti vaikka WD-40 joka väliin ja kiristi taas mutterit, mutta ei sika tiukalle. ;D

Narina oli ärsyttävää, mutta muuten oli kaikki kunnossa.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 860
  • Peukkuja: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #17 : Syyskuu 15, 2017, 12:57:02 »
^Tekohengitit tukivarren laakereita... Olivat ilmeisesti vaan kuivat, vähän lisää kun olisit avannut niitä muttereita, vetänyt pultin pois, ja pudottanut tukivartta sen verran alas että olisi voinut lisätä rasvaa laakereille, niin olisi helposti mennyt vuosia ilman narinoita tahi muita ongelmia siellä suunnalla...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1979,33

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 987
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #18 : Syyskuu 15, 2017, 13:55:43 »
^ Jeps, kuivaa siellä oli, mutta laakerointi oli noilla kilsoilla ok. Varmaan ne olis siitä kulahtaneet nopeammin ilman tekohengitystä?
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa ovi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #19 : Syyskuu 21, 2017, 21:10:41 »
Alkuvaiheessa ykköskoppasissa oli apurungoissa vikaa, niitä takuuseen vaihdettiin, kun oli joku mennyt munilleen valmistusvaiheessa ja takapyörien asennot oli mitä oli, olisiko joku satunnainen väärämittainen sattunut vielä kakkoskoppaisiinkin..?

Tunnistaakos noita viallisia apurunkoja jostain? Meillä on ainakin mittauksen mukaan liian vähän aurausta, vaikka on uudet laakerit. Tosin nyt oli kyllä sellainen mittaajakin, että ei oikein jäänyt ammattimainen kuva.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 334
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #20 : Syyskuu 22, 2017, 06:39:38 »
Kallistuksenvakaaja kannattaa kyllä ainakin löysätä. On sen verran tukeva, ettei uudet laakerit välttämättä asetu oikein jos vakaaja on löysäämättä.

Vakaaja tukee niin paljon ettei katsuri ole löytänyt yrityksistä huolimatta löysää. Vakaajan löysäyksen jälkeen välys pyörännavan kohdalla melkein viisi senttiä.
Toisessa laakerissa ei ollut enää yhtään rullaa vaan kaikki oli putken sisällä tai ruostunut pois.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 344
  • Peukkuja: 3
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #21 : Syyskuu 22, 2017, 08:47:49 »
C5 II 2007: 140tkm: Oikean takakynkän laakerointi ns. valmis. Sisäpää ei enää laakerin varassa. Samalla lähti paksu karppakerros satulan alta. Vielä hieman askarointia. Vasemmalle puolelle riittänee satulakarpan hoito. Hoidettavaa oli! Satulan pultit lienee 10.9-laatuisia. Ne uusiksi. Palojen kera, koska palat vinoon kuluneet. Hyvää tässä on se, että satulat voi hyvin jättää roikuksiin, koska osa putkesta on kumiletkua, riittävästi. Kynkkäpulttien kierreputsaus: Vähän löysäksi pyöriäkseen kevyesti. Kierreosuutta "sorvataan"  puukon, tms. kärjellä, pulttia pyörittäen. Avautuu siten paremmin. "Ehjän", vasemman puolen vakaaja oli hyvä löysätä, sai oikean kynkän paremmin hyppysiinsä. Ulkokoolit sen verran tiukassa, että työpöydällä piti DIY-liukuvasaralla irrotella.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2017, 19:31:55 kirjoittanut ealab »

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 516
  • Peukkuja: 4
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #22 : Syyskuu 22, 2017, 09:23:11 »
Omassa autossani vasemman takakynkän laakerointi antautui ajosuoritteella 86000 km...

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 344
  • Peukkuja: 3
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #23 : Syyskuu 23, 2017, 15:53:50 »
Samalla vasemman puolen sylinterivarren kiinnitysjousen irrotusoperaatio, vastaisen varalta. Vielä lähti, väsytellen, suojaten. Torxit, tiukassa, kuin pyöränpultit. Ongelmaa oli vain satuloiden pulteissa. Ne piti iskeä ulos ruustukissa. Ja porata reiät auki lukitteesta. Vastinpinnat sen verran syöpyneet, että pitänee puolet vaihtaa päisin. Ennen sitä pitää kääntää palapultit ja vaihtaa ilmausruuvien paikat.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2017, 19:39:41 kirjoittanut ealab »

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II syö takarenkaita
« Vastaus #24 : Syyskuu 23, 2017, 18:40:50 »
Joku vuosi sitten varauduin kanssa useammalla isolla torxilla taistelemaan vakaajan kanssa. Täällä kun oli varoiteltu, että saattaa mennä paloiksi kun vääntää. No nyt on ainakin iskemättömiä torxeja useampikin. Isolla pulttimopolla kun jyräytti niin ei paljoa vastustellut. Joko ne on toisilla enemmän kiinni tai sitten vaan se isku tekee terää.