Kirjoittaja Aihe: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.  (Luettu 1542 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa isokissa10

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vaihdossa jäi aukaisemmasta isompi proppu ja lisättiin 3 litraa. Lähdin ajamaan ja huomasin vaihteistossa outoa ja parin päivän sisällä asia tutkittiin. Sinne oli mennyt kaksi litraa liikaa. Tietääkö joku, mitä se aiheuttaa vaihteistossa Koska se on alkanut nykimään välillä hiljaisessa vauhdissa aika rajusti. Nyt öljymäärän pitäisi olla oikea.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 55
  • Peukkuja: 0
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2017, 22:33:21 »
Jos vain pikku roppu avattu ja lisätty kolme litraa niin siellä pitäisi olla kolme litraa liikaa.

Nyt oikein ohjeen mukaan tarkastat ja katsot testerillä lämpötilan että on oikea ja varmaksi se että on oikea määrä.

Liika öljy aiheuttaa toiminta häiriöitä, mutta en osaa sanoa aiheuttaako kuinka vaurioita, tuskin ainakaan ihan heti.


Poissa isokissa10

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2017, 10:10:30 »
Öljymäärä tarkastetaan siten, että moottori käy ja avataan sisempi proppu, jolloin ylimääräinen öljy tulee ulos. Sen tein ja öljyn pinta on nyt oikein.
Vien auton ensi viikolla vaihteiston huuhteluun Nummelaan.  Maksaa 300-400 euroa. Nykiminen johtuu kuulemma siitä, että magneettiventiileihin on jäänyt roskia. Kerron viikon päästä mitälä kuuluu.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 197
  • Peukkuja: 10
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #3 : Syyskuu 13, 2017, 10:52:11 »
Huuhtelu lienee "Huuhteluöljynvaihto", vaihtaa enemmän öljyä. Tai laatikkoon siis pitäisi jäädä vähemmän vanhaa, jonkun verran sitä jää aina siltikin (vaikka firma sanoisi mitä vaan: "100 %" "täydellinen" onkin yleensä luokkaa 90 %) , koska se vanha öljy ei etene täydellisen samaa vauhtia eri reittejä, turbiini, hydrauliyksikön kaikki eri reitit, kaikki hydraulikytkimet... Itse vaihtamalla useamman kerran peräkkäin saa vaihtumaan lähes kaikki,m ja voisi vaikka vaihtaa muutaman tuhannen kilometrin välein 2-3 kertaa?

Voisi kannattaa kysyä toisestakin automaattihuollosta mielipidettä, mutta ihmettelen kommenttia: jos magneettiventtiileihin olisi jäänyt roskia, niin miten ne sieltä huuhteluöljynvaihdossa poistuisivat. Ainakin jotkut laatikoita korjaavat paikat osaavat myös kertoa voiko tuo vika edes johtua liasta jossain tai auttaako öljynvaihto jollain todennäköisyydellä.

Mutta voihan se auttaa, onko nyt kuitenkin eri liike ja käytettiinkö ekalla kerralla edes oikeaa öljylaatua? Oliko vaihteisto täysin kunnossa ennen ekaa öljynvaihtoa, vai haettiinko vaihdolla jotain parantumista johonkin "ominaisuuteen".

Poissa isokissa10

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #4 : Syyskuu 13, 2017, 11:28:45 »
Tää on kone joka vaihtaa kaikki öljyn. Laittaa pesuaineet ja hoitoaineet ja lopuksi uuden öljyn. Autolla nyt ajettu 162000 ja olen vaihtanut öljyä joka toisen huollon yhteydessä. Nyt vaan kävi huolimattomuus kun jäi toinen proppu aikaisemmasta ja laitettiin 3 litraa, vaikka pois oli tullutkin vain 1 litra. Ehkä laatikkoon tullut ylipaine irrotti jotain möhnää. Kerron ensi viikolla lisää ja tään pesupaikan joka on Nummelassa . Ei kallis jos toimii. Vanhat mersut kuulemma alkaneet toimimaan hienosti pesun jälkeen. En ole ihan soppakoura niinkin ehkä luulet. Käytän aina laatuöljyjä ja moottorin käsittelin nano-öljyillä ja teho parani selvästi. Kulutus ollut matka-ajossa 5.4 /100 km ihan moottoritienopeuksilla. Jos moottori ei käy ja avaa pienemmän propun, sieltä tulee ulos 1 litra. Jos moottori käy ja öljy kiertää laatikossa niin silloin öljyn pinta pitää olla propun tasolla. Tehty muutama kerta aikaisemminkin.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 197
  • Peukkuja: 10
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #5 : Syyskuu 13, 2017, 17:27:09 »
Niinhän ne lupaa: ihan "kaiken" tai "100 %", ja ja se öljynvaihtokonekin on joko digitaalinen tai Hi-Tec tai muuten vaan erinomainen. Mutta veikkaan että tuollakin totuus voi olla tarkemmin jotakuinkin tämä:
- "Pesu" on vanhan öljyn joukkoon lisättävä lisäaine, joka irroittaa erilaisia möhniä + esimerkiksi vartti pyöritystä
- Kone on laite joka laitetaan sopivaan kohtaan öljynkiertoa, eli adapteri joka tulee "lauhduttimen" liitäntään tms.
- sen jälkeen kone ja auto käynnistetään, kone pumppaa uutta öljyä sisään ja likainen menee poistopurkkiin
- laatikon sisäinen pumppu painaa uutta öljyä eteenpäin (mutta siellä on useita eri haaroja)
- tätä jatketaan kunnes haluttu puhtaustaso on saavutettu"huuhtelu" 12...15 litraa
- joillain on noita erilaisia hoitoaineita, yleensä kai nekin tekee myös lähes "kaiken": poistaa kitkaa ja lisää kitkaa jos sitä tarvitaan vaikka lukoissa, pitää puhtaana ja tiivistää tiivisteet ja jos oikein lennokkaasti on lähdetty keksimään niin se pienentää bensankulutusta ja lisää kiihtyvyyttä, nopeuttaa vaihtoja ja mitä vielä :)

Mutta ongelma "kaiken" vaihtamisessa on lähinnä siinä että neste kulkee laatikon läpi esimerkiksi laatikon kytkimissä, rattaissa ja turbiinissa. Öljy ei liiku läpi tasaisena virtauksena siten että olisi selkeä uuden ja vanhan öljyn raja ja voisi sanoa että nyt se on valmis, vaan noissa osissa vanhat ja uudet öljyt sotkeutuvat keskenään, joten tuota tehdään "sopiva" aika, kunnes öljy näyttää puhtaalta.

Eli yleensä vaihteistosta riippuen joku 90+ % voi olla uutta huuhteluvaihdon jälkeen, mutta huomattavasti vähemmän kuin vaikka auton ihan normaalissa öljynvaihdossa.

Joissain Citikka/Pösö/(ja muissakin jotka käyttää samaa laatikkoa samoilla lauhduttimilla) voi olla huuhteluvaihtolaitteita ja sopivia adaptereita.

Mutta en siis arvostele mitenkään huuhteluvaihtoa (vaan tapaa jolla sitä markkinoidaan), parempi se on kuin pelkkä 3 litran vaihtaminen, mutta sekin on parempi kuin ei ollenkaan. Ja vaihtamalla itse vaikka neljä kertaa peräkkäin pääsee jo silläkin aika korkeaan uuden öljyn määrään (eli jos joka kerralla vaihtuisi vaikka puolet, niin toisella kerralla olisi jo 75 % öljystä uutta, kolmannella 87,5 %...).

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 55
  • Peukkuja: 0
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #6 : Syyskuu 13, 2017, 21:50:08 »
En jaksa uskoa että liika öljy äkkiä rikkoo. Tiedän tuollaisen C5 aisin laatikolla mihin vaihto oli tehty samanlailla hutiloiden ja autolla oli tämän jälkeen ajettu useampi 10tkm. Ainoa murhe oli että pienelle vaihtaessa vaihtoi ajottain terävästi suorastaan nykäiset.
Tuli ilmi kun laatikonöljyjä vaihtaessa pihalle tuli 5 litraa. Toi vaihtamis vaiva katosi samalla. Pääteltiin että liika öljy on nostanut ajottain paineet liian ylös ja vaihteen vaihto ollut siksi terävä.

Valutelemalla vaihtaessa ei voi laskea suoraan noin kuin olli_o laskee. Ei se öljy noin tasan sekoitu ja se vanha taas sotkee uuden. Valuttamalla vaihtamalla vain nostetaan vähän laatikossa olevsn öljyn kuntoa ja mikäli näin tehdään usein niin tulos on parempi.
Ei taida saada automaattiin kunnolla vaihdettua öljyjä kuin purkamalla koko laatikko

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 861
  • Peukkuja: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #7 : Syyskuu 13, 2017, 22:03:48 »
Ei taida saada automaattiin kunnolla vaihdettua öljyjä kuin purkamalla koko laatikko
Totta. Vaihteistossa on todella paljon kanavia, sekä kaikki kytkinpakkojen/pantojen lukitukseen liittyvät joissa on ns. umpiperä eli neste vain liikkuu edestakaisin eikä tule pois kuin purkamalla koko vaihteisto. Toki hiljalleen osa menee tiivisteiden ohi, mutta todella vähäinen määrä...

Xm:n 4HP18 askista sai melkein kaikki öljyt pois, kun irroitti askin ja siitä turbiinin, antoi valua reilun viikon proput auki ja pyöritteli turbiinia käsissä. Eikä sittenkään ei uudelleentäyttäessä saanut menemään aivan täyttä määrää uutta öljyä, eli ainakin reilu puoli litraa vielä jäi vanhaa sinne... Ja joo, on noita askeja sen verran tullut avattua että rakenne on melko tuttua. Kasattuakin on tullut, pääosin jopa toimiviksi asti takaisin, jokunen opintokappalekin on mukaan mahtunut...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1979,33

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 197
  • Peukkuja: 10
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #8 : Syyskuu 13, 2017, 23:15:18 »
...Valutelemalla vaihtaessa ei voi laskea suoraan noin kuin olli_o laskee. Ei se öljy noin tasan sekoitu ja se vanha taas sotkee uuden. ...
Tarkoitin juuri hyvin sotkeentuneita, eli kun vaihtaa vaikka muutaman tuhannen km välein oikein hyvin sekoittuneet öljyt, niin joka kerralla jos vaihtaa puolet, niin ekalla kerralla jos päästää puolet pois, niin puolet tulee uutta nämä kun menee ihan täysin sekaisin ajon aikana, niin seuraavalla kerralla puolet puolesta on vanhaa, joka korvautuu uudella puhtaalla puolikkaalla (ja jos laatikkoon jää puolet tuota sekoittunutta, niin siellä on sitten täytön jälkeen puolet puolesta myös vanhaa eli 1/4, ja 3/4 uutta), eli joka vaihtokerralla vanhan likaisen öljyn määrä vähenee.

Oho -aika sekava selitys... mutta voi testata helposti vaikka aamulla appelsiinimehulla, juo puolet pois ja laittaa vettä tilalle, sekoittaa hyvin ja toistaa tuota samaa muutaman kerran ja joka kerralla laimenee ja aika nopeastikin.

(Ei koske ihan täydellisiä umpiperiä, mutta kyllä niissäkin kai jollain aikavälillä öljy vaihtuu, vaikka auton moottorissa venttiilinnostimissakin)

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 699
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #9 : Syyskuu 14, 2017, 12:47:56 »
Eikä se automaattilaatikko taida edes kaivata täydellistä öljyjen vaihtamista. Eiköhän sille riitä, että öljyt on riittävän hyvät ja puhtaat joten osavaihto vaikkapa parin vuoden välein takaa sen, että vaihteisto ei vikaannu ainakaan vanhojen öljyjen takia. Monethan ajelee tyytyväisenä samoilla laatikkoöljyillä koko auton eliniän. Näillä nykyautomaateilla ei öljy taida juurikaan "kulua" samalla tavalla kuin entisaikojen laatikoissa.

Poissa isokissa10

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #10 : Syyskuu 14, 2017, 19:39:29 »
Kokeilin laatikkoon tehdasasetusten palautusta siten, että otin yöksi akunkengän irti. Pitäisi nollaantua kaikki laatikon muistit ja palautua vain alkuperäinen. Kun tämä  on ajosta oppiva laatikko, niin se alkaa taas opettelemaan uudelleen ajotavoilleni. Nykiminen tulee vain silloin jos en kiihdytä reippaasti, vaan hitaasti, niin vaihtelee ees taas vaihteita välillä aika rajusti ja jos on töyssyjä tai pientä kiharaa. Ei enää täydessä vauhdissa, mutta tämä vaiva tuli öljyn vaihdon jälkeen. Vien sen nyt kuitenkin pesuun. USA lainen kone ja käyttävät sitten usalaista öljyä. Täytyy se öljyn merkkikin kysellä vielä tarkemmin. No, nollaantuko laatikon muisti tällä tavalla?

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 643
  • Peukkuja: 7
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #11 : Syyskuu 15, 2017, 07:44:03 »
Ei nollaannu akun navan irroituksella. Vaatii testerin, jolla palautetaan vaihteisto perustilaan. Toivotaan huuhtelun auttavan. Laittaisin laatikkoon Mobilia tai Castrolia.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 55
  • Peukkuja: 0
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #12 : Syyskuu 16, 2017, 09:19:23 »
Jos on uudempi niin vaatii sen aw-1 luokituksen mitä ei tainnut mobililla olla. Orkkisöljyä, opelilta tai sitten totalia

Poissa isokissa10

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #13 : Syyskuu 16, 2017, 13:07:48 »
Olen käyttänyt aikaisemmin Mobil 3309 ja sitä motonetin mukaan suositellaan. Nyt ostin autoartikkelin myymään öljyä, jonka piti olla yhteensopivaa, ilmeisesti ei ollut. Autoni on 2010 ja sitikan 90- vuotis juhla malli.  Lienee ollut eri öljyjen huono yhteensopivuus syy nykimiseen. Vaihdan seuraavaksi ja aika pian mobilin, pitäisi olla aisin laatikkoon tarkoitettu.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 55
  • Peukkuja: 0
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #14 : Syyskuu 16, 2017, 14:08:08 »
Vanhan aisinin öljyn luokitusvaatimus oli eri. Tuossa sinun 2010 vuotisessa vaaditaan aw-1 luokituksella olevaa.

Vika nykimiseen taitaa löytyä nyt väärästä öljystä ja auto kannattaakin pistää seisontaan kunnes sinne saa huuhdeltua oikeat öljyt.
Mihinkään motonetin kuvastoon ei kannata luottaa varsinkaan automaattilaatikonöljyissä, niissä ei oikein ole mutuilulle tilaa.

http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=18061.0

" JWS 3309, joka käy AM6 - laatikkoon ja on halvempaa, mutta ainakin osassa 2010 vuosimalleissa on jo AM6-2, johon ainakin huollon mukaan täytyy laittaa JWS 3324 - normin mukaista öljyä"

Poissa isokissa10

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #15 : Syyskuu 18, 2017, 12:50:56 »
Mister autosta löytyy Total-öljyjä
FLUIDE ATX DEXRON II
FLUIDE XLD FERKKU DEXRON III kuulemma DEXRON IV ON, MUTTA EI HEIDÄN MYYNNISSÄ.
näiden luokitusta en löytänyt, täyttääkö AW 1 tai JWS3324 luokitusta. Ovat hyvin edullisia tilata. Esim Total-moottoriöljy  5 litraa on 30 euroa
Tunteeko joku näiden luokitusta?
Auto-Artikkelin sivuilta katsottuna he myyvät vaihteistoöljyä AL4, mitä se tarkoittaa, eri laatikkoa,  että ei aisin laatikkoa?
Soitin sitikalle ja autooni kuuluu mobil 3309. Sitä olen käyttänyt aikaisemmin, nyt erehdyin raskaasti. Maailma opettaa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2017, 13:44:20 kirjoittanut isokissa10 »

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 353
  • Peukkuja: 5
Vs: Äisin 6 vaihteisen automaatin öljynvaihdossa laitettiin liikaa.
« Vastaus #16 : Syyskuu 18, 2017, 13:21:24 »
Mister autosta löytyy Total-öljyjä
FLUIDE ATX DEXRON II
FLUIDE XLD FERKKU DEXRON III kuulemma DEXRON IV ON, MUTTA EI HEIDÄN MYYNNISSÄ.
näiden luokitusta en löytänyt, täyttääkö AW 1 tai JWS3324 luokitusta. Ovat hyvin edullisia tilata. Esim Total-moottoriöljy  5 litraa on 30 euroa
Tunteeko joku näiden luokitusta?
Auto-Artikkelin sivuilta katsottuna he myyvät vaihteistoöljyä AL4, mitä se tarkoittaa, eri laatikkoa,  että ei aisin laatikkoa?

Ei täytä Fluide XLD FE, täyttää vain vain normin JWS3309/Toyota T-IV

JWS3324/Toyota WS-standardin täyttävä öljy löytyy esim. täältä ja on edukasta.

Tai sitten Opelin tiskiltä hakee reilulla kympillä litra..

E: jos totalin öljyä pitää olla ehdottomasti, niin tätä pitää hakea http://www.total-distributor-partners.com/media/76101/total_fluidmatic_mv_lv_022014_en.pdf
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10, Saab 9-5 Aero -05