Kirjoittaja Aihe: 2.0 vs 2.2 hodarin eroista?  (Luettu 615 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 765
  • Peukkuja: 5
2.0 vs 2.2 hodarin eroista?
« : Syyskuu 08, 2017, 19:23:42 »
Moottorityyppi taitaa olla DW10 ja DW12: mitäs eroa noissa on tilavuuden teho-vääntö -käyrän lisäksi?

Tyyppiviat, kestävyys, huolettomuus ja tekniikka, onks noissa jotain merkittäviä eroja? Vai onko DW12 vaan "venytetty" DW10?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 638
  • Peukkuja: 9
Vs: 2.0 vs 2.2 hodarin eroista?
« Vastaus #1 : Syyskuu 08, 2017, 20:07:14 »
Ykköskoppaisen 110 hp DW10 on 8-venttiilinen, kakkoskoppaisen 136hp on 16-venttiilinen.
133 DW12 on 16V ja 170hp on tuplaturbolla.

2.2:ssa on paljon enemmän kaikkea alipainehässäkkää.
Oman kokemuksen mukaan 136hp 2-litrainen on paljon 133 2.2:sta pirteämpi. Tiedä sitten paljonko johtuu laatikoiden erosta...

Automaatit aina 110 AL4, 133 4HP ja 136 AM6.

-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -= C5 I 1.8 break '03 -=- Xsara II 1.6 16V break '00 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 765
  • Peukkuja: 5
Vs: 2.0 vs 2.2 hodarin eroista?
« Vastaus #2 : Syyskuu 09, 2017, 09:36:25 »
Ykköskoppaisen 110 hp DW10 on 8-venttiilinen, kakkoskoppaisen 136hp on 16-venttiilinen.
133 DW12 on 16V ja 170hp on tuplaturbolla.

2.2:ssa on paljon enemmän kaikkea alipainehässäkkää.
Oman kokemuksen mukaan 136hp 2-litrainen on paljon 133 2.2:sta pirteämpi. Tiedä sitten paljonko johtuu laatikoiden erosta...

Automaatit aina 110 AL4, 133 4HP ja 136 AM6.

Eli jos haluaa tehoa ja vaivattomuutta ajoon, niin joko tuo 170hp DW12 tai sitten 136hp DW10.

Mutta DW10 saattaisi olla tekniikaltaan vaivattomampaa ? Onks DW12:ssa muuttuvia nokkia ja muuta liikkuvaa osaa, mitä DW10:ssä ei ole?

Onko tuplaturbon perässä sitten aina AM6?

Onks noissa kulutuksessa merkittäviä eroja? Useinhan on saman moottoriperheen tilavuuksien suhteen, että isompi kone syö aavistuksen enemmän polttoainetta, mutta teho ja vaivattomuus on ihan toista luokkaa.

Noilla kaikilla varmaan ajellaan satoja tuhansia kilometrejä. Kakkoskoppaisessa varmaan on jo DPF:ää ja muuta hajoavaa saastelaitetta mukana?

Poissa wesa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 45
  • Peukkuja: 0
Vs: 2.0 vs 2.2 hodarin eroista?
« Vastaus #3 : Syyskuu 09, 2017, 21:13:48 »
Kyllä tuo 136 (AM6) tuntuu pirteämmältä kuin manuaali 133 kun ajelee pintakaasulla, mutta tunne sikäli valheellinen että 136:ssa tuntuu veto loppuvan herkemmn täyskaasutilanteessa. 133:ssa jerkkua tulee mukavasti kun kierrokset yli 2100 ja riittävästi kaasua, sillä silloin aukeaa toiset imukanavat, nissä missä toimii. Molemmissa suunniilleen samat letkut ja fap hässäkät. C5 2,2 hdi menee meillä alle 5:n litran sekalaisessa ajossa manuaalina, C4GP 2,0 hdi 7,2 litraa automaattina. Molemmissa egr ja tapir kehissä, 2,0:ssa ajoittaista lievää nykimistä ajossa. Onhan tuo C4GP tosin raskaampi liikuteltava.
CX 25 Prestige -84, CX 22 i -88, GS X3-sähkö projekti, XM 2,5 td -96, Xantia Activa tct -96, C4GP 136 Hdi Excl A -07

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 765
  • Peukkuja: 5
Vs: 2.0 vs 2.2 hodarin eroista?
« Vastaus #4 : Syyskuu 10, 2017, 10:43:27 »
Kyllä tuo 136 (AM6) tuntuu pirteämmältä kuin manuaali 133 kun ajelee pintakaasulla, mutta tunne sikäli valheellinen että 136:ssa tuntuu veto loppuvan herkemmn täyskaasutilanteessa. 133:ssa jerkkua tulee mukavasti kun kierrokset yli 2100 ja riittävästi kaasua, sillä silloin aukeaa toiset imukanavat, nissä missä toimii.

Ahaa, no sitten kuulostaa siltä, että tuo 2.2 olis kuitenkin kauttaaltaan parempi! Sellainen on toistuvasti todettu autolle tarpeelliseksi ominaisuudeksi, että kun annat hanaa, sun ei tarvi manaa...

Molemmissa suunniilleen samat letkut ja fap hässäkät. C5 2,2 hdi menee meillä alle 5:n litran sekalaisessa ajossa manuaalina, C4GP 2,0 hdi 7,2 litraa automaattina.

Ilmeisesti kummatkin on perushyviä koneita eikä mitään "vahva vältä" -leimaa kummassakaan?

On nuo 170 hv -moteurit vaan melko harvinaisia, kun nettiautoa selailee. Niissä vaan olis vääntöä sekä enemmän että alempana kuin tuossa matalammin viritetyssä 133 hv:ssä.

Poissa wesa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 45
  • Peukkuja: 0
Vs: 2.0 vs 2.2 hodarin eroista?
« Vastaus #5 : Syyskuu 10, 2017, 14:25:59 »
Omat kokemukset noista vielä kovin lyhytaikaisia, mutta isoja kilometrejä noilla ajellaan, eikä halpoja autoja kovin suurilla summilla kannata ylläpitää, eli varmaan ihan perusvarmoja ovat. 2,2 :ssa ongelmat paljolti sen läppäakselin actuaattoriin liittyviä. Sen nivel irtoaa, tai kalvo vuotaa. Jälkimmäistä vaikea havaita kun kuitenkin kääntelee läppäakselia kaasutellessa. Vuoto, kuten muutkin letkuvuodot, omassa aiheutti turbon johdesiivikon vajavaista toimintaa ja yliahtovirheitä joista seuraa limb-mode ja siitä momenttisäädön puute josta tulee ESP-vika ym. Aktuaattori alle 40€ marmorilla. Vaihto onnistuu yläkautta noin tunnissa, mutta hieman kinkkinen. 2,2:ssa ääni hieman rohiseva, ainakin omassa, kun läpät aukeaa. Kuulostaa vähän V8:n horinalta:). Tehot tuossa saa kyllä uudemman tasolle mutta alaväännöt jäänee jälkeen.
CX 25 Prestige -84, CX 22 i -88, GS X3-sähkö projekti, XM 2,5 td -96, Xantia Activa tct -96, C4GP 136 Hdi Excl A -07

Poissa läjjeejä

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 206
  • Peukkuja: 0
Vs: 2.0 vs 2.2 hodarin eroista?
« Vastaus #6 : Syyskuu 11, 2017, 21:31:40 »
vajaa 13v ollut 2,0hdi  raakaa ajoa 660tkm alkaa olla mittarissa  440 omia ajettuja
alkuperäisosa kampiakselin vulkanoitu hihnapyörä kestää sen 280tkm  saman verran kesti uusi  nyt on 3paikoillaan
ilmamassamittari 3paikoillaan
 2massavauhtipyörä kytkin asetelma  vaihdettu 420tkm kohdalla
laturi 420 tkm
polttoainesuuttimet vaihdettu 603tkm kohdalla
etupyörän laakereita niitä kuluu
raidetangon päät vaihdettu kerran
alapallot 2kertaa vaihdettu 
takapyöränlaakerit alkuperäiset  rasvattu renkaan vaihdon yhteydessä
alusta tehty comfortiksi
kestää se