Kirjoittaja Aihe: EW10J4 ja öljynpaineen puute  (Luettu 762 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 5
EW10J4 ja öljynpaineen puute
« : Elokuu 31, 2017, 20:40:08 »
Muhku piippasi eilen vajaata öljynpainetta. Tulee heti, kun käynnistää auton. Öljyä toki on. Kovasti kuunneltiin kaverin kanssa, että kuuluuko jotain kovempaa ääntä tai naputusta koneesta. Jotain kuultiin, mutta sitten taas ei. Ajattelin, että ensimmäiseksi selvitän, että öljynpaineenanturi on toimiva ja johdotukset kunnossa.

Mulla oli kuitenkin mahdollisten remppamuhjujen huuhtelemiseksi koneessa halpisöljyt tarvikesuodattimella, tarkoituksena vaihtaa kunnon liemet piakkoin. Halpisöljyillä ajettu ehkä 2-3 tkm. Ehkä suodattimeen oli tosiaan kerääntynyt liikaa pölyä tms. Noh, ennen anturin uusimista kävin tänään toiveikkaana hakemassa laadukkaampaa öljyä ja uuden suodattimen ja tein pikaöljynvaihdon pihalla. Vaan eipä auttanut.

Nyt, kun öljyt oli välillä laskettu pois ja käynnistin auton kylmillä öljyillä, kuului heti dieselmäistä nakutusta, joka tuntui ehkä eniten tulevan venttiilikoneiston liepeiltä. Öljykorkin avaamalla kuului selvemmin. Oletan siis tässä vaiheessa, että öljynpaine oikeasti on alhainen ja venttiilikoneistolle asti ei tule tarpeeksi huilea, ja anturi oli oikeassa, eli paine huono.

Sihtailin autosta poistuneen vanhan huilen tarkasti enkä onneksi löytänyt mitään metallinmurusia sentään sieltä. Kilinöitä ja kolinoita ei kuulunut myöskään, ainoastan nakutusta. Eli näillä näkymin toivottavasti kampi- ja nokka-akselit laakereineen ovat vielä ehjät, ja näkyvä oire on venttiilinnostimien ääntely vähäisen öljyn takia.

Heti olosuhteiden salliessa öljypohja irti ja tilannearvio. Mutta mikähän olis tyypillinen öljyntuoton ongelma ew10j4-koneessa? Öljyn imuputki vuotaa? Sihti tukossa? Öljypumppu falskaa?

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 344
  • Peukkuja: 3
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: EW10J4 ja öljynpaineen puute
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2017, 20:49:48 »
Voisi olla tällaistakin. Xantia 1,8 16V:n öljypumpun painerajoittimen jousen pää vino. Se sai säätömännän panttaamaan vinoon. Siitä kuvaa. Siksi ehkä paine laski, tuon säätömännän ohivirtauksen takia. Öljyn sekaan ilmestyi metallihohtoa, öljynä oli Magnatec:iä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2017, 21:35:29 kirjoittanut ealab »

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 5
Vs: EW10J4 ja öljynpaineen puute
« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2017, 20:36:39 »
Otin öljypohjan pois. Öljysihdissä jotain pientä muhjua, mutta ei minusta mitenkään sellaista määrää, että se estäisi öljyn imemistä. Se imukanava pumpun suuntaan lohkon sisällä ihan puhdas ja siisti. Samoin siisti ja puhdas oli alakerta, paitsi en sitä suojalevyä irrottanut.

Mutta imuputken yläpään toinen mutteri oli... irti :-O

Toki putki pysyi paikallaan vielä toisella mutterilla ja sillä kolmannella tukikiinnikkeellä, mutta jos imuputkea ja tiivistettä puristaa lohkoon vain yksi mutteri, niin eikös siltä "löysältä" puolelta ole mahdollista päästä vähän ilmaa öljypumpulle? Se ei suurta rakoa tarvitse, ja jos pumppu hörii hiukankin ilmaa, pumpun kyky siirtää öljyä laskee, mikä selittäisi öljynpaineen katoamisen.

Öljypumppu sitten on toki vielä. Mitenkäs sen parhaiten diagnosoisi?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 923
  • Peukkuja: 20
Vs: EW10J4 ja öljynpaineen puute
« Vastaus #3 : Syyskuu 14, 2017, 07:34:55 »
Olisin jo melko luottavainen vikapaikan löytymiseen tuosta imuputken löysyydestä.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 5
Vs: EW10J4 ja öljynpaineen puute
« Vastaus #4 : Syyskuu 14, 2017, 09:58:25 »
Olisin jo melko luottavainen vikapaikan löytymiseen tuosta imuputken löysyydestä.

No samaa haluaisin itse uskoa. Jos öljynpaineenvaroitus ei tuolla lähde, niin pitää purkaa lisää joka tapauksessa, joten turha selvitellä etukäteen. Jahka on aikaa, niin huilet sisään ja kokeilemaan.

Imuputken mutterit taitaa kyllä mennä seuraavaksi kierrelukitteella kiinni.

Pitikös öljypumpun avaamista varten irrottaa öljypohja kokonaan? Ainakin apulaitehihna. Entä jakohihna -- varmaan ainakin se, eikös se pumppu kampiakselilta ota voimansa?

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 309
  • Peukkuja: 5
Vs: EW10J4 ja öljynpaineen puute
« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2017, 19:25:57 »
Koititko heiluttaa putkea kun se oli yhdellä pultilla kiinni? jos ei heilu eikä kulma muutu kun laittaa toisen pultin niin saattaa vielä olla purkuventtiilissä vikaa.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 5
Vs: EW10J4 ja öljynpaineen puute
« Vastaus #6 : Syyskuu 14, 2017, 20:00:03 »
Koititko heiluttaa putkea kun se oli yhdellä pultilla kiinni? jos ei heilu eikä kulma muutu kun laittaa toisen pultin niin saattaa vielä olla purkuventtiilissä vikaa.

Koitin käsin liikuttaa, ei se sillai irti ollut, että olis heilunut. Mutta en toisaalta mene vannomaan, ettäkö olis ollu täysin kiinteä ja tasopintojen väli tasainen ja ilmatiivis. Laitanpa putken toisella pultilla takas ja katson, että jääkö irtonainen puoli tönöttämään.

Mikä purkuventtiili tuo siis on ja missä? Pumpussa vai siinä mötissä, missä on paineanturi ja suodatin?

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 5
Vs: EW10J4 ja öljynpaineen puute
« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2017, 13:18:49 »
Nonih, tallilla taas käymässä. Laitoin putken kahdella pultilla takaisin ja aika tukevasti se siinä pysyi. Koitin tökkiä rakotulkkiakin väliin, mutta en saanut menemään, joskin tahmea tiiviste haittasi ohuiden liuskojen työntämistä. Tuossapa kuva tiivisteestä, toisesta päästä oli sisäkumi vähän revennyt; muuten ehjä. Uutta tiivistettä ei enää saa marmoriltakaan, joten taidan kikkailla kokeilumielessä vanhan kiinni tiivistesilikonin kanssa.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 5
Vs: EW10J4 ja öljynpaineen puute
« Vastaus #8 : Syyskuu 21, 2017, 18:15:50 »
No saatana. Tiivistin putken ja kasasin sen verran, että sain öljyt koneeseen. Piip-piip, oil pressure insufficient. Vieno nakutus nostajien suunnalta. Tilaamassani analogisessa öljynpaineenmittarissa oli oikean kokoinen adapteri, mutta ilmeisesti kartiokierteellä, joten en saanut sitä kiinni, mutta asensin uuden öljynpaineen tunnistimen, jonka olin varuiksi ostanut aiemmin. Sama juttu. Ööh. Varoitusteksti ja moottorin ääni kertovat, että kyllä siellä nyt jossain jokin tökkii.

Öljypumppua katsomaan seuraavaksi, se edellyttääkin sitten taas vaihteeksi purkuhommia...

Edelleenkään metallihileitä ei ole näkynyt: täytyy toivoa, että ongelma olisi öljynsyöttöpuolella eikä esimerkiksi alakerran laakeroinnissa.

Tietty tässä mietin niitäkin syy-yhteyksiä, että miten omat puuhailuni koneen liepeillä olisivat voineet laukaista tuollaisen ongelman...