Kirjoittaja Aihe: AM6 Öljynvaihto apua  (Luettu 1472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dalttoni

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
AM6 Öljynvaihto apua
« : Elokuu 26, 2017, 21:01:10 »
Tarkoituksena olisi ruveta vaihdelaatikon öljynvaihto töihin, mutta kaipaisin hyvät neuvot etten vahingoita vahingossakaan vaihdelaatikkoa. Jos esim laatikosta tulee propusta laskettuna tasan kolmelitraa ulos niiin tarkasti lisäämällä sama määrä niin silloinhan tilanne pitäisi olla entisellään vai tarviiko sitä ylitäyttää ja laskea käydessä siitä tarkastus propusta ylimääräset ulos.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 664
  • Peukkuja: 8
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #1 : Elokuu 26, 2017, 22:33:28 »
Menee toki noinkin, mutta oikea tapa on saada vaihteiston öljy noin 60 asteiseksi (tarkistus testerillä tai infrapunamittarilla vaihdelaatikon pohjasta) ja auton käydessä tyhjennysproppuputken pieni keskiroppu avaten valuttaa ylimääräinen pois, eli kun tippasee, niin tulppa kiinni. Tätä ennen käy kaikki vaihteet lävitse auton käydessä ja sitten P-asentoon. Virallinen ohje on tuollainen lyhykäisyydessään.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 705
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #2 : Elokuu 27, 2017, 12:41:27 »
Itse olen liki vuosittain kyseiseen laatikkoon osaöljynvaihdon tehnyt. Aluksi kikkailin tarkasti ohjeen mukaan lirutellen, mutta nyt monena vuonna ihan vaan laskemalla vanhat öljyt propusta pois ja sitten lisännyt kolme litraa uutta öljyä tilalle. Hyvin on pelannut ja tuskin se nyt muutamasta (kymmenestä) millilitrasta vaihteiston toiminta kiinni on. Johan se auton kallistuskulmakin tai kiihdytys/jarrutus/kaarreajo vaikuttaa öljyn paikkaan laatikossa enemmän kuin mahdollinen desin puolikas öljyn määrässä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #3 : Elokuu 27, 2017, 14:43:45 »
Joo sitten voi käyttää tuota nopea konstia kun tietää että laatikossa on valmiiksi oikea määrä. Jos itse on laittanut eikä vuotoja ole niin sittenhän se on varmaa. Muiden jäljiltä ei tiedä.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 206
  • Peukkuja: 11
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #4 : Elokuu 27, 2017, 15:55:21 »
Ei ehkä vaikuta niin paljon vuodot tai virheetkään eivät kumuloidu, eli jos olisi vuotanut, niin kai pois tulee vastaavasti vähemmän, mutta jos täyttömäärä on kuitenkin sopiva, niin laatikkoon jää oikea määrä öljyä.

Mutta ei ilmeisesti aina toimi noin, koska tehtaan ohjeet ovat monimutkaisemmat. Eli jääköhän sitten useammin jonnekin jemmaan öljyä (noissahan on usein joku lämpölaajenemisjemmakin?), tosin tuo oikea täyttötapa huomaa myös jos jostain syystä laatikosta poistuukin enemmän öljyä kuin normaalisti (kos jos ei ylivuotoa, niin lisätään lisää.)

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #5 : Elokuu 28, 2017, 07:56:49 »
Niinpä, voisi ehkä olettaa että vajaus on aina pääöljytilassa, ja turbiinissa yms. on aina vakio määrä.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 338
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #6 : Elokuu 28, 2017, 08:47:09 »
Näinhän se menee, vajaus on aina mitattavassa öljytilassa (ellei pyöritä konetta pohjatulppa auki). 3:lla litralla olen täyttänyt sekä AM6 ja AL4 laatikkoa ilman ongelmia.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa ripekosk

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #7 : Marraskuu 11, 2017, 20:47:06 »
~3,1 litraa huoneenlämpöistä öljyä pistin AM6 laatikkoon. Käytin 60 asteiseksi ja räpläsin vaihteita siinä samalla. Tason säätö propusta tuli ulos jotain 0,7 litraa ja enemmänkin olisi tullut jos oltaisi päästetty. Onko öljyn lämpölaajeneminen noin suurta? Vai Onko merkitystä kun auto oli sammutettuna tason säädön aikana? Tyhjennyksessä tuli ulos 3,2 litraa. 

Poissa Nuudeli

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 192
  • Peukkuja: 2
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #8 : Marraskuu 11, 2017, 22:53:02 »
Tason tarkistuksen aikaan tulee auton olla käynnissä, öljyn 60 asteista ja vaihdelaatikko P tai N asennossa. Kannattaa lisätä öljyä ja tehdä tarkistus ohjeen mukaan, jotta ei tule liikaa ulos.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa ripekosk

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #9 : Marraskuu 11, 2017, 23:03:14 »
Täytyy muistaa enskerralla pitää autoa käynnis. Tollasenaankin tuntui toimivan ainakin lämpösenä. Öljyn liian pienen määrän huomaa varmaan kylmänä parhaiten...

Poissa ripekosk

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #10 : Marraskuu 12, 2017, 09:58:57 »
Semmonen kysymys vielä, että kuinkahan nopeesti uuden osa vaihdon voi tehdä? Arvelluttaa vähän tuo liian pieni öljy määrä, eikä jaksaisi alkaa uudestaan lisäilemään öljyä vaan ajaisi vaikka 1000 kilsaa ja tekisi uuden osa vaihdon. Onkohan öljyt jo tuossa ajassa keriinneet sekoittumaan?

Poissa ovi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 49
  • Peukkuja: 2
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #11 : Marraskuu 12, 2017, 10:14:49 »
Jos tuollaisen osaöljynvaihdon teettää liikkeessä, niin siellä käytetään autoa jonkin aikaa nosturilla ja käydään kaikki vaihteet manuaalisesti läpi, jonka jälkeen vaihdetaan öljyt toiseen kertaan. Eiköhän se laatikon pumppu sekoita öljyt parin ensimmäisen kilometrin aikana, kunhan vain ajaa kaikilla vaihteilla riittävän pitkään.

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 432
  • Peukkuja: 3
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #12 : Marraskuu 12, 2017, 10:50:38 »
Itse ainakin tein vaihdon kolme kertaa peräkkäin ja ajelin jotain viisi kilometriä välillä. Laitoin aina sinne jotain 3,5 litraa ja tarkistuksen käydessä tein vasta viimeisen kerran jälkeen ja nimenomaan käydessä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #13 : Marraskuu 12, 2017, 14:12:46 »
Enpä ajelisi yhtään vajaana. Täytä nyt ainakin, tai tee se toinen vaihto nopeutetulla aikataululla samantien jos et kolmatta kertaa malta läträtä :)

Poissa reijos

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 2
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #14 : Marraskuu 12, 2017, 15:35:13 »
Tein pari vuotta sitten AM6 laatikon öljynvaihdon huuhteluperiaattella. Varasin 12 L öljyä ja vaihdoin alkuun sen 3,5 litraa mitä sieltä vapaasti valuttaen tuli. Irroitin öljynlauhduttimen ja laatikon välistä ruuvin (suoraan alaspäin), jonka takana oletin olevan paluuöljykanavan laatikkoon. Ruuvin tilalle laitoin läpinäkyvän muoviletkun ja toinen pää tyhjään kanisteriin. Käynnistin auton muutamaksi sekunniksi ja seurasin kannuun kertyvää oljyn määrää. Kun kannuun oli tullut pari litraa sammutin auton ja lisäsin yläkautta uutta öljyä laatikkoon vastaavan määrän. Taas uusi käynnistys ja vaihteenvalitsimen liikuttelua eri asentoihin. Vastaava määrä uutta öljyä taas laatikkoon ja sama uudestaan. Noin 10 L uuden öljyn jälkeen rupesi letkusta kannuun tuleva öljy kirkastumaan ja lopetin öljyn vaihdon siihen. Öljyä tulee ulos aika vauhdilla kun auto on käynnissä, joten pitää olla tarkkana ettei öljy pääse laatikosta loppumaan. Lopuksi tarkastin vanhan öljyn määrän ja vertaisin sitä laitettuun uuden öljyn määrään. Käytin auton lämpimäksi ja tarkastin öljymäärän tarkastuspropun kautta.

Tuo öljynlauhduttimen ja laatikon välissä oleva ruuvi avaa oletettavasti paluuöljykanavan, joka menee takaisin laatikkoon. Varmaankin osa vanhaa öljyä  pääsee huuhtelun aikana takaisin laatikkoon (avoin T-haara). Öljynä käytin Teboil Fluid S. Omassa autossani ei laatikon toiminnassa ollut ennen öljynvaihtoa mitään vikaa, vaikka ulos tullut öljy oli aika tummaa. Vaihdon jälkeen on laatikkö toiminut hyvin. Luonnollisesti omalla vastuulla sitten vaihtamaan.

Poissa ripekosk

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #15 : Marraskuu 12, 2017, 16:21:43 »
Enpä ajelisi yhtään vajaana. Täytä nyt ainakin, tai tee se toinen vaihto nopeutetulla aikataululla samantien jos et kolmatta kertaa malta läträtä :)

Laatikko tuntui toimivan normaalisti kylmänä ja kuumana. Ehkä jopa vähän paremmin kuin ennen öljyn vaihtoa. Luulisi oireilevan, jos öljyä on oikeasti liian vähän ja tekisi hallaa vaihteistolle?

Poissa Nuudeli

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 192
  • Peukkuja: 2
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #16 : Marraskuu 12, 2017, 17:53:18 »
Ilmoittamasi perusteella öljyä on vaihdon jälkeen n. 0,6 litraa liian vähän. Eihän se välttämättä mitään riko, mutta  eikö tuo ole turhaa riskeeraamista?

Kannattaa tehdä se toinen osavaihto mahdollisimman pian, kyllä ne öljyt menee sekaisin pienelläkin testilenkillä, joten sen puolesta ei tarvetta pitkittää.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa ripekosk

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #17 : Marraskuu 12, 2017, 18:09:53 »
Turhaa riskeeraamistahan tuo on 😊 täytyy tehdä toinen osavaihto mahdollisimman nopeesti. Kiitoksia avusta.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 664
  • Peukkuja: 8
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #18 : Marraskuu 12, 2017, 20:49:43 »
Lisää puoli litraa. Moottori käyntiin, vaihteet läpiläynti ja sitten P:lle.  Testerillä tai lämpöpyssyllä vaihteiston koppa, eli vaihteistoöljy 60 asteeseen. Sitten keskiroppu auki ja kun tiputtaa öljyä tipoittain, niin taso ok. Ruuvi kiinni ja sitten hanaa  :). Laatikon ölpät noin 60 tkm välein osavaihtonakin ok, koska ei se öljy koville joudu verrattuna moottoriöljyyn.

Poissa Nmanner

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 28
  • Peukkuja: 0
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #19 : Marraskuu 13, 2017, 08:55:19 »
Mulla oli laatikoossa hiukan liikaa öljyä. Vaihdossa laitoin sopivasti avaamalla sen keskiruuvin, niin loppu turhan kova ryömintä vaihde päällä seisoessa.
Eli liikaa ei kannata laittaa vaan päästää sieltä ruuvista tason oikeaksi, ei se nyt niin kova lisätyö oo tuossa projektissa.
C4GP -2007 2.0HDI BMP6 263tkm, nyt jo 304 tkm

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 519
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: AM6 Öljynvaihto apua
« Vastaus #20 : Marraskuu 13, 2017, 20:32:31 »
Lainaus
Check the oil level
Prior conditions :
Vehicle level
Check that the gearbox is not in downgrade mode
Remove the filler plug (3)
Add 0,5 additional litres of oil in the gearbox
Apply the brakes firmly and move the lever through the various selector positions
Gear lever in position "P"
Engine running at idle
Oil temperature 60°C (+ 8 ; - 2 °C) (measuring of parameters using a diagnostic tool)

Stream of oil then reducing to a sequence of drips:
Remove the oil level plug (2).

Sequence of drips or nothing:
Refit the oil level plug (2).
Stop the engine.
Add 0,5 additional litres of oil in the gearbox.
Repeat the top-up procedure.

The level of oil is correct when the stream of oil becomes drop by drop.

Refit the oil level plug (2) (equipped with a new seal).

Check the oil level (continued)
Refit :
The filler cap (3) (equipped with a new seal)
The air filter box
The protective panel under the engine

Too high a fluid level can cause :
Overheating of the fluid
Fluid leaks

Too low a level will lead to destruction of the gearbox.

Vähäinen öljy on siis pahempi juttu kuin ylitäyttö.