Kirjoittaja Aihe: Jousipallot  (Luettu 1118 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PH

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 0
Jousipallot
« : Elokuu 23, 2017, 10:09:20 »
Miten käyttäytyy rikki oleva jousipallo? Pallon kuntoahan ei voi testata mitenkään... Marmoritiskillä väittivät näin?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 671
  • Peukkuja: 9
Vs: Jousipallot
« Vastaus #1 : Elokuu 23, 2017, 10:23:52 »
Ei ne marmorilla taida pystyäkään :)

Täysin rikki oleva pallo ei jousta yhtään.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -= C5 I 1.8 break '03 -=- Xsara II 1.6 16V break '00 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 882
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallot
« Vastaus #2 : Elokuu 23, 2017, 10:58:12 »
On noita testattu. Eikä vaadi edes kummoisia värkkejä testaamiseen. Paineet noista karkaa, ja kun on lopuillaan niin "littupalloissa" on nähty lopullisuuden varmistavat piikit sisällä, rikkoo kalvon ettei jää epäselväksi onko paineeton vai ei...

Ja tosiaan, kuten jo mainittiin, kaasunsa karkuun päästänyt pallo ei jousta ollenkaan. Ennen kaasujen totaalista karkaamista, vähentyessä, jousitus kovenee alkaen hiljalleen muistuttaa ns. tavallista jousitusta, kunnes sitten lopulta menee aivan kovaksi...

Moni harrastaja on itselleen pallotesterin rakentanut, joko käyttäen pullotunkkia ja jousisylinteriä tai sitten hydraulipumppua paineenvaraajarungon (nämä ajalta ennen C5-aikakautta) kanssa lähtökohtana. Missäpäin tämä pallon kunnon tarpeen selvitys on, jos vaikka läheltä löytyisi paineenmittaaja..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 472
  • Peukkuja: 19
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Jousipallot
« Vastaus #3 : Elokuu 23, 2017, 20:57:34 »
Mites nämä uudemmat pallot ovat kestäneet? Mutuna sanoisin että erittäin hyvin ja pitkään?

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 882
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallot
« Vastaus #4 : Elokuu 23, 2017, 21:07:43 »
Ei nekään ikuisia ole. Viimeksi tuli mitattua omistuksessa käyneen -03 C5:n pallot, takimmaisista oli kadonnut n. 30 bar paineista, kun uutena niissä on speksin mukaan ollut 37 bar...

Toki tuon ikäinen oli jo "tavoitekäyttöiän" ulkopuolella, mutta silti. -71 Sm:n palloista oli karannut paljon vähemmän...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousipallot
« Vastaus #5 : Lokakuu 03, 2017, 13:51:42 »
Onkos jo monikin vaihdellut X7 uusia jousipalloja? Onko kyyti pehmentynyt oleellisesti?

Poissa isokissa10

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 48
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousipallot
« Vastaus #6 : Lokakuu 08, 2017, 13:40:38 »
Totesin, että kun nostaa maavara yhden pykälän, menee jousitus täysin kovaksi. Voisko olla jousipalloista paine osittain karannut? Auto on 2010 hdi 136 h ajettu 163 t. Ilmiö tuli, kun uusittiin etupään jousisylinterit, tai aikaisemmin ei tullut kokeiltua.

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 882
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallot
« Vastaus #7 : Lokakuu 08, 2017, 13:52:35 »
Miten käyttäytyy rikki oleva jousipallo? Pallon kuntoahan ei voi testata mitenkään... Marmoritiskillä väittivät näin?

Tuommoisen testerin tekasin tuossa tovi takaperin...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 318
  • Peukkuja: 5
Vs: Jousipallot
« Vastaus #8 : Lokakuu 08, 2017, 14:30:05 »
Totesin, että kun nostaa maavara yhden pykälän, menee jousitus täysin kovaksi. Voisko olla jousipalloista paine osittain karannut? Auto on 2010 hdi 136 h ajettu 163 t. Ilmiö tuli, kun uusittiin etupään jousisylinterit, tai aikaisemmin ei tullut kokeiltua.

Yhden pykälän nosto ei siirrä kumikalvoa pallossa mihinkään joten pallon puolesta joustovara säilyy entisenä. Olisko hydractivessa jotain elektroniikkaa joka kovettaa systeemiä korkeammassa asennossa?

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 113
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousipallot
« Vastaus #9 : Lokakuu 08, 2017, 15:47:14 »
Vai voisko korkeusanturin säädöissä olla jotain häikkää jaa auto nousee jo maksimi korkeuteen? Toisaalta ulosjoustoissa  toiseksi ylimmässä asennossa isoissa heitoissa lyö herkästi topparia vasten ja tuntuu hieman kovalta se jousitus tästäkin syystä.