Kirjoittaja Aihe: C5 I 2.0 bensa, hetken "nyykähdys"  (Luettu 754 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa esak

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 431
  • Peukkuja: 0
C5 I 2.0 bensa, hetken "nyykähdys"
« : Elokuu 21, 2017, 16:39:16 »
Outo ilmiö esiintyy silloin tällöin kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Puoli minuuttia- minuutti käynnistämisestä tuntuu kuin polttoaineensyöttö tai sytytys hetkeksi  tökkäisi. Ajossa nyykähtää hetkeksi ja sitten toimii taas aivan normaalisti, tyhjäkäynnillä ollessa (kun ei lähdetä heti ajamaan) kierrokset putoavat hetkeksi jonnekin vajaaseen viiteensataan ja sitten taas kaikki ihan normaalia siitä eteenpäin. Ei sammu missään vaiheessa.
Ei haittaa ajamista mitenkään, mutta silti vähän ihmetyttää, että mistä johtuu.
Ei aiheuta mitään vikakoodia.
Kahden litran bensakone.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
C5 I 2.0 bensa, hetken "nyykähdys"
« Vastaus #1 : Elokuu 21, 2017, 16:51:27 »
Tuo tapahtuu lisäilmapumpun sammumisen hetkellä. Ei sinällään kerro että pumppu tms. olisi viallinen vaan ehkä monisyisempi ilmentymä. Se lisäilmajärjestelmä häiriöineen on edelleen osin mysteeri.

Moni on kuitenkin raportoinut samaa.

Poissa esak

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 431
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 I 2.0 bensa, hetken "nyykähdys"
« Vastaus #2 : Elokuu 21, 2017, 17:22:08 »
Eli en siis ole tämän ilmiön kanssa yksin. Ei tule aina, mutta usein. Ja tulee vain, kun auto on seisonut pitkään ennen starttia. Ei tule koskaan "jo ajetulla" koneella. Mikä siinä sitten tökkää?

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 057
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 I 2.0 bensa, hetken "nyykähdys"
« Vastaus #3 : Elokuu 21, 2017, 17:22:33 »
Minä kärsin tuosta ilmiöstä C5:sen kanssa monta vuotta ja ratkaisu oli kaasupolkimen sopeutus merkkiliikkeessä. Kun painoi kaasua, alkoi kierroslukumittarin neula putoamaan juurikin johonkin 500 rpm tienoille. Ilkeää esim. liikennevaloissa risteyksissä yms. Piti laittaa sitten kytkintä pohjaan ja pumpata kaasulla hereille. Vika oli satunnainen.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa esak

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 431
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 I 2.0 bensa, hetken "nyykähdys"
« Vastaus #4 : Elokuu 21, 2017, 17:30:53 »
Ei mitään merkitystä painaako silloin kaasua vai ei. Tulee ihan paikallaan seistessä kaasuun koskemattakin. On niin lyhytaikainen ilmiö, ettei ehdi vaikuttaa ajamiseen mitenkään missään tilanteessa. Tuntuu vaan  niin oudolta.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22

Poissa esak

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 431
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 I 2.0 bensa, hetken "nyykähdys"
« Vastaus #6 : Elokuu 21, 2017, 18:51:12 »
Ihan hyvä linkki vaivaan.
Itsellä harmi siitä niin vähäinen, ettei vaikuta ajettavuuteen. Puoli sekuntia, sekunti korkeintaan veto pois pelistä ja siinä kaikki. Ja vain kylmänä. Ei siis kannata huolestua. Vaijerikaasu tässä.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 832
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 I 2.0 bensa, hetken "nyykähdys"
« Vastaus #7 : Elokuu 21, 2017, 19:29:16 »
Tuo tapahtuu lisäilmapumpun sammumisen hetkellä. Ei sinällään kerro että pumppu tms. olisi viallinen vaan ehkä monisyisempi ilmentymä. Se lisäilmajärjestelmä häiriöineen on edelleen osin mysteeri.

Moni on kuitenkin raportoinut samaa.

Mikähän tuo linkki on? Muuttaakohan ecu seosta tai jotain lisäilmapumpun pyörimisen aikana? Esimerkiksi vähentää rikastusta, kun pumppu sammuu, eikä osaa heti kompensoida muutosta?

Sinänsähän täysin imusarjasta irrallinen systeemi, joka puhaltaa ilmaa pakosarjaan ei mitenkään teoriassa voi vaikuttaa käyntiin.

Ainoa, joskin kovin kaukaa haettu, ajatus on, että jos pumppu olisi riittävän tehokas, että se tuottaisi pakosarjaan niin paljon ylimääräistä painetta, että sinne puhallettu ilma ei ehdi poistumaan katin ja pakoputken läpi, pakopuoli voisi teoriassa ahdistaa. Mutta siinäkin vaan ne lisäilmakanavat ovat paljon pienemmät kuin itse pakosarja ja sen jälkeiset osat, mitkä taas on mitoitettu moottorin pumppaamalle kaasulle, jota on hatusta heitettynä satoja kertoja enemmän kuin tuota lisäilmapumpun tuottamaa pientä pöhinää.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
C5 I 2.0 bensa, hetken "nyykähdys"
« Vastaus #8 : Elokuu 22, 2017, 07:55:43 »
Muuttaakohan ecu seosta tai jotain lisäilmapumpun pyörimisen aikana? Esimerkiksi vähentää rikastusta, kun pumppu sammuu, eikä osaa heti kompensoida muutosta?

Jotain tuollaista arvelin. Kokeilin joskus käyttää konetta ilmapumpun letku irrotettuna. Kävi liian rikkaalla sen aikaa kun pumppu pyöri tyhjää.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 057
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 I 2.0 bensa, hetken "nyykähdys"
« Vastaus #9 : Elokuu 22, 2017, 11:05:58 »
Eikös toi lisäilmapumppu ole lähemmäs 2 minuuttia pelissä mukana?
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa esak

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 431
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 I 2.0 bensa, hetken "nyykähdys"
« Vastaus #10 : Elokuu 23, 2017, 16:24:44 »
Sitä en tiedä, mutta jossain minuutin kohdalla startista taitaa se ilmiö tässä tulla. Vajaat puoli minuuttia paikallaan käyttöä ja sata metriä ajoa päälle.
Onko loppulausuma se, ettei kannata välittää tuosta vaan ajaa vaan niin kuin ennenkin?