Kirjoittaja Aihe: C5 II Jousituksen pomputus  (Luettu 950 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nonzero

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
C5 II Jousituksen pomputus
« : Elokuu 15, 2017, 10:57:38 »
Olen jonkin aikaa ajellut C5 Berlinalla (2.0 bensa, hydractive 3) ja odottanut saavani pehmeää kyytiä, mutta toistaiseksi olen pettynyt. Vaihdatin Sphereshopista uudet vakio pallotkin joka kulmaan, joka hieman paransi tilannetta. Ongelmanani on lähinnä sivusuuntainen pomputus pienissäkin töyssyissä. Odotin kyllä vähän tasaisempaa kyytiä yleensäkin.

Onko tuollainen sivuttaissuuntainen täristys normaalia tälle mallille, vai missä voisi olla vikaa?

Poissa Nuudeli

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 178
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II Jousituksen pomputus
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2017, 12:20:53 »
Jos katsot autoa takaapäin, ovatko renkaat suorassa koriin nähden? Takatukivarren laakerointi voisi olla syyllinen, haulla lisää. Näkyy negatiivisena camber-kulmana.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), 2x C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa nonzero

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II Jousituksen pomputus
« Vastaus #2 : Elokuu 17, 2017, 08:43:25 »
Minusta pyörät vaikuttavat olevan ihan suorassa.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 II Jousituksen pomputus
« Vastaus #3 : Elokuu 17, 2017, 09:04:10 »
Olen jonkin aikaa ajellut C5 Berlinalla (2.0 bensa, hydractive 3) ja odottanut saavani pehmeää kyytiä, mutta toistaiseksi olen pettynyt. Vaihdatin Sphereshopista uudet vakio pallotkin joka kulmaan, joka hieman paransi tilannetta. Ongelmanani on lähinnä sivusuuntainen pomputus pienissäkin töyssyissä. Odotin kyllä vähän tasaisempaa kyytiä yleensäkin.

Onko tuollainen sivuttaissuuntainen täristys normaalia tälle mallille, vai missä voisi olla vikaa?

En noiden kuvausten perusteella tunnista omassani moista.

Jäykät kallistuksenvakaajat ja erityisen pehmeät comfort-pallot aiheuttavat pientä sivusuuntaista keikkumista esimerkiksi kanttikiven yli kääntyessä, kun toinen rengas nousee ylös ja toinen on vielä alhaalla, mutta tuo tuntuu olevan subjektiivinen asia, kärsiikö siitä keikkumisesta. Mutta noilla vakiopalloilla siitäkään ei ole kukaan valittanut.

Onks tukivarsien puslat yms. kunnossa? Kyllähän töyssy aiheuttaa jonkinlaisen sivusuuntaisenkin voiman, jolloin kori voi jäädä hetkeksi vavahtelemaan, jos huonot puslat eivät ime liikettä pois.

Laakerit ja nivelet kunnossa? Renkaissa ei ole väljää mihinkään suuntaan, kun kampea niitä käsin?

Poissa nonzero

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II Jousituksen pomputus
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2017, 10:50:41 »
Täytynee alkaa tutkimaan, missä vika on. Toinen etulaakeri tuli vaihdatettua, ja jousipallot, mutta muuten en ole alustalle mitään tehnyt. Kiitoksia vastauksista.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 987
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 II Jousituksen pomputus
« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2017, 11:11:54 »
I-koppaisen hydractive 3+ keikkui mökkitiellä sivusuuntaisesti aika roimasti, eikä sport nappi juurikaan tainnut parantaa tuntumaa.
Autossa alun perin ollut 15" 65-sarjan renkaat lisäsi entisestään huojakkaa tunnelmaa. 16" 55-sarja korjasi tilannetta. II-koppaisessa taitaa 16" koko olla vakiona.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 108
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II Jousituksen pomputus
« Vastaus #6 : Syyskuu 04, 2017, 16:05:00 »
Minun yksilössä tuntui takapää ikään kuin liiraavan kesälläkin riteyksissä käännyttäessä. Lisäksi auto oli kohtalaisen herkkä sivutuulelle ja tien pinnamuodon muutoksille. Vaihdoin heti alkuunsa ne kynkän laakerit mutta ei vaikutusta eikä ne vielä aivan selvät olleet mutta ei välttämättä enää tähän päivään asti olisi menneet. Mutta ei ollut vaikutusta ajokäyttäytymiseen. Käsittäkseni se kallistuksen vakaaja on sen verran tymäkkä että ei normaalisti huomaa vaikka ne laakerit olisi ihan selvät eikä vikaa huomata edes katsastuksessa. Mutta renkaiden kulumisessa sen huomaa.
 Nyt sitten kesällä vaihdatin puslat/tyynyt sinne taka-akselin apurunkoon (4kpl) ja eteen vaihdettiin samalla kaikki puslat, ja nuo ongelmat poistui. Rengasäänet ja tien pikku kolot tosin nyt kantautuu selvemmin auton koria myöten mutta ajettavuus parani huomattavasti. Eikä nuo puslat olleet kallita kun tilasi saksanmaalta. Vaihdon teetätin tutulla autokorjaajalla jolla on siihen sopivammat kalustot kuin itellä.

Poissa pökkelö

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II Jousituksen pomputus
« Vastaus #7 : Syyskuu 11, 2017, 20:24:55 »
Paljonko remontti kustansi osineen ?

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 108
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II Jousituksen pomputus
« Vastaus #8 : Syyskuu 12, 2017, 15:53:29 »
Puslat eteen 4kpl ja taakse 4kpl makso ite tilattuna verkkokaupasta reilun satasen. Työt "kyläsepällä" kun en ite kerinnyt tekemään ja tällä "kyläsepällä" on paremmat välineet, maksoi arviolta parisataa euroa. Kokonaislasku oli kuitenki alle 300e ja siihen sisältyi pari muutakin osaa jotka remontin tekijä hankki ja vaihtoi samaan laskuun.