Kirjoittaja Aihe: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?  (Luettu 2781 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 2
C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« : Elokuu 02, 2017, 14:12:10 »
Miettinyt tässä c-vitos 2-litraisen automaatin hankkimista, siis kolmoskoppainen. Autossa on vain lohkolämmitin, eikä sitä lisälämmitintä voikaan käyttää tallissa, että miten on sen tarkenemisen kanssa pyöritys- ja matka-ajossa?

Kaupat pitäisi tehdä huomenna, eikä netin selailun perusteella ole oikein muodostunut minkäänlaista kuvaa. Onhan noita myynnissä pelkällä lisälämmittimellä, joka mulle on siis tallikäytössä viraton. Sitten joissakin on molemmat ja joissakin vain lohkolämmitin ja joitain kappaleita täysin ilman lämmittimiä, vai onko niin, ettei myynti-ilmoitukseen vaan ole sattunut asiasta mainintaa.

Ykköskoppaisella bensavehkeellä kyllä tarkeni ja lämpeni nopeasti, ettei tässä viittis mitään hollitallia pienen kulutuksen varjolla hommata.

Auttakkee miestä mäessä.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 637
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #1 : Elokuu 02, 2017, 17:32:14 »
Suomi-autoissa on ajonaikainen webasto vakiona.

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 225
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #2 : Elokuu 02, 2017, 17:33:47 »
Kakkoskoppasessa 2.0 HDI automaatissa riittää kabiinissa lämpöä kovallakin pakkasella ilman Webaston ajonaikaista käyttöä. Webasto löytyy, mutta auto ei sitä enää ohjaa (jottei suotta karstoitu, kun aika paljon nurkkapyöritystä).

Ei suoraan vastaa kysymykseesi kolmoskoppasesta, mutta moottorista vois olettaa likimain yhtäpaljon olevan hukkalämpöä tarjolla.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 896
  • Peukkuja: 13
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #3 : Elokuu 02, 2017, 22:05:57 »
Ykköskoppaisessa 2.2 HDissä ainakin lämpö riittää. Vesijäähdytteistä EGRää ei ehkä webaston puuttuessa kuitenkaan kannata lähteä tulppaamaan...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #4 : Elokuu 04, 2017, 15:34:36 »
Kiitokset vastanneille. Antoi uskoa kaupantekoon. Webastoa en kamppeesta löydä, eikä siitä ollut mainintaa, vaikka on ns.  Suomi-auto. Tuskin sillä muuta lisäarvoa on kuin, että enemmän suolassa kylvetetty kuin esim. keskieurooppalaiset.

Ajoin uudehkoa  thp-koneista (33000 km) ja se tuntui lussummalle kuin tämä 2-litrainen hdi-automaatti. Liekö jo tukossa. Lämpöä tuntui näppituntumalta tulevan molemmista suurin piirtein yhtä paljon, eli sormia ei kauaa kärsinyt pitää koelaudan ritilän päällä. Tiedä sitten, miten on talvella. Lohkolämmitin siinä on, eli lappu/laput öljypohjan kyljessä ja kyllä se mulle riittänee esilämmitykseksi tallissa.

Sorruin, vaikka paljon on haukuttu tätä kolmoskoppaista. Ykköskoppainen ainakin oli mainettaan parempi mulla 5-vuoden kokemuksella. Niin tämä "uusi" on -09 mallia ja vähän päälle 100tkm ajettu. Ostin, kun edullisesti sain. Aika näyttää, oliko virhetikki, mutta kahden BX:n, kolmen XM:n ja tuon yhden C5:n ja 30 vuoden kokemuksen perusteella sanoisin, että makein auto näistä kyydiltään, ajo-ominaisuuksiltaan ja moottoriltaan. Mulla ensimmäinen tiisseli. Eikä ollut heräteostos, vaan pitkän harkinnan tulos, vaikka sähkökäsijarrut ym. vempeleet onkin saatanasta. Hienoja toimiessaan, mutta korjaustilanteessa kalliita ratkaisuja.

Dieselin ohjauksesta pidän, kevyt ja palautusvoimaakin riittävästi, samoin keskitystä. Sanoisin, että hienostunein näistä mun rakkineista. THP:n ohjauksesta en tykännyt, jotenkin nahkea ja sitä sai koko ajan ohjata keskialueella. Liekö sitten ohjaussysteemit erilaiset näissä. Eli panemalla kymppitonnin enemmän rahaa THP:een olisin saanut ikävämmän kamppeen ajettavuudeltaan.

Niin, ajettiinhan tässä kaiken merkkisiä ja mallisia autoja, mutta mikään ei oikein sytyttänyt, ennen kuin istuin tämän kolmoskoppaisen ohjaksiin.







Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 896
  • Peukkuja: 13
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2017, 17:06:45 »
Etsitkö siis kelloa vai itse webastoa? Olisko nyt niin, että se webasto sieltä kyllä löytyy, mutta ilman kelloa?

Jos esilämmittää haluat sähköllä niin satasella saa pumpullisia letkulämmittimiä.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #6 : Elokuu 04, 2017, 17:53:46 »
Etsitkö siis kelloa vai itse webastoa? Olisko nyt niin, että se webasto sieltä kyllä löytyy, mutta ilman kelloa?

Jos esilämmittää haluat sähköllä niin satasella saa pumpullisia letkulämmittimiä.

Täytyypä tutkia vielä tarkemmin asiaa. Tuosta öljyn tai veden lämmittämisestä ollaan kahta mieltä. Toisten mukaan veden lämmittäminen, eli moottorin yläpään lämmitys sekoittaa tietokoneen aivoja ja vaikuttanee seos- ym. suhteisiin, kun taas öljypohjan lämmittäminen ei sitä tekisi ja kylmä moottori käynnistyisi notkeilla öljyillä. Tiedä häntä. Mites muuten, jos on webasto niin kai siellä koelaudassa tai muualla sisätiloissa on jonkinlainen kytkin, jonka kuvankin olen nähnyt esitteissä. Tästä ei sellaista löydy.

Aikaisemmassa c5:ssa oli  öljypohjan lämmitys ja ainakin autotallioloissa se vaikutti ihan järkevältä kapistukselta.

Poissa sitikkaporo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 266
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2017, 18:37:32 »
Jos siellä on webaston kello, niin ainakin 2008 2.0 HDi:stä se löytyi ratin ja kuskin oven välissä olevan luukun takaa, kojelaudan vas. alaosassa siis. Luukku aukeaa yläosastaan.

En tiedä onko näitä tuotu Härmään ilman webastoa, mulla on sellainen käsitys että useimmiten webasto löytyy, mutta kelloa taas ei ole läheskään niin usein.
XM 2.0 Berline -95, Acadiane -80, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 637
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #8 : Elokuu 04, 2017, 18:43:12 »
Webasto on vasemman etupyörän edessä. Pakoputki pilkottaa puskurin pohjamuovin reiästä. Ja kun se lämmitin sieltä löytyy, tarkasta samalla se etupyörän ja moottorin välissä menevä webastolle menevä vesiputki joka on varmasti ihan hapero jos ei ole jo vaihdettu / korvattu letkulla.

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #9 : Elokuu 04, 2017, 19:15:14 »
Jos siellä on webaston kello, niin ainakin 2008 2.0 HDi:stä se löytyi ratin ja kuskin oven välissä olevan luukun takaa, kojelaudan vas. alaosassa siis. Luukku aukeaa yläosastaan.

En tiedä onko näitä tuotu Härmään ilman webastoa, mulla on sellainen käsitys että useimmiten webasto löytyy, mutta kelloa taas ei ole läheskään niin usein.

Tutkin ja tutkin, mutta sisältä ei löydy minkäänlaista kytkintä. Syylarin alapuolelta lähtee vajaan kymmenen senttiä paksu mötikkä, joka menee vaihdelaatikon alle, mutta tuskin se.  Olen ollut siinä käsityksessä että weba on vasemman eturattaan vieressä. Eipä nyt löydy kaavioitakaan tai kuvia sijainnista.

Poissa sitikkaporo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 266
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #10 : Elokuu 05, 2017, 11:27:11 »
Tuossa kuva luukusta ja sen sijainnista, sekä minkälainen kello siellä on (jos on).
XM 2.0 Berline -95, Acadiane -80, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #11 : Elokuu 05, 2017, 17:23:14 »
Otin pyöränkin pois, mutta ei sen sekamelskan ja tavarapaljouden keskeltä mitään webastoa  löydy, eikä sisältä sitikkaporon kuvailemaa kelloa ja tuskin tuossa karvalakissa sellaista onkaan.

Myyjä lupasi maahantuojalta selvittää, löytyykö webasto, että eiköhän se maanantaina selviä onko kamppeessa sellainen vai ei.

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 225
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #12 : Elokuu 05, 2017, 18:19:02 »
Citroen Servicestä tuon luultavasti näkee. Laita rekkari tai valmistenumero niin eiköhän sen joku varmista.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa RHR

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #13 : Elokuu 16, 2017, 13:17:22 »
Tuossa kuvassa näkyy Webasto. Sisälokari irroitettuna, vasemman eturenkaan etupuolella.
Tosiaan pakoputken löydät helposti ihan kyykistymällä ja sormeilemalla suojamuovia...ja jos on ajonaikanen lämmitin niin sisältä ei löydy mitään ohjaukseen liittyvää nappia/kelloa/kytkintä yms.
C5 2.0HDI A -08

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #14 : Elokuu 16, 2017, 22:17:15 »
Tuossa kuvassa näkyy Webasto. Sisälokari irroitettuna, vasemman eturenkaan etupuolella.
Tosiaan pakoputken löydät helposti ihan kyykistymällä ja sormeilemalla suojamuovia...ja jos on ajonaikanen lämmitin niin sisältä ei löydy mitään ohjaukseen liittyvää nappia/kelloa/kytkintä yms.

Joo, täytynee irrottaa lokari ja tsiikata, kun ei myyjänkään taholta ole mitään tietoa tullut, eli hitaita ovat her...... Taitaa siinä webasto olla, koskapa olin tunnustelevinani pakoputken pään muovin keskeltä. Samalla nähnee kuinka ruostunut tuo putki on.

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #15 : Elokuu 17, 2017, 07:43:10 »
 Samalla nähnee kuinka ruostunut tuo putki on.
[/quote]

Ajatushäiriö. Tarkoitin kylläkin tuota vesiputkea, jonka ruostumisesta on pitkät jorinat toisaalla.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 632
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #16 : Elokuu 17, 2017, 08:15:41 »
Turhaan tuota tarkenemista pähkit, sillä siitä ei tuon Weban kerakaan ole millään muotoa kyse. Tuo 2.0HDi ihan tasan tarkkaan tuottaa riittävästi lämpöä kabiinin lämmittämiseksi paukkupakkasillakin, kokemuksesta. Ainoa mitä tuo Weba tuo lisää on toki se esilämmitys, mutta myös lämpenemisen nopeutuminen liikkeelle lähdettäessä. That's it 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #17 : Elokuu 17, 2017, 21:54:46 »
Turhaan tuota tarkenemista pähkit, sillä siitä ei tuon Weban kerakaan ole millään muotoa kyse. Tuo 2.0HDi ihan tasan tarkkaan tuottaa riittävästi lämpöä kabiinin lämmittämiseksi paukkupakkasillakin, kokemuksesta. Ainoa mitä tuo Weba tuo lisää on toki se esilämmitys, mutta myös lämpenemisen nopeutuminen liikkeelle lähdettäessä. That's it 8)

Hyvä kuulla. Tätä juuri olin hakemassa, eli tietoa, riittääkö lämpö ilman lisälaitetta. Itse en ole tuosta laitteesta kiinnostunut sen erilaisten vikojen vuoksi, mutta kai sitä on siedettävä, jos sellainen moottoritilan "uumenista" sattuu löytymään.

Poissa ripekosk

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #18 : Elokuu 18, 2017, 11:26:54 »
Samalla nähnee kuinka ruostunut tuo putki on.

Ajatushäiriö. Tarkoitin kylläkin tuota vesiputkea, jonka ruostumisesta on pitkät jorinat toisaalla.
[/quote]

Pystytkö laittamaan linkkiä missä tosta ruostuvasta vesiputkesta on juttua? Täytyisi viikonloppuna se vaihtaa.

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 225
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #19 : Elokuu 18, 2017, 13:09:19 »
Tässä topicissa sitä on käsitelty: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=22733.0
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #20 : Elokuu 25, 2017, 17:15:14 »
Kakkoskoppasessa 2.0 HDI automaatissa riittää kabiinissa lämpöä kovallakin pakkasella ilman Webaston ajonaikaista käyttöä. Webasto löytyy, mutta auto ei sitä enää ohjaa (jottei suotta karstoitu, kun aika paljon nurkkapyöritystä).

Ei suoraan vastaa kysymykseesi kolmoskoppasesta, mutta moottorista vois olettaa likimain yhtäpaljon olevan hukkalämpöä tarjolla.

Piti ottaa sisälokasuoja pois, ennen kuin saatoin todeta, että webuhan se siellä köllötti, enkä tykkää koko laitteesta, paitsi paskaa. No kylmemmällä sitten näkee, onko tuo edes toimintakunnossa. Putki näytti olevan ainakin pinnalta lähes uuden veroinen, tiedä sitten kuinka ruosteessa sisältä, mutta eikös nämä pinnalta happane ensin? Muuallakaan ei näyttänyt ruostetta olevan, että ihan kauheissa suolavelleissä kamppeella tuskin on ajettu. Toisaalta eipä mittarissakn ole paljoa yli 120tkm:n.

Mites olet ratkaissut tuon ohjaamattomuuden Nuudeli?

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 225
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #21 : Elokuu 25, 2017, 18:30:33 »
Taisin tehdä tämän ohjeen mukaan: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=29288.msg259733#msg259733

Tuosta kun lukee muutaman seuraavankin niin pitäisi onnistua.

Älä tuomitse sitä Webastoa pelkästään negatiivisen kirjoittelun perusteella, sillä on niitä toimiviakin yksilöitä kun järkevästi käyttää. Tuossa uusimassa tulokkaassa lähti TT-V tulille ilman savuttamista tai muutakaan ongelmaa 433tkm/11v mukana kulkeneena (oli mennyt vikakoodien takia lukkoon ja ei siksi ollut käytetty moneen vuoteen). Talvihan se sit vasta oikeesti näyttää toimiiko vai ei...

Toisessa hodarissa Weba meni vaihtoon ~200tkm/6.5v ikäisenä, kun ei pysynyt käynnissä. Sekin tuli vielä kuntoon kun purin ja puhdistin + koekäytin. Pahinta noille on se liian lyhyt käynnissäoloaika, jos auto ohjaa Webaston toimintaa ja ajaa pätkäajoa.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 637
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #22 : Elokuu 25, 2017, 21:29:47 »
Katoitko onko se Venturi (=savukone) vai Evo (lienee parhaita Weboja)? Ensimmäiseen ei kannata esilämmitystä laittaakaan. Mulla vaihdettiin Venturi Evoon ja lisättiin kaukosäätö. Nykyiseen odottaisi asennusta Binar, GSM-kaukosäätö pitäisi vielä ostaa siihenkin niin ei tarvitse kellon kanssa leikkiä.

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #23 : Elokuu 26, 2017, 08:13:18 »
Kiitoksia Nuudelille ohjeista, täytyy syventyä asiaan. Sitä en huomannut katsoa, onko Venturi vai Evo. Täytynee avata sisälokari uudelleen.

Käsittääkseni näitä on siis ajon aikana toimivia, kellolla säädettäviä ja kaukkarilla toimivia. Tämä lienee ensin mainittu, koskapa hytistä ei löydy minkäänlaista ohjauslaitetta, enkä kaukosäädintäkään missään ole nähnyt. Sitä paitsi olen täysin uuno näissä lisälämmitysasioissa. Veneeseen asensin kyllä Safiren ja se on toiminut kuin kello. Näistä auton rakkineista en tiedä.

Nyt mulla on sitten kaikki kauhuskenaariot autossa: sähköinen käsijarru, lisälämmitin ja tiisseli automaattilootalla. Niin ja vuotavat etutolpat. Tähänkin on jo asennettu eteen uudet vähistä kilometreistä huolimatta ja olen lukenut, ettei nämä viimeisimmätkään kovin pitkään ole kestäneet. Että oli varmaan vikatikki sitikalle pienen säästön toivossa siirtää alihankinta KYBlle, joka ei tutun asentajan mukaan kovin laadukas iskarin valmistaja ole ollut. Ainakaan näitä hydraulituubeja ei näy osaavan valmistaa. Että se siitä laatutason nostamisesta.

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 diesel ilman lisälämmitintä, tarkeneeko?
« Vastaus #24 : Elokuu 26, 2017, 10:57:07 »
Katsoinpa uudelleen webaston kylkeä ja laatassa lukee seuraavasti:

Typ  Thermo Top V 5 Kw

inbetriebnahmejahr   2008  2009  2010

Tämä viimemainittu ihmetyttää, koska auto on otettu käyttöön 2009 alussa ja valmistettu luultavasti 2008 puolella, että olisko ollut alkujaan savukone ja vaihdettu sitten tähän malliin. Lämmityslaitteelle menevä metalliputkikaan ei ole räkärautaa vaan alumiinia tai rosteria, oisko alua, ainakin pinta näyttää sellaiselta, mutta magneetti siihen ei tartu vähääkään, eikä siinä ole merkkiäkään ruosteesta.