Kirjoittaja Aihe: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan  (Luettu 2694 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa brainsurgery

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« : Elokuu 01, 2017, 22:28:54 »
Moi kaikille! Ensimmäistä viestiä pukkaa.

Jos tämä kuuluisi jonkin toisen ketjun jatkoksi niin siirtäkää sinne.

Olisi hakusessa hyvä ja halpa käyttöauto ja hakuun osui jostain syystä C5. Sitten huomasin vielä että tätähän on tehty ihan kunnon moottorillakin. Aina vain parempi.

Lueskelin noita C5 kokemusketjuja ja niissä oli hyvää juttua yleisesti mutta tästä moottorista ei oikein löytynyt edes haulla mitään. Millainen moottori tuo on? Onko jotain tunnettuja fataaleja vikoja että koko moottori menee vaihtoon? Onko käsitystä jakohihnan vaihdon työläydestä eli vaihtuuko yhtä helposti kuin nelipyttyisiin vai pitääkö ottaa koko moottori irti? Syökö normaalisti öljyä? Miten jatkeena oleva automaattilaatikko kestää (mikä se muuten ylipäänsä on)? Kestääkö myös jos softalla haetaan puuttuvat hevoset? :)

Saa toki muutakin kertoa mallista jos on jotain mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa. Niitä on toki jo toisessa ketjussa käsitelty.

Itsellä on siis lähtötiedot koko merkistä luokkaa pääkonttori on ranskassa ja tehnyt joskus jotain kangaskattoisia autoja.

Kiitos ja anteeksi.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 472
  • Peukkuja: 19
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #1 : Elokuu 01, 2017, 22:33:23 »
Noita 3 litraisia on todella vähän Suomessa, enkä enää ole kovin usein edes Ruotsissa (blocket) niihin törmännyt. Olisi minun 1. valinta jos löytäisin sopivan.

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #2 : Elokuu 02, 2017, 07:56:16 »
Täällä on yksi farkku -09, ja toisella forumistilla on joku -12(?) sedan.

Moottori on ymmärtääkseni parempi kuin 2,7 niin ominaisuuksilleen kuin vikojenkin puolesta. Oma kokemus vasta vajaa 10tkm, joten en osaa tarkemmin sanoa öljynsyönnistä tai muuten vioista. Pientä nykimistä tuossa esiintyy, mutta katotaan mitä merkkiliikkeen diagnoosi huomenna asiasta kertoo, ilmeisesti joko kaasuläpässä tai -polkimessa on häikkää. Laatikko kestää, mutta viritystä tuskin koska mennään jo laatikolle speksatuilla maksimiväännöillä ihan vakiotehoilla. Toki rohkea voi aina kokeilla, mutta vaihteistopajalla sanoivat että näitä AM6-lootia joudutaan korjaamaan usein viritetyissä Volvoissa. Vakionahan sen pitäisi kestää helposti auton iän.

Rattiin ja polkimiin välittyvä tärinä oikealle käännyttäesä kadunkulmissa on kuulemma ominaisuus - ainakin näiden kahden tämän foorumin yksilöiden perusteella, sitä ei siis kannata säikähtää. Se tuoreempi 2.2HDi 205hp -tehoilla kannattaa myös kokeilla jos sattuu kohdalle, taitaa olla se vähiten kuluttava dieselpata C5 X7 nokalla, ja tehoja on siinäkin jo melkein riittävästi.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #3 : Elokuu 02, 2017, 11:29:54 »
Eikös tuota ja 2.7 ole paljon jaguareissa ja landrovereissa? Voisi brittifoorumeilta löytyä aikalailla mielipiteitä koneesta?

Poissa brainsurgery

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #4 : Elokuu 02, 2017, 11:47:37 »
Kiitos vastauksista!

Löysin tosiaan tietoa, että ainakin Jagen ja Range Roverin keulalla on tuota 3-litraista myös. Täytyy yrittää brittifoorumeilta kaivella lisää tietoa.

Riittävä teho on vähän mielipidekysymys :) Miksei tuollainen 2.2 menisi myös uudempana versiona. Voisi tosiaan olla vähän pieniruokaisempi. Täytyy vielä yrittää etsiä tuosta 3-litraisesta lisäinfoa. Se kuitenkin kiinnostaisi tällä hetkellä enemmän.

Auto on siis perheen käyttöautoksi tulossa ja sisään pitäisi mahtua 2+2+koira.

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 882
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #5 : Elokuu 02, 2017, 11:56:47 »
http://forum.roverfriends.fi/

Tuolla on jotain tarinaa aiheesta. Ei kovin pidetty moottori Rovereissa, ehkä vähän alimittainen niihin joka siten rasittaa konetta liikaa ja aiheuttaa ongelmia...

Omakohtaista kokemusta ei ole, pelkän luetun tiedon varassa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Paikalla Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 338
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2017, 12:51:43 »
V6 on todella ahtaasti konehuoneessa jos jotain tarvii tehdä, vaikka EGR venttiiliä vaihtaa, peilin kanssa takaa sorkkimalla.
Huoltojen ja remonttien kannalta painajainen.

Suosittelen kyllä tuota 2.2:sta jos vaan sellainen löytyy.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa ace

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 175
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #7 : Elokuu 02, 2017, 15:06:37 »
Itsellä on nyt 2 kk/ ~3 tkm verran kokemusta 2012 vm. sedan 3.0 V6:sta. Lyhyen omistussuhteen perusteella on vielä hankala sanoa sen suuremmin kestävyydestä. Vesipumppu tuosta meni n. 1,5 vuotta/35 tkm jakopäähuollon jälkeen, joten suosittelen sen ainakin vaihtamaan samalla kuin jakopäätä availlaan, vaikkei sitikan virallisen huolto-ohjelman mukaan näin kuulukaan tehdä (vesipumppu on tuossa koneessa apulaitehihnan pyörittämä).

Vaihteisto on ilmeisesti ihan luotettavaa sorttia, kuten jo aiemmin mainittiinkin. Tässä minun yksilössä se on kuitenkin lauennut tuossa 180 tkm paikkeilla. Liekö syynä se, ettei huoltokirjassa ole mitään mainintaa laatikkoöljyjen vaihdosta tuota ennen ("täyd. merkkiliikkeen huoltokirja").

Tuo V6:n eksoottisuus tulee ilmi hyvin varaosahinnoista: EGR:iä ei saa tarvikeosina -> vajaa tonni/pari, eikä myöskään hiukkasloukkua, joka on ilmeisesti kiinteä osa etupään putkistoa katalysaattorin kera -> n. 1400 euroa (Keski-Euroopan hintoja, kun taas Citroen Service:n hinnat lähes kaksinkertaiset). Nämä on tietääkseni omassa autossa vielä alkuperäiset, joten jännityksellä odotan, koska alkavat oirimaan  8)

Ominaisuuksiltaan hieno kone. Kuluttaa varsin vähän ja kuulostaa ihan mukavalta siellä yli 2500-3000 kierroksen ollakseen dieseli. Olisiko se niin, että 2.2 olisi se järkivalinta ja V6:nen pitää haluta  :P

Poissa ace

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 175
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #8 : Elokuu 02, 2017, 19:18:46 »
Pientä nykimistä tuossa esiintyy, mutta katotaan mitä merkkiliikkeen diagnoosi huomenna asiasta kertoo, ilmeisesti joko kaasuläpässä tai -polkimessa on häikkää.

Ehkä hieman off-topic, mutta tuli mieleen kuvailluista oireista, että kannattaa tarkistaa turbon ahtoletkut. Omassa oli etummaisen ahtimen ja välijäähdyttimen välinen letku (liite, osa 5) haljennut, joka aiheutti varsinkin pienellä kaasulla nykimistä.


Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #9 : Elokuu 02, 2017, 20:00:33 »
Itse olen noin vuoden/20tkm ajellut 3.0HDI:llä ja on se aika mainio peli. Kulutus/teho on aika lyömätön. Haastavampien huoltokohteiden kannalta varmaan painajainen, mutta perusjuttujen teko on ihan yhtä helppoa/vaikeaa kuin 2.0HDI:ssä.

Itsellä kun oli vuosi sitten kaksi C5 farkkua, niin kiinnitin huomiota rengasääniin, jotka tuntuivat olevan kovemmat kuin 2.0HDI:ssä, ja valitin tästä myyjäliikkeelle, jotka vaihtoivat etummaiset laakerit, ilman vaikutusta, mutta toisen C5 poistumisen ja uusien renkaiden jälkeen en ole juurikaan kiinnittänyt asiaan huomiota.

Ohjaustehostimen pumpun letkun kiinnitys vuoti, ensin sekin kiristettiin myyjäliikkeen toimesta, ja kun ei sillä loppunut, niin Santanderin takuu maksoi pumpun vaihdon, ja samalla meni takuuseen myös lasinnostin matkustajan puolelta.
Lisäjarruvalo myös sanoi sopimuksen irti ja parkkitutkan anturin vaihdoin myös, muuten ihan ok.

Vaihteisto on itselläni toiminut aika hyvin, 99% vaihdoissa ei mitään ongelmaa. Kaupungissa välillä nelosella kun rullaa 1000 kierroksen tuntumaan, niin vähän nykäisee kaasua painaessa. Käytös muuten aika samanlaista kuin neljä vuotta vanhemmassa C6:ssa, mutta C5 lukitsee vaihteen paljon nopeammin, ilmeisesti tällä saadaan pidettyä kaupunkikulutus/päästöt aisoissa. Vaihteistoöljyille tehtiin 100% huuhteluvaihto, mutta se ei tuohon käytökseen vaikuttanut.

Kulutus on yllättänyt todella positiivisesti, löpöä ei mene juurikaan enempää kuin kaksilitraisessa hdi:ssä, vaikka siinä toisessa oli vielä manuaaliaski. Juuri viikko sitten tuli lasketeltua Inari-Oulu-Sulkava-Helsinki ja yhdellä tankilla meni nätisti, toki mitään rallia en ajanut, mutta koko perhe autossa. 3200km reissulla ainut jännittävä asia oli webaston putki, joka alkoi hikoilla juuri siellä kaukaisimmassa Lapissa ja kaipaa nyt vaihtoa ja myös määräaikaishuolto pitää tehdä.

Jos kiinnostaa, niin toi oma on myynnissä Nettiautossa (OPZ-995), jossa myös toi Santanderin omavastuuton takuu mukana vielä vuodeksi/20tkm, joten ei tarvitse korjauskulujakaan heti miettiä toivon mukaan, jakohihna on sellainen mikä ei takuun piiriin kuulu, muuten aika hyvin isot viat kattaa.
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa ajl

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #10 : Elokuu 03, 2017, 21:24:32 »
Mulla on 2.7, tuo 3.0 siitä vähän päivitetty versio. Kone on Jaguarin ja PSA:n yhteistyötä, Fordin tehtaalta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_AJD-V6/PSA_DT17

Koneessa ei ole mitään erityisen fataalia, muovinen termostaattikotelo vaihteiston puoleisessa päässä voi alkaa vuotamaan, turbon siivekkeiden kääntely saattaa jumittaa tai turbot mennä muusta syystä. Jaggessa jotkut on onnistuneet 2.7:ssa särkemään kampiakselin laakerin joka on melko fataali mutta ilmeisen harvinainen. Laakerointia on kai parannettu 3.0:ssa.

Konehuone ihan helvetillisen täynnä tavaraa. Öljyvaihto sentää onnistuu helposti, suodatin on hyvin saamanteilla koneen päällä ja ilmansuodattimenkin vaihtaa suht näppärästi. Muut remontit sitten voi vaatia purkamista oikein urakalla. Jakohihnan vaihtoväli on 160 tkm, vesipumppu ei välttämättä kestä ihan tuota. Tavanomaisesta poiketen vesipumppua ei pyöritä jakohihna vaan apulaitehihna. Omastani hajosi laturi noin 250 tkm kohdalla ja siihen pääsi käsiksi 'vain' ilmastoinnin kompuran irroittamalla.

Jakohihnan vaihto on aika tavanomaista V6-luokkaa, ilmeisesti syytä varata ainakin tonni. Ei kuitenkaan tarvitse moottoria irroittaa tai edes purkaa paikkoja mitenkään merkittävästi.

Ainakin 2.7 laatikko on PSA:n merkinnällä AM6, yleisemmin tunnetaan Aisin AWTF-80 mallina

https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Laatikkoa on käytetty todella monissa automalleissa. PSA-versiossa on vähän erilainen jäähdytysnestekierto kuin monissa muissa jonka vuoksi öljyn huuhteluvaihto ei onnistu yhtä kätevästi. PSA-versio AW-1 vaihteistoöljystä maksaa sikana, mutta opelin tiskiltä saa kohtuullisemmalla hinnalla. Periaatteessa valmistajan mielestä laatikossa on elinikäiset öljyt mutta ehkä niitä voi joskus 100 tkm välein vaihdella niin elinikä saattaa kasvaa.

Ainakin 2.7:aan olisi saanut lisää hevosia vaikka kuinka, mutta satuin sitten vilkaisemaan laatikon speksejä, ja koneessa oli 'yllättäen' vääntöä täsmälleen sen verran mitä laatikolle speksattin momentinkestoa. Joskus nuoruudessa tuli opelin käsivaihteisten kanssa muutamaan kertaan keräiltyä hammasrattaita ja laatikonpalasia kadulta mutta ei oikein huvita enää. Jos on ikänsä ajanut jollain nuhapumpuilla niin vaihteiston momenttirajat ei välttämättä edes käy mielessä. Jaggen 3-litraisessa S-versiossa on 275 hv mutta siinä on erilainen ZF:n laatikko.

Virallinen huolto/öljynvaihtoväli on 20 tkm, mutta voisi olla syytä vaihtaa öljyt kertaalleen tuossa välissä. Esim Mobil ESP käy, maksaa alle10 eur/litra ja menee 6 litraa, suht kohtuuhintainen vakuutus.. Joskus syytä myös vilkaista öljytasoa, ei VAG tyylisen öljykadon vuoksi vaan ettei pinta nouse, hiukkassuodattimen kärvennyksen yhteydessä voi päätyä dieseliä öljyn sekaan jonka huomaa öljyn tason noususta. Tuo ei ole mikään varsinainen tuon koneen ongelma vaan yleinen DPF-systeemin ominaisuus.

Ja nuo DPF-koneet ei sitten ole oikein pelkkiä kaupunkiautoja, muutaman kilsan lyhyttä matkaa sahatessa voi saada aikaan "Antipollution Fault":in josta kyllä selviää kun ajelee motaria pitkin naapurikaupunkiin kahville. Jos koko ajan on pelkkää lyhyttä niin saattaa myös saada sen DPF:n tukkoon joka saattaa käydä kukkarolle ikävästi. Tosin nykyisin näyttää olevan myös muiden valmistajien hiukkaspurkkeja jotka ei maksa kuin pari sataa mutta laatu vähän epäilyttää.

Sitten on tietysti normaalit C5:n 'ominaisuudet', hankalasti vaihdettavat päivävalot on tuossa jo led-versiona, lasinpesunesteenä on syytä käyttää hyvälaatuista etanolipohjaista ja varoa roskien joutumista säiliöön. Etuovien ikkunahissit pettää jossain vaiheessa. Ne on kyllä itse vaihdettavissa jos peukalo on jossain kämmenen reunamilla. Myös parkkitutkan antureita saa nykyisin jo kohtuuhintaan. Ja etupyörän laakerit hajoaa myös aika varmuudella, vetoakselin ylimääräinen kannatinlaakeri kestää parin-kolmen pyöränlaakerin verran, ja pyöränripustuksen puslia ja niveliä voi joutua vaihtelemaan. Ymmärtääkseni kokonaisuutena odotettavissa olevat viat on aika hyvin ennakolta tiedossa, enemmän vain kiusallisia kuin kovin kalliita tai fataaleja, ja paljon omasta asennoitumisesta kiinni miten niihin suhtautuu.

Olisin itsekin himoinnut tuota 3-litraista, mutta hintaero oli vielä melkoinen ja sattumalta oli varsin sopiva 2.7 myynnissä kun tuli pakottava tarve auton ostoon.

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #11 : Elokuu 03, 2017, 22:04:21 »
Ensimmäiset 3.0HDi on vielä perinteisillä päivävaloilla, mulla onkin työn alla vaihtaa umpiot led-mallisiin kun jaksan vielä yhden korvakkeen rakennella toiseen umpioon.

Huuhteluvaihto lootaan maksaa 200€ eikä vaadi erityisiä laitteita. Laatikon maksimiväännönkesto on 450nm joka on tuossa kolmelitraisessa. Softalla saisi 290hp/520nm jonka luulisi kestävän jos ei vedellä vaunua ja kiihdytellä jatkuvasti lappu lattiassa. En taida kuitenkaan itse kokeilla.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 664
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #12 : Elokuu 04, 2017, 07:46:05 »
Loistavaa tietoa hodareista, hienoa! Ledivalotuninki on yes, fotoja ja oliko plugin?

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 303
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #13 : Elokuu 04, 2017, 11:52:13 »
Rapea 500nm omassa 2.7:ssa ja on tuo jo reilu 100tkm ja 5v kestänyt tuollaisena. Nyt kokonaisuutena ajomäärä luokkaa 240tkm. Mainittu termarikotelo hajos 200tkm kohdalla ja laturin vapaakytkin jossain #170tkm tms kohdilla. Muuten ei tekniikkapuoli ole vaatinut huomioita. EGR venathan noista menee mutta itse poistin heti käytöstä kun auton hommasin.
Peugeot 407 coupe 2.7hdi
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 807
Citroen 11B

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #14 : Elokuu 04, 2017, 14:02:08 »
Loistavaa tietoa hodareista, hienoa! Ledivalotuninki on yes, fotoja ja oliko plugin?

Ihan orkkisumpiot faceliftistä vaan on tarkoitus vaihtaa.

Poissa ace

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 175
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #15 : Elokuu 05, 2017, 14:12:53 »
Onko kokemuksia 2.7/3.0 HDi moottorin kannatinkumien kestosta? Omassa 217 tkm ajetussa tuntuisi tuo vaihdelaatikon puoli tärisevän tyhjäkäynnillä hieman enemmän kuin mitä pidän normaalina.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #16 : Syyskuu 19, 2017, 15:48:44 »
Kannatinkumit tuntuu toistaiseksi omassani olevan ihan suht kunnossa, ja muutenkin tuntuu, että vaihteisto toimii nykyään kuin ajatus, pari kuukautta siinä meni öljyjen vaihdon jälkeen, mutta nykyään en huomaa, että nyppäisi mitenkään kolmosella tai nelosella, vaikka kierrokset laskiki 1100-1200rpm tuntumaan ennen kuin painaa kaasua. Jos olisi öljylaskurin nollannut vaihteistolta, niin olisikohan käytös paranutunut nopeammin?  Nyt en saanut millään aikaiseksi koko kesän aikana iskeä Lexiaa kiinni, niin tympeä se ohjelmisto on käyttää. Miten PP2000 voi olla niin paljon fiksumpi?

Ja tosiaan jakohihnan vaihto lähestyy, ja Veholta lähimpänä kyselin tarjousta, kun pitäisi olla 649e tuon ECO-huolto taulukon mukaan, mutta eihän se 3.0HDI:tä koskenut. 1700e tulisi hintaa kummankin hihnan+rullien ja vesipumpun vaihdolle, tinkimällä pääsi 1400-1500e välille, mutta arvokasta on.

Eli Viron reissua pukkaa, siellä vaihtotyö 200e ja Daycon osat 250, on tolle tonnille muutakin käyttöä..
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa ace

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 175
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #17 : Syyskuu 21, 2017, 09:21:09 »
Tuo Vehon hinta on mielestäni kyllä varsin korkea. Muistan nähneeni joskus ysillä alkavia kolminumeroisia lukuja tuolle 3.0 HDi:n hihnanvaihdolle merkkiliikkeessä. Tuohon hintaan tosin tuskin kuului vesipumpun vaihtoa, jota varten pitää purkaa hieman apulaitteita pois (saattaa olla, että nämä joutuu irrottamaan myös jakohihnaa vaihtaessa).

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #18 : Syyskuu 21, 2017, 11:39:23 »
Tuo Vehon hinta on mielestäni kyllä varsin korkea. Muistan nähneeni joskus ysillä alkavia kolminumeroisia lukuja tuolle 3.0 HDi:n hihnanvaihdolle merkkiliikkeessä. Tuohon hintaan tosin tuskin kuului vesipumpun vaihtoa, jota varten pitää purkaa hieman apulaitteita pois (saattaa olla, että nämä joutuu irrottamaan myös jakohihnaa vaihtaessa).

Vesipumpun vaihto tosiaan hoituu ihan ilman ylimääräistä purkamista jakopään vaihdon yhteydessä, siitä ei kauheasti uskoisi tulevan kustannuksia työstä.

Itsehän tuota tekis mieli lähteä tekemään, lähinnä toi kaasuläppäkotelon ja polttoaineletkujen purkaminen mietityttää, kuin myös kampiakselin lukitus, joten ehkä parempi ettei sunnuntaimekaanikkona lähde näinkään kalliin auton kanssa turaamaan, vaikka sinäänsä tossa ei nyt näytä olevan mitään monimutkaista jos vertaa vaikkapa bensa V6:sen hihnanvaihtoon.
Ja tosiaan kun tuolla etelässä työ on 200e, niin eikai tässä kannata paljon arpoa missä tekee.

Näitä osia itse olin ajatellut (ostan sieltä mistä halvimmalla saa, spareto esimerkkinä):

Polttoainepumpun hihna+kiristin:
https://spareto.fi/tuotteet/ktb702-hammashihnasarja

Jakohihna+rullat+kiristin:
https://spareto.fi/tuotteet/kd45948-hammashihnasarja

vesipumppu:
https://spareto.fi/tuotteet/p904-water-pump


Mielipiteitä?
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #19 : Syyskuu 21, 2017, 13:50:10 »
Mulla vois olla ens kesänä ajankohtainen tuo jakopäähomma, joten odotan mielenkiinnolla kokemuksia tuosta Virossa teettämisestä. Autoreissu samalle suunnalle on ollut myös mielessä, joten hoituisi kaksi kärpästä kätevästi samalla iskulla.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #20 : Syyskuu 21, 2017, 18:07:09 »
Itse en halvinta osaa pistäisi jakopäähän, kun jos jokin pettää niin käy aika kallis tuho eikä siinä satasen säästö enää lohduta. Joko orkkista tai gatesia.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #21 : Syyskuu 21, 2017, 21:35:18 »
Olen ehdottomasti samaa mieltä, ettei halvinta kuraa kannata käyttää, mutta eihän noi  halvimpia olleet, vaan lähinnä laatumerkkejä oli tarkoitus hakea  :)

Snr-ntn on maailman kolmanneksi suurin laakerivalmistaja, ja jos nyt lentävissä laitteissa luotetaan heidän laakereihin, niin toivon mukaan osaavat myös sitikan rullat valmistaa.
Dayco myös iso tunnettu valmistaja, joka tekee alkuperäisosia mm. GM:lle, Volvossa ei ainakaan mitään ongelmaa vaikka 4v vaihtoväli tuplaantui kahdeksaan vuoteen, kun sisko tuollaista tajunnut vaihdattaa ajallaan.
Ja Hepu on muistaakseni myös 3.0 HDin alkuperäisen vesipumpun valmistaja, joten kai siihenkin voinee luottaa.

Gates toki huippumerkki kanssa  :)
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa ace

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 175
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #22 : Syyskuu 21, 2017, 22:04:38 »
Eiköhän nuo hilppeet ole ihan yhtä hyvät, kuin mitä tehdas on sinne alun alkujaan laittanut. Minun autossani tuo alkup. vesipumppu hoiti virkaansa niinkin pitkään kuin 5v/215 tkm (kun ei oltu ed. omistajan teettämässä jakopääremontin yhteydessä vaihdettu), jonka jälkeen laukesi kotipihan lähistöllä niin totaalisesti, että oli koko hihnapyörä silminnähden vinossa ja jäähd.nesteet valuivat solkenaan ulos  ::) Onneksi ei moniuraremmi poistunut kuitenkaan paikaltaan ja joutunut mihinkään väärään paikkaan.

Rommitommi: Sanoiko Veho mitään aika-arviota jakopäänremontille? Onko sinulla Viron puolella joku luottopaja/merkkiliike, jossa olet huoltoja teettänyt?

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #23 : Syyskuu 22, 2017, 12:53:03 »
Rommitommi: Sanoiko Veho mitään aika-arviota jakopäänremontille? Onko sinulla Viron puolella joku luottopaja/merkkiliike, jossa olet huoltoja teettänyt?

Ei sanonut mitään ohje-aikaa, mutta Veho Eesti antoi 2.7HDI:lle vähän alle 7h työajaksi, kun vaihdetaan vesipumppu ja kummatkin hihnat kiristimineen+rullineen, joka siis on käytännössä sama työ kuin 3.0HDI:n kanssa, ja aika lähellä tuo 6,xh on myös tuota 200e veloitusta, kun 30e tunnilta ottavat täällä: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=25995.0

Asiallinen paikka, vaikkakin suhteellisen karu mesta teollisuusalueen perällä, mutta itse sovin sinne paremmin kuin Vehon valkokaulusten palveltavaksi. 
Vielä kun avaisivat samanlaisen palvelun, että hakevat auton kohtuullista korvausta vastaan kotipihasta/satamasta huoltoon, kuten eräässä Saab-huollossa ;D
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa ace

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 175
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #24 : Syyskuu 22, 2017, 17:15:03 »
Kyselin ihan mielenkiinnosta ja vertailuksi tuolle vesipumpun vaihto-operaatiolle. Merkkiliike oli ainut vaihtoehto omassa tapauksessa, myyjäliikkeen mahdollisesta virhevastuusta johtuen (samaa konsernia), ja olin tippua tuolilta, kun huollosta soiteltiin, että auton on valmis ja 9 h oli vesipumpun vaihtoon kulunut kaikkiaan aikaa ja yli tonnia tarjottiin laskuksi :o Noh, tästä onneksi lähti lopulta roima kasa euroja pois myyjäliikkeen ansiosta, mutta törkeäähän se on tuollaisia summia edes ehdotella  >:( (virallisen huolto-ohjeen arvio tuolle operaatiolle on n. 3,5 h).