Kirjoittaja Aihe: Koeajo C5 THP 156  (Luettu 1256 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa irtsi

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Koeajo C5 THP 156
« : Heinäkuu 28, 2017, 08:01:57 »
Kävin koeajamassa farmari C5:sen vuodelta 2011. Bensa automaatti ja mittarissa 130tkm. Moottorina THP 156.

Ajotuntuma oli yleisesti erittäin miellyttävä, mutta kolme seikkaa jäi kyseisestä yksilöstä mietityttämään:

1. Tyhjäkäynnin ääni auton ulkopuolella kuulosti diesel-autolta. Sellaista nakutusta/rallatusta. Kieliikö tämä jakoketjuongelmasta?
2. Täyskaasukiihdytyksen jälkeen automaattilaatikko jätti vaihteen 4 silmään, vaikka tavoitenopeus oli jo saavutettu. Vasta useamman sekunnin jälkeen se vaihtoi kutoselle.
3. Hiljaisissa 30-60 km/h vauhdeissa edestä vasemmalta kuului kilinää/kolinaa.

Kannattaako auto jättää suosiolla ostamatta, vai ovatko edellä mainitut ongelmat normaalia Sitikkaa, jotka saa kuntoon edullisesti pajalla?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 482
  • Peukkuja: 4
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2017, 08:03:58 »
THP kannattaa yleisesti jättää ostamatta ellet ole tee-itse-mies ja aja todella vähän.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 957
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2017, 11:00:13 »
1. Tyhjäkäynnin ääni auton ulkopuolella kuulosti diesel-autolta. Sellaista nakutusta/rallatusta. Kieliikö tämä jakoketjuongelmasta?

Kuulostaa tyypilliseltä THP:n jakoketjuongelman oireelta.

Lainaus
2. Täyskaasukiihdytyksen jälkeen automaattilaatikko jätti vaihteen 4 silmään, vaikka tavoitenopeus oli jo saavutettu. Vasta useamman sekunnin jälkeen se vaihtoi kutoselle.
3. Hiljaisissa 30-60 km/h vauhdeissa edestä vasemmalta kuului kilinää/kolinaa.

Tuon automaatin toimintaa en tunne, voi olla normaaliakin jos se laatikko on oppivaa sorttia ja odotti sinun tekevän jotain muuta kuin mitä teit... Kilinät ja kolinat ei tietenkään kuulu asiaan, mutta tarkempi analyysi vaatisi tarkempaa tutkimusta.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 517
  • Peukkuja: 4
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2017, 11:15:59 »
2. Täyskaasukiihdytyksen jälkeen automaattilaatikko jätti vaihteen 4 silmään, vaikka tavoitenopeus oli jo saavutettu. Vasta useamman sekunnin jälkeen se vaihtoi kutoselle.
Vaikuttaa normaalilta. Oma V6 samalla lootalla tekee saman. Jättää vähäksi aikaa pienen vaihteen päälle ikään kuin varautuakseen siihen että josko vielä mennään kovaa.

THP:stä pysyn kaukana. Kallis ylläpidettävä ellei tee itse.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 55
  • Peukkuja: 0
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2017, 20:00:30 »
2. Täyskaasukiihdytyksen jälkeen automaattilaatikko jätti vaihteen 4 silmään, vaikka tavoitenopeus oli jo saavutettu. Vasta useamman sekunnin jälkeen se vaihtoi kutoselle.
Vaikuttaa normaalilta. Oma V6 samalla lootalla tekee saman. Jättää vähäksi aikaa pienen vaihteen päälle ikään kuin varautuakseen siihen että josko vielä mennään kovaa.

THP:stä pysyn kaukana. Kallis ylläpidettävä ellei tee itse.

Samat kokemukset aisinin laatikosta 2.0hdi kanssa. Eli on ihan normaalia. Jättää viksusti vielä vedon päälle jos vaikka tarvis menoa jatkaa.

Thp:sta on itsellekin jäänyt huono kuva. Öljyt hukkuu ja sitten vaihdellaan venttiilikoppaa ja ketjua ja ehkä konetta... Eikös se saksalaisten tekele ole :D

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 250
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #5 : Heinäkuu 28, 2017, 20:51:10 »
Thp:sta on itsellekin jäänyt huono kuva. Öljyt hukkuu ja sitten vaihdellaan venttiilikoppaa ja ketjua ja ehkä konetta... Eikös se saksalaisten tekele ole :D

Tämän tiedon mukaan ei: https://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 353
  • Peukkuja: 5
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #6 : Heinäkuu 28, 2017, 21:03:03 »
2. Täyskaasukiihdytyksen jälkeen automaattilaatikko jätti vaihteen 4 silmään, vaikka tavoitenopeus oli jo saavutettu. Vasta useamman sekunnin jälkeen se vaihtoi kutoselle.
Vaikuttaa normaalilta. Oma V6 samalla lootalla tekee saman. Jättää vähäksi aikaa pienen vaihteen päälle ikään kuin varautuakseen siihen että josko vielä mennään kovaa.

THP:stä pysyn kaukana. Kallis ylläpidettävä ellei tee itse.

Onkohan tässä jotai ohjelmallisia eroja?

V6 bensa C6 ei koskaan jätä isoa silmään ja jotenkin tuntuu, että toi C5 3.0 HDI puolestaan on alkanut pidentämään tuota väliä milloin vaihtaa isommalle täyskaasukiihdytyksen jälkeen. Manuaalikolmosen jälkeen ei vaihda ollenkaan isommalle, vaan manuaalisesti kun lykkää nelosen, niin vaihteiston äly palaa.

En ole asiantuntija, mutta jotenkin tuntuu, että toi vaihteiston jumitus on joko softavikaa tai alkavia ongelmia venttiilikoneiston kanssa.
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10, Saab 9-5 Aero -05

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 482
  • Peukkuja: 4
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #7 : Heinäkuu 28, 2017, 21:34:07 »
Sporttiasennolla varmaan jättää pienempää silmään pidemmäksi aikaa, mutta tuskin ketjun aloittaja on se päällä koeajellut?

Poissa Nuudeli

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 178
  • Peukkuja: 2
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #8 : Heinäkuu 28, 2017, 22:56:32 »
Kumpikin meidän automaateista (2.0 HDI+AM6 ja 1.6 VTI+AL4) miettii täyskaasukiihdytyksen jälkeen hetken ennenkuin vaihtaa isompaa silmään. Uskoisin laatikon odottelevan josko kuskilla tulee uudestaan kiire. Tuon HDI:n kohdalla täyskaasukiihdytyksiä kyllä pyrkii välttämään, kun tuntuu liikkuvan paremmin 90% kaasulla, kierroksia kun ei niin tarvitse verrattuna bensaan. Ja ylläoleva kertomus ilman sporttiasentoa.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), 2x C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa tcane

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 88
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #9 : Heinäkuu 28, 2017, 23:20:16 »
Laatikon toiminta normaalia eli ominaisuus. Thp:tä en suosittele ellei työkalut pysy käsissä, tältäkin foorumilta löytyy juttua aiheesta.

T. "Ex C5 THP A '11"
ex-DS5-C5X7-C3Picasso-C3Pluriel-C3

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 957
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #10 : Heinäkuu 28, 2017, 23:33:31 »
Thp:sta on itsellekin jäänyt huono kuva. Öljyt hukkuu ja sitten vaihdellaan venttiilikoppaa ja ketjua ja ehkä konetta... Eikös se saksalaisten tekele ole :D
Tämän tiedon mukaan ei: https://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine

Asia ei tosiaan ole yksinkertainen, jos jaksaa tonkia historiikkia niin ... ilmeisesti THP moottorin on kehittänyt Societe Francaise de Mechanique yhteistyössä BMW:n kanssa ja tuon ranskalaispuljun omistivat silloin Renault ja Peugeot, vuodesta 2013 se on kokonaan PSA:n hallussa.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Moteur_EP
https://fr.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7aise_de_M%C3%A9canique
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 212
  • Peukkuja: 1
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #11 : Heinäkuu 29, 2017, 08:02:20 »
Ei tuo thp:n kone hiljainen ole ehjälläkään jakopäällä. Koneen kanssa pitää varautua jakopääremonttiin ainakin 60tkm välein, mutta jos sen halvalla saa ostettua, niin ei kauheasti muuta pitäisi olla. Öljyt kannattaa vaihtaa 10tkm välein. Imupuoli karstoittuu niinkuin muissakin suorasuihkuissa, vaatii puuttumista ajosta riippuen 60-100tkm välein. Uusinta softaa on viilattu ilmeisesti toimimaan venyneelläkin jakopäällä, toki vaikutelma itsellä on sen tulleen polttoaineen kulutuksen kustannuksella.

Eli tiivistettynä, huoltoon menee normaalia enemmän rahaa, mutta viat harvoin jättää tielle. Jos saat riittävän halvalla, voi olla kannattava ostos.

Poissa Claude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 45
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #12 : Heinäkuu 29, 2017, 16:36:06 »
Lainaus
Uusinta softaa on viilattu ilmeisesti toimimaan venyneelläkin jakopäällä, toki vaikutelma itsellä on sen tulleen polttoaineen kulutuksen kustannuksella.
Omaan 2010:iin softa päivitettiin 8/2016, eikä se ole kulutusta ainakaan lisännyt; paremminkin jopa vähän laskenut - kaupunkiajossa laskettu kulutus vuoden aikana keskinopeudella 27-29 km/h on vaihdellut välillä 10,1 - 10,7 l/100 km päivityksen jälkeen. Aiemmin 10,3 - 11,5. Tehtaan lupaamahan on vm. 2010:lle 11,2 ja uudemmalle 10,5 l/100 km (kaupunki).

Automaatin toiminnasta olen huomannut samaa, eli kunnossa olevakin laatikko jättää hetkeksi pienemmän vaihteen päälle reippaan kiihdytyksen jälkeen.

Ja ainakin vähän tai kohtalaisesti ajava säästää nuo mahdolliset korjaamokulut takaisin muutamassa vuodessa vastaavaan dieseliin verrattuna käyttövoimaveron puuttuessa. Neljän vuoden aikana ainoat ylimääräiset korjauskulut ovat olleet 3 kpl parkkitutkia ja raidetangon ulommat nivelet.


Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 633
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #13 : Heinäkuu 30, 2017, 12:15:54 »
Ihmettelen, mitä erityistä avainten käsissä pitämisen taitoa thp moottorit kaipaavat. Moottori on käyttöominaisuuksiltaan hyvä ellei erinomainen. Ei ole aiheetta valittu muutamana vuotena maailman parhaaksi moottoriksi. PSA tietääkseni kehittää moottoria edelleen vaikka yhteistyö kaiketi BMW:n kanssa on päättynyt.
Citikka on tietääkseni myös hyvin hoitanut takuuseen moottorin jakopäässä esiintyneet ongelmat vaikka takuuaika on umpeentunut. Tosin siihen taitaa velvoittaa myös kuluttajasuoja.
Eipä nuo nykyaikaiset dieselitkään näytä ongelmattomia olevan. Eikä kiristyvät päästönormit niitä ainakaan vähennä.
Se viipyvä isommalle vaihtaminen on ominaisuus. Sitä ei esiinny, kun oppii kiihdyttämään hieman maltillisemmin.
Olen clauden kanssa täysin samaa mieltä samoilla perusteilla: C5 thp moottorilla on varteenotettava vaihtoehto. Pari vuotta mennyt ainoastaan öljyt vaihtamalla. Eikä sitä ainakaan 10000 km:n matkalla ole tarvinnut lisätä. Tietenkin kannattaa käyttää laatuöljyä eikä niitä halvalla hankittuja.
Ne tukat ovat omituisia. Omissa citikoissani ei ole mennyt yhtään tutkaa 2004 jälkeen. Silloin ostin ensimmäisen tutkallisen citikan. Sitten, kun menee en missään tapauksessa ostaisi tilalle jotakin halpaa kiinan roinaa, joista palstalla paljon puhutaan. Haukutaan citikan laatua. Eikä huomata, että vika on omassa harkinnassa ja hankinnassa.

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 10
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #14 : Heinäkuu 30, 2017, 19:17:28 »
Ihmettelen, mitä erityistä avainten käsissä pitämisen taitoa thp moottorit kaipaavat. Moottori on käyttöominaisuuksiltaan hyvä ellei erinomainen. Ei ole aiheetta valittu muutamana vuotena maailman parhaaksi moottoriksi. PSA tietääkseni kehittää moottoria edelleen vaikka yhteistyö kaiketi BMW:n kanssa on päättynyt.
Citikka on tietääkseni myös hyvin hoitanut takuuseen moottorin jakopäässä esiintyneet ongelmat vaikka takuuaika on umpeentunut. Tosin siihen taitaa velvoittaa myös kuluttajasuoja.
Eipä nuo nykyaikaiset dieselitkään näytä ongelmattomia olevan. Eikä kiristyvät päästönormit niitä ainakaan vähennä.
Se viipyvä isommalle vaihtaminen on ominaisuus. Sitä ei esiinny, kun oppii kiihdyttämään hieman maltillisemmin.
Olen clauden kanssa täysin samaa mieltä samoilla perusteilla: C5 thp moottorilla on varteenotettava vaihtoehto. Pari vuotta mennyt ainoastaan öljyt vaihtamalla. Eikä sitä ainakaan 10000 km:n matkalla ole tarvinnut lisätä. Tietenkin kannattaa käyttää laatuöljyä eikä niitä halvalla hankittuja.
Ne tukat ovat omituisia. Omissa citikoissani ei ole mennyt yhtään tutkaa 2004 jälkeen. Silloin ostin ensimmäisen tutkallisen citikan. Sitten, kun menee en missään tapauksessa ostaisi tilalle jotakin halpaa kiinan roinaa, joista palstalla paljon puhutaan. Haukutaan citikan laatua. Eikä huomata, että vika on omassa harkinnassa ja hankinnassa.
Miten sä vaan vuodesta toiseen jaksat puolustaa näitä THP koneita? On tiedetty FAKTA, että imupuoli karstoittuu ja jakoketju venyy. Toki jos on valmis ottamaan riskin ja maksamaan turhista rempoista, niin mikäs siinä. Nämä on vältettävissä ihan vaan olemalla ostamatta tätä paskaa. Ihan samaa paskaa, kuin volkkarin jakoketju tsi vehkeet.

Poissa Deeässä5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: Koeajo C5 THP 156
« Vastaus #15 : Heinäkuu 30, 2017, 22:03:47 »
Lainaus

Ja ainakin vähän tai kohtalaisesti ajava säästää nuo mahdolliset korjaamokulut takaisin muutamassa vuodessa vastaavaan dieseliin verrattuna käyttövoimaveron puuttuessa. Neljän vuoden aikana ainoat ylimääräiset korjauskulut ovat olleet 3 kpl parkkitutkia ja raidetangon ulommat nivelet.
Taisi Claudelta jotakin unohtua. Kyllä bensamies sen käyttövoimaveron maksaa hänkin, se on vain suoraan bensalitran hinnassa pumpulla tankattaessa. Litrahintojen ero on siinä 20 centtiä / litra ja kun huomioidaan vielä dieselin pari litraa pienempi kulutus / 100  km, niin kyllä siinä korjausrahaa kertyy dieselmiehen taskuun jo kohtuullisillakin ajokilometreillä vuosittain.