Kirjoittaja Aihe: Katsastustilastojuttua  (Luettu 1421 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 949
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Katsastustilastojuttua
« : Heinäkuu 26, 2017, 16:36:41 »
Enpä minä näistä paljon perusta. Mutta kun kolme vuotta vanhat C5:t ovat saaneet eniten hylkyjä ohjauslaitevioista, kiinnostaisi tietää, minkälaisista vioista mahtaa olla kysymys.
TeeKoo Turuust

Poissa Royalpelle

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Katsastustilastojuttua
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2018, 23:10:54 »
Vastaan nyt hyvin vanhaan viestiin mutta.. Hankin itselleni juuri vm. 2012 c5 :sen. Ajettu 124tkm 103kw hdi ja hydrauliikalla. Tutkiessani edellisen omistan huoltokuitteja huomasin että molemmille puolille on vaihdettu raidetangonpäät jo kahteen kertaan. Liekö siinä syy hylkyihin? Varmaan näkyy tilastoissa juurikin "ohjainlaite vikana".

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 238
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Katsastustilastojuttua
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2018, 23:58:47 »
Niin, olen hämmästellyt noiden kolmoskoppaisten isoja rengaskokoja.  Eikös siellä ole 235 leveys ihan arkipäivää? Kyseessä kuitenkin perheauto. Mutta ei ihme, että raidetangonpäät on lujilla, kun rattia käännetään paikoillaan ja renkaat on kuin jenkkiautossa.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 0
Vs: Katsastustilastojuttua
« Vastaus #3 : Tammikuu 15, 2018, 07:39:02 »
Olisi kiva tietää noiden c5:sten keskimääräiset kilometrit. Ainakin oman ymmärryksen mukaan tuppaa oleen ihan oikeasti ajossa nuo autot ja kyllä mielestäni 100tkm kohdalla autosta kuin autosta on joku nivel väljä tai on ollut. Varmaan kärjessä pyörii jotkut pikkuautot millä ajetaan vähän?

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustilastojuttua
« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2018, 11:19:07 »
Oma ex Ceeviitonen oli minulle tullessaan vuoden vanha ja 40tkm ajettu. Jompikumpi etutolppa vaihdettu. Itse ajoin siihen 60tkm lisää kolmessa vuodessa ja ahtaiden pysäköintipaikkojen vuoksi sai veivata rattia laidasta toiseen jatkuvasti. Ei paljon suoraa tietä tuo nähnyt.

Rengaskoko oli 225/60R16 ja 225/55R17.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Poissa Arikultsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 147
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustilastojuttua
« Vastaus #5 : Tammikuu 15, 2018, 12:58:22 »
...kyllä mielestäni 100tkm kohdalla autosta kuin autosta on joku nivel väljä tai on ollut. Varmaan kärjessä pyörii jotkut pikkuautot millä ajetaan vähän?
Rouvan 7-vuotias (H) Astra, 210 tkm - ei vielä vaihdettu yhtään niveltä, pyöränlaakeria tai muuta alustan osaa (jarrulevyt tietysti vaihdettu, kerran xenonpolttimot). Ainoa "laatuvika" oli yhden tulpanhattupuolan vika, muutama kuukausi takuuajan päättymisestä 120 tkm paikkeilla.
Sama juttu hänen edellisen G-Astran (vm-02) kanssa, meni varmaan lähelle 250 tkm ennen ensimmäisiä alapallojen tai raidetangonpäiden vaihtoja.
Astra on siis järkevän ja taloudellisesti ajattelevan valinta mut mie tahon ceevitosen :D
C5 2.0i-16v, man. Break, vm. 2003; Volvo 960 2.5-24, man., 4d, vm. 1996; Astra 1.6i, Ultimate Wagon vm 2010

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 238
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Katsastustilastojuttua
« Vastaus #6 : Tammikuu 15, 2018, 14:08:08 »
150 tkm kohdalla tuli C5 ykköseen uudet jarrulevyt eteen ja yksi koiranluu. 170 tkm. uusittiin raidetangon päät.  205/60/16
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Royalpelle

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Katsastustilastojuttua
« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2018, 21:31:12 »
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/peugeotin-ja-citroenin-etuakselistolle-uudet-katsastusohjeet
Löysin sattumalta tälläisen. Mielenkiintoista tekstiä. Tutustukaa.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 339
  • Peukkuja: 14
Vs: Katsastustilastojuttua
« Vastaus #8 : Tammikuu 16, 2018, 21:54:07 »
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/peugeotin-ja-citroenin-etuakselistolle-uudet-katsastusohjeet
Löysin sattumalta tälläisen. Mielenkiintoista tekstiä. Tutustukaa.
Niinhän se on, mutta ei ihan tuore tapaus enää, tuolla on C5:n ohje:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1337778115/ac2302ebdc744a65079ff425dca75f8e/9745-CITROEN_FRIP-nivelen_tarkastusohje.pdf

Mutta nivel on myös aika huono pitämään vettä (ulkona nivelestä, sisällä se pysyy jos pääsee), tuulilasin linkeistä on kadonnut photobucketin muuttuessa kuva, jossa on ruosteinen kuppi, jossa ikävän ruosteisia laakerinrullia... Eli joskus se on syytä oikeastikin vaihtaa ja joskus taas ei.

Ja aikaisempaa keskustelua:
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=7156.0