Kirjoittaja Aihe: Xantia nykii  (Luettu 1159 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Xantia nykii
« : Heinäkuu 18, 2017, 13:00:29 »
Auto on Xantia 1.8i 16v -99.
Auto nykii, lähinnä maantienopeuksissa 80-120 km/h. Vika ilmenee nopeana nykäisynä, joita tulee yleensä yhdestä kolmeen. Tämän jälkeen auto saattaa taas toimia moitteetta jonkun aikaa.
Talvella auto nyki huomattavasti pahemmin ja tuolloin vika ilmeni kaikilla nopeuksilla. Samaan aikaan autossa oli tyhjäkäyntiongelma. Tämä korjaantui uudella tyhjäkäyntisäätimellä. Samoihin aikoihin nykiminenkin hävisi.
Alkukesästä nykiminenkin palasi hiukan erilaisena eli suuremmissa nopeuksissa tapahtuvaksi. Moottori siis nykii vain kunnolla lämmettyään.
Autoon on vaihdettu puola, sytytystulpat ja tosiaankin maaliskuussa tyhjäkäyntisäädin.
En tiedä liittyykö em. vaivaan, mutta auto "nykäisee" kun kaasun päästää pois vaihde päällä. Mielestäni moottorijarrukseen siirto tapahtui ennen pehmeästi ilman nykäyksiä.
Olisiko asiasta enemmän tietävillä hyviä ideoita, mistä moinen nykiminenkin voisi johtua?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2017, 16:28:07 kirjoittanut jounine »

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantia nykii
« Vastaus #1 : Heinäkuu 20, 2017, 23:09:02 »
Hiukan päivitystä ongelmaan.
Nykiminen on pahentunut ja tapahtuu kaikilla nopeuksilla, mutta ei jatkuvasti. Nykiminen muistuttaa hiukan autokouluauton lähtöä - rytkyttää oikein kunnolla.
Auto on myös sammunut muutaman kerran pysähdyttäessä. Joutokäynti on kyllä oikeinkin tasaista, mutta on noussut 950 kierroksesta noin 1000 kierrokseen.
Ja edelleen em. tapahtuu vasta riittävän pitkän ajon jälkeen kun moottori on lämminnyt kunnolla.
Voisiko vajaa puoli vuotta sitten vaihdettu tyhjäkäyntisäädin olla jo rikki vai mikä moisen pahenevan nykimisen mahtaisi aiheuttaa?


 
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2017, 07:17:56 kirjoittanut jounine »

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantia nykii
« Vastaus #2 : Heinäkuu 22, 2017, 22:47:41 »
Lisää päivitystä.
Selvisi, että MAP-anturi on vaihdettu 2013.
Tänään auton taas nykiessä ajoittain oikein reippaasti huomasin että kaasun pois päästäminen lopetti nykimisen.
Tyhjäkäyntiä auto käy muutoinkin tasaisesti ja tuo nykimisongelma on edelleenkin vain lämpimällä moottorilla.

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Peukkuja: 5
Vs: Xantia nykii
« Vastaus #3 : Heinäkuu 24, 2017, 18:01:01 »
Ellei vikakoodeja ole niin imuvuoto tulee itselle mieleen.
Öljypohjalta lähtevä huohotinletku joka haarautuu venttiilikoppa->kaasuläppä välillä (muistaakseni) menee varmaan kaikista halki/poikki ajanmyötä.

Tuossa taisi jo sellainen pitkä puolakasetti olla? Onko vaihdosta pitkä aika? Siitä kyllä pitäisi jo vikavalonkin syttyä.. ehkä..
Ja MAP puhdistuskin voipi auttaa. Kaasuläpän asennon tunnistinkin ehkä vaihtoehto.

Nuo nyt ensimmäisenä tulee mieleen.
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Poissa Kilgao

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantia nykii
« Vastaus #4 : Elokuu 03, 2017, 14:37:28 »
Kolmisen vuotta sitten oli vastaavia oireita (2,0i -99). Vaihdoin kaiken mainitsemasi sekä laturin, eikä mikään auttanut. Viaksi paljastui umpeen hapettunut akkukaapeli.
Vika löytyi kun starttailin vähän pidempään ja kaapelin kuori alkoi sulaa, jonka seurauksena alta paljastui täysin umpeen vihertynyttä kaapelia. Ensiapuna tökin meisselillä säikeiden välistä hapettumia pois, jonka jälkeen nykiminen loppui. Myöhemmin tein hitsauskaapelista uuden akkukaapelin ja taisin vaihtaa myös maakaapelin, sekä lisäsin vielä ainakin yhden ylimääräisen maajohdon.
Startti tuntui edelleen hieman laiskalta, joten vaihdoin senkin - laiskasti pyöritti uudellakin startilla. Startti terhakoitui vasta, kun laitoin yhden maajohdon suoraan strartin pultin alle.
Eli: maadoitusongelmat aiheuttivat virtakaapelin hapettumisen ja kaikki nykimiset katosivat kaapelien uusinnalla. Että sitä nyt lähtisin tällä kokemuksella ensimmäisenä tutkailemaan.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 603
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantia nykii
« Vastaus #5 : Elokuu 09, 2017, 08:51:31 »
Ei, vaan molemmat kukin erikseen. Johtuu siitäkin, että samat virrat näissä kulkee. Pluskenkiä on uusittu ja toosan maadoituksia kunnosteltu. Lyijyiset alkuperäiskengät, niiden kaapelien puristusliitokset ovat ja kauan olleet tiensä päässä, enää yhdessäkään Xantiassa ei taida olla lähelläkään uutta vastaavassa kunnossa. Paitsi jos on tehty uudet, siten voi olla paremmatkin. Alun perin aloin itsekin tutkailla näitä, kun jätti käynnistymättä. Plus-kenkä vain lämpeni. Siksi, kun sen johtoliitoksissa oli jännitehäviötä. Tämä häviö x kulkeva virta oli sitten häviötehoa (P= UxI), joka muuttuu aina lämmöksi, tavalla, tai toisella.