Kirjoittaja Aihe: Helmamuovin irroitus C5 2014 mallista  (Luettu 782 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vega

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Helmamuovin irroitus C5 2014 mallista
« : Heinäkuu 17, 2017, 22:30:52 »
Miten helmamuovi on kiinni ja onko helposti irrotettavissa? Saako pohjalevyjen muoviklipsit ehjänä irti? Pitäisi pestä ja ruostesuojata alusta.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 509
  • Peukkuja: 3
Vs: Helmamuovin irroitus C5 2014 mallista
« Vastaus #1 : Heinäkuu 18, 2017, 12:14:29 »
Aina saa olla varma, että klipsejä menee rikki!

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 83
  • Peukkuja: 1
Vs: Helmamuovin irroitus C5 2014 mallista
« Vastaus #2 : Heinäkuu 18, 2017, 21:34:15 »
Miten helmamuovi on kiinni ja onko helposti irrotettavissa? Saako pohjalevyjen muoviklipsit ehjänä irti? Pitäisi pestä ja ruostesuojata alusta.
Siellä on aika paljon näitä klipsejä missä on keskellä se osa mikä pitää ruuvarilla nostaa esiin. Sen jälkeen vasta saa sen irti.
Ämpärimuovista tehdyt klipsit, niin aina joku hajoaa. Jos joku tietää parempia kuin nämä Citroenin jaskat niin tähän voi laittaa ?
Voimaa ei pidä liikaa käyttää vaikka hajoaa ne välillä jo ekasta kosketuksestakin.
Toivottavasti ei ole ylläreitä muovien alla, itse olen nyt suojannut etupäätä, sisälokarit pois.
Seuraavaksi takapyöräkotelot ja pakkohan se on noiden pohjamuovien allekin kurkata, kun 174000km mittarissa.

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 212
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Helmamuovin irroitus C5 2014 mallista
« Vastaus #3 : Heinäkuu 19, 2017, 00:27:22 »
Kyllä noiden muovien päältä löytyy melkoinen määrä hiekkaa ja muuta tiesälää. Omasta tuli iso pesufati täyteen tavaraa. Ja tuleehan sitä, kun muoveista muotoillaan sellaiset, että ne oikein kaapivat maapalloa mukaansa! Täytyy ajaa vain tiellä, missä ei ole yhtään hiekkaa. Niitä ei paljoa ole Suomessa, ehkä jossain rivieralla voi ollakin. Tai sitten ei aja ollenkaan, katselee vain tallissa ja mutustelee samalla patonkia...

Kakkoskopassa oli vielä sellainen älynväläys käynyt, että muovilokareihin oli tehtaalla pantu kierrätyshuopa sisäpuolelle. Se oli aina märkä ja pahimmillaan esti lehtien ja muun roskan pääsyn tuulilasin alareunan kotelosta ulos veden mukana. Omastani löytyi lehtien patoama akvaario.

Yllättävän vähän tässä nykyisessä oli silti ruostetta siellä märässä hiekkahauteessa! Vain pientä alkua lähinnä niissä kiinnitystapeissa ja reikien ympärillä. Ne laitettiin ruosteenestolla kuriin. Tai siis hidastettiin eteneminen. Ja kun se webaston putkikin on nyt itse kumista tehdyksi vaihdettu, niin jos tässä saisi muutaman vuoden tämän tiimoilta olla rauhassa.

Niin paitti että nyt näyttää olevan sellainen uusi haaste tulossa, että alumiininen ohjaustehostimen putki alkaa osoittaa syöpymisen merkkejä kiinnityskoukkujen kohdalta. Tuo kannattaa myös suojata, sillä alumiini ei tykkää suolasta. Omassani vuotaa jo yhden koukun kohdalta!
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 83
  • Peukkuja: 1
Vs: Helmamuovin irroitus C5 2014 mallista
« Vastaus #4 : Heinäkuu 19, 2017, 10:27:32 »
Huh huh Alpolle kiitokset piristävästä tarinasta, melkein lensi aamupalat näppäimistölle. Porilaista murrettakin vielä, pesufati.
Periaatteessa nuo pohjamuovit suojelee kiveniskemiltä ja myöskin parantaa aerodynamiikkaa. On vaan unohdettu, että niissä pitäisi se pöly-suolaseoskin jotenkin poistua. Kerran olin ruostesuojaamossa ja sieltä 2V vanhasta mersusta oli otettu pohjamuovit pois ja oli täysin ruosteessa.
Imeisesti siellä oli täydelliset kasvihuone olosuhteet jossa olisi vaikka tomaatit kasvaneet.

Ai niin mullakin tuli vasemmasta pyöräkotelosta ehkä 1kg verran hiekkaa, kun otin sisälokarin pois. Mikä pahinta sitä mutaa kertyy jousituksen yläpäähän ruostuttamaan kotelorakennetta. Ylätuennan osa taitaa olla alumiinia ?
Ei nuo sisälokarit vieläkään oikein toimi ja siinähän on keskellä rakokin. Ilma pitäisi kiertää edestä ja tulla pois alhaalta helmakotelon edestä, oikeaoppisesti.
Yksi pahajuttu on pistehitsaussaumojen ruostuminen pyöräkoteloissa. Onneksi oli vielä pinnassa sai ruosteenpoistoaineella isoimmat pois ja Dinitrolia päälle+kiveniskumassa.
Vielä pitäisi 10v päästä tällä v.2008 C5MK 3 joten töitä saa tehdä koripuolella.

Poissa Vega

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: Helmamuovin irroitus C5 2014 mallista
« Vastaus #5 : Heinäkuu 19, 2017, 11:21:00 »
Auton ostin keväällä ja silloin pesin jousitolppien kotelot, joihin oli hiekkaa kertynyt aika lailla. Mielenkiintoista mähdä, mitä alustasuojien päältä löytyy. Autolla on ajettu 70000, joten uskoisin suurempien ongelmien vielä olevan poissa.
Onko jollain tietoa, minkä kokoisia kiinnikeklipsit ovat, jotta voisi hankkia etukäteen? Myykö Motonet kiinnikkeitä vai mistä kanmattaisi kysellä? Oletteko irroittaneet helmuovia? Onko se kiinni ruuveilla vai miten? Alustaan olen kurkkinut, mutta tuo kiinnitys ei jäänyt mieleen.

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 212
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Helmamuovin irroitus C5 2014 mallista
« Vastaus #6 : Heinäkuu 19, 2017, 13:29:03 »
Niitä muovien kiinnikkeitä on muutamaa erilaista mallia. Kannattaa kammeta varovasti yksi irti malliksi, vaikkapa jostain keskeltä muovia niin, että autolla vielä voi ajaa ostamaan oikeanlaisia. Ihan vastaavia en löytänyt Motonetistä, mutta kelpoisia kylläkin. Ja kannattaa katsoa Motonetin hyllystä muidenkin merkkien kiinnikkeitä. Sellaiset, missä on kummallinen peltihärpäke, eräänlainen jousi, en löytänyt. Sain korvattua ne hiukan liian pienellä muovitulpalla, jonka autoin varovasti vasaralla reikäänsä. Ja siellä etulokareissa kanssa havaitsin rakenteellisen huonouden, kun hiekka kertyy lokarin päälle. Ei sille muuta voi, kun vaan keväällä aina koittaa huuhtoa pois.

Merkkiliikkeestä en pohjamuovien kiinnittimiä kysynyt, mutta saattaa heilläkin olla oikeita. Etureunasta oli pohjamuovi pakko vetää alustan pohjapeltiin peltiruuvilla kiinni, ettei vaan irtoaisi.

Helmamuoveja en ottanut pois, sillä ne sai huuhdottua aika hyvin altapäin ja päistä. Nekin kannattaa kyllä varmaan ottaa ja pelti alta suojata, sillä ainakin kakkoskoppaisessa oli sielläkin alkavaa korroosiota. Niiden takaisin paikalleen saaminen oli tuossa autossa aika hankalaa.

Ja vielä ztitruunarille: sukujuuret vievät Pohjanmaan rannikon suuntaan, missä pesufati ja färiteevee kuuluivat sanastoon...
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.