Kirjoittaja Aihe: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus  (Luettu 1867 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« : Heinäkuu 07, 2017, 23:59:08 »
Menneillään on jakopääremontti vm 2004 C5:seen, jossa 2.0 litrainen EW10J4-kone. Minulla on Biltemasta ostettu PSA:n nokkahihnatyökalu http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Nokkahihnatyokalu-2000032384/ . Tämän mukana tuli yksi paksu tappi, minkä oletan olevan sopiva vauhtipyörän lukitukseen. Netissä on kuitenkin kuvia, joiden mukaan lukitustyökalu on aivan eri muotoinen. Bilteman sarjassa tuli tämän kuvan ylimmäisen näköinen, eli 0819-C:



Tämä paksu tappi ei ihan asettunut tiiviisti, vaan vauhtipyörä pääsi kiertymään hieman, vaikka tappi oli vamasti kolossaan. Kuvassa oleva 0189-R ei tullut tämän sarjan mukana ja monessa paikassa nimenomaan sitä käytetään tämän moottorin ajoitukseen. Kuva alla:



Olen jo kiristänyt pultit ja kone pyörii vapaasti. Huolena on on kuitenkin, että jos ajoitus on hieman pielessä, niin tehot laskevat ja kulutus nousee. Toisaalta Bilteman kuvauksesta saa käsityksen, että käy lähes kaikkiin PSA:n bensa- ja diesel-koneisiin. Onko huoleni turha?

Bilteman työkalusarjaan päädyin aikanaan tässä ketjussa tulleen suosituksen perusteella: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=24891.msg183565#msg183565

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 319
  • Peukkuja: 5
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2017, 00:23:23 »

Tämä paksu tappi ei ihan asettunut tiiviisti, vaan vauhtipyörä pääsi kiertymään hieman, vaikka tappi oli vamasti kolossaan.  Huolena on on kuitenkin, että jos ajoitus on hieman pielessä, niin tehot laskevat ja kulutus nousee.

Toisaalta vauhtipyörän kehä on niin kaukana akselista ettei kulmavirhe ole montaa astetta, saattaa jäädä jopa alle asteeseen. Ja sekin kannattaa huomioida että kampiakseli pyörii 2x nopeammin kuin nokka-akseli, mikä pienentää virhettä myöskin. Paljon tärkeämpää on hihnan kireys, sen voi tarkistaa vaikka 30-50000km päästä jos ei ole iso työ. Omassa dieselissä on 2 kertaa hihna hypännyt ja sen olisi voinut estää tarkistamalla kireys ajoissa.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 832
  • Peukkuja: 7
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #2 : Heinäkuu 08, 2017, 09:01:00 »
Tämä paksu tappi ei ihan asettunut tiiviisti, vaan vauhtipyörä pääsi kiertymään hieman, vaikka tappi oli vamasti kolossaan. Kuvassa oleva 0189-R ei tullut tämän sarjan mukana ja monessa paikassa nimenomaan sitä käytetään tämän moottorin ajoitukseen.

Jos kampiakselin hihnapyörässä on lukituskolo, onko vauhtipyörässä mitään reikää edes?

Yritin omastani etsiä ja tökkiä tuota samaista paksua tappia vauhtipyörän koloon, jotta olisin saanut kampiakselin pysyvästi lukittua hommien ajaksi ja kampiakselin pultin irrotettua, mutta en löytänyt vauhtipyörältä a) edes sopivaa reikää ja b) tappi oli lisäksi aika paksu, eikä loksahtanut minnekään vauhtipyörälle asti vaan jäi kinnaamaan siihen moottorin rungon paksuun reikään ilman, että se olisi edes raapinut vauhtipyörää. Oletin, että väärä tappi tai kaipais sorvia.

Noh, kampiakselin hihnapyörän kolon avulla sen nyt sain lukittua.

Olis kannattanut noillakin ja vähän muillakin rahoilla ostaa vaan sorvi, pyöröterästä ja tehdä tapit itse :-D

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #3 : Heinäkuu 08, 2017, 13:38:14 »



Oikea työkalu on se toinen ylhäältä. Valitettavasti Bilteman sarjasta nimenomaan se puuttuu. Ebaysta löytyy halvalla jos on viikko aikaa odotella: http://www.ebay.co.uk/itm/Camshaft-Flywheel-Tool-3PC-Kit-For-Petrol-Engine-Peugeot-Citroen-1-8-2-0-16V/311896961018

Servicestä löytyi tällainenkin detaljitieto. Em. taulukkoon verrattuna osanumeroiden ristiriidastan huolimatta osa R on kuvassa se "oikea" muotoiltu tappi, ei se paksu pötkylä.

Supplement to kit (C).0189 .
R : Ø 9 mm peg for EW engine .
N.B. : Peg R has to be shortened by 5 ± 1 mm in order to be used on EW engines with automatic gearbox .


Tuota paksua pötkylää olen jonkun koneen ohjeessa nähnyt käytettävän jonkun vivun päästä roikkuvan narun punttina.

Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #4 : Heinäkuu 08, 2017, 18:42:48 »
No jakopää on kuitenkin kasassa. Ongelmana oli, että tässä väärässä työkalussa oli ohuen osan paksuus vain 8 mm kun pitäisi olla 9mm. Varmistin kuitenkin useaan kertaan, että kone pyörii vapaasti ennen kun löin tulille. Ajoitus ei suuria voi heittää, mutta hienosäätö jäi askarruttamaan. Asian voi tietysti hoitaa myöhemminkin jos viitsii vaan avata jakopääkopan ja kampiakselin ison pultin.

Testiajolla ainakin tehot olivat tallella. Sanoisin, että alakierrosilla saattaa jopa olla enemmän vääntöä. Kone reagoi kaasuun heti empimättä. Jako on siis ainakin riittävän oikein. Pistän ehkä kuitenkin tilaukseen tuon oikean työkalun.

Järjestelmän ilmaus tuntui olevan työlästä. Piti ilmausruuveja aukoa ja houkutella nestettä kunnolla sisään ennen kun lämppärin kennolla alkoi kiertää vesi. Onnistui kuitenkin lopulta.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 319
  • Peukkuja: 5
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #5 : Heinäkuu 09, 2017, 14:33:23 »
Jako on siis ainakin riittävän oikein. Pistän ehkä kuitenkin tilaukseen tuon oikean työkalun.

Tai sitten vie sen vanhan sorvarille joka poraa 8mm tapin tilalle 9mm reiän. Kotona voi sitten laittaa reikään sen 9mm Loctitella kiinni.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 832
  • Peukkuja: 7
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #6 : Heinäkuu 16, 2017, 21:30:15 »
Piti taas kaupunkiin saavuttuani jatkaa sitikan kimpussa, kun sitä tarvii saada siirrettyä tallista pois ensi viikon aikana ja moottorin voimin se käy kätevimmin.

Aikani turailin ajoitusta kuntoon parista ongelmasta huolimatta ja konekin käy nyt ainakin sen verran, että liikkuu. Ongelmat pitää kuitenkin korjata viimeistään loppukuusta, kun laitan paketin kasaan. Pari tyhmää kysymystä:

1) Hihnaa en saanut tarpeeksi kireälle viisarin mukaan. Viisari ei käynyt siellä 10 asteen päässä kireimmilläänkään. Ohjeistus käskee tässä tapauksessa uusimaan kiristimen tai kiristimen+hihnan. Tiedän, että hihna on uusittu 2012 ja olettaisin, että kiristin myös, mutta tarkkaa tietoa ei ole. Kummasta tuo nyt todennäköisimmin on kiinni? Viisari pysyi kyllä konetta pyöritellessä ja sen käydessä pieniä minimaalisia värähtelyjä lukuunottamatta omalla paikallaan, eli hihna on kiristynyt tasaisesti vaikka se olisikin venähtänyt tai kiristin hieman ponneton.

2) Kuinka tarkkaan noiden ajoitustappien pitäisi osua koloihinsa, onko pieni nitkuttelu hyväksyttävää vai pitäiskö tappien solahtaa suoraan pohjaan asti? Jos hihna on venähtänyt, niin kolot eivät tietenkään osu täysin oikein. Imunokan kun laittaa kolon mukaan, niin pakonokka on muutaman millin kymmenyksen pielessä, eli menee melkein. Pieni liikautus kampiakselilta myötäpäivään, ja senkin saa loksautettua pohjaan. Tässä vaiheessa kampiakselin päätylevyn ajoituskolo tuppaa myös menemään ehkä millin yli koneessa olevasta kolosta, kun siis nokkien tapit menevät jo nätisti sisään. Nitkuttelemalla hiukan taaksepäin saa hihnapyörät sellaiseen asentoon, että kaikki kolme tappia voi laittaa kevyesti paikalleen, mutta tokihan niiden pitäisi nimenomaan olla linjassa siinä kireydessä, mikä syntyy suoraan myötäpäivään pyörittämisen jälkeen, koska sehän on se normaali käyttötilanne.

Jako ei siis ole nyt ihan 100% vaan ehkä 99%, mutta riittää tälle viikolle. Ehdin hyvin tilailla vielä osia, jos on tarvis. Jakohihnasarja olis Mjotonetissä 88€ - äkkiähän ne palikat vaihtais uuteen, kun paikat on nyt sopivasti auki ja sillähän sitä sitten teoriassa ajelis sen kymmenen seuraavaa vuotta :-D

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #7 : Heinäkuu 17, 2017, 18:29:47 »
Tapithan sinun pitäisi saada 100% kohdalleen venyneelläkin hihnalla jos/kun vapautat kaikki kolme hihnapyörää päätypulteistaan. Tämä toki edellyttäisi sitä kampuran lukitsemista vauhtipyörältä.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 106
  • Peukkuja: 9
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #8 : Heinäkuu 17, 2017, 20:11:56 »
Tuossa kuva teksti seuraavassa
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 106
  • Peukkuja: 9
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #9 : Heinäkuu 17, 2017, 20:13:01 »
Tässä teksti ohje on Auto-datasta.
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 106
  • Peukkuja: 9
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #10 : Heinäkuu 17, 2017, 20:36:29 »
Tässä toisenlaisella kampiakselin lukituksella.
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 106
  • Peukkuja: 9
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #11 : Heinäkuu 17, 2017, 20:37:11 »
Ja teksti edelliseen.
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 832
  • Peukkuja: 7
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #12 : Heinäkuu 17, 2017, 21:18:04 »
Tapithan sinun pitäisi saada 100% kohdalleen venyneelläkin hihnalla jos/kun vapautat kaikki kolme hihnapyörää päätypulteistaan. Tämä toki edellyttäisi sitä kampuran lukitsemista vauhtipyörältä.

Mutta kuinka 100%:sti noiden noiden tappien pitäis osua koloihinsa? Ne ajoitusreiät ovat linjassa silmämääräisesti, mutta jotta tapit saa oikeasti pohjaan asti, pitää pikkusen nitkutella. Tää on varmaan sellaista hiljaista käytännön tietoa, jota ei huoltomanuaaleissa kerrota.

Nokka-akselien hihnapyöriä muistaakseni ei saa kuin yhteen asentoon, kun niissä tais olla akselin kanssa yhtenevä ura. Kampiakselin hihnapyörä oli toki hihnaa kiristäessä löysällä ja kampiakseli ajoituskolon kohdalla.

Samalla tavalla tuo kone käy perstuntumalla kuin ennenkin purkamista, eli jos on vähän melkein eikä just, niin samalla lailla on ollut ennen. EW10J4 on kuulemma (netissä sanottiin!) kyllä tarkka ajoituksesta.

Auto-Datan tekstit on näköjään suurin piirtein kopsattu servicestä sanamuotoineen päivineen. Samaa tekstiä on käytännössä Haynesinkin manuaalissa, jota olen pitänyt tallissa referenssinä. Auto-Datassa ehdoteltiin kiristimen vaihtoa, jos viisari ei nouse. Servicessä ehdotettiin kiristintä tai kiristintä+hihnaa.

No, ehkä mä ostan sen uuden jakopääsarjan, niin ei tarvitse arvailla.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 106
  • Peukkuja: 9
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #13 : Heinäkuu 17, 2017, 21:50:17 »
Ei ne tapit heittämällä mene, kyllä oon niitä muutaman kymmenen vaihtanu niin kyllä niitä ns. nitkutella täytyy on ne senverran jämptit reikiinsä.
Ja aivan sama oli tossa expertin dieselissä DXHA ja molemmat pelaa 110% sesti.
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 832
  • Peukkuja: 7
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #14 : Heinäkuu 17, 2017, 21:53:12 »
Ei ne tapit heittämällä mene, kyllä oon niitä muutaman kymmenen vaihtanu niin kyllä niitä ns. nitkutella täytyy on ne senverran jämptit reikiinsä.

Just tämmösen kommentin halusin kuulla. Kiitos!

Eli ton puolesta jako on ok; ainoa ongelma on enää tuo laimeahko hihnankiristys.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 106
  • Peukkuja: 9
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #15 : Heinäkuu 17, 2017, 22:06:35 »
Osta uusi kiristin, ite ajelin vanhalla kiristimellä 2 vaihtoa poisotettaessa oli kyllä hihna tsi löysällä.
Mister-Autossa olis edullinen sarja vesipumpulla 77,90€ kuorellinen pumppu Lucas.
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #16 : Heinäkuu 17, 2017, 22:39:56 »
mutta jotta tapit saa oikeasti pohjaan asti, pitää pikkusen nitkutella.

Paljonko tuo ero on hihnapyörän kehällä asti? Googlailulla ja kaverin kokemuksellaTM nokka-akselilla puolen hammasvälin kokoinen muutos on jo selvästi (mutta ei dramaattisesti) havaittavissa dynamometrilla. Tuosta vetäisin mutu-johtopäätöksen, että alle tuon jos pysyy, niin lienee riittävän tarkka.

Minua vielä hieman kiusaa tuon oman koneen pieni muutos hihnarempan jälkeen, että onko se todellinen vai vain korvieni välissä. Mitään käytännön merkitystähän sillä ei ole.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 832
  • Peukkuja: 7
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #17 : Heinäkuu 18, 2017, 00:01:52 »
Paljonko tuo ero on hihnapyörän kehällä asti? Googlailulla ja kaverin kokemuksellaTM nokka-akselilla puolen hammasvälin kokoinen muutos on jo selvästi (mutta ei dramaattisesti) havaittavissa dynamometrilla. Tuosta vetäisin mutu-johtopäätöksen, että alle tuon jos pysyy, niin lienee riittävän tarkka.

Alle tuon jää kyllä. Nokka-akselin tapin ohuempi pää menee ohuemman reiän huulille, mutta jää pinteeseen, koska paksu osa on hieman sivussa. Ehkä milli eteenpäin, niin loksahtaa pohjaan asti, että jää pieni välyskin tappiin. Hampaita taisi olla 36, joten pyörän keskipisteen ja tapinreiän etäisyyden perusteella vois laskea, paljonko se milli olisi hampaissa laskettuna.

Minua vielä hieman kiusaa tuon oman koneen pieni muutos hihnarempan jälkeen, että onko se todellinen vai vain korvieni välissä. Mitään käytännön merkitystähän sillä ei ole.

Tokihan hihnarempan jälkeen pitäis koneesta löytyä ne puuttuneet +200 Nm ylimääräistä ja bensankulutuksen vähentyä parilla litralla, tai remppa on selkeesti mennyt pieleen. ;-)

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 664
  • Peukkuja: 8
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #18 : Heinäkuu 18, 2017, 07:51:28 »
[quote author=yason link=topic=27042.msg202619#msg202619  Hampaita taisi olla 36, joten pyörän keskipisteen ja tapinreiän etäisyyden perusteella vois laskea, paljonko se milli olisi hampaissa laskettuna.
[/quote]

Haluaisin nähdä tuon laskentakaavan  :). Milli on 8 % tapin halkaisijasta. Jos kehällä on 36 hammasta, niin 10 astetta per hammas... Veikkaan heitoksi 2 astetta.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 057
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #19 : Heinäkuu 18, 2017, 08:51:00 »
OT: Joskus opelissa saatiin pykälän heitto aikaiseksi hihnan vaihdossa. Alavääntö tuntui toki mainiolta, mutta sen jälkeen isommilla kierroksilla ei minkään sortin "tehopiikkiä" ollut enää havaittavissa. Seuraavana aamuna sytytti vielä vikavaloja...  :)
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa Kaarlo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 2
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #20 : Heinäkuu 18, 2017, 10:34:12 »
ovatko nuo kiristinpyörän säätötyökalu 0189-s1 ja lukitustyökalu 0189-s2 välttämättömiä? ( Näkyvät tuossa Kaselinin aikaisemmin laittamassa auto datan sivussa ) Ainakaan suomenkielisessä haynesin C5 kirjassa noita ei ole käytössä.

Nokka akseleiden lukitustapit olisi kuitenkin helposti sorvattavissa ( jos haynesin mitat pitää paikkansa, ohut osuus halk 6 mm pituus 14mm ja paksumpiosuus halk 10 mm, kokonaipituus 40 mm ) Vauhtipyörän lukitsemiseen käytettävään työkaluun ( moottorit 2002 eteenpäin ) ei haynesilla näyttänyt olevan mittoja. Löysin kyllä tuohonkin kuvan ja mitat Olivier Pirard nimisen hepun videoista ja tuonkin pystyisi tekemään. Pirardilla oli kohtuu hyvä videokin tuosta jakopään vaihdosta , mutta käytti siinä myös tuota kiristinpyörän säätötyökalua

En sitten tiedä minkälainen tuon säätötyökalun korvaajan valmistaminen olisi? pitäisi olla kunnon kuva ja mitat? ja sitten myös tuo lukitus työkalu.
xsara picasso 2,0  -01, C5 2,0i -04, C4 2,0i -05

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 832
  • Peukkuja: 7
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #21 : Heinäkuu 18, 2017, 10:37:18 »
Haluaisin nähdä tuon laskentakaavan  :). Milli on 8 % tapin halkaisijasta. Jos kehällä on 36 hammasta, niin 10 astetta per hammas... Veikkaan heitoksi 2 astetta.

Ei kai tossa mitään, 2*r*pi? Jos pyörä on vaikkapa 15 cm halkaisijaltaan, eli 7,5 cm säteeltään ja tapinreikä hieman sisempänä, sanotaanko 5 cm päässä keskipisteestä, niin 36 hampaalla tapinreikä liikkuu yhden hampaan + hammasvälin matkalla 8,7 mm. Eli vähän pyöristäen: jos tappi oli sen 8 mm, niin jos ajoitusreikä ja -kolo ovat n. puolen tapin verran ohi toisistaan, niin ajoituksessa on puolen hampaan verran heittoa.

Poissa Kaarlo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 2
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #22 : Heinäkuu 18, 2017, 10:59:56 »
Tuossa nuo Pirardin ilmoittamat lukitustyökalun mitat. Oikeellisuudesta en osaa sanoa.
xsara picasso 2,0  -01, C5 2,0i -04, C4 2,0i -05

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #23 : Heinäkuu 21, 2017, 10:54:18 »
Tuli vielä Mieleen noista tapeista, että nokka-akselin, varsinkin DOHC-rakenteessa, pyörimisvastus on venttiilijousien takia varsin nykivää, mistä voi seurata sellaistakin, että kun konetta pyörittää käsin kampiakselista, saattaa nokka välillä mennä aavistuksen edelle eli hihna löystyy vetopuolelta (ja/tai nokkapyörien välistä). Kiristinpuolellahan löysää riittää. Jälkeen ne eivät jää kun vetopuolella hihnan mitta on kiinteä. Tuosta nykimisestä ja ajoittaisesta hienoisesta ajoitusvirheestä kuitenkin seuraa helposti esim. tuollaista ettei tappeja välttämättä saa nitkuttamatta paikalleen.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 832
  • Peukkuja: 7
Vs: EW10J4 jakohihnan vaihto ja kampiakselin lukitus
« Vastaus #24 : Elokuu 13, 2017, 22:23:56 »
Sattuneesta syystä piti käyttää sunnuntai vetämällä Citroën -remontti loppuun. Kone sai uuden jakohihnan ja kiristimen ja kas, nyt jako oli tismalleen sama N kierroksen jälkeen kuin niitä ennen. Viisari kiristyi vielä sinne +10 asteeseen saakka ennen lopullista säätöä ja se pysyy nyt oikeassa kolossa. Pari outoa juttua:

- voiko vauhtipyörän asentaa väärään kohtaan? Tai no, mulla on automaatti, joten oletan, että siinä on vauhtipyörän sijaan flex plate (mikä se ikinä suomeksi onkaan, hammaskehä?). Minulla on vauhtipyörällä kampiakselin lukitusasennossa reiän sijasta jokin pultti tai mutteri. Ei siis saa lukitustyökalua sinne. Reikäkin löytyy, mutta hieman aiempaa: jos lukitusasennossa kampiakselin päässä olevan navan kolo on n. klo 10:00-10:30 kohdilla, vauhtipyörän reiän ollessa näkyvissä kolo on vasta n. 08:00 kohdalla. Eli vauhtipyörästä löytyy kolo, jonne ajoitustappia voisi yrittää painaa, mutta se on ikään kuin väärässä kohdassa. Olisko joku irrottanut vaihteiston joskus ja asentanut vauhtipyörän eri kohtaan kuin tehtaalla, liekö mahdollista?

- kun kiristin kampiakselin pulttia ja pyörittelin konetta, huomasin, että hihna ikään kuin luistaa hetkittäin. Ihmettelin aikani, kun mietin, että mistä on kyse. Lopulta kampiakselin pultti pyöri tyhjää, kun räikällä väänsin sitä myötäpäivään! Pelästyin, että ei kai tuosta nyt ole millään voinut mennä vaikkapa kierteet, kun ihan speksattuun momenttiin olen kiristänyt! Pyörittelin varovasti konetta takaisin lukituskohtiin ja irrotin pultin. Kierteet olivat kuitenkin tallella. Kiersin pultin takaisin ja kiristin sen taas ja nyt ei enää näyttänyt luistavan. Olisko tässä ollut mahdollista, että hihnapyörä ei olisi ollutkaan ihan pohjassa asti ja olisi jäänyt kanittamaan woodruff-avaimeen? Konetta pyöritellessä sitten hihnapyörä olisi hiljalleen painunut syvemmälle, kunnes se olisi loksahtanut kerralla pohjaan asti, jolloin pultilta olisi hävinnyt kiristys? Avasin ja kiristin pultin vielä pari kertaa tuon jälkeen ja näytti pitävän. Myös aiemmin vanhalla hihnalla, kun irrottelin ja kiristin pulttia yrittäessäni säätää hihnan kireyttä oikeaksi, ei tuollaisia ongelmia ollut.

Nyt on siis jakokamojen lisäksi uudet hydrauliset venttiilinnostimet sekä pakonokka-akselin värinänvaimenninhihnapyörä uusittu. Talvea odotellessa ja kylmäkäynnistyksiä vitunmoisilla pakkasilla! :D