Kirjoittaja Aihe: Jousituksen äly?  (Luettu 831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kessu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • -08 C5HDi 136 Exclusive A
Jousituksen äly?
« : Heinäkuu 07, 2017, 18:57:38 »
Käytiin viimeviikonloppuna venäjän puolella ajamassa, auto vaikutti olevan korkeammalla kuin normaalisti ? Tiet tosi huonossa kunnossa karjalassa, sai pelätä milloin tulee hyde nesteet pihalle :-\ tai sitten hyvä mielikuvitus...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 07, 2017, 19:11:29 »
Käytiin viimeviikonloppuna venäjän puolella ajamassa, auto vaikutti olevan korkeammalla kuin normaalisti ? Tiet tosi huonossa kunnossa karjalassa, sai pelätä milloin tulee hyde nesteet pihalle :-\ tai sitten hyvä mielikuvitus...
Eikö sen kuulukin "haistella" onko huono tie alla ja sitten nostaa ajokorkeutta, kunhan nopeus pysyy riittävän hitaana?

Poissa Nuudeli

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 142
  • Peukkuja: 2
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 07, 2017, 19:50:20 »
Kyllä ainakin H3+ nostaa huonolla tiellä ja alle tietyn nopeuden. Tuon huomaa risteyksiin tullessa keulan laskemisena. Osaa myös laskea hyvällä tiellä, olikohan 110km/h jälkeen.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 462
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 07, 2017, 20:38:22 »
Muistelen että alle 70km/h oltaisiin korkeammalla, 90km/h ns. normaali asennossa, yli 110km/h taasen mennään matalammalla. Nuo siis niitä asennon muutosnopeuksia, eli jos ollaan 110km/h rikottu, auto laskee, mutta vasta kun nopeus laskee alle 90km/h se palautuu normaaliksi ja näin vältetään se että auto hissaisi itseään jatkuvasti ees-taas, jne ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Ikisumi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 12, 2017, 23:09:27 »
Asiaa sivuten, apua kaipailen...
Hankin kuukausi takaperin ekan C5:ni, III-koppaisen 2009 mallin exclusive tourerin, 2.0 HDi.
Aluksi hämmästelin matka-ajossa jousituksen heijaamista pienissäkin nyppylöissä, isommissa jopa pomppaamista irti tiestä - tai siltä se kuulosti.
Kun sitten kerran lastasin takakoppaan betonilaattoja noin 150 kg edestä, ajo muuttui aivan kamalaksi kenguruhyppelyksi, erityisesti risteysalueilla.
Oma arvio on, että auton takapää on normaaliasennosssa liian ylhäällä jostain syystä, kuva ohessa.
Napeista jousitus kyllä nousee ja laskee, mutta kun lähden taas matkaan, niin kohta on normaaliasento jälleen kuvan mukainen.

Yhdestä diagnostiikkatestistä tuli otsikolla "Air suspension - Valeo" ilmoitus " U2005 -laukaisu (ajoneuvon nopeuden vastaanotossa poikkeama), jatkuva.

Vaatiiiko tuo säätö / takapään pudostus oikealle normaalitasolle merkkihuoltoa, vai voiko sille itse tehdä jotain?

Poissa Hcet

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 13, 2017, 05:54:28 »
Toi vikakoodi ainakin on haamu. Itsellä sama U2005 ja niin on kaikilla muillakin, en vain muista enää mistä johtui.

Perän korkeutta voi koittaa säätää takapään anturilta   ??? Jossain topicissa oli ihan ohjeet ja suuntaa antavia mittoja

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 13, 2017, 07:22:51 »
Voihan olla että se takapään korkeussäädön linnunluu vaatii rasvaa tai on jo vaihtokunnossa (ihan puhdas arvaus)? Se ei tainnut maksaa kuin muutaman kympin jos sitäkään?

Poissa Jarppa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 482
  • Peukkuja: 3
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 13, 2017, 10:32:04 »
Sitruuna menny kengurumoodiin😳

Poissa Ikisumi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2017, 12:05:58 »
Kiitos vastauksista!  :)
Pitänee tutkia noilla vihjeillä...

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 4
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #9 : Heinäkuu 13, 2017, 12:22:53 »
Jos ja kun ei ole koskaan sitä korkeudensäätimen vivustoa rasvailtu niin jumissa on varmasti ton ikäsessä. Osa on niin halpa (tais olla alle 20€) jotta kannattaa suosiolla uusia ja pitää jatkossa hyvin rasvattuna. Löytyy siitä taka-akselin keskikohdalta auton alla, suojana semmonen muovikehikko. Ja kun ryömit auton alle niin pukit turvaksi ettei rojahda koko komeus niskaan!

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #10 : Heinäkuu 13, 2017, 15:32:26 »
Itse pyydän joka vuosi huollossa tarkistamaan ja ainakin rasvaamaan, toki sen voisi itse helposti tehdä mutta silloin muistettava tukea hyvin kuten edellisessä viestissä jo kerrottiin.

Poissa Jarppa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 482
  • Peukkuja: 3
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #11 : Heinäkuu 13, 2017, 22:00:16 »
Mulle kitisivät merkkihuollossa, ettei niitä kannata rasvailla, koska rasva kerää itteensä kaiken moskan....tiedä sitten...oliko laiskuuttaa tehdä asiaa, jota ei normisti kuulu ohjelmaan, vai mikä lie ollut...

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 868
  • Peukkuja: 20
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #12 : Heinäkuu 14, 2017, 12:44:17 »
Mulle kitisivät merkkihuollossa, ettei niitä kannata rasvailla, koska rasva kerää itteensä kaiken moskan....

En minäkään ole nähnyt tarpeelliseksi rasvata muovista linnunluuta, kuivana se sentään pysyy puhtaana.

Eri asia jossakin Xantiassa jossa linnunluun takana vivusto on rautaa ja jäykkä muutenkin.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 818
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #13 : Heinäkuu 14, 2017, 12:59:35 »
Mulle kitisivät merkkihuollossa, ettei niitä kannata rasvailla, koska rasva kerää itteensä kaiken moskan....

En minäkään ole nähnyt tarpeelliseksi rasvata muovista linnunluuta, kuivana se sentään pysyy puhtaana.

Eri asia jossakin Xantiassa jossa linnunluun takana vivusto on rautaa ja jäykkä muutenkin.
Ainakin ykköskoppaisessa vivun kuula on metallia, kupissa on nylonia. Ja arvaatten varmaan miten sen metallisen kuulan käy kuivana, meidän olosuhteissa..? Etupäässä pysyy herkkänä, kun on paremmassa (ja hieman öljyisessäkin) paikassa verrattuna taaempaan, takimmaisen nivelet oli lähes "yhtä puuta" ja sai töitä tehdä että osat suostuivat edes liikkumaan. Alle pari sataa tonnia ajetusta yksilöstä pääsin osia purkamaan, ja havainto oli putsaamisen jälkeen että taaemmat nivelet oli sitten varsin väljiksi kuluneet, edessä nivelten ollessa liki priimaa...

Kumpi sitten on pahempi, kuivuuttaan pilalle ruostuva, vai rasvattuna hitaammin pilaantuva..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95, myynnissä oleva C5 2.0 -03

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1982,7

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #14 : Heinäkuu 14, 2017, 12:59:54 »
Ehkä parasta olisi tarkistuttaa sen kunto kerran vuoteen ja vaihtaa ennakkoon?

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 039
  • Peukkuja: 9
Vs: Jousituksen äly?
« Vastaus #15 : Heinäkuu 14, 2017, 15:22:42 »
Viä on toiminunna rasvaamati I goppanen 03 kop kop kop
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82