Kirjoittaja Aihe: TULEVAISUUS Enimmillään autopaikkojen tarve saattaa vähentyä jopa 70 prosenttia  (Luettu 1256 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 176
  • Peukkuja: 9
Tämä käy ilmi pysäköintitarpeiden kartoituksesta. Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-verkosto selvitti yhdessä HSL:n kanssa pysäköintitarpeita tulevaisuudessa.

Selvityksessä mainitaan, että auton käytön jakaminen yleistyy ja liikkumisen palvelut ja teknologia kehittyvät. Samalla ihmisten liikkumistottumukset muuttuvat. Arvojen muutos muuttaa myös suhdetta autoiluun. Tämä kaikki vaikuttaa myös autojen pysäköintiin lähitulevaisuudessa.

Selvityksessä laadittiin skenaariot asuntojen, toimistojen ja liiketilojen pysäköintipaikkatarpeelle vuoteen 2030. Skenaarioissa tunnistettiin huomattavasti enemmän ilmiöitä, jotka pienentävät kaupunkialueiden autopaikkatarvetta kuin kasvattavat sitä.

Enimmillään autopaikkojen tarve saattaisi vähentyä jopa 70 prosenttia. Näin suurta muutosta tarpeeseen pidetään kuitenkin epätodennäköisenä, selvityksessä todetaan.

– Autoja pitää jatkossakin pysäköidä. Kuinka paljon pysäköinti tarvitsee tulevaisuudessa tilaa? Sen ennustaminen on vielä vaikeaa. Kun liikennejärjestelmä, liikkuminen ja pysäköintitarpeet muuttuvat, pitää miettiä keinoja, joilla vältymme turhilta investoinneilta. Pysäköinnistä aiheutuvien kustannusten pitäisi olla nykyistä enemmän näkyvillä jo suunnittelussa sekä toteutus- ja käyttövaiheissa, sanoo HSL:n Liikennejärjestelmä ja tutkimukset -osaston johtaja Sini Puntanen.
IS
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 198
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Ilmeisesti pitää tosissaan alkaa harkita muuttoa pois Suomesta. Tuommoisia kuumehoureisia visioita kun on tapana ruveta väkisin toteuttamaan, sillä periaatteella vaikkapa että jos nyt poistetaan parkkipaikat niin ihmiset kyllä luopuu sitten autoistaan ja ryhtyvät HSL:n asiakkaiksi.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Raportti löytyy täältä:
http://www.mal-verkosto.fi/filebank/1489-HSL_julkaisu_7-2017_MAL-verkosto_29052017.pdf

Tässä yksi kuva raportista koskien pysäköintipaikkatarpeen vähenemistä:

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 021
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Meilläkin luovuttu jo lähes täysin tolppapaikan talvikäytöstä, enää talli ja autokatos käytössa kun nuoriso lähti omilleen ja autonsa lähti paaliin ;D

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 176
  • Peukkuja: 9
Kyllähän toi omalta osalta loppuu tällä menolla jäähän katospaikka vapaaksi voi vaikka vuokrata 400€/kk sillä pötköttää epsanjassa. Laurintalon visioissa oli vehon suunnittelua että maksetaan elämispakettina eläminen, autot puhelimet asunto lääkärit jne. Per/kk mikä ikinä se kk maksu sitten onkin kuulemma tyyli on siihensuuntaan menossa hehheh. Mites käy kun potkitaan töistä lähtökö on sit elämispaketista köyhäintaloon?
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 997
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Hmm. Oma parkkipaikkojen tarve on vain kasvanut, tänäkin vuonna ihan kivasti. Vielä syksyllä oli neljälle autolle tilantarve, nyt jotenkin on jo seitsemän pysäköitävää. Kilvissä kaikki, ja viisi katsastettunakin. Noiden lisäksi muutama kilvetön, eikä irrallisia osia/osakokonaisuuksia ole mukaan laskettu...

Pitäähän se nyt jonkun mennä sinne toiseenkin suuntaan, on vaan käytännössä nämä miun jutut, eikä teoriatason hupsuttelua ja haaveilua...


Niin, liikenteestä saatavat verotulot kyllä kelpaa, eikä niistä haluta senttiäkään tinkiä, mutta toivotaan ettei kuitenkaan omilla autoilla liikuttaisi, niitä omistettaisi saati pysäköitäisi. Vähän kyllä viiraa tuommosten suunnittelijoilla...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Ralle

  • Tää tullee tähän, ainakin luulen niin...
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 529
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenit vallanneet pihan vuodesta 2002

Kehä kolmosen sisäinen "Dreamland" :)

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 248
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Siinäpä riittää tekemistä, kun katujen varret on autoista turvoksissa. Monin paikoin pysäköidyt autot pitkin ja poikin alkaa kieltämättä ahistaa. Haluaisin selvitä yhdellä autolla, mutta kun niitä on kaksi ja kohta tulee kolmas.  :-\ Onneksi taloyhtiössä on vapaita tolppapaikkoja.
Boxeri selviää kadulla, kun on webasto.

Kun olisi lämpimämpi ilmasto, skootterilla korvaisin toisen auton.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Hessu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 389
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Itsellä on autojen ja siis myös pysäköintipaikkojen määrä pysynyt toistaiseksi alle 1/hehtaari. Toki on myönnettävä etteivät ole maantieteellisesti tasan jakaantuneet koko alueelle mutta kuitenkin. Sitten kun Häslingissä mennään alle tuon niin voin alkaa keskustella vähentämisestä :)
DS 21 Pallas -66, BX 14 -90, C6 3.0 Excl -06, C5 2.0 HDi tourer -12

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 176
  • Peukkuja: 9

EU:n komissio esittää kaikkia autoilijoita koskevaa kilometrimaksulakia – täytäntöön pikavauhtia
Tie- ja ruuhkamaksut: esityksen mukaan kukin jäsenvaltio määrittelisi itse omaa aluettaan koskevien maksujen suuruuden.
Tie- ja ruuhkamaksut: esityksen mukaan kukin jäsenvaltio määrittelisi itse omaa aluettaan koskevien maksujen suuruuden. (KUVA: Juhani Niiranen)
Julkaistu: 30.5. 13:47
Jaa119TwiittaaMessengerSähköposti
MAKSUT Uusi lainsäädäntö koskisi toteutuessaan myös Suomea ja kaikkia EU:ssa liikkuvia henkilö- ja pakettiautoja.
EU:n komissio esittelee huomenna keskiviikkona Euroopan parlamentille pitkään valmistellun lakipaketin, joka pitää sisällään muun muassa koko Euroopan unionia koskevan upouuden tie- ja ruuhkamaksulainsäädännön.

Esityksen mukaan kukin jäsenvaltio määrittelisi itse omaa aluettaan koskevien maksujen suuruuden.

Yhteiset säännöt koskisivat muun muassa maksuperustetta, joka olisi siirtymävaiheen poikkeuksia lukuun ottamatta kilometripohjainen.

Maksuihin tulisi ehdotuksen mukaan myös vahva päästökomponentti, jonka on tarkoitus perustua ajoneuvon "todellisiin päästöihin".

EU-säännöissä määriteltäisiin lukuisia maksua koskevia yksityiskohtia kuten muun muassa vety- ja sähköautoja koskeva 75 prosentin kiinteä alennus sekä säännöt toisen jäsenvaltion alueella tapahtuvaan tilapäiseen ajoon.

Uudet yhteiset tie- ja ruuhkamaksusäännöt on tarkoitus ottaa käyttöön vuodesta 2023 alkaen. Henkilö- ja pakettiautot tulisivat mukaan vuonna 2025.

Tällä hetkellä EU-tason tiemaksulainsäädäntöä on olemassa vain raskaaseen liikenteeseen liittyen.

Koko lakipaketti on IS:n virkamieslähteiden mukaan tarkoitus ajaa parlamentissa läpi pian alkavalla Viron puheenjohtajakaudella ja hyvissä ajoin ennen seuraavia EU-parlamenttivaaleja.
Tommi Lempinen, Bryssel


Jaa119TwiittaaMessengerSähköposti
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82