Kirjoittaja Aihe: C4 ja Webaston ongelma  (Luettu 993 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 768
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
C4 ja Webaston ongelma
« : Toukokuu 16, 2017, 22:49:44 »
Tuli erikoinen ongelma Webastoon.
Webasto lähtee tulille normaalisti ja lämmittää moottoria, mutta ei sisätiloja.
Olisiko jollaan käsitystä, miten Webasto on ohjelmoitu toimimaan automaatti-ilmastoinnin kanssa. Normaalisti toimiessaan puhallin lähtee puhaltamaan pienellä nopeudella ja kohtuullisen lämmintä ilmaa virtaa.
Nyt ongelman ilmaantuessa puhallin kytkeytyy edelleen normaalisti, mutta puhallusilma ei vain lämpene. Aluksi luulin sen liittyvän ulkolämpötilaan, mutta kyllä -1 asteessa sentään lasin pitäisi aueta Webastolla.

Niin ja auto on C4 -11
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Paikalla Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 221
  • Peukkuja: 2
Vs: C4 ja Webaston ongelma
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2017, 23:14:38 »
Koitappa laittaa lämpötilan pyynti maksimiin ja puhallus tuulilasille sekä odota että läpät kerkeää säätyä ennen moottorin sammuttamista. Moottorin sammuttamisen jälkeen ilmastoinnin ohjaukselta katkaistaan sähköt, joten läpät jäävät Webastoa varten oikeaan asentoon.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 768
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 ja Webaston ongelma
« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2017, 06:07:35 »
Koitappa laittaa lämpötilan pyynti maksimiin ja puhallus tuulilasille sekä odota että läpät kerkeää säätyä ennen moottorin sammuttamista. Moottorin sammuttamisen jälkeen ilmastoinnin ohjaukselta katkaistaan sähköt, joten läpät jäävät Webastoa varten oikeaan asentoon.
Ei jää asetettuihin arvoihin automaatti-ilmastoidussa, vaan hakeutuu johonkin Webastolle ennalta säädettyyn asentoon.
Mulla on pakussa manuaali-ilmastointi ja siinä tuo etukäteissäätö onnistuu ja on välttämätön.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Paikalla Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 221
  • Peukkuja: 2
Vs: C4 ja Webaston ongelma
« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2017, 17:35:01 »
Koitappa laittaa lämpötilan pyynti maksimiin ja puhallus tuulilasille sekä odota että läpät kerkeää säätyä ennen moottorin sammuttamista. Moottorin sammuttamisen jälkeen ilmastoinnin ohjaukselta katkaistaan sähköt, joten läpät jäävät Webastoa varten oikeaan asentoon.
Ei jää asetettuihin arvoihin automaatti-ilmastoidussa, vaan hakeutuu johonkin Webastolle ennalta säädettyyn asentoon.
Mulla on pakussa manuaali-ilmastointi ja siinä tuo etukäteissäätö onnistuu ja on välttämätön.

Perustuuko tuo mutuun vai tietoon?  ::)

En tähän hätään löytänyt kuin C4 Picasson Webaston asennusohjeen, mutta sielläkin käytetään tuttua kytkentätapaa, missä läppien liike estetään katkaisemalla niille menevät sähköt releen avulla. C5 II:ssa samanlainen systeemi, joskin koko ilmastoinnin ohjauspaneeli laitetaan mykäksi, joka aiheuttaa lämpötilasäätöjen yms. nollautumisen. Tähän ongelmaan on jotkut asennelleet keinukytkimiä "kesäkäyttöä" varten, jolloin webastoa ei tarvitse.

Dokumentti täällä:http://автоотопитель.рф/manual/Citroen/C4-DS4-Aircross/2012/1317386B_EN_Citroen_C4_Picasso_2011_D_TT-Evo.pdf
Ja rele mikä lopettaa läppien vatkaamisen sytytysvirran katkeamisen jälkeen löytyy sivulta 9 tunnisteella K2.

Kahan kellosarjan ohjeessa C5:lle sanotaan seuraavaa:
"Esilämmitettäessä tulee auton lämmityslaitteen säätimet asettaa ennen moottorin pysäyttämistä manuaalisesti täysin kuumalle ja puhallus 2- nopeudelle. Kun säätö on tehty, anna moottorin käydä vielä noin 30 sekuntia, jotta lämmityslaite ehtii muuttaa asetukset." Taitaa kuitenkin olla niin, ettei puhallinnopeuden asettamisella etukäteen ole mitään merkitystä, koska sitä ohjataan myös releen kautta Webastoa käytettäessä.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 768
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 ja Webaston ongelma
« Vastaus #4 : Toukokuu 17, 2017, 18:59:36 »
Perustuuko tuo mutuun vai tietoon?  ::)
Perustuu empiiriseen tutkimukseen.
Aivan sama, miten säätää lämpöä ja puhallusta. Virrat kun on pois ja Webasto kytkeytyy, niin puhallus on vakio. Samoin ilman lämpö.
Paitsi että nyt se puhallusilma ei sitten ole enää lämmintä.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Paikalla Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 221
  • Peukkuja: 2
Vs: C4 ja Webaston ongelma
« Vastaus #5 : Toukokuu 17, 2017, 20:13:43 »
Perustuuko tuo mutuun vai tietoon?  ::)
Perustuu empiiriseen tutkimukseen.
Aivan sama, miten säätää lämpöä ja puhallusta. Virrat kun on pois ja Webasto kytkeytyy, niin puhallus on vakio. Samoin ilman lämpö.
Paitsi että nyt se puhallusilma ei sitten ole enää lämmintä.
Eikai se nyt aivan sama ole kun kerran sitä vaivauduit kysymään aloitusviestissäsi. Koita nyt vielä sitä lämmön asettamista maksimiin ja odota, että läpät asettuvat ennen moottorin sammuttamista. Puhaltimen asennolla ei ole merkitystä kun sitä ohjataan normaalilla releellä tai PWM:llä (IPCU-rele).

Keväällä suurten lämpötilavaihteluiden takia iltapäivällä ajettaessa läpät saattavat jäädä kylmälle/viileälle ja ongelma tulee esiin kun aamun pakkasessa toivot Webaston lämmittävän sisätilat. Läpät ovat kuitenkin edelleen samassa asennossa ja puhaltaa kylmää, vaikka sisäkennossa kiertää lämmin jäähdytysneste. Sama ongelma esiintyy myös talvella, jos ajaa tarpeeksi pitkän matkan jolloin läpät kääntyvät jo haaleamman puolelle.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 284
  • Peukkuja: 13
Vs: C4 ja Webaston ongelma
« Vastaus #6 : Toukokuu 18, 2017, 07:50:28 »
Jotkut autot säätää läppiä sammutuksen yhteydessä, yksi kikka näihin oli (C5, Mk2) asentaa rele joka katkaisee puhallusjärjeltä sähköt samalla kuin virratkin katkeaa. Mutta ei ole hyvä kaikille sekään vaihtoehto: ainakin Sitikoissa nollasi samalla kaikki ilmastoinnin asetukset, lämpötilat ja suuntaukset, jos tykkää kovin erilaisesta joutuu aina säätelemään ennen sammutusta ja käynnistyksen jälkeen. Nykyään on moniin myös älykkäämpiä laitteita jotka osaavat ohjata noita läppiäkin.


Paikalla Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 221
  • Peukkuja: 2
Vs: C4 ja Webaston ongelma
« Vastaus #7 : Joulukuu 26, 2017, 16:53:15 »
Törmäsin tuohon Webaston asennusohjeeseen C4:lle (2011-), kun aloin miettimään sisäpuhalluksen aktivoimista 1500w vesipumpullisen letkulämppärin kaveriksi. Jos on ohjeen mukaan tehty, niin kytkentä katkaisee sähköt läppien ohjainyksiköltä ja lämpötilapyynti tulisi asettaa maksimiin + puhallus tuulilasille ennen sammutusta. IPCU vastaa puhallusnopeuden säätämisestä. Sivuilta 12 ja 33 löytyy vahvistusta väitteilleni.

http://автоотопитель.рф/manual/Citroen/C4-DS4-Aircross/2011/1317006C_EN_Citroen_C4+DS4_2011_B_TT-Evo.pdf

Nykyään on moniin myös älykkäämpiä laitteita jotka osaavat ohjata noita läppiäkin.
Tarkoitatko tällä erillistä jälkiasennettavaa laitetta vai Webaston/Eberin integroimista auton ajotietokoneen yhteyteen (tehtaan toimesta), jolloin myös läppien säätö toiminee sujuvasti ilman kikkailua?
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 686
  • Peukkuja: 8
Vs: C4 ja Webaston ongelma
« Vastaus #8 : Joulukuu 26, 2017, 17:09:57 »
Kyllä sisarmallissa 407:ssa tuo relekatkaisu toimii ja asetusarvot säilyvät 21 asteessa.
Tuo 1500 W teho ei riitä moottorille ja sisätilalle. Akkulaturi lisäksi, jos pidät kauan päällä. Parempi asentaa sisätilanlämmitin, kun muutenkin auto on piuhassa.