Kirjoittaja Aihe: Takajousisylinterin vaihto  (Luettu 1727 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mrc5hdi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 1
Takajousisylinterin vaihto
« : Toukokuu 16, 2017, 20:13:04 »
Millä porukka on saanu jousisylinteristä hydrauliliitännän irti. On sitten perin ikävän olonen irrotettava.
Ilmeisesti se on kahdella 40 torxilla kiinni, mutta ei meinaa päästä mistään kunnolla vääntämään.
Vai pitääkö suosiolla kiikuttaa pajalle laitettavaks..?

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 188
  • Peukkuja: 9
Vs: Takajousisylinterin vaihto
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2017, 22:33:02 »
Hä mutterikannallahan se putki on sylinterissä.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa mrc5hdi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 1
Vs: Takajousisylinterin vaihto
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2017, 22:44:51 »
Kyllä sieltä se torx kuitenkin löytyi. Tosin yksin kappalein ja pirun matalalla kannalla, ei kärsi paljon lipsauttaa..
Jos se nyt taas hetken menis ilman murheita.
Reilun satkun ajettu ja toinen jousisylinteri jo vaihtoon..  >:(

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Peukkuja: 2
Vs: Takajousisylinterin vaihto
« Vastaus #3 : Maaliskuu 06, 2018, 17:53:09 »
Tähän vinkkinä että tiukassa oli, mutta nivelletty väännin auttoi. Siihen sai sopivan torxin kiinni ja varsi taipui "alaspäin" mistä sitä piti ahtaasti vääntää. Tollanen löytyy ainahi piltemasta.


Poissa rimpjar

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Takajousisylinterin vaihto
« Vastaus #4 : Maaliskuu 08, 2018, 11:08:18 »
Onkos tuossa 3-koppasessa ongelmaa noitten jousisylintereiden kanssa. Ajoin 1-koppasella 280tuhatta mitään tekemättä juositukseen. 2-koppasessa  vasen takasylinteri sylkäs öljyt pihalla 150 tuhannen paikkeilla mutta loput 140 tuhatta meni sitten ongelmitta.
Elikkä pitääkös ruveta hommaamaan varastoon yksi sylinteri varuilta jos noin heikkoja ovat. Käykös muuten sama sylinteri molemmille puolille vai onkos ne erilaisia.

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Peukkuja: 2
Vs: Takajousisylinterin vaihto
« Vastaus #5 : Maaliskuu 08, 2018, 16:34:20 »
Heikkoja taitaa olla vanhempiin nähden. Omaan vaihdettu eteen molemmat 250tkm ja nyt 300tkm toinen taakse (+mahdollinen hydrauliputken puhkiruostuminen tankin päältä). Tai noh, miten sen heikkouden nyt ottaa, onko 200-300tkm kestävä osa heikko tässä tapauksessa, pitäähän normi iskareitakin joskus vaihtaa.

Jotenkin tuntuu että nää kestäis paremmin jos LDS nesteitä vaihdeltaisiin esim. 3-5v välein edes? Ne osat on kuitenkin "voideltu" koko ajan sisältä päin ja nykyinen synteettinen öljy ei vettäkään kerää. Kuulemma.

Poissa rimpjar

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Takajousisylinterin vaihto
« Vastaus #6 : Maaliskuu 09, 2018, 16:08:45 »
Kyllähän jos reilu 200 tuhatta mennään niin ei ongelmaa. mutta otti silmään vain aloittajan lause . -Reilun satkun ajettu ja toinen jousisylinteri jo vaihtoon.. ???

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Takajousisylinterin vaihto
« Vastaus #7 : Maaliskuu 09, 2018, 18:15:27 »
Hieman on kestoiät vähentyneet siinä vaiheessa kun C5:n kanssa valmistajaksi valikoitui KYB eikä enää Citroen itse sylintereitään valmista. Verrokkina vaikka pari kokemusta Xm:stä, aiempi jonka tulin lopulta purkaneeksi, oli vähän yli miljoonan ajettu, ja nykyisessäkin ajomäärä on jossain 7-800000 välillä, kummastakaan ei tietääkseni oltu sylintereitä vaihdettu. Nykyiseen etusylinterit vaihdoin, mutta nekin vain että sain isommat pienten tilalle. Ehkä KYB:n suunnittelijat osaavat paremmin laskea kestoiän osille, tai sitten vain on osat valmistettu kestämään sen mitä iskarit yleensäkin..?

Onhan toki pari-kolmesataa tonniakin monessa maassa reilusti yli oletetun käyttöiän, joten siinä mielessä on suunnittelu osattu tehdä hyvin. Eikä kaikissa vielä tuossakaan vaiheessa ole vaihtoikäisiä osia, velipojalla on karvan yli kolme satkua kierähtänyt omassaan mittariin, ja auton historiaa on seurattu alta kolmevuotiaasta lähtien, eikä ainakaan sillä aikaa eli viimeisen kuuden vuoden aikana ole sylintereitä vaihdettu. Eikä nesteitäkään... Vaan olisiko tuossa sitten apua siitä että auto on jatkuvasti ajossa, verrattuna sitten kaverin yksilöön jossa ei vielä ole sitä ensimmäistäkään satkua vaan jokainen jousisylinteri on jo vaihdettu..?


Kovasti kyllä kiinnostaisi saada haltuun jokunen noita vuotavia eli hylkyyn meneviä sylintereitä. Kokeiluasteella erääseen projektiin, jossa ei vielä kokeillessa pienet tihkumiset haittaisi. Jos siis näitä vaihtaneilla on jäänyt poisvientiä odottamaan sylinteri tai useampi, niin jonkinlaista korvausta vastaan voisin huolehtia loppusijoituksesta...

Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Peukkuja: 2
Vs: Takajousisylinterin vaihto
« Vastaus #8 : Maaliskuu 09, 2018, 19:42:03 »
Hieman on kestoiät vähentyneet siinä vaiheessa kun C5:n kanssa valmistajaksi valikoitui KYB eikä enää Citroen itse sylintereitään valmista.

Tässä taisi olla vielä hauska knoppi: valmistaja oli Peugoet, joka ei itse tietenkään moisia edes käyttänyt. Näin ainakin 2006 mallissa oli leijonankuvat iskareissa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 118
  • Peukkuja: 22
Vs: Takajousisylinterin vaihto
« Vastaus #9 : Maaliskuu 10, 2018, 18:23:26 »
Tässä taisi olla vielä hauska knoppi: valmistaja oli Peugoet, joka ei itse tietenkään moisia edes käyttänyt. Näin ainakin 2006 mallissa oli leijonankuvat iskareissa.

Sama juttu, '02:n etutolpissa on stanssattuna PEUGEOT. Lienee perua siltä ajoilta kun Pösö teki iskarinsa vielä itse. En tiedä tekeekö enää.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 662
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Takajousisylinterin vaihto
« Vastaus #10 : Maaliskuu 10, 2018, 21:38:56 »
Ei valitettavasti tee enää. :(

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 639
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Takajousisylinterin vaihto
« Vastaus #11 : Maaliskuu 11, 2018, 09:27:50 »
Eli C5 X7:aan ei missään vaiheessa ole valmistettu näitä kestävämmäksi todettuja jousisylintereitä?
Meinaan vaan sitäkin että jos purkuautoa tulee vastaan niin osaisi valita joudisylkkyjä talteen. Tosin kaikissa alkupään X7:ssa taitaa olla vähintään toinen kierros jo menossa.

Mitenkähän muuten on, vaikuttaisikohan X7 kasvanut massa ja varsinkin jousittamattoman massan lisääntyminen jousisylkkyjen kestoon negatiivisesti? C5 I:n kevyiden peltialuvanteiden jälkeen X7:n 18” jätemetallivanteet plus 340mm jarrut tuntuvat aivan hirvittävän raskailta, tuntuma autoon ja tiehen on aivan kateissa. Kehitys on kehittynyt totaalisen väärään suuntaan. Nykyautoissa asiaan on jo onneksi paneuduttu.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2018, 10:39:56 kirjoittanut Janne L »
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 662
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Takajousisylinterin vaihto
« Vastaus #12 : Maaliskuu 11, 2018, 10:05:18 »
Ne alussa X7:aan valmistetut olivat surkeita mutta sen jälkenhän tuli melko nopeasti (jos verrataan miten yleensä reagoidaan) parannetut versiot jotka myös minun vm 2011 ovat käytössä (tarkistettu Veholla luotettavan kaverin toimesta  :)).