Kirjoittaja Aihe: Turbiini rikki vai ominaisuus?  (Luettu 1222 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 63
  • Peukkuja: 0
Turbiini rikki vai ominaisuus?
« : Toukokuu 07, 2017, 17:06:14 »
Seuraavanlainen oire on alkanut mietityttämään.

-Kylmillä öljyillä (laatikko ja kone) noin puolella kaasulla kiihdyttäessä auto ikään kuin heijaa/nypyttää kiihdyttäessä. Vielä jos tuohon saa lisättyä loivan ylämäen niin oire on selkeämpi. Joskus myös liikennevaloihin jarrutellessa todella kevyellä jarrulla esiintyy tuota oiretta.
Itse vaihteenvaihto tapahtuu nätisti.

Ja seuraavia havaintoja on tehty.

-Lämpimillä öljyillä ei juuri esiinny.
-Mikäli hetken kurmuuttaa autoa sporttisella/agressiivisella ajolla ja vielä mieluiten laatikko sport-asennossa niin oiretta ei esiinny hetkeen. Periaatteessa jos ajaisi näin aina niin koko oiretta ei ikinä esiintyisi.
-Autossa on ollut edellisen jäljiltä 2l liikaa vaihteistoöljyä, silloin vaihteen vaihto oli satunnaisesti iskevää/paukahtelevaa pienelle päin vaihtaessa, tämä hukkui nyt kun öljyä on oikea määrä.
-Oire on lievä, mutta selkeästi huomattava siksi ihmetyttää.


Ja vielä extra kysymys. Onko normaalia että esim. risteykseen tultaessa kun nostaa kaasun ylös kääntyy ja lähtee kiihdyttämään kestää hetki ennenkuin veto taas välittyy. Ihan kuin auto vaihtaisi vapaalle tuossa??. Eli sellainen tilanne missä lasket vauhtia kaasua nostamalla, et pysähdy, käännyt ja jatkat matkaa.

Oleellinen unohtui viestistä.
C5 -12 2.0 litrainen 163hdi ja automaatti (Aisin?)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2017, 21:35:20 kirjoittanut Hcet »

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 982
  • Peukkuja: 22
Vs: Turbiini rikki vai ominaisuus?
« Vastaus #1 : Toukokuu 07, 2017, 19:36:30 »
Mikä auto, mikä moottori, mikä laatikko?  :)

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 63
  • Peukkuja: 0
Vs: Turbiini rikki vai ominaisuus?
« Vastaus #2 : Toukokuu 07, 2017, 21:34:37 »
Mikä auto, mikä moottori, mikä laatikko?  :)

Lisäsin ensimmäiseen viestiin  :)

Poissa Hessu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 380
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Turbiini rikki vai ominaisuus?
« Vastaus #3 : Toukokuu 08, 2017, 10:32:28 »
Vaikuttaisi, että momentinmuuntimen lukko ei kunnolla jaksa pitää turbiinia lukittuna. Samaa oiretta oli meidän edellisessä perhekulkineessa jossa oli saman tyyppinen vaihteisto. Korjautui itsekseen öljynvaihtojen myötä. Määrä ja laatu pitää tietty olla oikein. Hankin jo kaiken varalta tuommoisen shift kitin mutta eipä lopulta antanut aihetta sitä asentaa.
DS 21 Pallas BVH -66, BX 14 TGE -90, ZX SP3 -94, C5 2.0 HDi tourer -12

Poissa Topi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 298
  • Peukkuja: 1
Vs: Turbiini rikki vai ominaisuus?
« Vastaus #4 : Toukokuu 08, 2017, 10:50:52 »
Minulla melko uusi (7/2016 ja 35000km) C5 BlueHdi 180 automaatti. Siinäkin havaittavissa kaikkia noita alkuperäisessä kysymyksessä mainittuja oireita. Lievinä, hyvin lievinä, mutta kuitenkin.

Esim. kierrosten heijaus ei tunnu ajossa, mutta esim. kierroslukumittarista huomaa, kuinka tasaisessa 90-100 km/h ajossa kierrokset alltoilevat hieman tasamaallakin ajettaessa varsinkin kylmällä vaihteistolla. Lisäksi välillä tuo nykäys hyvin lievänä juuri tuollaisessa hidastus-kiihdytys tilanteessa.

Ensimmäisessä määräaikaishuollossa ei todettu mitään poikkeavaa. Eikä asia minua kiusaa, mutta tulipahan mieleeni, kun näin tämän kysymyksen. Voisiko olla siis kyse vaihteiston ominaisuuksista, jotka alkavat korostumaan iän ja ajokilometrien myötä.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 835
  • Peukkuja: 7
Vs: Turbiini rikki vai ominaisuus?
« Vastaus #5 : Toukokuu 08, 2017, 11:16:13 »
-Kylmillä öljyillä (laatikko ja kone) noin puolella kaasulla kiihdyttäessä auto ikään kuin heijaa/nypyttää kiihdyttäessä. Vielä jos tuohon saa lisättyä loivan ylämäen niin oire on selkeämpi. Joskus myös liikennevaloihin jarrutellessa todella kevyellä jarrulla esiintyy tuota oiretta.
Itse vaihteenvaihto tapahtuu nätisti.

Ja seuraavia havaintoja on tehty.

-Lämpimillä öljyillä ei juuri esiinny.
-Mikäli hetken kurmuuttaa autoa sporttisella/agressiivisella ajolla ja vielä mieluiten laatikko sport-asennossa niin oiretta ei esiinny hetkeen. Periaatteessa jos ajaisi näin aina niin koko oiretta ei ikinä esiintyisi.

Tismalleen samoja oireita olen miettinyt, joskin automaattilaatikko on AL4. Kylmänä nypyttää etenkin loivaan ylämäkeen kevyellä kaasulla. Kierroslukumittari pysyy tismalleen samassa kohdassa, eli voimahäviö tulee laatikosta. Vaan lämpimällä laatikolla ei tee tuota.

Teen osaöljynvaihdon laatikolle toivottavasti jo tällä viikolla, katsotaan muuttuuko mikään.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 63
  • Peukkuja: 0
Vs: Turbiini rikki vai ominaisuus?
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2017, 20:09:37 »
Täytyy varmaan ensimmäisenä tehdä tuolle laatikkoöljylle huuhteluvaihto.
Sinänsä lohduttavaa kuulla että muilla ollut samaa oiretta/ominaisuutta ja silti vakavemmilta murheilta on vältytty.  ???

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 389
  • Peukkuja: 5
Vs: Turbiini rikki vai ominaisuus?
« Vastaus #7 : Toukokuu 11, 2017, 13:45:59 »
Itse tullut huomattua tuota samaa nykimistä ajoittain omassa C5:ssa. (3.0HDi -10, 119tkm). Ajattelin jo, että onkohan vetarissa jotain, kun ei muuttunut mihinkään kesärenkaiden vaihdon yhteydessä huhtikuun alkupuolella, mutta nyt taas viimeiset viikot mennyt ilman mitään nypytyksiä kylmänä.

Laatikko toimii muuten kuin ajatus, mutta juuri toi kaasun päästäminen->vauhdis hidastuminen ilman jarrua->uusi kaasunpainallus saa aikaa aika kovankin nykäyksen välillä 3- ja 4-vaihteilla ja nyt on pari kertaa tapahtunut myös niin, että valoihin pysähtyessä on nykäissyt ja jopa kolahtanut, mutta tätä tehnyt ihan pari kertaa.

Ajattelin kuitenkin öljyt vaihdella, ja huuhteluvaihto tehdään ensi maanantaina Tsushoautossa, katsotaan miltä laatikko sen jälkeen vaikuttaa  :)

Hintaa koneellisesta vaihdosta kertyy 145e pesuaineineen joka mielestäni halpa, kun esim. Vähämaa Hyvinkäältä pyysi samasta työstä 290e.  Öljyksi ostin Mannol ATF WS-öljyä (JWS 3324) Saksasta 10 litraa, hintaa n. 40e kuljetuksineen.  Ja ennen kuin joku kysyy, niin lämmönvaihtimen adapteri löytyy Tsusholta :)
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 522
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Turbiini rikki vai ominaisuus?
« Vastaus #8 : Toukokuu 11, 2017, 19:07:44 »
Mullakin toi HDi 240 (-09 136tkm) joskus nykäisee kun tekee tuon kaasun noston ja painaa uudelleen pohjaan. Olen myös huomannut että kylmällä laatikolla laatikko luistaa jopa kutosella satasen vauhdissa, ainakin kertaalleen kun tein täyskaasukiihdytyksen sataseen lähes heti käynnistyksen jälkeen. Tuon huomasi vaan kierroslukumittarista jonka lukemat oli hitusen liian korkealla. Ymmärtäisin että kyse on normaalista toiminnasta öljyjen lämmittämiseksi?

Siekkinen Maaningalla lupasi huuhteluvaihdon lootaan vajaa 200€ hintaan sisältäen öljyt. Ei ole enää pahan hintaista tuo touhu.

Poissa RPO715

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: Turbiini rikki vai ominaisuus?
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2017, 19:33:07 »
Samat oireet meilläkin.Auto on c5 2010 103 kw aut. Kaasuun vastaaminen tuntuu jos tahmealta.Laatikkoon öljyn vaihto 19.5 saa nähdä onko apuja.kilometrejä mittarissa 145000.