Kirjoittaja Aihe: C5 III vetoakselin irrotus  (Luettu 717 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arit

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 38
  • Peukkuja: 0
C5 III vetoakselin irrotus
« : Toukokuu 02, 2017, 15:10:27 »
Täältä foorumilta löytyi hyvät ohjeet vetoakselin vaihtoon ja vasemman akselin suojakumin vaihto olikin helppo juttu.

Mutta nyt on työn alla oikea puoli ja homma tuli jo melkein tehtyäkin. Siis melkein. Sain suojakumin paikalleen vetaria irrottamatta, mutta jotenkin onnistuin siinä hötäkässä saamaan sisemmän nivelen rikki tai ainakin sijoiltaan. Akseli kyllä pyörii edelleen ja auto liikkuukin, mutta lyhyt koeajo viimeistään paljasti että nivel on selvästi pois paikaltaan. Eli uusiksi meni.

Miten se akselin tukilaakeri on kiinni? Siinä näyttäisi olevan 2 ruuvinkantaa näkyvissä, mutta onko ne sellaiset jääkiekkomailan tyyppiset vai ihan tavalliset pultit? Pitääkö ne kiertää kokonaan irti ennenkuin vetari lähtee irti?

Poissa arit

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 38
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetoakselin irrotus
« Vastaus #1 : Toukokuu 04, 2017, 14:44:46 »
Vastaan itse :)

Ei ollut lopulta paha homma. Laakerin vapauttaminen vaatii kahden torxin (30) avaamisen sen verran että lukkosalvan saa pyöräytettyä sivuun. Hankala selittää, ja voikin olla helpompi irrottaa ruuvit ja salpa ensin kokonaan, ne saa helposti takaisin kun vetari ei ole edessä.

Sen jälkeen homma hoitui näppärästi, ruiskin reilusti irrotusöljyä laakeriin, odotin hetken ja kampesin vetarin irti kahdella purkuraudalla. Ei ollut edes erityisen tiukassa. Sisänivel ei onneksi ollut rikki, vain yksi kolmesta pyörivästä laakerista oli irronnut ja se meni kumivasaralla kopauttamalla takaisin - on muuten melko heppoinen rakenne, ihme että se kestää.

Asennus meni helposti, laakerikin asettui paikalleen ilman väkivaltaa. Eli homma tehty ja 200 km ajon jälkeenkin toimii yhä!
Eikä maksanut paljon mitään, suojakumi á 20€ ja venytyssuppilo 17€. Kannatti käyttää pari iltaa tähän!

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 319
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III vetoakselin irrotus
« Vastaus #2 : Toukokuu 04, 2017, 16:17:22 »
Sisänivel ei onneksi ollut rikki, vain yksi kolmesta pyörivästä laakerista oli irronnut ja se meni kumivasaralla kopauttamalla takaisin - on muuten melko heppoinen rakenne, ihme että se kestää.

Jos tarkoitat heppoisuudella rullan kiinnitystä, sen ei tarvitsekaan olla kovaa kiinni kun kolmihaarainen rakenne keskittyy itsestään. Kaikki isot voimat kohdistuu rulliin radiaalisesti joten isompaa kuormaa ei aksiaalisesti tule.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 668
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III vetoakselin irrotus
« Vastaus #3 : Toukokuu 04, 2017, 19:41:11 »
Hyvä juttu loppupeleissä. Mistä ostit kumin ja suppilon? Kannatti tuunata  :).

Poissa arit

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 38
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetoakselin irrotus
« Vastaus #4 : Toukokuu 05, 2017, 11:56:52 »
Niin sitä tarkoitin heppoisuudella että laakerikiekot on aika kevyttä tavaraa, eikä mitään lukituksiakaan ole, ei laakereissa eikä edes akselissa. Mutta olet oikeassa, pyörimissuuntaanhan ne voimat kohdistuu.

Suojakumi ja suppilo löytyivät Motonetin hyllystä. Olihan se kumi aika tiukka vetää suppilon läpi, mutta onnistuu siis jopa vetoakselia irrottamatta.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 108
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 III vetoakselin irrotus
« Vastaus #5 : Toukokuu 05, 2017, 12:00:00 »
Fairya kandee käyttää liukuu helposti muutaman oon laittanu, toinen hyvä on halkaistu ja liimattava.
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82