Kirjoittaja Aihe: Ilmastointiputkien vaihtamista ?  (Luettu 2701 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #25 : Heinäkuu 16, 2017, 14:00:13 »
Joo tuo lauhduttimen irrotus ? Mitenkäs tuo pitääkö tuuletin irrottaa ? Miten tuo syylarin ja lauhduttimen ylä-osa
kannake irtoaa ? Riittääkö tuon konepellin aukaisumekanismin irrotus ? Onko muita ruuveja piilossa ?
Mitään ei taas irtoa vaikka repullinen muttereita on irti ja kannakkeet sivuista.
Muovipaskaa on muutenkin ympärillä ihan riittävästi. On kyllä helposta hommasta taas tehty vaikea.

Tai sitten mun saksalaisen logiikka ei toimi ranskalaiseen autoon( onneksi on Audi A6 pihassa).
Pakko se on autoa tän rempan jälkeen vaihtaa. Tuore leima siinä onkin, ihme kyllä.

Paikalla akkep

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 18
  • Peukkuja: 0
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #26 : Heinäkuu 16, 2017, 14:44:58 »
Katoppa toi linkki, siinä muistaaksenl näkyi:http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=65938.msg301095#msg301095.Syyläri on kahdella klipsillä yläpäästä kiinni. On ihan simppeli, talttapää ruuvarit sivuista sisään niin vapautuu auki.

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #27 : Heinäkuu 16, 2017, 15:08:10 »
Katoppa toi linkki, siinä muistaaksenl näkyi:http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=65938.msg301095#msg301095.Syyläri on kahdella klipsillä yläpäästä kiinni. On ihan simppeli, talttapää ruuvarit sivuista sisään niin vapautuu auki.
Juu kiitoksia taas vaivasta eiköhän tuo parissa viikossa tule kuntoon ;).
Kaksi ruuvaria molempiin reikiin ? Mihin suuntaan niitä väännetään ? Seuraavaksi pitää ottaa kai sorkkarauta. Eikö nää ranskan insinöörit tunne peltiruuveja ?
Puolet tästä autosta on varmaan muovia.
Eihän nuo pääperkeleen suunnittelemat muovinipsut aukea. Estääköhän ne kaksi kiinnitysruuvia jotka on alhaalla tuon yläosan irtoamisen ? Toinen on irti ja toinen on vielä löysällä.
Ei vittu lauhdutinta ei saa edes näkyviin, että voisi edes ottaa sitä irti. Tuleekohan se yläkautta pois ?

edit.vitun perkele yksi syylarin nipsu murtunut teen siihen perkeleeseen pellistä ja ruuveista uuden kunhan saan jotain irti. En tiedä saako tosta vitusta mitään purettua hajottamatta osia, tuskin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2017, 18:11:58 kirjoittanut ztitruunari »

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #28 : Heinäkuu 16, 2017, 17:37:49 »
Joo samaa kattelin itselle. Millon sulla on sen vaihto? Ilmottele sitte että auttoko.
Oletkos saanut Citikan kuntoon ? Mulla remontti menossa. Oliskohan kenelläkään mielenkiintoa tulla auttelemaan ?
Auto on hausjärvellä. Tietysti korvauksesta sovitaan. Toivottavasti myös kestät pientä tai ei niin pientä kiroilua.
Työkaluja on vitusti perittyjä ja omia+ lämmin autotalli.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2017, 18:14:22 kirjoittanut ztitruunari »

Paikalla akkep

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 18
  • Peukkuja: 0
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #29 : Heinäkuu 16, 2017, 21:00:28 »
Lainasin tuon kuvan pösöfoorumilta. Eli molemmista sivuista ruuvarit sisään ja syylärin kallistus konetta päin. Eka se ilmanputsarin kansi ja itse kotelo pois tieltä. Kotelo lähtee nostamalla pois paikoiltaan. Syyläri kun on kallistettuna(laitoin pöngän väliin) niin se lauhdutin tulee kallistaen nostamalla pois.
Se ei ole alapäästään kuin tappien varassa koloissaan.

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #30 : Heinäkuu 17, 2017, 11:28:44 »
Lainasin tuon kuvan pösöfoorumilta. Eli molemmista sivuista ruuvarit sisään ja syylärin kallistus konetta päin. Eka se ilmanputsarin kansi ja itse kotelo pois tieltä. Kotelo lähtee nostamalla pois paikoiltaan. Syyläri kun on kallistettuna(laitoin pöngän väliin) niin se lauhdutin tulee kallistaen nostamalla pois.
Se ei ole alapäästään kuin tappien varassa koloissaan.
Joo-o siis tuo syylari ei ole kuin yläpäästä kiinni ? Uusi lauhdutin tossa pöydällä onkin ja siinä on vaan kumitutit ylhäällä ja alhaalla. Mites toi flekti ei kai sitä tarvi irrottaa ?
Nuo klipsut on kyllä aivan perseestä niitä, kun vääntää niin kumitutti paska vaan liikkuu toiseen reunaan, mutta ulospäin se ei tule. Taidan lyödä ne taltalla paskaksi, kun ei muuten irtoa.
Onko tämä syylari, lauhdutin flekti paska virityksen yläosa irrotettavissa ?
Sitten noi perkeleen kurasuoja läpät tuolla sivuissa. Siinä on taas oikein ranskalainen tuhannes erilainen kiinnitystapa.
Nehän menee vielä hydrauliikkaputken läpi joten mites ne irrottaa ? Tai ei kai niitä tässä hommassa tarvikaan.

Niin ja umpioissa saa kaksi pulttia irti, mutta se kolmas on piilossa ja sitä varten pitää irrottaa koko puskuri.
Merde France.

Paikalla akkep

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 18
  • Peukkuja: 0
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #31 : Heinäkuu 17, 2017, 12:03:11 »

Joo-o siis tuo syylari ei ole kuin yläpäästä kiinni ? Uusi lauhdutin tossa pöydällä onkin ja siinä on vaan kumitutit ylhäällä ja alhaalla. Mites toi flekti ei kai sitä tarvi irrottaa ?
Nuo klipsut on kyllä aivan perseestä niitä, kun vääntää niin kumitutti paska vaan liikkuu toiseen reunaan, mutta ulospäin se ei tule. Taidan lyödä ne taltalla paskaksi, kun ei muuten irtoa.
Onko tämä syylari, lauhdutin flekti paska virityksen yläosa irrotettavissa ?
Sitten noi perkeleen kurasuoja läpät tuolla sivuissa. Siinä on taas oikein ranskalainen tuhannes erilainen kiinnitystapa.
Nehän menee vielä hydrauliikkaputken läpi joten mites ne irrottaa ? Tai ei kai niitä tässä hommassa tarvikaan.


joo, vaan ne kaksi klipsiä ja syyläriä kallistaen. Lauhdutin oli muistaakseni vaan siinä välissä kiinni, vapautuu kun saat sen syylärin pois tieltä. Flektiin ei tarvinnut koskea(liekkö eroa näissä rautajousisissa).

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #32 : Heinäkuu 17, 2017, 19:33:49 »
Päivitystä: Joo lauhdutin on irti ja näyttäis olevan samanlainen kuin tuo mister-auto.fi tilattu.
Oli sen verrran hikinen homma, kun tuo flektin runko on tiellä tuossa yläkautta irrotuksessa. Jotenka otan siitä ehkä pienen palan irti tai sitten irrotan kokonaan(järkevämpää) meinaan tuo asennus on sen verran tiukka, että ei uutta lauhdutinta viiittisi takaisin asennuksessa hajoittaa yhtään.
Tuo lauhduttimen alaputken irrotus on perkeleenmoista, kun runkopalkki estää mahtavasti työskentelyn.
Yläkautta ei onnistu irrotus sokeana. Sähköliitin lähtee alakautta hyvin, kun työntää ruuvarin ylöspäin ja lukitus aukeaa samalla.
Ei ole Citroenilla tullut mieleen, että se lauhduttimen putki voisi olla vaikka 3cm vasemmalla tai toisinpäin mitä väliä sillä on kun aineet kulkee putkessa ? Meinaan, että se mutteri olisi asentajaan päin ? On ne saatana tyhmiä. Varmaan naureskelee vaan mitä paskaa ja ei-huoltoystävällistä tekevät.
Pitääkin kattoa jos sen liittimen kääntäiis toisinpäin.

Täytyy sanoa, että en ole edes maratonilla hikoillut niin paljoa kuin tässä n.10min lauhduttimen irrottamisessa.
Otin valokuvan todisteeksi ehkäpä urakan lopuksi vois sen liittää tänne.
Nyt on vielä tuossa uusia tiivisteitä repullinen lauhduttimen mukana pittää huomenna löytää niille oikeat paikat.
Alaletku on juuri vaihdettu ja on uudet tiivisteet tarviikohan ne aina vaihtaa, kun on avattu ? Ei kai ne kuukaudessa miksikään mene ?

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #33 : Heinäkuu 18, 2017, 18:06:36 »
No niin lauhdutin vaihdettu. 25h josta 15h tiedon hakua netistä eli n.10h hitaasti tehden.
Vanha lauhdutin 25.6.2008 leimalla ja Puolassa valmistettu.Aika haperassa kunnossa mehiläinen oli mennyt melkein läpi siitä. Sormella, kun vähän rapsutti niin lamellin palaset irtoilivat.

Maailman vittumoisin hommahan tuo on ja pari vinkkiä: vanhaa lauhdutinta irrottaessa ota se alemman letkun pinnapultti irti ottaa muuten flektin muoveihin kiinni ja muutenkin pirun hankala. Molemmat ilmastoinnin letkut irti ennen kuin syylaria on irroteltu muutenhan tuo heiluu edestakaisin. Aika tiukassa nuo ovat.
Jos taitoa on niin se musta muovisuojus kokonaan irti(mulla ei ollut eikä edellisellä asentajallakaan yksi maskin korvake oli kulmasta rikottu. Aivan perseestä se on irrottaa ja varmasti ämpärimuovin palasia lentelee ilmassa.
Syylari tosiaan taittuu eteenpäin, kun kahdella ruuvarilla samaan aikaan levittää huom! ulospäin ruuvareilla.
Toisen muovipaskan sain osittain rikki syylarin päältä toinen pysyi ehjänä.
Aivan perseestä nuo kiinnitysnipsut joka tapauksessa ovat.
Lopuksi auton edestä katsottuna vasemmalta veistelin rautasahan terällä ylimääräistä muovia flektikotelosta(ei haittaa flektin tuuletusta) seuraavalla kerralla on paljon enemmän tilaa lauhduttimella tulla pois.
On nimittäin vittumoista millimetri hommaa kääntää ja vääntää ettei syylariin tule jälkiä.
Saattaa olla helpointa jos nostaisi koko paketin ylös syylari, lauhdutin, flektikotelo, mutta siinä on taas vesien kanssa lotraamista. Mitenköhän toi helvetinkone edes ilmataan ? Varmaan viikon homma.

Kyllä tuli Ford Taunusta ikävä, kun pari ruuvia ja letkua ja syylari 5min pöydällä.
Citroen C5 maski ja muoviviritykset kaikkine nipsuineen on täysin mahdottomia purkaa ilman, että jotain hajoaa.
Tuon auton korjaaminen on kuin olisi pimeässä luolassa ja koko ajan on ahdasta, mihinkään irrotukseen ei pääse helposti. Aina on jotain tiellä. Kropan asennot on aivan käsittämättömiä. Melkoista joogaa, mutta ilman hyviä vaikutuksia.

Lopputulos: vasen käsi 15 mustelmaa 10 naarmua, oikea käsi 4 ? mustelmaa 5 naarmua. Meikäläisellä on todella ohuet ranteet ja kyynärvarret joten paksukätiset läskit ei näitä autoja korjaa ;).
Mullakin jäi hiha välillä jumiin, että meinasin jo puukolla alkaa leikkaamaan itteä autosta irti...

edit.lisätään vielä kynsivallin tulehdus toivottavasti amputaatiota ei tarvita.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2017, 21:22:51 kirjoittanut ztitruunari »

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 468
  • Peukkuja: 4
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #34 : Heinäkuu 18, 2017, 21:54:11 »
Ammattilainen vaihtoi tuon aikanaan minun autoon. Oisko ollut noin tunnin homma, ei kahta enempää ainakaan. Lähti kuulemma vain irrottamalla ne valon välissä olevat klipsit ja taivuttamalla sitä puskurin ylämuovia riittävästi, sitten sai ujuteltua koko roskan irti puskuria tai valoja irrottamatta. Asiat voi ilmeisesti tehdä vaikeasti ja helposti.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 18
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #35 : Heinäkuu 18, 2017, 22:32:37 »
Ainahan se on helpompaa kun on pääsy asentajan ohjeisiin. :)
On vielä tyhmempiäkin ratkaisuja muidenkin valmistajien toimesta.

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #36 : Heinäkuu 18, 2017, 22:47:09 »
Ammattilainen vaihtoi tuon aikanaan minun autoon. Oisko ollut noin tunnin homma, ei kahta enempää ainakaan. Lähti kuulemma vain irrottamalla ne valon välissä olevat klipsit ja taivuttamalla sitä puskurin ylämuovia riittävästi, sitten sai ujuteltua koko roskan irti puskuria tai valoja irrottamatta. Asiat voi ilmeisesti tehdä vaikeasti ja helposti.
No ammattilainen ei teekään mitään turhaa ja pääsee suoraan asiaan. Kyllä tuon homman tekisisi nyt vaikka puolessa tunnissa jos koko rakennelman saisi suunnitella uudestaan. Ongelma ei ole se lauhduttimen irrottaminen ja uuden paikalleen laitaminen se käy 1min.
Mitkä valon välissä olevat klipsit ? On metallista, muovista kaikennäköistä ? Valoja ei irti saakaan muuta kuin koko puskurin irrottamalla. Olisi kyllä kiva nähdä tuo ammattilaisen irrottaminen ja vielä ilman mustelmia.
Ongelma on tuo konehuoneen typerä muovi ja sen kiinnitys maskiin. Muutakin irrottamista(letkujen)on hankaloitettu erittäin paljon, koska runkopalkki on tiellä ja letkun laippa väärin päin(lauhduttimen alaletku). Suoranaista typeryyttä mitä ei voi perustella millään.

Asiat voi tehdä helpommin, mutta myös vaikeammin(tai tässä tapauksessa hitaammin). Ilman, että yhtään lamellia on rikottu asennuksessa.

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #37 : Heinäkuu 19, 2017, 10:40:53 »
Ammattilainen vaihtoi tuon aikanaan minun autoon. Oisko ollut noin tunnin homma, ei kahta enempää ainakaan. Lähti kuulemma vain irrottamalla ne valon välissä olevat klipsit ja taivuttamalla sitä puskurin ylämuovia riittävästi, sitten sai ujuteltua koko roskan irti puskuria tai valoja irrottamatta. Asiat voi ilmeisesti tehdä vaikeasti ja helposti.
Mun mielestä tämän foorumin tarkoitus on auttaa muita ja ratkaista asennusongelmia. Tälläiset kommentit ei hyödytä ketään.
Tietysti jos itse työskentelee korjaamolla ja käy täällä vaan lobbaamassa, niin äkkiä sekin huomataan.
Jos ei taidot riitä niin sitten vie korjaamolle. Itse vein ja ilmastointi ei tullut kuntoon, joten oli pakko tehdä itse vaikka
Autonasentajan koulutus onkin 80-luvulta ja autot on täysin erilaisia mitä silloin.
Auton alustassa nyt samat komponentit on, mutta elektroniikka on ihan eritasolla.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 307
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #38 : Heinäkuu 19, 2017, 11:20:35 »
Kolmoskoppaseen diiseliin vaihdettiin kenno pari viikkoa sitten. Alhaalta muoveja pois edestä että sai etupuolella olevan letkun irti. Toinen letku irti seuraavaksi. Jäähdyttäjän taivutus taaksepäin ja oliko sitä välijäähyäkin käännettävä. Ei muista, mutta ihan nätisti nousi välistä ylös. Ja sitten nippuun. Tunti taisi mennä :o Mitään ei mennyt edes rikki (muoviklipsejä ei lasketa).

Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 468
  • Peukkuja: 4
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #39 : Heinäkuu 19, 2017, 14:40:55 »
Ammattilainen vaihtoi tuon aikanaan minun autoon. Oisko ollut noin tunnin homma, ei kahta enempää ainakaan. Lähti kuulemma vain irrottamalla ne valon välissä olevat klipsit ja taivuttamalla sitä puskurin ylämuovia riittävästi, sitten sai ujuteltua koko roskan irti puskuria tai valoja irrottamatta. Asiat voi ilmeisesti tehdä vaikeasti ja helposti.
Mun mielestä tämän foorumin tarkoitus on auttaa muita ja ratkaista asennusongelmia. Tälläiset kommentit ei hyödytä ketään.
Tietysti jos itse työskentelee korjaamolla ja käy täällä vaan lobbaamassa, niin äkkiä sekin huomataan.
Jos ei taidot riitä niin sitten vie korjaamolle. Itse vein ja ilmastointi ei tullut kuntoon, joten oli pakko tehdä itse vaikka
Autonasentajan koulutus onkin 80-luvulta ja autot on täysin erilaisia mitä silloin.
Auton alustassa nyt samat komponentit on, mutta elektroniikka on ihan eritasolla.

En työskentele korjaamolla ja tuo käyttämäni korjaamo on myös konkassa, joten sitäkään ei oikein voi enää mainostaa (Savon Autokorjaamo). Vianhaku kesti kyllä kauemmin Hartikaisella, mutta se meni onneksi myyjäliikkeen piikkiin. Siellä onnistuivat särkemään tutkiessaan mm. konetilan suojamuovin ja jättämään tuulihaan vaijerin irti...

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #40 : Heinäkuu 19, 2017, 15:29:11 »

"En työskentele korjaamolla ja tuo käyttämäni korjaamo on myös konkassa, joten sitäkään ei oikein voi enää mainostaa (Savon Autokorjaamo). Vianhaku kesti kyllä kauemmin Hartikaisella, mutta se meni onneksi myyjäliikkeen piikkiin. Siellä onnistuivat särkemään tutkiessaan mm. konetilan suojamuovin ja jättämään tuulihaan vaijerin irti..."

Tätä mä just tarkoitin on Ammattilaisia ja "ammattilaisia". Näissä hommissa on helppo tehdä tuhoa jos tosiaan aivottomasti
käyttää raakaa voimaa eikä yhtään ymmärrä miten jam ihin suuntaan maskin klipsit avataan.

Annan täyden kunniotuksen heille jotka näitä korjaushommia tekee (virheettömästi). Purkaminen on aika pirun vaikeaa vaikka yleensähän se on toisinpäin :).
Itse, kun tälläista autoa ole aiemmin purkanut niin oma ja Citroenin logiikka ei ole ihan sama.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 468
  • Peukkuja: 4
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #41 : Heinäkuu 19, 2017, 20:05:15 »
Kannattaa rekisteröityä service.citroen.com niin näkee räjäytyskuvia ja sieltä voi ostaa korjausohjeitakin jos ei muuten ala luonnistumaan. Muutamalla eurolla saa ladattua jo useampia ohjeita, ja ne äkkiä maksaa itsensä takaisin ettei tarvitse vuorokausitolkulla ährätä.  :)

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #42 : Heinäkuu 20, 2017, 11:42:11 »
Kannattaa rekisteröityä service.citroen.com niin näkee räjäytyskuvia ja sieltä voi ostaa korjausohjeitakin jos ei muuten ala luonnistumaan. Muutamalla eurolla saa ladattua jo useampia ohjeita, ja ne äkkiä maksaa itsensä takaisin ettei tarvitse vuorokausitolkulla ährätä.  :)
Tämä on hyvä neuvo ja pitääpä liittyä. Turhauttavaa, kun joutuu itse pähkäilemään mitä ja mistä pitää aloittaa purkaminen.
Jaa pitäisi olla joku firma, että tuolla pääsee rekisteröitymään.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2017, 22:20:14 kirjoittanut ztitruunari »

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #43 : Heinäkuu 21, 2017, 21:46:10 »
Do niin +7C tulee suuttimista perhana pitää olla turkki päällä, kun ajelee  :). On tossa ainakin hyvä lämmppäri ja ilmastointi C5 silloin, kun se toimii eikä mene ikkunat huuruun niinkuin mutsin vm.2004 Corollassa.

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: Ilmastointiputkien vaihtamista ?
« Vastaus #44 : Elokuu 09, 2017, 21:18:06 »
Päivitystä vielä toimii kop kop. Tuli mentyä aivan märkänä autoon ja ikkunat täysin huuruun. No ei muuta kun huurteenpoisto päälle niin johan aukesi ikkunat 10s ilmastointi päällä.
On siinä ihan hyvin potkua ja Citikoissa on aina ollut hyvät lämppärit(kuten mun vanhassa 1994 Xantiassakin oli).
Ei ole huurtumis ongelmia ollut koskaan kelissä kuin kelissä pysyy ikkunat auki.