Kirjoittaja Aihe: Moottorin vikavalo kiusa  (Luettu 4266 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #25 : Kesäkuu 19, 2017, 15:01:38 »
Hmmm, minä väittäisin vieläkin että etulambda tai sitten sen mittaustapa on vialla, eli toimivan etummaisen kapeakaistaisen säätölambdan arvo pitäisi sahata koko ajan 0 ja 1 voltin väliä (0,2...0,8 V tjsp.) eli jos skoopilla katsoo niin rumahkoa sakara-aaltoa. Sahausta useammman kerran sekunnissa, vanhemmiten hidastuu. Volttimittarin näytteenottotaajuus ei usein riitä tai voi olla ettei riitä OBD lukijankaan nopeus normaalitilassa, eli pitäisi piirtää käyrää. Tuollaisen kapeakaistaisen herkkyysalue ei ole riittävän leveä, että ruiskutuksen määrä olisi tismalleen oikea vaan sekin  sahaa molemminpuolin ihanneseoksen, Katalysaattori sitten tasaa tämän ja takalambdan arvo muuttuu hitaammin, en tiedä kuinka hitaasti, eli onko 5 s jo riittävä?

Mikä sen etulambdan antama jännitearvo on, eikai se kuitenkaa ole kalliimpi laajakaistalambda?

[Edit] tuolla käppyrää vaikka C5:n etummaisesta lambdasta:
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=26962.msg201943#msg201943

Käyköhän noist edellisessä viestissä olevista lambdoista? jotain stark merkkisiä 3v takuulla näytti olevan ennen ja jälkeen katin? Joku 70euron kokeilu , pitäisi vaan saada varmuus että käyvät.
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 339
  • Peukkuja: 14
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #26 : Kesäkuu 19, 2017, 15:29:41 »
En ostaisi ainakaan etummaiseksi lambdaksi halvinta tarviketta, lainaus Motonetin sivuilta "OBD-liittimelliset autot useammalla Lambdalla: älä käytä yleismalleja katalysaattorin etupuolella!"

Sen sijaan voisin kyllä ostaa siihen Boschin yleismallisen, siinä yleismalli tarkoittaa että liitintä ja johtoa joutuu itse virittelemään, joskus tulee jatkoliittimet mukana, jolla voi jatkaa omaan johtoon. (Ja liitinten jatkoissa ei tinaa, ei liimaholkkkeja eikä erilaisia rasvoja, puristettavat liittimet ok, Monessa Boschilaisessa kulkee vertailuhappi  kuparisäikeiden välissä ja tinaaminen esimerkiksi sulkee tien osin tai täysin ja anturista tulee ainakin hidas.) Mitäköhän muita kelvollisia on, NGK/NTK on kai myös ok, luulisi muitakin löytyvän?

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #27 : Kesäkuu 19, 2017, 17:32:56 »
Sen kysyn vielä kattelin jotain videoo ukko otti lambdan irti ja mittaili kahta pinniä "ohmeilla" näytti tasan 1:stä arvot ja sanoi että anturi on hajalla.. laittoi vertailuun uuden lambdan arvot heitteli pistokkeen päästä jonkun verran ja sanoi että näin tämän pitäisi toimia.

Taidan joka tapauksessa tilailla tuon boschin lambdan ja koittaa saada sitä toimimaan jollakin ilveellä... Muuten joutuu kipasemaan "merkkimarmorilla" ja sitten onkin lompsa tyhjä :)

Noniin eukko saapui töistä picassolla kävin vaihteeks lukemassa koodit ja edelleen sama p0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1) Mitä tuo bank 1 tarkoittaa? (sensori 1:stä??)

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2017, 17:59:11 kirjoittanut Jukkapalmu »
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 339
  • Peukkuja: 14
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #28 : Kesäkuu 19, 2017, 19:02:39 »
Bank 1 on yksi pakosarjoista, eli V6, V8 voi olla kaksi pankkia, moottorin molemmat puolet ja kummassakin sitten ennen ja jälkeen anturit. Jos on vain yksi pakosarja/Katti, niin kaikki on Bank 1:iä

Tulee mieleen myös yksi hassu tapa saada arvot kovin sekaisin: jos on laitettu piuhat ristiin, eli anturi 1:n piuha menee anturi 2:een ja niin edelleen. Mutta tämänkin saa tarkastettua kun nyppää mitatessa molemmista johtoja irti ja seuraa johdon alusta loppuun, kumpaan anturiin menee.

Millä mittaat ja mitä se anturi joka näyttää tasaista lukemaa antaa jännitteiksi? Lähinnä kiinnostaa että antaako sitä samaa jännitettä ihan heti startissa kylmälläkin moottorilla, ennenkuin anturi lähtee toimimaankaan. Ja alkaako ikinä toimimaan sykkien, vaikka vasta kovemman ajopätkän jälkeen, eli jos on joku Bluetooth lukija ja kännykkä, niin sillä on helppo katsoa, jos vaatii paljon aikaa, voisi olla lämmityspiiri jotenkin rikki, koska jos eka lambda olisi tuolla tavalla rikki (vakiojännite eikä syki), niin ei pitäisi mennä myöskään päästötesteistä läpi...


Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 303
  • Peukkuja: 9
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #29 : Kesäkuu 19, 2017, 19:28:57 »
P0420 tarkoittaa sitä että ecun mielestä katalysaattori on menettänyt tehonsa (tätä valvotaan kakkos lampaalla)
Korjauksena, katin vaihto, lampaan siirtäminen adapterilla ~5cm kauemmas putkesta, iipeistä saa palikoita. Tai vikakoodin puukotus pois.
Peugeot 407 coupe 2.7hdi
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 807
Citroen 11B

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #30 : Kesäkuu 20, 2017, 18:33:11 »
P0420 tarkoittaa sitä että ecun mielestä katalysaattori on menettänyt tehonsa (tätä valvotaan kakkos lampaalla)
Korjauksena, katin vaihto, lampaan siirtäminen adapterilla ~5cm kauemmas putkesta, iipeistä saa palikoita. Tai vikakoodin puukotus pois.

palikka tilattu , ilmoittelen miten kävi asian suhteen kunhan palikka saapuu ja saan paikoilleen :)
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa JKiiski

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #31 : Kesäkuu 21, 2017, 22:54:57 »
Lambdaa ei tarttee välttämättä vaihtaa. Sitä voi yrittää ensin puhdistaa ultraäänipesurilla tai hehkuttamalla noet pois kaasuliekillä.
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #32 : Kesäkuu 28, 2017, 09:29:45 »
Nonii 36millin suora adapteri tuli ongelmaksi vaan muodostuu ettei yksinkertaisesti ole aikaa töiltä lähteä kokeilemaan mahtuuko/toimiiko kyseinen osa. Pari viikkoa tiukkaa rypistystä ja sitten on aikaa kokeilla...

Tuli sellainen kysymys ku tuossa on About 3mm reikä porattu minkä läpi pakokaasu kulkee adapteriin ja sitä kautta lambdalle. Eikös tuon luulis jäätyvän kondensiovedestä talvella ja taas kun katti sulaa niin vesittyy samalla anturi???
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #33 : Heinäkuu 03, 2017, 15:46:22 »
36millin suora adapteri testattu muttei se mahtunut sinne... näytti että pakoputken kotelossa on tilaa kyllä laittaa 90asteen kulmassa oleva fooleri joten tilasin sellaisen.. taas näkee saako sitäkään sinne..
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #34 : Heinäkuu 16, 2017, 08:18:54 »
Nytten on sitten 90-asteen muhvi heitetty pakoputkeen... Aika näyttää onko siitä mitään hyötyää... en tiedä oli lumevaikutusta mutta ainekin tuntu että auto alkoi kulkemaan tasasemmin. Samalla moottorijarrutuksen tärinä loppui. Kerron lisää kun saan kilsoja enemmän alle
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #35 : Heinäkuu 18, 2017, 20:58:39 »
noin 25-30 käynnistystä tehty , autolla ajettu reippaat 300km ja vielä on valo jättänyt syttymättä... eli näillä näkymin tuo 90-asteen muhvin asennus auttoi vaivaan =)
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #36 : Heinäkuu 24, 2017, 22:08:02 »
Reilut 1000km ajettu adapterin kanssa , ei vika valoa eikä mitään ongelmaa käynnissä... kaikki tuntuu pelaavan... Aattelin vielä huomenna käydä testauttaa päästöt mitä ne sanoo mielenrauhan vuoksi...

onko kellään tietoa mitä katsuri sanoo tuosta adapterista? (jos päästöt ok)
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #37 : Joulukuu 29, 2017, 11:07:40 »
asia selvinnyt! Leimaa sai konttorilta 16kk kehujen kera ettei ruostetta missään... Palikan kanssa katsastettu ei katsurin mielestä mitään väliä kunhan päästöt menee läpi eikä moottorivalo pala.. 5000km takana ilman valoa luoja kiitos sinulle joka kerroit tästä palikasta :)

ps: autoihin erikoistunut liike oli jo vaihdattamassa koko katalysaattoria (430e töineen) vian takia.. 10euron palikka ebaysta (pitää olla mutkallinen) lopetti viat :)
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06