Kirjoittaja Aihe: Moottorin vikavalo kiusa  (Luettu 4270 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Moottorin vikavalo kiusa
« : Huhtikuu 19, 2017, 19:00:01 »
Auto kävi korjaamolla sytytyskatkoksia kuulemma oli.. vaihtoivat tulpat ja laittoivat tankkiin jotain litkua... Totesvat että saattaa muutaman kerran syttyä valo.. tämä kuulostaa kyllä oudolta sanonnalta.. ei muissakaan autoissa ole syttynyt tulppien uusimisen jälkeen.

Nyt 200km ja taas sytty... Pitäskö vaa kuitata pois ja toivoa ettei valo enää syty mikä tuntuu kyllä epätodennäköiseltä... Kellään ideoita???

1.8sx Picasso -05
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2017, 22:36:55 »
Vai voisko olla vain kyseessä sellainenkin vika kun edellisellä omistajalla ollut (vanha nainen) lähinnä kauppakassina eli seissyt suurimman osan sitten ajettu muutama kilsa kauppaan ja takaisin että olisi yksinkertasesti vain niin tukossa?
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa JKiiski

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 20, 2017, 09:57:12 »
Se vikavalo voi syttyä niin monesta eri syystä. Itse vikavalon palaminen ei kerro muuta, kuin että auton elektroniikka on havainnut saamastaan anturitiedosta jonkun poikkeavuuden. Täytyisi ensi selvittää mikä on tätä poikkeavuutta vastaava vikakoodi, jonka perusteella voi sitten aloittaa vianetsinnän.
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 410
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #3 : Huhtikuu 20, 2017, 10:50:39 »
Vikakoodi nyt ensimmäisenä.

Mutta, meillä kun teki vastaavaa niin lambdaa kiukutteli, otin lambaliittimen auki ja kiinni. Siihen hävisi lambdavika.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #4 : Huhtikuu 20, 2017, 11:44:45 »
Se oli

Definition of check engine code P0420:
Generic (Common for all car manufacturers):
Catalytic converter system, bank 1 – efficiency below threshold

juuri katsastettu auto joten en usko että kattikaan olisi mennyt näin nopeessa ajassa (2viikossa)

vaihdetut/puhistetut osat (näin ainekin ilmoittivat autoliikkeestä)

-tulpat
-litkua tankkiin (epäilivät että on nii paskanen)
-lambda-anturin puhdistivat.

nyt on ajettu 100km motarilla noin 3000-3500kierrosnopeudella kuittasin koodin pois katsoo kauan se pysyy poissa vai joutuuko tässä alkaa kauppojen purkua harkitsemaan....
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2017, 12:12:53 kirjoittanut Jukkapalmu »
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #5 : Huhtikuu 24, 2017, 17:25:55 »
Nyt on käytetty ammattilaisella vikana katti. Taaempi lambda arvo heittelee tasakaasulla ja ennen kattia oleva pysyy tasasena...
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa JKiiski

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #6 : Huhtikuu 24, 2017, 20:55:57 »
Vaihdettiinko siihen aiemmin molemmat lambdat, vai vain toinen? Jos taaempi on jätetty vaihtamatta, niin vika voi olla siinäkin.
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #7 : Huhtikuu 25, 2017, 05:17:45 »
Paha sanoa kun se on tehty 40tkm sitten. Mutta ihminen joka on noitte kanssa pelannu 30vuotta (ranskalaisten) kanssa totesin että vika on katossa. Lambdat ok
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 340
  • Peukkuja: 14
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #8 : Huhtikuu 25, 2017, 07:04:31 »
Nyt on käytetty ammattilaisella vikana katti. Taaempi lambda arvo heittelee tasakaasulla ja ennen kattia oleva pysyy tasasena...

Tuon kuvauksen purusteella vain kuulostaa että ainakin tuo ensimmäinen säätävä lambda olisi viallinen, yleensä ehjä lambda sahaa tasakaasullakin edestakaisin, joissain voi toki olla laajakaistalambdojakin, mutta kylla senkin arvo vähän heiluu.

Vanhatessaan lambda hidastuu, uutena mittausta ja säätöä tapahtuu monta kertaan sekunnissa ja jos tuollainen lambda pysyy tasaisena on se rikki.

Tuota Taemman lambdan oikeaa toimintaa en tiedä, pitäisi muuttua hitaammin kuin etulambdan, mutta kuinka hitaasti?

Paikalla Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 526
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #9 : Huhtikuu 25, 2017, 07:08:41 »
Nyt on käytetty ammattilaisella vikana katti. Taaempi lambda arvo heittelee tasakaasulla ja ennen kattia oleva pysyy tasasena...
Lambdoista etummaisen jännitteen pitäisi heilua ja jälkimmäisen taasen pysyä vakaana. Se takimmainen eli kakkoslambda valvoo katalysaattorin toimintaa, ja tuo vikakoodikin viittaa siihen että katti ei pelaa kuten pitäisi.

Ennen kuin kattia lähtee vaihtamaan, tsekkaisin LTFT-bensatrimmin tason ja arvioisin josko se kielii jostakin ongelmasta (esim. imuvuoto) moottorin puolella. Ja eihän ole vuotoja pakoputkistossa?

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #10 : Huhtikuu 25, 2017, 07:18:43 »
Nyt on käytetty ammattilaisella vikana katti. Taaempi lambda arvo heittelee tasakaasulla ja ennen kattia oleva pysyy tasasena...
Lambdoista etummaisen jännitteen pitäisi heilua ja jälkimmäisen taasen pysyä vakaana. Se takimmainen eli kakkoslambda valvoo katalysaattorin toimintaa, ja tuo vikakoodikin viittaa siihen että katti ei pelaa kuten pitäisi.

Ennen kuin kattia lähtee vaihtamaan, tsekkaisin LTFT-bensatrimmin tason ja arvioisin josko se kielii jostakin ongelmasta (esim. imuvuoto) moottorin puolella. Ja eihän ole vuotoja pakoputkistossa?
Millä noi trimmitasot katsotaan?

Ja jos autossa imuvuoto nii eikös tyhjäkäynti silloin hummaisi?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2017, 07:48:12 kirjoittanut Jukkapalmu »
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 410
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #11 : Huhtikuu 25, 2017, 07:54:41 »
Jos tosiaan jälkimmäinen lambda-arvo tasakaasulla heittelee niin millä ihmeellä se olisi kattivika? Tietty jos siellä on irti kaikki mutta silti.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #12 : Huhtikuu 25, 2017, 08:37:14 »
Jos tosiaan jälkimmäinen lambda-arvo tasakaasulla heittelee niin millä ihmeellä se olisi kattivika? Tietty jos siellä on irti kaikki mutta silti.

No millään asiaan sais varmuuden? Kyllä tohon autoon pitäisi jotain selvyyttä saada pikasesti.
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Paikalla Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 526
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #13 : Huhtikuu 25, 2017, 08:57:37 »
Testerillä näkee LTFT:n. Ja imuvuoto ei välttämättä aiheuta epävakautta tyhjäkäyntiin (jos se imuvuoto on vakaa). Omassani oli huohotinputkistossa mojova imuvuoto, jonka moottorinohjaus osasi kompensoida täysin piiloon. Ainoat paljastavat asiat olivat mojova suhina ja koholla ollut LTFT.

Ettei olisi käynyt niin, että vajaalla käymisen vuoksi olisi päässyt palamatonta bensaa kattiin ja sitä myötä sisuskalut siitä hajalla? Periaatteessa katsoisin kattiepäilyn aiheelliseksi, mutta kannattaa varmistaa ne halvemmat korjauskohteet ensin pois pelistä. Samoin pakoputkiston vuodot; jos esim. ennen kakkoslambdaa on putkessa reikä, pääsee putki hörppimään jäännöshappea matkaan niin että katin toiminta vaikuttaa varmasti vajavaiselta.

Päästöt katsastuksessa olivat siis ok?

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #14 : Huhtikuu 25, 2017, 09:16:32 »
Kyllä yksityinen katsastanu 4/17 siitä menny liikkeeseen. Kerran käyny siellä korjauksessa ja vika heidän mielestä että kone on tukossa.. puhdistivat jotain vaihtoivat tulpat kun epäilivät sytkäkatkoksia ollut joka taas viittaisi katin hajoamiseen. Lisäksi laittoivat jotain puhdistavaa ainetta tankkiin joka on ajettu melkein tyhjäksi. Ei vaikutusta... Moottorilla ajettu isoilla kierroksilla Lahdesta Vantaalle ja takaisin ei vaikutusta... Sama vikakoodin ollut ostosta 20km eli p0420
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 410
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #15 : Huhtikuu 25, 2017, 09:25:11 »
Ko. koodilla löytyy juttuja että on vaihdettu katti, etummainen lambda, takimmainen lambda.

Aiemmin jo ehdotin että käytä ne lambdojen liittimet auki siitä lootanpäältä, sininen ja vihreä, tällä meidän samanmoisesta loppui koodit.

Mutta onhan se katin rikkoutuminen mahdollista jos sytytyskatkoja on ja ei kulje kierroksilla.




Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #16 : Huhtikuu 25, 2017, 09:27:34 »
Kyllä auto toimii toimii normaalisti kierroksilla. Kannattaako käyttää vielä päästömittauksissa nehän ei taida paljoa maksaa.
Juuri tarkasti kuiteista noin 40tkm sitten vaihdettu veholla uusi lambda nr 2 eli kyseessä juuri katin jälkeinen anturi? Ei luulisi noin nopeasti hajoavan
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2017, 11:21:44 kirjoittanut Jukkapalmu »
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #17 : Huhtikuu 25, 2017, 19:07:01 »
Kattelin tuossa juuri videota kyseisestä vikakoodista jossa selkeytettiin tosiaan noita asioita joita jo kerroittekin... Elikkä varmistan vielä teidän kannan.

Lambda 1:n käyrän pitää heitellä ja jos katti toimii kuten pitää niin lambda 2 pitäisi heilua vain aavistus? Jos lambda 2 heiluu melkein samalla tavalla kuin 1:n on katti silloin hajalla?
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 340
  • Peukkuja: 14
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #18 : Huhtikuu 25, 2017, 20:16:03 »
Noin se yleisesti menee, eli jos ykköslambda ei syki on siinäkin tai jossain vikaa. Voisiko olla hajonnut ykköslambda hajottanut myös katin? Usein katalysaattorivika on ylikuumeneminen ja sen aiheuttama iso reikä kennostossa näkyy irtonaisesta osasta, mutta ikävä irroitella. Tai sitten vaan vahingossa sekoitti/puhui/kuultiin ristiin nuo lambdat.

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #19 : Huhtikuu 25, 2017, 20:50:47 »
Noin se yleisesti menee, eli jos ykköslambda ei syki on siinäkin tai jossain vikaa. Voisiko olla hajonnut ykköslambda hajottanut myös katin? Usein katalysaattorivika on ylikuumeneminen ja sen aiheuttama iso reikä kennostossa näkyy irtonaisesta osasta, mutta ikävä irroitella. Tai sitten vaan vahingossa sekoitti/puhui/kuultiin ristiin nuo lambdat.

en tiedä tuosta sekoittamisesta voihan se tietysti olla.. Mutta huomenna heitän päästötesteihin auton näkee mitä näyttää. Eikös näissäkin voi olla samaa vikaa ku esim saabissa että lambda 2 anturin säädöt on niin tarkasti rajatut että jos menee yli pienen katin tehon laskemisen takia luulee että koko katti on hajalla? vaikka todellisuudessa katti on täysin ehjä ja menee läpi katsastuksista? Ainekin jossain olin lukevani että joku vain koodaa pois moottorivalon juuri ennen katsastusta ja aina mennyt läpi päästöistä... Lähinnä kosmeettinen vika tuo moottorivalon palaminen kojelaudassa. Ainekin saabissa lambda 2:n saa kuitattu softauksella pois tiedä sitten sitikasta? Ja onhan netti täys noit "Kikkakolmosia" vastuksia , tulppia yms yms" nämä vain se että myyjä on vielä vastuussa virheestä en jaksa alkaa edes harkitsemaan noita kikkoja :)
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #20 : Toukokuu 09, 2017, 18:20:38 »
Mites toi takalasinpyyhkimen moottori ei löytynyt vikaa johdoista joten liekkö sitten se parkkitunnistin siellä moottorissa?

onko noilla muuta eroa kuin (osanumero) Esim rellu myy takalasinpyyhkimen moottoria osanumerolla 530 18 912 kun taas sitikka 530 11 912 näyttävät ainakin aivan samalta eli toisin kysyttynä käykö nämä yhteen?
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 091
  • Peukkuja: 22
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #21 : Toukokuu 09, 2017, 19:48:05 »
Mites toi takalasinpyyhkimen moottori ei löytynyt vikaa johdoista joten liekkö sitten se parkkitunnistin siellä moottorissa?

Tunnistin on moottoripaketin sisällä. Se muistaakseni maadoittaa kytkentäpinninsä kerran moottorin kierroksen aikana eli juuri sen parkkiasennon kohdalla.

En osaa sanoa rellun osan sopivuudesta. Ainakaan ebay-myyjät eivät listaa noita osanumeroita ristiin picasso vs. renu. Käytettyjen moottoreiden hintataso näytti olevan postikuluineen luokkaa 30GBP.

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #22 : Toukokuu 10, 2017, 16:50:06 »
Mites toi takalasinpyyhkimen moottori ei löytynyt vikaa johdoista joten liekkö sitten se parkkitunnistin siellä moottorissa?

Tunnistin on moottoripaketin sisällä. Se muistaakseni maadoittaa kytkentäpinninsä kerran moottorin kierroksen aikana eli juuri sen parkkiasennon kohdalla.

En osaa sanoa rellun osan sopivuudesta. Ainakaan ebay-myyjät eivät listaa noita osanumeroita ristiin picasso vs. renu. Käytettyjen moottoreiden hintataso näytti olevan postikuluineen luokkaa 30GBP.

no ei oo kyllä paha hinta ainoo etten mä vaa löytäny tuohon hintaan :D halvin tais olla joku 90euroa. tarviketta saa 60euroon uutena mut se on eriasia kui kauan se kestää....
EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa Jukkapalmu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #23 : Kesäkuu 18, 2017, 08:19:08 »
Noin se yleisesti menee, eli jos ykköslambda ei syki on siinäkin tai jossain vikaa. Voisiko olla hajonnut ykköslambda hajottanut myös katin? Usein katalysaattorivika on ylikuumeneminen ja sen aiheuttama iso reikä kennostossa näkyy irtonaisesta osasta, mutta ikävä irroitella. Tai sitten vaan vahingossa sekoitti/puhui/kuultiin ristiin nuo lambdat.

Sori että venyi näin pitkälle asia ollut työhommia niin en ole kerennyt perehtymään asiaan enempää... Mutta tosiaan käytin auton päästötesteissa ja meni heittämällä läpi päästöistä joten voimme olettaa että katalysaattori on tällöin ehjä? Samalla reissulla kävin nosturilla ja suihkuttelin pakoputkea pitkin edestä perään eikä mitään kuplia näkynyt joten oletetaan ettei sekään vuoda...

käytin lambdojen johdot auki eikä asialla ollut vaikutusta...

Testerillä katselin ajossa (lämpösenä) ensimmäinen lambda pysyy tasasena (voltit) mutta taaimmainen lambdan arvo heittelee 0.001v-0.9voltin väliä koko ajan... pysyy 5sekunnin sykleissä 0.85v tienoilla ja tippuu taas 0.00 voltteihin... (Taaimmainen lambda rikki?)

Jos tosiaa lambdan vaihdoksi menee niin https://www.autonvaraosat24.fi/citroen/xsara-picasso-n68/11872/10148/lambda-anturi?brand%5B%5D=30 esim tuolta katselin käykö noista muka kaikki sinne? (Boschia katselin)

EX Peugeot Partner 1.9D -99
EX Saab 9-3 2.0t -03
EX: Peugeot 308 Active THP 125 -14 (6000km kokeilu)
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.8 SX -05
nyk: Citroen Xsara Picasso 1.6 -06

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 340
  • Peukkuja: 14
Vs: Moottorin vikavalo kiusa
« Vastaus #24 : Kesäkuu 18, 2017, 19:10:51 »
Hmmm, minä väittäisin vieläkin että etulambda tai sitten sen mittaustapa on vialla, eli toimivan etummaisen kapeakaistaisen säätölambdan arvo pitäisi sahata koko ajan 0 ja 1 voltin väliä (0,2...0,8 V tjsp.) eli jos skoopilla katsoo niin rumahkoa sakara-aaltoa. Sahausta useammman kerran sekunnissa, vanhemmiten hidastuu. Volttimittarin näytteenottotaajuus ei usein riitä tai voi olla ettei riitä OBD lukijankaan nopeus normaalitilassa, eli pitäisi piirtää käyrää. Tuollaisen kapeakaistaisen herkkyysalue ei ole riittävän leveä, että ruiskutuksen määrä olisi tismalleen oikea vaan sekin  sahaa molemminpuolin ihanneseoksen, Katalysaattori sitten tasaa tämän ja takalambdan arvo muuttuu hitaammin, en tiedä kuinka hitaasti, eli onko 5 s jo riittävä?

Mikä sen etulambdan antama jännitearvo on, eikai se kuitenkaa ole kalliimpi laajakaistalambda?

[Edit] tuolla käppyrää vaikka C5:n etummaisesta lambdasta:
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=26962.msg201943#msg201943
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2017, 19:29:37 kirjoittanut olli__o »