Kirjoittaja Aihe: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla  (Luettu 2357 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Olen havainnut sitikassa outoa ulinaa/vinkunaa tässä talvella. Nyt se on jossain määrin pahentunut.

Kuuluu tyhjäkäynnillä pätkittäin ja jonnekin 1500 rpm asti. Sen jälkeen mielestäni katoaa ennen kuin ääni hukkuisi moottorin mölinään. Sellainen "iiiiii-iiii-iiiiiii" -ääni, vähän kuin vastatuuli ulvoisi ikkunatiivisteessä.

Ensin ajattelin, että liittyisi ohjaustehostimeen, koska sieltä on vaihdettu osia. Mielestäni ääni ilmaantui helpommin, kun rattia käänteli keskiasennosta hitusen. Ratin asennolla ei sinänsä ollut vaikutusta. Mutta ääni kuuluu nykyisin ilman, että rattiin koskee. Sen huomaa myös, kun tulee risteykseen moottorijarrulla, niin aika varmasti alkaa nykyisin ulisemaan, kun kierrokset laskevat. Jonkin ajan jälkeen ulina saattaa lakata, ja sitten taas jatkua.

Tästä päättelin, että olisko jossain imuvuoto. Ääni tuntuisi voimistuvan, kun kaasuläppä on enempi suljettuna, eli kun alipaine on suurempi. Kiihdyttäessä ei nimittäin ulise, mutta kevyellä rullatessa helpommin, etenkin jos on iso vaihde päällä, että kierrokset eivät ole liian korkealla.

Luonnollisesti mitään vikakoodeja ei synny ja auto käy ja kukkuu kuin sveitsiläinen kello. Jos ei helpolla löydy, niin ajattelin, että ajellaan normaalisti, kunnes jostain kuuluu rääkäisy.

Käyn imupuolen läpi varmuuden vuoksi. Mitäs alipaineletkuja tuossa koneessa onkaan: imusarjalta lähtee huohottimelle letku, taisi EGR:kin olla tässä mallissa? Ja jarrutehostin. Onko ehkä tiedossa jotain tyypillistä vuotokohtaa?

Poissa nopeeri

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 0
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #1 : Huhtikuu 22, 2017, 12:30:29 »
Hei. Pakonokka-akselin hihnapyörä on varustettu massavaimentimella, mikä on vulkanoitu siihen hinapyörään kiinni. Sellainen rinkula jossa on painoa. Se siellä pyörii itsekseen virattomana. Ainakin siskoni C5 kohdalla tämän korjaaminen  poisti häiritsevän äänen.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #2 : Huhtikuu 22, 2017, 14:02:04 »
Hei. Pakonokka-akselin hihnapyörä on varustettu massavaimentimella, mikä on vulkanoitu siihen hinapyörään kiinni. Sellainen rinkula jossa on painoa. Se siellä pyörii itsekseen virattomana. Ainakin siskoni C5 kohdalla tämän korjaaminen  poisti häiritsevän äänen.

Mielenkiintoista! Miten kuvailisit tuon pyörivän massavaimentimen ääntä? Ja miten se massavaimennin sitten reagoisi siihen, että onko kaasuläppä auki vai kiinni?

Mullahan tuota inisevää ulinaa kuuluu, kun nostaa kaasua, mutta kun hiukankin painaa sitä, ääni katoaa. Massavaimentimen luulisi pyörivän siellä itsekseen riippumatta, että onko kierrokset nousussa tai laskussa?

En löytänyt imuvuotoa vesiruiskulla tai starttipilotilla. Imuletkujen liittimet ja tiivisteet näyttivät ihan ehjiltä, kun availin niitä. En tosin irrottanut niitä, joten voihan siellä olla halkeillutta ja kuivunutta kumia.

Poissa nopeeri

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 0
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #3 : Huhtikuu 22, 2017, 15:02:52 »
Joo, soinniton, sairas, karhea ääni, kuten  esim. kytkimen ylösnostamisen jälkeen pitää kulunut painelaakeri. Sitä moni alkaa etsiä kaikki paikat kampiakselin öljypumpusta rulliin, kiristimeen, ohjaustehostimeen (kuten taisit mainita itsekin) ja vesipumppuun. Mene ikä ja terveys niissä töissä. Kurkkaa sinne muovikotelon alle, jos saat kuusiokoloruuvit 5 kpl (6mm) auki. Tilaa on aika vähän siellä. Voin puhella vaikka loppupäivän näistä, mutta kysele sitten jos jotain tulee. Sen voin kertoa sinulle ,  että jos/kun muovinen vesipumpun kotelo/kannake antaa periksi, sitä saa uusia melkein kaiken sieltä. Eli ota sitten se metallinen vesipumppu koteloineen jos remonttia alat tehdä.

Poissa reijos

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 2
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #4 : Huhtikuu 22, 2017, 18:02:59 »
Huomasin saman vian 1.8 moottorissa. Sen aiheuttamaa ääntä en kuullut, koska ostin auton valmiiksi konevikaisena. Hyvin voisi kuvitella että sen antama ääni kuuluisi lähinnä matalilla kierroksilla ja kierrosten muuttuessa.

Onko kukaan liimannut irronnutta massapyörää takaisin paikalleen esim. tuulilasiliimalla? Lähinnä kiinnostaa kestääkö se kiinni liimattuna.

Poissa nopeeri

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 0
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2017, 19:01:22 »
Hei. Siihen liimaamiseen...eräällä Foorumilaisella on loppukevennys: "mahdottoman teemme hetkessä, ihmeillä on pieni toimitusaika." Kaikkea voi yrittää ja pitääkin, mutta kehoitan kokemuksesta hankkimaan uuden hihnapyörän; esimerkiksi Sitronen oy toimittaa sellaisia pyynnöstä, 63:n Euron hintaan + rahti, muistaakseni.  (hintatieto on elokuulta 2016).

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 119
  • Peukkuja: 22
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #6 : Kesäkuu 04, 2017, 19:01:25 »
Kurkkasin jakopäähän ja sieltä löytyi tällainen irto-osa. Valmistusleima 2002. Hihnakotelossa ei näkynyt mitään hankausjälkiä mutta itse hihnapyörää vaimennin on aavistuksen sorvannut.

Lisäksi 9,5-vuotias hihna on mututuntumalla sormin kokeillen aika löysä, ja pitkä sivu alkaa silminnähden ja korvinkuullen resonoimaan n. 2700rpm kohdalla. Hihna itsessään näyttää ihan hyvältä, eikä alareunaa vaivaavasta öljyvuodosta ole täällä ylhäällä jälkeäkään.


Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #7 : Kesäkuu 12, 2017, 00:00:55 »
Kurkkasin jakopäähän ja sieltä löytyi tällainen irto-osa. Valmistusleima 2002. Hihnakotelossa ei näkynyt mitään hankausjälkiä mutta itse hihnapyörää vaimennin on aavistuksen sorvannut.

Mulla kans. Pompahti sormille, kun avasin kotelon. Oli pikkusen hiertänyt kotelon reunaan ruosteitaan, mutta kotelo on ok. Kuvassa näkyy ulkokehällä mustaa tomua, joka lienee hinkkautunutta kotelomuovia. Toi muovikeskiö oli sinänsä ihan siisti.

Outo ulina kuitenkin jatkui ilman vaimennintakin, eli katotaan nyt ne mahdolliset imuvuodot tarkemmin vielä läpi ajan kanssa.

Kysymys kuitenkin tähän liittyen: oliko tota vaimenninta menestyksekkäästi liimannut kukaan? Ja jos ei voi korjata, niin tarkoittaako tuon vaimentimen uusiminen nyt sitten kokonaan uutta pakonokan hihnapyörää? Jos tarkoittaa, niin samallahan sitä sitten tekee jakopäänkin uusiksi... vaan kun tolla vanhalla on vasta ajeltu 5v/50tkm. Ja jos avaa jakopään, niin kannattaa samalla vaihtaa ne nostajatkin eli hommahan laajenee perinteiseen tapaan :D

Toisaalta, voishan sen liimata kokeeksi: jos liima pitää, niin vaihtaa sen hihnapyörän ja muut sitten vasta, kun on muutenkin aika.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 119
  • Peukkuja: 22
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #8 : Kesäkuu 12, 2017, 13:04:10 »
Minulla vastaava musta tomu on pyörästä irronnutta keskiön kumia.

Jep koko pyörä menee uusiin. Ei se maksa Sitrosella kuin reilu 60e. Voisi kai sitä kokeilla liimatakin, mutta liima tulisi metalli-kumi -saumaan joten tiedä sitten kestävyyttä. Minulla on hihnaremppa muutenkin ajankohtainen joten menee siinä samalla.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #9 : Kesäkuu 12, 2017, 18:34:30 »
Minulla vastaava musta tomu on pyörästä irronnutta keskiön kumia.

Se voipi olla, mutta kun sitä oli vaan kotelon puoleisella sivulla?

Tuo jakopää saattais kyllä vielä mennä jokusen vuoden. Hihna näytti ihan hyvältä, tiukka eikä hapertunut tai kulunut mistään. Onko mitään syytä, ettei EW10J4:n kiristin ja vesipumppu kestäis sitä luvattua kymmentä vuotta?

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 190
  • Peukkuja: 9
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #10 : Kesäkuu 12, 2017, 19:57:37 »
Vesipumppu oli 5vuoden jälkeen kikun kaakun oli vuotoreijästä jo tehnyt pikku vuotoa, hihna oli ok vaihdoin kuitenkin hihnan ja vesipumpun kilsoja oli 100tkm , kaikki romppeet uusin toisella kerralla 180tkm kohdalla rullat kiristin oli ok mutta vaihdoin. En usko että toi ikä niinkään mutta kilometrit......
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #11 : Toukokuu 16, 2018, 22:55:06 »
Ei ole selvinnyt tämä. Ei ollut tuo nokkapyörä. Kaasuläppäkotelosta löysin savun avulla pienen vuodon, jonka tiivistin jollain massalla. Mutta sekään ei ole välttämättä imenyt ilmaa sisään, eikä ääni tule siitä. Vinkuna ilmenee tosiaan kevyellä kaasulla ja tyhjäkäynnillä, mutta katoaa viimeistään, kun kaasu on ehkä puoleen väliin asti painettuna.

Käyttäytyminen viittaisi imuvuotoon, mutta... imuvuotoa mistä?

Vinkuna on kuitenkin lupaavasti voimistunut. Nyt sen kuulee myös auton ulkopuolelta, mutta ei juuri moottoritilasta. Hieman tuulilasin alapuolelta kotelosta ja voimakkaasti vasemman etupyörän takaa. Mikä siellä päin voisi huutaa?

Vaihdelaatikkohan siinä pyöräkotelon takana on ja ohjausvaihde. Jarrutehostin toki myös, mutta ääni ei varsinaisesti kuulu tehostimen luota, jos siitä päältä kuuntelee. Otan huvikseni videota, jos muistan.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 119
  • Peukkuja: 22
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #12 : Toukokuu 17, 2018, 16:27:34 »
Oletko kokeillut ilman apulaitehihnaa? Olisi ainakin ohjaustehostin yms. poissuljettu.

Siinä taemman kannen kulmalla on huohotinpilliä, egr:ää ja lisäilmaventtiiliä, niitäkin voisi stetoskoopata.

Poissa nafta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 0
  • C5 '02 2.0 16V
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #13 : Toukokuu 23, 2018, 00:03:31 »
Minulla on EW10J4 C5 koko omistusajan eli neljä vuotta pitänyt tyhjäkäynnillä ulos kuuluvaa ininää. Tämä ininä ei kuulu auton sisälle ja joskus olen kuullut saman ininän toisistakin femmoista. Moottorijarruttaessa kuuluu myös jonkin sortin kierrosten mukaan vaihtuvaa hyvin vienoa ulinaa, mutta olen pitänyt tätä jokseenkin normaalina äänenä. Mielenkiinnolla kuitenkin seuraan mikäli omastasi vian löydät. Itse en ole kokenut tärkeäksi näitä rueta tutkimaan. :)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 601
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #14 : Toukokuu 23, 2018, 07:53:15 »
Vieno ulina voi johtua toosasta. Ei ne aina äänettömiä ole. Joskus auttaa "oikea" öljy.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #15 : Toukokuu 25, 2018, 00:01:55 »
Tää tuskin on toosasta. Etenkin, kun toosa on käytännössä aina pois päältä.

Mysteeriä ratkoessa ilahdutanpa raatia pienellä videonpätkällä. Ulina alkaa kuulua, kun kamera siirtyy pyöränkoteloon: http://yason.kapsi.fi/tmp/ulina.mp4

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 724
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #16 : Toukokuu 25, 2018, 07:07:23 »
Vaikuttaako kytkimen varovainen painaminen ääneen mitenkään? Jotenkin tuo vähän kuulostaisi kytkimen painelaakerin ääneltä. Kytkinvaijerin automaattisäätö ei toimi kunnolla ja siksi laakeri vähän hilisee? Haarukka takertelee ja ottaa koko ajan vähän laakeriin?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #17 : Toukokuu 25, 2018, 07:38:19 »
Vieno ulina voi johtua toosasta. Ei ne aina äänettömiä ole. Joskus auttaa "oikea" öljy.

Tää tuskin on toosasta. Etenkin, kun toosa on käytännössä aina pois päältä.

Yksi laittaa toosaan öljyä, toinen ottaa sen pois päältä, kolmas katsoo sieltä uutisia ja meilläpäin se löytyy naisen haarovälistä :D
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: C5-I (EW10J4): Outo ulina/vinkuna tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla
« Vastaus #18 : Toukokuu 25, 2018, 10:03:50 »
Vaikuttaako kytkimen varovainen painaminen ääneen mitenkään? Jotenkin tuo vähän kuulostaisi kytkimen painelaakerin ääneltä. Kytkinvaijerin automaattisäätö ei toimi kunnolla ja siksi laakeri vähän hilisee? Haarukka takertelee ja ottaa koko ajan vähän laakeriin?

Pitäisi löytää se kytkin ensin :)

Ja toosia tosiaan on erilaisia, mitä rassata. :-D

Se (vaihdelaatikko)toosa on kyllä ääntä lähellä. Siihen olen tehnyt parit öljynvaihdot speksin mukaisilla Teboilin huileilla vuoden sisällä, mutta ääni oli olemassa jo aiemmin. Ääni on hieman "turbulenttinen ujellus", se vaihtelee korkeudeltaan satunnaisesti ja aavistuksen verran, kuten ohivirtaavan ilman tai nesteen kanssa usein on. Toosassahan ei pyöri P-asennossa kuin turbiini+öljypumppu, joten kyllähän siellä pitäisi litkun liikkua.