Kirjoittaja Aihe: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi  (Luettu 10898 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 646
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #75 : Maaliskuu 24, 2017, 09:50:17 »
Tälläkin palstalla ja myös lehdistössä olisi ollut aivan toisenlainen kitinä, jos joku olisi suojatiellä jäänyt alle. Mielestäni teko ei sinänsä olisi ollut yhtään pahempi, ainoastaan tuuri huonompi. Perusrikos on siis sama: "suojatien eteen pysähtyneen ohitus pysähtymättä". Nyt oli hyvä tuuri, kun kukaan ei jäänyt alle. Tekorikoksissa rangaistus ei pitäisi tulla huonosta tai hyvästä tuurista vaan itse teosta. Tosin tekorikoksen seuraamuksesta tulee lisäksi kysymykseen, esimerkiksi vamman- tai kuolemantuottamus.
Muuten olen sitä mieltä, etteivät varakkaat kaipaa sen enempää suojelua kuin varattomat. Jos teosta selviää sakolla, pitää sakko kirpaista köyhää ja rikasta yhtä tuntuvasti. Se on ymmärtääkseni varallisuuteen kohdistuvan rangaistuksen periaate.

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 018
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #76 : Maaliskuu 24, 2017, 10:42:38 »
Käsi ylös kuka ei ole IKINÄ ohittanut suojatien eteen pysähtynyttä autoa pysähtymättä.
En ole mutta lähellä on ollut. Miksi nämä meidän valkoritarit eivät ole kommentoineet tähän mitään? Tarkoittaako että he ovat olleet täydellisiä lain noudattajia myös tässä asiassa?

Mä olen. Useamman kerran. Ihan Wihurin tapaan täysin vahingossa, kun ne siniset suojatiemerkit eivät tien varresta erotu kovin hyvin (miksi ne eivät ole keltapunaisia, kuten muutkin varoitusmerkit?), kun pitää seurata muutenkin vilkasta liikennettä ja tiemaalauksetkin ovat usein, mitä ovat. Yleensä on ollut niin, että jono on liikkunut hiljaa ja pysähtynyt sitten juuri ennen suojatietä, mutta en ole huomannut, että siinä on suojatie ja rullannut ohi. Kauempaa kun näkee jonkun pysähtyneen tai pysähtyvän, niin sitten alkaa kyllä olla vaikea olla huomaamatta. Vaikka ei huomaisikaan suojatietä vaan sen auton, niin sen pysähtyneen auton takia hoksaa kyllä tarkistaa, että onko siinä sittenkin suojatie.

Jos olisin saanut sakot, niin ihan täysin aiheesta olisin ne saanut. Olisi toki vituttanut, mutta ihan omasta tötöilystä ja silmät ummessa ajelusta johtuen, ei sen takia että poliisi tekee työtään.

Se on sitten eri juttu, miksi ne suojatiet ovat usein huomaamattomia. Pitäisi korostaa enemmän maalauksin ja näkyvämpien liikennemerkkien avulla. Briteissä on keltaisia tötsiä ja joskus valojakin, Jenkeissä on näkyvät kirkkaankeltaiset PED XING -merkit ennakkoon ja suojatien kohdalla. Suomessa on jotain siniharmaata sotkua suojatien merkissä, hyvä jos sen erottaa P- ja opastemerkeistä.

Mutta jos silti suhauttaa ohi, niin kuljettajana olen 100% syypää ja pulinat pois.
No niin. Hienoa että löytyy selkärankaa ja rehellisyyttä myöntää mokanneensa. Muutenkin olen samaa mieltä ylläolevien suhteen kanssasi. Monesti pelkät heijastin tolpat riittäisivät lisäämään suojatien näkyvyyttä. Olen myös muutamaan otteeseen ehdottanut jonkinlaisia huomiovaloja jotka syttyisivät napista tai liikkeen tunnistimella jos suojatien lähellä on joku. Etenkin syksyn sateilla on monesti tietyillä kaduilla joita ajelen usein todella hankala havaita jos joku on tulossa suojatieltä. Pahimpia ovat polkupyöräilijät jotka syöksyvät ihan miten sattuu. Tuossa suojatiellä joka eniten harmittaa on myös jotain pusikkoa haittaamassa näkyvyyttä suojatielle.

nurisen mieluummin valtateillä tapahtuvien ylinopeuksien rahastamisesta kuin siitä, mitä tapahtuu taajaman sisällä. Punaisia päin ajaminen ja suojatiet ovat ne kaksi suurinta riskiä, jossa jalankulkijat ja kevyenliikenteen polkijat ovat suurimmassa vaarassa loukkaantua.
Täysin samaa mieltä kanssasi.
If in doubt, go flat out.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 021
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #77 : Maaliskuu 24, 2017, 13:53:34 »
Just joo, mulla on ollut -75 Corolla, kaverilla oli -66 kupla, toinen ajaa ja toinen raappaa lasia jäästä,
Siis väität että kupla on huono auto?

Kyllä, 30-luvun tekniikkaa ja ajettavuus samalta ajalta, kylmä kuin ryssän helvetti ja noissa 6V vehkeissä valot taskulampun luokkaa, laadultaanhan noi voitti kyllä uudemmat, faijalla oli aukoinaan uusi "tölkki" työautona, 3 vuotiaana siihen vaihdettiin kone sekä laatikko ja 2 vuotta vanhana se maalattiin uusiksi kun oli joka puolelta ruosteessa, käsittämätön laite, moisia vielä joku harrastaa :-X

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 021
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #78 : Maaliskuu 24, 2017, 13:58:51 »
Tekorikoksissa rangaistus ei pitäisi tulla huonosta tai hyvästä tuurista vaan itse teosta. Tosin tekorikoksen seuraamuksesta tulee lisäksi kysymykseen, esimerkiksi vamman- tai kuolemantuottamus.

Niin, täällä saa oletetusta vaaran aiheuttamisesta saman tai jopa enemmän kuin oikeasta onnettomuudesta, mitäs se Kimmo Sasi saikaan kuolemantuottamuksesta >:(

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 198
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #79 : Maaliskuu 24, 2017, 16:21:42 »
Just joo, mulla on ollut -75 Corolla, kaverilla oli -66 kupla, toinen ajaa ja toinen raappaa lasia jäästä,
Siis väität että kupla on huono auto?

Kyllä, 30-luvun tekniikkaa ja ajettavuus samalta ajalta, kylmä kuin ryssän helvetti ja noissa 6V vehkeissä valot taskulampun luokkaa, laadultaanhan noi voitti kyllä uudemmat, faijalla oli aukoinaan uusi "tölkki" työautona, 3 vuotiaana siihen vaihdettiin kone sekä laatikko ja 2 vuotta vanhana se maalattiin uusiksi kun oli joka puolelta ruosteessa, käsittämätön laite, moisia vielä joku harrastaa :-X

Kaikista pikkuasioista jotkut jaksaakin valittaa...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 280
  • Peukkuja: 5
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #80 : Toukokuu 17, 2017, 17:53:37 »
http://www.is.fi/autot/art-2000005212670.html
http://www.is.fi/autot/art-2000005214292.html

Tästä kun oli aiemmin juttua niin vielä mietin, ettei tällaista nyt _oikeasti_ ole kuitenkaan tulossa..
Mutta nyt kun muutamassa kuukaudessa ei ole LVM:ltä saatu kumoavaa kommenttia vaikka autoliiton juristitkin tutkivat..
Kai se on uskottava, että tämäkin rimanalitus on sittenkin kohta totta..

Nappipäät, rattikset ynnä muut voi jatkossakin ajella miten tykkää kunhan muistaa "lainata" naapurilta kilvet tai teipata omansa piiloon. :P
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 993
  • Peukkuja: 8
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #81 : Toukokuu 17, 2017, 17:58:52 »
Nappipäät, rattikset ynnä muut voi jatkossakin ajella miten tykkää kunhan muistaa "lainata" naapurilta kilvet tai teipata omansa piiloon. :P

Vakkari vaan varmuuden vuoksi kympin verran rajoitusta alemmaksi, niin ei tule sakkoja.

Rehellisellä ihmisellä ei ole mitään syytä olla kotona aiemmin.

Poissa Deeässä5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 1
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #82 : Toukokuu 17, 2017, 18:23:06 »
Just joo, mulla on ollut -75 Corolla, kaverilla oli -66 kupla, toinen ajaa ja toinen raappaa lasia jäästä,
Siis väität että kupla on huono auto?

Kyllä, 30-luvun tekniikkaa ja ajettavuus samalta ajalta, kylmä kuin ryssän helvetti ja noissa 6V vehkeissä valot taskulampun luokkaa, laadultaanhan noi voitti kyllä uudemmat, faijalla oli aukoinaan uusi "tölkki" työautona, 3 vuotiaana siihen vaihdettiin kone sekä laatikko ja 2 vuotta vanhana se maalattiin uusiksi kun oli joka puolelta ruosteessa, käsittämätön laite, moisia vielä joku harrastaa :-X
Tuosta muistuu mieleeni kun takavuosina vein katsastukseen lankomiehen 6V- kuplan. Katsuri pani hylsyn kun valot näyttivät liian ylös. Minä sitten ajoin lähikorjaamolle, jossa totesivat, että säätöruuvit ovat niin ruosteessa, ettei pysty säätämään. Ajattelin, että vien kuitenkin pokkana uusintakatsastukseen, kiire kun oli. No katsuri mittaili taas valoja ja totesi, että ylös näyttävät vieläkin, funtsi sitten hetken, katseli kuplaa ja totesi: "vaan eipä nuo taida ketään häikäistä" ja löi leiman paperiin.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 198
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #83 : Toukokuu 17, 2017, 18:26:24 »
http://www.is.fi/autot/art-2000005212670.html
http://www.is.fi/autot/art-2000005214292.html

Tästä kun oli aiemmin juttua niin vielä mietin, ettei tällaista nyt _oikeasti_ ole kuitenkaan tulossa..
Mutta nyt kun muutamassa kuukaudessa ei ole LVM:ltä saatu kumoavaa kommenttia vaikka autoliiton juristitkin tutkivat..
Kai se on uskottava, että tämäkin rimanalitus on sittenkin kohta totta..

Nappipäät, rattikset ynnä muut voi jatkossakin ajella miten tykkää kunhan muistaa "lainata" naapurilta kilvet tai teipata omansa piiloon. :P

Ajatuksena lienee se että jos ei käyttömaksuilla päästä rahastamaan niin sitten sakoilla. Autoilija maksaa tai itkee ja maksaa mutta jokatapauksessa maksaa.

Hallintarekisterilakikin sitten meni läpi.  >:(
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 021
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #84 : Toukokuu 17, 2017, 18:50:47 »
Ajatuksena lienee se että jos ei käyttömaksuilla päästä rahastamaan niin sitten sakoilla. Autoilija maksaa tai itkee ja maksaa mutta jokatapauksessa maksaa.

Hallintarekisterilakikin sitten meni läpi.  >:(

Alle 30 ylinopeudesta maksu suoraan kilpien mukaan mut jos pistän autoni Panamalaiseen hallintarekisteriin  :P

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 176
  • Peukkuja: 9
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #85 : Toukokuu 17, 2017, 19:33:39 »
Njoo nythän ei tarvii alentaa nop.rajoituksia on ajeltava se 10km/h alle ettei napsaa ticketti.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 993
  • Peukkuja: 8
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #86 : Toukokuu 17, 2017, 20:00:13 »
Njoo nythän ei tarvii alentaa nop.rajoituksia on ajeltava se 10km/h alle ettei napsaa ticketti.

Tossa voi kuitenkin vielä ajaa ilman sakkoja.

Sakotusrajan voisi seuraavaksi alentaa vaikka -5km/h, niin kukaan ei vahingossa ylitä nopeusrajoitusta, kun sakot saa jo hyvissä ajoin. Tämä alentaa nopeuksia ja parantaa liikenneturvallisuutta.

Seuraavaksi voisi siirtyä nopeusmääräyksiin rajoitusten sijaan. Jos ajaa alle, saa rikesakon. Jos ajaa yli, saa päiväsakon.

Tämä tekee liikenteestä ennustettavaa ja tukee luottamusperiaatetta.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 176
  • Peukkuja: 9
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #87 : Toukokuu 17, 2017, 22:30:04 »
Niin tai vois laittaa sen virhemaksun ennakkoarviona ja sit jonsei jää kiinni saa vuojen lopussa palautuksen :)
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 198
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #88 : Toukokuu 17, 2017, 22:40:24 »
Niin tai vois laittaa sen virhemaksun ennakkoarviona ja sit jonsei jää kiinni saa vuojen lopussa palautuksen :)

Jos ei saa yhtään sakkoa vuoden aikana, pyydetään kirjallinen selvitys vuoden aikana tehdyistä rikkeistä/rikoksista ja jos ei ilmoita mitään, suoritetaan arviosakotus (perustuen sakotettavan ikään, tulotasoon ja auton merkkiin).
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 646
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #89 : Toukokuu 18, 2017, 01:04:30 »
Turhaa hölinää. Yhtä helppoa on ajaa säädettyä ylintä nopeutta, kuin nykyisellä ns. sakkorajalla eli muutaman kilometrin ylinopeudella. Molemmat tavat vaativat saman tasoista nopeusmittarin seurantaa. Toisaaalta se taitaa olla poliisisetä tai -täti joka siellä tienpäällä määrittelee, missä vaiheessa ja mistä ylityksestä puuttuu ylinopeuteen. Eihän laski nykyisestään mihinkään muutu. Nytkin jo yhden kilometrin ylitys on lainvastaista eli toimintaa, mistä voisi määrätä rikemaksun. Ei se huomautuksen anto-oikeus mihinkään katoa. Se voi olla, että tulevaisuudessa niitä huomautuksia ei kovin montaa samalle kuljettajalle anneta ennen maksullista seuraamusta, kuten nykyisin. Nythän huomatukset rangaistuksena eivät kaiketi ole johtaneet toivottuun tulokseen, koska ei ole tarvinnut pelätä muuta seuraamusta. Toisaalta huomautuksen tehon on poliisi huonolla infolla pilannut, ilmoittamalla mm. sakotusrajat vasta jonnekin 7-8 km eli todellisuudessa 10 km/h ylityksen seuraamukseksi.   

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #90 : Toukokuu 18, 2017, 06:23:20 »
Turhaa hölinää. Yhtä helppoa on ajaa säädettyä ylintä nopeutta, kuin nykyisellä ns. sakkorajalla eli muutaman kilometrin ylinopeudella.
Vielä helpompaa on ajaa koko ajan 10 alle rajoitusten.
Ei sitten karkaa vahingossa alamäessäkään niin helposti liian kovaksi vauhti.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 562
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #91 : Toukokuu 18, 2017, 08:08:58 »
Aina perään tulee niitä, joilla on: mm. kiire, maksuvaraa, muuten öykkäreitä, citymaasturi. Nyt vaan niiden tapausten määrä tullee lisääntymään. Alkaa ruohot lyttääntyä pientareilla.

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 632
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #92 : Toukokuu 18, 2017, 08:51:05 »
citymaasturi

No mikäs pahe se tuo sitten mukamas on? ??? Läheskään kaikilla sen citymaasturin valinta kun ei ole mitään egoilua, vaan ihan käytännön sanelemaa, esim. iän tai vamman tuomaa liikkumisen vaikeutta ja noihin kun on helppo käydä sisään/ulos, tartte sieltä maatasosta yrittää itseään ylös punnertaa 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 993
  • Peukkuja: 8
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #93 : Toukokuu 18, 2017, 08:56:46 »
Turhaa hölinää. Yhtä helppoa on ajaa säädettyä ylintä nopeutta, kuin nykyisellä ns. sakkorajalla eli muutaman kilometrin ylinopeudella. Molemmat tavat vaativat saman tasoista nopeusmittarin seurantaa.

Täälläkin seudulla on suuria alueita 40km/h aluerajoituksella, vaikka tiet ovat sellaisia teollisuusalueen kokoluokkaa leveyden ja kaarresäteiden suhteen. Eli pari rekkaa mahtuisi hyvin vierekkäin yhdelle kaistalle. Kevyenliikenteenväylät lisäksi nurmikkokaistaleella erotettuna, eli väylän leveys on useita kymmeniä metrejä ja jos oikeasti ajaa sitä 40km/h, tuntuu kuin lentokentän kiitorataa köröttelisi. Tästä tulee se kykenemättömyys ja turhautumisen tunne.

Samasta syystä suuren korttelin kiertäminen jalankulkijana on tuskaa, kun saat kävellä puoli kilometriä yhtä ainoaa sivua, tai 10 kilometrin maantiesuoran ajaminen polkupyörällä. Poljet ja poljet ja määränpää ei lähesty. Ihminen on luotu liikkumaan sellaisessa ympäristössä, jonka skaala on suhteessa kulkunopeuteen. On huomattavasti miellyttävämpää ajaa 30-40km/h Helsingin keskustan kapeilla pikkukaduilla kuin lähiön leveillä kokoojateillä. Jos liikenneympäristö ei täsmää nopeusrajoituksen kanssa, ihmiset ajavat ympäristön mukaan. Suomen alhaisilla rajoituksilla tämä tarkoittaa, että kaikki ajavat sen 10km/h ylimääräistä edes jonkinlaisen siedettävyyden ylläpitämiseksi.

Ei mitään syytä, miksei suurimmalla osalla noitakin mainitsemiani teitä voisi olla 60km/h. Jos nyt tarvitsisi ajaa varmuuden vuoksi lähemmäs 30-35km/h, jos 41km/h:stä saa jo sakot, niin alkaa mennä aika zeniläisen kärsivällisyysharjoituksen puolelle.

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 646
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #94 : Toukokuu 18, 2017, 10:40:42 »
Turhaa hölinää. Yhtä helppoa on ajaa säädettyä ylintä nopeutta, kuin nykyisellä ns. sakkorajalla eli muutaman kilometrin ylinopeudella. Molemmat tavat vaativat saman tasoista nopeusmittarin seurantaa.

Täälläkin seudulla on suuria alueita 40km/h aluerajoituksella, vaikka tiet ovat sellaisia teollisuusalueen kokoluokkaa leveyden ja kaarresäteiden suhteen. Eli pari rekkaa mahtuisi hyvin vierekkäin yhdelle kaistalle. Kevyenliikenteenväylät lisäksi nurmikkokaistaleella erotettuna, eli väylän leveys on useita kymmeniä metrejä ja jos oikeasti ajaa sitä 40km/h, tuntuu kuin lentokentän kiitorataa köröttelisi. Tästä tulee se kykenemättömyys ja turhautumisen tunne.

Samasta syystä suuren korttelin kiertäminen jalankulkijana on tuskaa, kun saat kävellä puoli kilometriä yhtä ainoaa sivua, tai 10 kilometrin maantiesuoran ajaminen polkupyörällä. Poljet ja poljet ja määränpää ei lähesty. Ihminen on luotu liikkumaan sellaisessa ympäristössä, jonka skaala on suhteessa kulkunopeuteen. On huomattavasti miellyttävämpää ajaa 30-40km/h Helsingin keskustan kapeilla pikkukaduilla kuin lähiön leveillä kokoojateillä. Jos liikenneympäristö ei täsmää nopeusrajoituksen kanssa, ihmiset ajavat ympäristön mukaan. Suomen alhaisilla rajoituksilla tämä tarkoittaa, että kaikki ajavat sen 10km/h ylimääräistä edes jonkinlaisen siedettävyyden ylläpitämiseksi.

Ei mitään syytä, miksei suurimmalla osalla noitakin mainitsemiani teitä voisi olla 60km/h. Jos nyt tarvitsisi ajaa varmuuden vuoksi lähemmäs 30-35km/h, jos 41km/h:stä saa jo sakot, niin alkaa mennä aika zeniläisen kärsivällisyysharjoituksen puolelle.

Jospa sen jälkeen, kun autoilevat oppivat ajamaan rajoitusten mukaan, asettavat päättäjät rajoitukset kohtuullisemmalle tasolle. Taitaa olla niin, että nykyisin merkkien rajoitukset asetetaan tarvetta alemmaksi varmuuden vuoksi.
Muuten citikalla ajaminen on helppoa alemmillakin nopeuksilla, kun on tuo limiitti. Ei tarvitse kotikatujeni 40:n alueella ajaa varmuuden vuoksi 35 vaan tasan 40 tai sitä nopeutta minkä olen asettanut.

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 018
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #95 : Toukokuu 18, 2017, 12:28:22 »
Jospa sen jälkeen, kun autoilevat oppivat ajamaan rajoitusten mukaan, asettavat päättäjät rajoitukset kohtuullisemmalle tasolle. Taitaa olla niin, että nykyisin merkkien rajoitukset asetetaan tarvetta alemmaksi varmuuden vuoksi.
Muuten citikalla ajaminen on helppoa alemmillakin nopeuksilla, kun on tuo limiitti. Ei tarvitse kotikatujeni 40:n alueella ajaa varmuuden vuoksi 35 vaan tasan 40 tai sitä nopeutta minkä olen asettanut.
Joko saa nauraa?
If in doubt, go flat out.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 656
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #96 : Toukokuu 18, 2017, 16:57:23 »
Jospa sen jälkeen, kun autoilevat oppivat ajamaan rajoitusten mukaan, asettavat päättäjät rajoitukset kohtuullisemmalle tasolle. Taitaa olla niin, että nykyisin merkkien rajoitukset asetetaan tarvetta alemmaksi varmuuden vuoksi.
Muuten citikalla ajaminen on helppoa alemmillakin nopeuksilla, kun on tuo limiitti. Ei tarvitse kotikatujeni 40:n alueella ajaa varmuuden vuoksi 35 vaan tasan 40 tai sitä nopeutta minkä olen asettanut.
Joko saa nauraa?
Ei tuo ollut naurun asia. Parasta olisi kun saataisiin kaikki nopeusrajoitukset tietokoneen taakse, saisi tiettyinä aikoina nostettua/laskettua rajoituksia. Fiksuinta kyllä olisi että kaikki olisimme yhtä fiksuja ja yrittäisimme oikeasti ajaa rajoitusten mukaisesti, ei se kyllä nykyautoilla kovinkaan vaikeata ole.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 996
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #97 : Toukokuu 18, 2017, 17:20:28 »
Jospa sen jälkeen, kun autoilevat oppivat ajamaan rajoitusten mukaan, asettavat päättäjät rajoitukset kohtuullisemmalle tasolle. Taitaa olla niin, että nykyisin merkkien rajoitukset asetetaan tarvetta alemmaksi varmuuden vuoksi.
Muuten citikalla ajaminen on helppoa alemmillakin nopeuksilla, kun on tuo limiitti. Ei tarvitse kotikatujeni 40:n alueella ajaa varmuuden vuoksi 35 vaan tasan 40 tai sitä nopeutta minkä olen asettanut.
Joko saa nauraa?
Ei tuo ollut naurun asia. Parasta olisi kun saataisiin kaikki nopeusrajoitukset tietokoneen taakse, saisi tiettyinä aikoina nostettua/laskettua rajoituksia. Fiksuinta kyllä olisi että kaikki olisimme yhtä fiksuja ja yrittäisimme oikeasti ajaa rajoitusten mukaisesti, ei se kyllä nykyautoilla kovinkaan vaikeata ole.
Fiksumpaa olisi ettei olisi jatkuvasti lyhyelläkin matkalla muutoksia nopeuksiin. Yksinkertaistettaisiin, kaupungissa se 30 tai 40, taajamassa muuten 60, taajaman ulkopuolella 80 tai 100 ja motarit sitten 120 (tai enemmänkin, ei haittaisi vaikka olisi 150, tiet antaa kyllä myöten tuommoiselle nopeudelle). Nyt pitää jatkuvasti kytätä kylttejä, ja yrittää pitää mielessä mitä viimeksi nähdyssä sanottiin. Tärkeämmätkin asiat katoaa nopeasti, näin muistivikaisena tapauksena...

Yksi esimerkki tuosta "lievää useammasta vaihtelusta" on vaikkapa Laukaasta, jonka läpi tulee verstaalla käydessä ajeltua. Rajoitukset muuttuu: 40-60-50-40-60-80 muutaman sadan metrin matkalla, ja tuo 40-60-50-40 muutokset on sadan metrin sisällä. No, saapahan merkkitehtailijat töitä kun noin kylttejä sirotellaan. Jos siis jotain positiivista haluaa löytää...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 280
  • Peukkuja: 5
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #98 : Toukokuu 18, 2017, 19:29:45 »
Ei se huomautuksen anto-oikeus mihinkään katoa. Se voi olla, että tulevaisuudessa niitä huomautuksia ei kovin montaa samalle kuljettajalle anneta ennen maksullista seuraamusta, kuten nykyisin. Nythän huomatukset rangaistuksena eivät kaiketi ole johtaneet toivottuun tulokseen, koska ei ole tarvinnut pelätä muuta seuraamusta.

http://yle.fi/uutiset/3-9127759 Niitä varoituksiahan kirjoiteltiin enemmän koska sakotettavia ylinopeuksia havaittiin vähemmän. Kassakone vaan käy vajaana, joten hienommalla haavilla nyt yritetään saada raha virtaamaan. Peltipoliisi ei myöskään harkintaa käytä vaan se näkee ykköstä ja nollaa. Törkeistä teoista pitääkin rankaista ja ellei rangaistukset toimi niin otetaan jyrkkenevä porrastus uusijoille. Ekalla sivulla mietin, että mitä sitten käy kun kukaan ei aja ylinopeutta ja sakot on budjetoitu. No näinhän siinä käy, että huomautukset muuttuu suoraan sakkolappusiksi. 2015 oli samassa yhteydessä puheena, ettei ajokieltoja enää jaeltaisi niin herkästi. Pysyy siis pahimmatkin koheltajat turvallisesti ratin kunhan pulittavat.. kaikkein pahimmathan ei noita maksa muutenkaan.. Seuraavaksi sitten vielä alinopeuteen myös nollatoleranssi. ;D

Yhtään sakkoa en tolpasta ole saanut, mutta jos meinaan näin jatkaakkin on siis ihan oikeasti pakko ajaa kympin alle rajoitusten tai olla ajamatta. Vakkari ja rajoitinkin rullaa alamäkeen ylinopeutta jos sen liian lähelle asettaa ja mittarivirhettäkin voi olla (eikä nopeudennäyttötauluja nykyään missään). Sen kyllä tietää että turhia ohituksia tuosta tulee reilusti lisää. No onpahan itsellä sitten törmäysnopeus alhaisempi..

Bonustiivistelmä: "2.2 Syyttömyysolettama (artikla 3): Direktiivin 3 artiklan mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että epäiltyä tai syytettyä kohdellaan syyttömänä, kunnes hänen syyllisyytensä on laillisesti näytetty toteen."
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 646
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #99 : Toukokuu 19, 2017, 08:59:35 »
Ei se huomautuksen anto-oikeus mihinkään katoa. Se voi olla, että tulevaisuudessa niitä huomautuksia ei kovin montaa samalle kuljettajalle anneta ennen maksullista seuraamusta, kuten nykyisin. Nythän huomatukset rangaistuksena eivät kaiketi ole johtaneet toivottuun tulokseen, koska ei ole tarvinnut pelätä muuta seuraamusta.

http://yle.fi/uutiset/3-9127759 Niitä varoituksiahan kirjoiteltiin enemmän koska sakotettavia ylinopeuksia havaittiin vähemmän. Kassakone vaan käy vajaana, joten hienommalla haavilla nyt yritetään saada raha virtaamaan. Peltipoliisi ei myöskään harkintaa käytä vaan se näkee ykköstä ja nollaa. Törkeistä teoista pitääkin rankaista ja ellei rangaistukset toimi niin otetaan jyrkkenevä porrastus uusijoille. Ekalla sivulla mietin, että mitä sitten käy kun kukaan ei aja ylinopeutta ja sakot on budjetoitu. No näinhän siinä käy, että huomautukset muuttuu suoraan sakkolappusiksi. 2015 oli samassa yhteydessä puheena, ettei ajokieltoja enää jaeltaisi niin herkästi. Pysyy siis pahimmatkin koheltajat turvallisesti ratin kunhan pulittavat.. kaikkein pahimmathan ei noita maksa muutenkaan.. Seuraavaksi sitten vielä alinopeuteen myös nollatoleranssi. ;D

Yhtään sakkoa en tolpasta ole saanut, mutta jos meinaan näin jatkaakkin on siis ihan oikeasti pakko ajaa kympin alle rajoitusten tai olla ajamatta. Vakkari ja rajoitinkin rullaa alamäkeen ylinopeutta jos sen liian lähelle asettaa ja mittarivirhettäkin voi olla (eikä nopeudennäyttötauluja nykyään missään). Sen kyllä tietää että turhia ohituksia tuosta tulee reilusti lisää. No onpahan itsellä sitten törmäysnopeus alhaisempi..

Bonustiivistelmä: "2.2 Syyttömyysolettama (artikla 3): Direktiivin 3 artiklan mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että epäiltyä tai syytettyä kohdellaan syyttömänä, kunnes hänen syyllisyytensä on laillisesti näytetty toteen."

Tietääkseni niitä peltipoliiseja ei ole jokaisessa alamäessä. Muutenkin aika omistuista vänkäämistä. Itse tulen jatkamaan ajamista samalla tavalla kuin nyt. Ei mitään tarvetta siirtyä alinopeuksiin. Onneksi liikennemerkeillä voidaan myös määrätä alin sallittu nopeus. Niille, jotka eivät osaa seurata ajonmeupeuksiaan on tulevaisuus lohdullinen. Muutaman vuoden kuluttua autojen on itse luettava nopeusrajoitusmerkit ja jopa hoitaa kaiken muun itsenäisesti. No niitä merkkejä ja muuta liikennettä seurailee jo muutama automerkki.
Ei myöskään tarvitse olla huolissaan sakkotulojen vähenemisestä. Kyllä päättäjät siihen keinot keksivät. Nyt tuloja valtiolle tuottaa monet auroilijat ihan vapaaehtoisesti. Hyvä niin, korvaa monta muuta muuten pakolla perittävää maksua. ??? :-\