Kirjoittaja Aihe: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi  (Luettu 10688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 120
  • Peukkuja: 8
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #100 : Toukokuu 19, 2017, 10:03:41 »
Peltipoliiseja on alamäessä ja heti kun kahdeksankymppiä vaihtuu kuudeksikympiksi. Monenkos päiväkodin ja koulun kohdalla on peltipoliisi? Keskustelua ylinopeussakotuksesta seuratessa tulipa mieleen että päättäjät märissä unissaan haluavat ylinopeussakoista lakitekstiin pykälän, 1 km/h ylityksestä seuraisi minimissään 500 eur sakko :) 

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 796
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #101 : Toukokuu 19, 2017, 12:46:19 »
Tietääkseni niitä peltipoliiseja ei ole jokaisessa alamäessä. Muutenkin aika omistuista vänkäämistä. Itse tulen jatkamaan ajamista samalla tavalla kuin nyt. Ei mitään tarvetta siirtyä alinopeuksiin.
Siinä alkaa tunnollisemmallakin kuskilla tuolla ajatusmallilla hymy hyytyä ja alahuuli väpättää.
Vääjäämättä liikennevirran nopeus laskee alle nopeusrajoitusten, jos laki todella astuu voimaan. Ainakin oma matkavauhtini laskisi ja silloin siihen olisi ihan perusteltu syykin.

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/sakot-jo-1-km-h-n-ylinopeudesta-taksikuski-is-lle-ei-me-voida-kohta-ajaa-ollenkaan/6439894

"1 km/h:n ylityksestä seuraisi asteikon mukaan 70 euron sakko."
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 337
  • Peukkuja: 14
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #102 : Toukokuu 19, 2017, 13:45:52 »
Kyllä tuo sakotusraja ohjaa, aika moni katsoo kännykästä tms. navista todellisen nopeuden ja lisää siihen vielä hiemän päälle sakotusrajan lähelle ja ajaa sitten sopivan viisarin asennon mukaan. Mutta ainakin uilkomailla autoilevalla on melko vaikeaa (tai no googlailemalla ja aikaa käyttämällä paljon selviää, mutta hidasta lienee) selvittää vaikka että Ruotsissa on (ainakin ollut) sakotusraja 6 km/h eikä siihen tehdä korjauksia mittalaitteiden epätarkkuudesta tms. (Eli jos on samalla lailla kalibroidut tutkat kuin Suomessa, niin sakot voisi huonolla tuurilla Ruotsissa saada jo 3 km/h todellisesta ylityksestä...)

Mutta eipä sitä liikennevirran nopeutta ikinä saada kovin tarkaksi nopeusmerkkeihin nähden, on siellä kuorma-autoja ja paketti/matkailuvekottimia, traktoreita, mopoautoja, kilpapyöräilijöitä erilaisten ihmisten tapojen ja mittarivirheiden lisäksi. Ja vaikka määrättäisiin automaattiohjatut robottiautot olisi ainoa mitä kaupasta saa ensi vuodesta alkaen, menisi slti reilu kymmenen vuotta ennen kuin edes puolet on niitä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2017, 14:06:55 kirjoittanut olli__o »

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 644
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #103 : Toukokuu 19, 2017, 14:32:32 »
Tietääkseni niitä peltipoliiseja ei ole jokaisessa alamäessä. Muutenkin aika omistuista vänkäämistä. Itse tulen jatkamaan ajamista samalla tavalla kuin nyt. Ei mitään tarvetta siirtyä alinopeuksiin.
Siinä alkaa tunnollisemmallakin kuskilla tuolla ajatusmallilla hymy hyytyä ja alahuuli väpättää.
Vääjäämättä liikennevirran nopeus laskee alle nopeusrajoitusten, jos laki todella astuu voimaan. Ainakin oma matkavauhtini laskisi ja silloin siihen olisi ihan perusteltu syykin.

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/sakot-jo-1-km-h-n-ylinopeudesta-taksikuski-is-lle-ei-me-voida-kohta-ajaa-ollenkaan/6439894

"1 km/h:n ylityksestä seuraisi asteikon mukaan 70 euron sakko."

Heh heh vai loppuu taksiliikenne, jos ei enää tohdi ajaa taksilla ylinopeutta. Tuollaisen kuljettajan onkin parasta lopettaa... ei sitä hajua matkustajat kestä. Itse olen usein taksien kyydissä, jotka ajavat mallikkaasta rajoitusten mukaan. Eivät varmasti tule lopettamaan.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 796
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #104 : Toukokuu 19, 2017, 15:16:33 »
Tietääkseni niitä peltipoliiseja ei ole jokaisessa alamäessä. Muutenkin aika omistuista vänkäämistä. Itse tulen jatkamaan ajamista samalla tavalla kuin nyt. Ei mitään tarvetta siirtyä alinopeuksiin.
Siinä alkaa tunnollisemmallakin kuskilla tuolla ajatusmallilla hymy hyytyä ja alahuuli väpättää.
Vääjäämättä liikennevirran nopeus laskee alle nopeusrajoitusten, jos laki todella astuu voimaan. Ainakin oma matkavauhtini laskisi ja silloin siihen olisi ihan perusteltu syykin.

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/sakot-jo-1-km-h-n-ylinopeudesta-taksikuski-is-lle-ei-me-voida-kohta-ajaa-ollenkaan/6439894

"1 km/h:n ylityksestä seuraisi asteikon mukaan 70 euron sakko."

Heh heh vai loppuu taksiliikenne, jos ei enää tohdi ajaa taksilla ylinopeutta. Tuollaisen kuljettajan onkin parasta lopettaa... ei sitä hajua matkustajat kestä. Itse olen usein taksien kyydissä, jotka ajavat mallikkaasta rajoitusten mukaan. Eivät varmasti tule lopettamaan.
Eivät varmasti taksitkaan aja rajoitusten mukaan vaan alle sen, jos laki tulee voimaan.
Ei sitä taksikuskinkaan perse kestä jatkuvaa sakottamista, vaikka ei kortti menisikään.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 980
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #105 : Toukokuu 19, 2017, 15:31:26 »
Näky muuten olevan vaikeaa polliisin malttaa mielensä eilen kaupungissa perässä ajella, kun pidin nopeuden just karvan alle sallitussa. Pitkän matkaa ajoi alle metrin päässä, kerran oli lähellä osuakin kun hidastin että jalankulkija ehtii alta pois. Eikä heillä näyttäny olevan kiire muualle kuin kahville...

Tavallaan kyllä hymyilytti sisäänpäin tuossa autoillessa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 018
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #106 : Toukokuu 19, 2017, 15:56:25 »
Näky muuten olevan vaikeaa polliisin malttaa mielensä eilen kaupungissa perässä ajella, kun pidin nopeuden just karvan alle sallitussa. Pitkän matkaa ajoi alle metrin päässä, kerran oli lähellä osuakin kun hidastin että jalankulkija ehtii alta pois. Eikä heillä näyttäny olevan kiire muualle kuin kahville...

Tavallaan kyllä hymyilytti sisäänpäin tuossa autoillessa...

50-alueella kun ajaa navigaattorilla pilkulleen niin poliisi menee ohitse :o

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #107 : Toukokuu 19, 2017, 16:58:53 »
Joopa kertaakaan suikkamiehet ei oo jääneet perään roikkuun kun on nopeusrajoituksien mukaan ajellu, ohi vaan ja reippaasti.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 644
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #108 : Toukokuu 19, 2017, 23:15:43 »
En vaan ymmärrä mikä tekee säädetyn rajoituksen
noudattamisesta vaikean, jos sakotuskynnys alenee. Ei se ainakaan omaan käytäkseeni vaikuta. Edelleen ajellaan ilaman sakkopelkoja cruise viriteltynä 3 km yli sallitun. Saman verran ilman cruisea.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 980
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #109 : Toukokuu 19, 2017, 23:46:06 »
En vaan ymmärrä mikä tekee säädetyn rajoituksen
noudattamisesta vaikean, jos sakotuskynnys alenee.
No, spekuloin omalla tilanteellani, jokaisessa romussa on näyttö vähän sinnepäin, yhdessä jopa melko tarkkaan oikea. Eikä tuota navia aina viitsi ottaa käyttöönkään... Muistankohan kaikki oikein, tai edes lähelle..?

-Xm, noin 3-5km/h yli
-Sm, vähän yli kymppi liikaa
-Dyane, noin 8km/h alle
-4x4 Dyane, 7km/h yli
-ja sit tarkistamatta Range ja C-vitonen

Epäilyttää ettei noita ajellessa aina muista, eikä varsinkaan Sm:n kanssa edes jaksa nopeuksista stressata. Tulee sitäkin ajettua vähän samaan tapaan kuin noita Rättäreitä, sellaista nopeutta mitä tykkää mennä...

Huvittavaa sitten on se, että ainoa millä olen edes huomautuksen nopeudesta saanut, on Dyane, ja sekin 80km/h alueella, vaikka paljon potentiaalisempia huomautettavia/sakotettavia on kyllä Sm/Xm 170 kaakkisten koneiden ja eleettömän/vaivattoman etenemisensä ansiosta...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 626
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #110 : Toukokuu 20, 2017, 08:38:01 »
Helpoitenhan tuosta selviää ajamalla aina s.e. se nopeusmittarin viisari on max. niillä lukemilla mitä se tikkari tien vierustalla näyttää. Tällöin ei tartte pähkiä onko se näyttämä paljonko alle oikean, jotta paljonko saa viisarin vetää yli vielä ilman rangaistusta. Toki tämä on sitten joillekin höyrypäille liikaa kun ajellaan "jopa" 5km/h "alinopeutta" tikkariin vrt. mutta antaa kaverin höyrytä ihan omassa rauhassaan. Itseä ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa mitä sen takanatulijan nupissa liikkuu, ajanko hänen mielestään esim. nyt kenties sopivaa tahi sopimatonta nopeutta. Menköön ohi jos ahistaa! Kohta taas tuosta napataan as.vaunu persuuksiin ja se on se max. 80km/h mittarissa vaikka olisi 100km/h tie kyseessä. Höyrytköön takanatulija tuon meikäläisenkin "kusikopin" vuoksi jos höyryttää, ohituskaista on käytettävisäs jos siltä tuntuu 8)

Mutta se mikä tuosta nollasta tekee älyttömän on ne vahingot. Voit ajella vaikka satoja km putkeen nopeusmittarin viisari just siinä missä se saakin olla, mutta sitten tulee se yksi alamäki tms. ja siellä mäen alla onkin kaverit "tukankuivaintensa" kanssa ja Naps! Siis kyse on muutamista sadoista metreistä kun nopeus on lipsahtanut ihan hitusen yli (esim. vain mitättömät 2km/h) ja paskalla zägällä just se sitten kävikin lompakon päälle. Ei ole reilua ei :(
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 120
  • Peukkuja: 8
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #111 : Toukokuu 20, 2017, 09:01:50 »
Ajan paljon työn takia ja ei mulle tuota ongelmaa työajossa ajaa sallittua nopeutta tai hitusen alle.Ainoa ongelma ajonopeudessani on kun ohitan ohituskaistalla satasen alueella kuorma-autoa, niin takanani on nykyisin yhä useammin joku metrin päässä vilkuttelemassa valoja. En uskalla nykyisin polkaista ohituskaistallakaan sakkorajan yli.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 796
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #112 : Toukokuu 20, 2017, 09:29:19 »
Ei tuolla liikenteessä koskaan ole kaikille oikea nopeus.

Jos ajaa rekalla rajoitinta vasten, niin on niin tuomittavaa. Jos taas ajat tasan 80km/h niin silloin olet liikenteen tukkona.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 644
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #113 : Toukokuu 20, 2017, 11:28:03 »
Helpoitenhan tuosta selviää ajamalla aina s.e. se nopeusmittarin viisari on max. niillä lukemilla mitä se tikkari tien vierustalla näyttää. Tällöin ei tartte pähkiä onko se näyttämä paljonko alle oikean, jotta paljonko saa viisarin vetää yli vielä ilman rangaistusta. Toki tämä on sitten joillekin höyrypäille liikaa kun ajellaan "jopa" 5km/h "alinopeutta" tikkariin vrt. mutta antaa kaverin höyrytä ihan omassa rauhassaan. Itseä ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa mitä sen takanatulijan nupissa liikkuu, ajanko hänen mielestään esim. nyt kenties sopivaa tahi sopimatonta nopeutta. Menköön ohi jos ahistaa! Kohta taas tuosta napataan as.vaunu persuuksiin ja se on se max. 80km/h mittarissa vaikka olisi 100km/h tie kyseessä. Höyrytköön takanatulija tuon meikäläisenkin "kusikopin" vuoksi jos höyryttää, ohituskaista on käytettävisäs jos siltä tuntuu 8)

Mutta se mikä tuosta nollasta tekee älyttömän on ne vahingot. Voit ajella vaikka satoja km putkeen nopeusmittarin viisari just siinä missä se saakin olla, mutta sitten tulee se yksi alamäki tms. ja siellä mäen alla onkin kaverit "tukankuivaintensa" kanssa ja Naps! Siis kyse on muutamista sadoista metreistä kun nopeus on lipsahtanut ihan hitusen yli (esim. vain mitättömät 2km/h) ja paskalla zägällä just se sitten kävikin lompakon päälle. Ei ole reilua ei :(

Eiköhän se 3 km:n nopeusvähennys tehdä tulevaisuudessakin. Joten ylitystä saa tulevaisuudessakin olla vähintään se 4 km ennen kuin tulee rangaistus. Tosin en usko, että rangaistuksia tullaan jakamaan vasta vähintään 5-6 km:n ylityksistä eli kun noputta on käytännössä n. 10 km yli sallitun eli samoilla perusteilla, kun nykyisin. Sallitun nopeuden ylitys on tälläkin hetkellä rangaistavaa vaikka ylitystä olisi vain se 1 km. Nuo käytössä olevat toleranssit ovat poliisin käyttämiä ja oletan näin tulee olemaan tulevaisuudessa. Poikkeuksena voi olla risteysalueet, koulujen kohdat ja muut paikat, missä pitää noudattaa erityistä varovaisuutta. Silloin voi olla paikallaan rangaista ylityksestä vaikka olisi vain se nyt puhutta 1 km/h.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 796
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #114 : Toukokuu 20, 2017, 11:41:38 »
Poikkeuksena voi olla risteysalueet, koulujen kohdat ja muut paikat, missä pitää noudattaa erityistä varovaisuutta. Silloin voi olla paikallaan rangaista ylityksestä vaikka olisi vain se nyt puhutta 1 km/h.
Näinkö ihan oikeasti meinaat?

Erityistä varovaisuutta ei ole noudatettu, jos tutka näyttää 41km/h neljänkympin alueella.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 337
  • Peukkuja: 14
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #115 : Toukokuu 20, 2017, 12:15:41 »
...
Eiköhän se 3 km:n nopeusvähennys tehdä tulevaisuudessakin. Joten ylitystä saa tulevaisuudessakin olla vähintään se 4 km ennen kuin tulee rangaistus....
Ei, koska nopeusvähennys tehtiin sen takia että tutkat todettiin väärin kalibroiduiksi, eli näyttivät 3 km/h ylitystä vaikka oli todellisuudessa laillinen nopeus. Jos kalibrointi tehdään samaan malliin niin tuollaisella tutkalla 4 km/h ylitystä onkin todellisuudessa 1 km/h. Mutta tietysti jos tutkan virhe onkin toiseen suuntaan, nopeus voi ollakin todellisuudessa 107 km/h, tutka näyttää 104 km/h ja siitä silti vielä vähennys -> 101 km/h. (mutta tuota toisen suunnan virhetta ei varmaan edes tutkittu, pahimmillaanhan se on ääretön, eli nopeutta on, mutta tutka ei toimi)

En ole tutustunut tuohon päätökseen tai perusteisiin, mutta olisi tietysti kiva tietää oliko kaikki tutkat suurinpiirtein yhtä ahnaita, vai vain yksi sadasta tms. ja millä nopeudella tuo virhe oli, satasessa se ei ole kuin 3 %, mutta 30 km/h:ssa se on jo 10 %, nyt kaikilla nopeuksilla sama "ale", mutta virheen luulisi olevan pienempi pienillä nopeuksilla.

Toinen on tietysti mikä on tilanne nyt, olisi kiva jos joku ulkopuolinen tutkisi aina välillä säädetäänkö ne vielä ahnaammaksi kun on kerran virallistettu tuollainen 3 km/h lisä...

Sama virhemarginaaliajattelu tietysti koskee kaikkia mitattavia rajoja, vaikka alkoholipitoisuuksien mittaaminen  verestä tai ulosgengitysilmasta, kone ei ole ikinä absoluuttisen tarkka ja virheet pitäisi olla aina niin päin että ne menee mitattavan hyväksi eikä haitaksi.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 120
  • Peukkuja: 8
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #116 : Toukokuu 20, 2017, 13:42:35 »
Juurikin eräs insinööri voitti hovioikeudessa poliisin, oikeus totesi että poliisin doppler ilmiöön perustuva tutka luki heijasteen toisesta autosta ja nopeussakko on aiheeton. Ei se tutkakaan  absoluuttisen tarkka työväline ole.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #117 : Toukokuu 20, 2017, 19:34:02 »
En vaan ymmärrä mikä tekee säädetyn rajoituksen
noudattamisesta vaikean, jos sakotuskynnys alenee. Ei se ainakaan omaan käytäkseeni vaikuta. Edelleen ajellaan ilaman sakkopelkoja cruise viriteltynä 3 km yli sallitun. Saman verran ilman cruisea.

Autoissa nuo nopeusmittarit on tarkkuudeltaan hyvin vaihtelevia, ja lisänsä soppaan tuo vielä rengaskoon vaikutus nopeusmittariin. Tyypillisesti mittarit näyttää liian korkeita lukemia mutta toiseenkin suuntaan on poikkeamia havaittu. Vaikka kuinka kaikki ajaisi mittarin mukaan oikeaa nopeutta niin kuitenkin kaikki ajaisi eri nopeuksilla mikä aiheuttaisi tarvetta ohituksiin ja tietysti itkua, hammastenkiristystä ja käsimerkkejä. Ja sitten on vielä se että nopeusrajoitukset on tyypillisesti alempia kuin mikä itsestä tuntuu sopivalta. Jos aina ihan mittariin katsomatta ajaisi niin kyllä tulisi sakkolappuja.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 796
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #118 : Toukokuu 20, 2017, 19:37:03 »
Auton oma mittari saa näyttää 10% liikaa, mutta ei yhtään liian vähän.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 403
  • Peukkuja: 4
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #119 : Toukokuu 20, 2017, 20:40:42 »
Auton oma mittari saa näyttää 10% liikaa, mutta ei yhtään liian vähän.
Pitää paikkansa, mutta esimerkiksi tyttöni Twingossa turhan isoilla talvirenkailla virhe on toiseen suuntaan. Ei tuota katsastuksessa tarkisteta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 626
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #120 : Toukokuu 20, 2017, 22:09:56 »
Auton oma mittari saa näyttää 10% liikaa, mutta ei yhtään liian vähän.
Pitää paikkansa, mutta esimerkiksi tyttöni Twingossa turhan isoilla talvirenkailla virhe on toiseen suuntaan. Ei tuota katsastuksessa tarkisteta.
Tällöin ei rengaskoko varmaankaan ole lain sallima, otteeseen merkitty +/- 5% vierintäkehän mitta ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #121 : Toukokuu 20, 2017, 23:28:03 »
Auton oma mittari saa näyttää 10% liikaa, mutta ei yhtään liian vähän.
Pitää paikkansa, mutta esimerkiksi tyttöni Twingossa turhan isoilla talvirenkailla virhe on toiseen suuntaan. Ei tuota katsastuksessa tarkisteta.
Tällöin ei rengaskoko varmaankaan ole lain sallima, otteeseen merkitty +/- 5% vierintäkehän mitta ::)

Kyllä se voi olla lain sallima. Jos mittari näyttää otteeseen merkityllä rengaskoolla tarkalleen oikein, kuten joillakin autoilla näyttää, niin vähänkin isompi rengas aiheuttaa sen että mittari näyttää liian vähän.

Ja sitten on vielä se että samoilla kokomerkinnöillä olevat renkaat voivat olla erikokoiset. Itse olen ainakin törmännyt tähän pariinkin kertaan, sekä ceefemmalla että nykyisellä kulkupelillä. Misukan talvikumit (x-ice north) ovat selvästi pienemmät kuin kesäkumit (latitude) vaikka koko on kummassakin 215/65R16, asiaa ei voinut olla huomaamatta renkaita vaihtaessa kun piti tunkata lisää että sai kesäkumin alle vaikka talvikumin ja asvaltin välissä oli hyvin tilaa...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 337
  • Peukkuja: 14
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #122 : Toukokuu 21, 2017, 00:00:03 »
Uusissa säännöissä ei kai kai enää puhuta +/- 5 % vierintäkehästä mitään, sanotaan vain:
" Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava ja ajopiirturi tarvittaessa kalibroitava"

Olettaen että tuo viime toukokuussa voimaan tullut Trafin määräys on vielä voimassa:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1461927981/41e5f9e471f4be89319a1c9a640cf80b/20511-TRAFI_66404_03_04_03_00_2015_FI_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf

Eli eivät ole lailliset jos mittari näyttää todellista nopeutta vähemmän, mutta epäilen seuraavatko ne vaikka jarrudynamometrin rullilla nopeusmittaria tai kaisen voisi tehdä ODB:n kauttakin (riippuen missä kohtaa kalibroinnit tehdään). Epäilen myös etteivät ainakaan ihan pienestä virheestä hylkää?

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 355
  • Peukkuja: 2
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #123 : Toukokuu 21, 2017, 03:56:38 »
Mitäs jos kaikki jatkaa vaan niin kuin tähänkin asti ja laskee sen 10 kilsaa ylinopeutta. Pienellä kansalaistottelemattomuudella näitä typeryyksiä vastaan on taisteltava. Siinähän sakottavat kun pitäisi kaikkia sakottaa. Mitään tekemistä turvallisuuden kanssa näillä rajoilla ei ole vaan paremminkin vajaata kassaa koitetaan paikkailla.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 626
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Liikennevirhemaksulla nolla-toleranssi
« Vastaus #124 : Toukokuu 21, 2017, 08:52:57 »
Jos mittari näyttää otteeseen merkityllä rengaskoolla tarkalleen oikein, kuten joillakin autoilla näyttää, niin vähänkin isompi rengas aiheuttaa sen että mittari näyttää liian vähän.

Mutta että 5% kehämitalla aikaansaataisiin 10% nopeusmittarivirhe, niin ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...