Kirjoittaja Aihe: C5 Alustan toiminnasta  (Luettu 4527 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zego

• "C8"
  • Peukkuja: 20
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 Alustan toiminnasta
« Vastaus #25 : Maaliskuu 04, 2017, 18:52:58 »
Vihdin Autotalo on lähteenä. Anturit näkee kun kurkkaa auton alle.

Poissa CelaVii5

• "C8"
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
« Vastaus #26 : Maaliskuu 04, 2017, 19:25:47 »
Joo niinpä näkyy olevan kun servicestä kattelin. Erillistä jousitusecua ei ole kuitenkaan.

Ja HDi205-koneen kanssa on tuo sama konfiguraatio, eli kaksi korkeusanturia takana, yksi edessä, eikä erillistä jousitusecua.

Poissa yason

• "C6"
  • Peukkuja: 7
« Vastaus #27 : Maaliskuu 04, 2017, 20:39:14 »
Mistä hankit noita comfort-palloja kun minä olen saanut tietoa että tuohon X7:kaan ei ole sellaisia saannissa?

On kai siinä samat kierteet kuin vanhempienkin sitikoiden palloissa?

Mullahan on ykköskoppainen, mutta Mister-Autosta taisin tilata Monroen 66-bariset, joita mallikohtaisessa jousipallolistauksessa tarjotaan comforteina ainakin I ja II -koppaisiin: http://www.mister-auto.fi/fi/jousikammio-jousitus-vaimennus/monroe-sp8120_g1718_a037SP8120.html -- kait se X7 kelluu noiden päällä siinä missä aiemmatkin?

Pikaisesti katsoen X7:lle oli aika reilu valikoima palloja, mukana jopa 70 barisia.

Poissa Hcet

• "C2"
  • **
  • Peukkuja: 0
« Vastaus #28 : Maaliskuu 07, 2017, 17:42:43 »
Tämä asia on nyt ainakin toistaiseksi ratkennut.

Vaihdatin autoon molemmat takapallot ja pyysin korjaamoa testaamaan ne samalla. Oikeassa pallossa oli noin 10 barin vajaus ja vasemmassa oli vielä täydet paineet. Korjaamon kaveri oli ajanut autoa ennen pallojen vaihtoa ja oli kanssani samoilla linjoilla että takapää se lopulta oli kova ja tuo muuttui pallojen vaihdolla. Jännä kun alkuun itsestä tuntui ajossa että keula on kova tai koko auton alusta. Jännästi säteilee tuo koko autoon vaikka yksi takaa oli huono.

Korjaamolta tänään pois ajaessa tuntui että auto imee kuopat nyt paremmin eikä enää sellaista iskua tuntunut lävitse. Kesärenkaat kun saa alle niin pääsee noista ylimääräisistä nastameluista eroon ja uskon auton olevan sen jälkeen vielä mukavempi.

Nyt on jotenkin helpottunut olo, auton ajettavuus on sitä mitä pitää ja taas pääsee jatkamaan. Kiitokset foorumin väelle avusta ja france moteurille teknisestä tuesta ja pallojen vaihdosta.
Toivotaan että tunne säilyy samana kun saa taas autoon kilometrejä ettei pehmeys vain johdu laina-autona toimineen alustan auton kovuudesta  :)

Poissa Jasu

• "C8"
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #29 : Maaliskuu 07, 2017, 18:14:22 »
Nyt kun asia on selvinnyt, niin voi huoletta jatkaa spekulointia...
Kyllä töyssyissä sport-asetuksella, etenkin /  \ muotoisissa, toimii alusta mielestäni paljon paremmin, eli ottaa yhdellä määrätietoisella liikkeellä vastaan peräpään jouston, eli ei vaaraa siitä että auton pohja ottaisi kiinni. Vihdin Autotalossa kertoivat että autoissa on softaeroja, eli melkein niin, ettei yksikään auto tunnu juuri samanlaiselta. Tietty myös korkeusantureita on eri määrä jos sinulla on V6 ja oliko muutenkin määrässä eroa jos oli karvalakki vs Exclusive? Jonnekin kirjoitin tuosta erosta, kun tiedon olin saanut, mutten muista minne.
EDIT: Löysin. Esimerkiksi:
- Uudessa 180 hv mallissa on 1 korkeusanturi edessä ja 2 takana.
- Minun 2l dieselissä (vm 2012 confort) on 1 edessä ja 1 takana.
- 3l dieselissä oli 2 edessä ja 2 takana.
Softa noissa kaikissa eri, mikä tarkoittaa hivenen erilaista ajotuntumaa.

Mikä on lähteenä näille korkeusanturitiedoille? Onko 180hp-mallissa erillinen jousitus-ecu kuten V6-malleissa joissa korkeusanturit joka nurkassa?
Entäs kun mukaan tulee Xemom -valot, mikä vaikutus niillä on korkeusantureiden määrään..? Muistavinani olen siitä jossain mainitun...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Hcet

• "C2"
  • **
« Vastaus #30 : Maaliskuu 07, 2017, 18:36:56 »
Nyt kun asia on selvinnyt, niin voi huoletta jatkaa spekulointia...

EDIT: Löysin. Esimerkiksi:
- Uudessa 180 hv mallissa on 1 korkeusanturi edessä ja 2 takana.
- Minun 2l dieselissä (vm 2012 confort) on 1 edessä ja 1 takana.
- 3l dieselissä oli 2 edessä ja 2 takana.
Softa noissa kaikissa eri, mikä tarkoittaa hivenen erilaista ajotuntumaa.

Mikä on lähteenä näille korkeusanturitiedoille? Onko 180hp-mallissa erillinen jousitus-ecu kuten V6-malleissa joissa korkeusanturit joka nurkassa?
Entäs kun mukaan tulee Xemom -valot, mikä vaikutus niillä on korkeusantureiden määrään..? Muistavinani olen siitä jossain mainitun...

Mutuna väittäsin että ei mitään. Xenonit pärjää yhdelläkin anturilla rautajousisissa ja nämä hydraulialustaisethan pitävät kahdellakin anturilla auton vaaterissa.
Noiden kuormaaminenkin on siitä ihanaa että auton perä ei ala roikkua vaan hydrauliikka nostaa perän takaisin normaaliin korkeuteen kun olet tavarat saanut viskottua konttiin.

Paikalla Jalamari 53

• "C5"
  • Peukkuja: 2
  • C5
« Vastaus #31 : Maaliskuu 08, 2017, 20:36:29 »
Tuli vaihdettua C5 CrossTourer ja tuota sport/normaali jousituksen eroa edelleen ihmettelen, nimittäin en huomaa mitää eroa.
Tänään ajelin 400 km ja yritin tuota eroa saada esille. Tuntuu kuin ajelisi koko ajan Sport asetuksella, nypyttellee. Ero C5 H+ II:lla ja C6:lla todella selvä milloin siirryttiin Sportille, jousitus jäykistyi selvästi kun laitettiin keskipallot pois pelistä. C6:lla ei kyllä nypytellyt asfaltin katkeamisessa jne.

Miten tuon eron pitäisi huomata?
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Hcet

• "C2"
  • **
« Vastaus #32 : Maaliskuu 09, 2017, 17:24:55 »
Tuli vaihdettua C5 CrossTourer ja tuota sport/normaali jousituksen eroa edelleen ihmettelen, nimittäin en huomaa mitää eroa.
Tänään ajelin 400 km ja yritin tuota eroa saada esille. Tuntuu kuin ajelisi koko ajan Sport asetuksella, nypyttellee. Ero C5 H+ II:lla ja C6:lla todella selvä milloin siirryttiin Sportille, jousitus jäykistyi selvästi kun laitettiin keskipallot pois pelistä. C6:lla ei kyllä nypytellyt asfaltin katkeamisessa jne.

Miten tuon eron pitäisi huomata?

Eipä tuota oikein huomaa millään. Korin kallistelu saattaa hieman vähentyä.
Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin napilla saat esitettyä ohjainlaitteelle pyynnön, om ihan toinen asia tekeekö se mitään.

Voihan ne aktiivipallot olla myös rikki tahi niiden ohjaus.

Itse sain häilyväistä eroa aikaan testerillä tekemällä toimintalaitetestin. Kun testerillä pääsisi jotenkin ajossa ohjaamaan noita ventiilejä ohjainlaitteen ohitse niin helpottuisi tämänkin toteaminen. Nyt nappia painamalla auto ei välttämättä mene edes jäykempään tilaan...

Poissa Topi

• "C5"
  • Peukkuja: 1
« Vastaus #33 : Maaliskuu 09, 2017, 18:13:01 »
Itselläni on C5 Sedan Hdi180 vm. 2016. Eli aiempana esitettyihin tietoihin perustuen ilmeisestikin kahdella takapään korkesuanturilla varustettua mallia.

Minä huomaan Sport-tilan selvästi varsinkin moottoritiellä. Perusasetuksella auto ikäänkuin leijuu laajojen heittojen yli. Sport-moodissa on puolestaan kuin hyvällä rautajousituksella ajelisi: heitot heiluttelevat terävästi ja kuopat nypyttävät. Jopa liikennehidasteet menevät pehmeässä moodissa tosiaankin pehmeästi. Ainoa tilanne missä paukauttaa, on nopea ulosjousto esim. liikennehidasteen jättöpuolella, jos vain vauhtia on liikaa.

Korostan kyllä, että minulla ei ole vertailupohjaa hydejousista kuin Xantian ajoilta. Mutta C5:een verrattuna Xantia oli kova, vaikka pallot olivatkin kunnossa.

Poissa Zego

• "C8"
« Vastaus #34 : Maaliskuu 09, 2017, 19:09:38 »
Topin selitykset kuulostaa ihan tutuilta, näin minullakin (vm 2012 163hv automaatti 88tkm ajettu). EDIT: Mulla kahdella korkeustason tunnistimella. Olisiko tämä nyt ihan ihmiskohtaista kuka tuntee eroa ja ei? Itse olen monelle ehdottanut että saisi ajaa minun autoa ja vain jos haluaa, niin voisin minäkin testata hänen. Pääkaupunkiseudulla tarjous voimassa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2017, 19:41:25 kirjoittanut Zego »

Poissa Hcet

• "C2"
  • **
« Vastaus #35 : Maaliskuu 09, 2017, 19:34:47 »
Onkohan noissa järjestelmissä paljonkin ohjelmallisesti eroa. Topin uudemmassa kolmella tunnistimella vs esim. oma vanhempi kahdella tunnistimella?

Osa sanoo että ei tee isoa vaikutusta ja osasta taas tekee. Omat kokemukset ovat kahdella -12 vuotisella 163hdi tomaatilla. Toinen 80tkm ajettu ja toinen 190tkm ajettu ja ei tehnyt kummassakaan suurta eroa. Nuo mainitsemasi heitot tuo ottaa jämäkämmin(tuntuisi) sport tilassa, mutta muuten erot on pieniä jos olemattomia ??? ???
Tosin kertaakaan en ole päässyt ajamaan semmoista lenkkiä että voisi oikeasti verrata tuntumaa vaan mielipide on persetuntumaan perustuvaa mutuilua :D

Pitääköhän se ottaa joku vkl aikaa ja rykiä laatikko ja apurunko pois että saa tuon etummaisen aktiivipallon vaihdettua ja vaihtaa samalla nuo aktiivitakapallot ja testauttaa ne ja katsoa vaikuttaako mitään.

Luulen vain että koska nappi antaa pyynnön niin selkeä erottaminen voi olla vaikeata jos tie on tasaista tai muuten sellaista että auto ei mene kovaan tilaan sporttilassakaan.
Pitää vkl mennä tuonne syrjempään soratielle ajaan. niissä on paikotellen laajoja pehmeitä heittoja mitkä olisi varmaan optimaalisia tuon testaamiseen.

On vain käsittämätöntä että ei ole tehtaalla tehneet optiota että testiajoa pystyisi suorittamaan manuaaliajolla eli manuaalisesti avaamaan/sulkemaan venttiiliä. Silloin ei ohjainlaite pääsisi välistä sekoittamaan.

Kuinkahan paljon nuo veltot talvirenkaat hämää :-\ itse en ole kesäsillä ehtinyt vielä tuolla montaa kilometriä ajamaan...

Poissa KariM

• "C8"
  • Peukkuja: 22
« Vastaus #36 : Maaliskuu 10, 2017, 12:18:48 »
Luulen vain että koska nappi antaa pyynnön niin selkeä erottaminen voi olla vaikeata jos tie on tasaista tai muuten sellaista että auto ei mene kovaan tilaan sporttilassakaan.
Pitää vkl mennä tuonne syrjempään soratielle ajaan. niissä on paikotellen laajoja pehmeitä heittoja mitkä olisi varmaan optimaalisia tuon testaamiseen.

Lexalla/Diagboxilla varmaan sentään näkee milloin jousitus oikeasti on kovassa tilassa ja milloin ei? Helpottaa hieman erojen hakemista.

Poissa Fjalle

• "C1"
  • *
  • skiing, beer, Citroen & two-wheeled things
« Vastaus #37 : Huhtikuu 25, 2017, 17:46:45 »
Kuka/missä saisi vaihdatettua uudet, pehmeät takapallot.
Cfemma (2008) break tuntuu kovahkolta, erityisesti takaa.
Tosin vertailukohteena Xantia comfortpalloilla; kymmenen vuotta nautintoa...
Itse totaalinen tampio, ei ole tarvinnut mitään Xantiaan tehdä. Lohjalla asustelen.

Kiitos jo etukäteen :)

Poissa Andre

• "C1"
  • *
  • SpaceTourer HDi180 -16 ja C5 Tourer HDi163 -11
    • Mon Ami
« Vastaus #38 : Huhtikuu 26, 2017, 07:22:40 »
Muutamia ajatuksia tähän:
C5 CrossTourerin alusta on 15 mm korkeammalla kuin normaalin C5 Tourerin ja se on myös kovemman tuntuinen ajossa. Eli ainakin tuo korkeuden asemoituminen vaikuttaa jousituksen kovuuteen/pehmeyteen.
Viime viikolla ajoin perättäin C6 2.2 HDi, C6 HDi240 ja omalla C5:lla eikä ero ollut huomattava näiden välillä vaikka tie oli todella huonossa kunnossa. Sitten tietysti pitää ottaa huomioon renkaat, niilläkin on vaikutusta varsinkin asfaltin poikkisaumojen kohdalla.
- Antti -
Ex:
C4 GPicasso e-HDi115 -14, Berlingo HDi112 Multispace ´11, C4 GP THP156 ´12, C4 Berline ´11, C4 GP ´06, C3 Berline ´11, C5 Break ´03, Xsara Break ´05, Xsara Picasso ´05, Xantia Break ´98, Xantia Berline ´94, Xantia Berline ´93, BX 19 GTi ´88

Poissa Zego

• "C8"
« Vastaus #39 : Huhtikuu 26, 2017, 07:46:17 »
Vihdissä ajoit?

Paikalla Jalamari 53

• "C5"
  • C5
« Vastaus #40 : Huhtikuu 26, 2017, 08:52:06 »
C5 CrossTourer erottuu kyllä napakammalla joustollaan erittäin selvästi C6:sta. C6:lla ei kyllä nypytellyt asfaltin katkeamisessa ja kaiken kaikkiaan kulku oli hieman leijuvaa.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Rommitommi

• "C5"
« Vastaus #41 : Huhtikuu 26, 2017, 09:05:50 »
Kyllä C6 on pehmeämpi kuin C5 ja mm. töyssyistä kestää ajaa kovempaa pois kolahduksitta. En tiedä onko tässä kyse pelkästään joustovaroista, vai onko C6 tietokone sen verran fiksu ja nopeasti reagoiva, että osaa jäykistää jousitusta tarpeeksi, ettei pääse lyömään pohjaan niin nopeasti. Tiedä sitten mitä se tekee ajettavuudelle, mutta ei C6 nyt mikään mutkahuvitin ole muutenkaan.   :)

Tosin jostain syystä itsestä tuntuu, että ton V6 C5:sen(vm. 2010) jousitus on huomattavasti napakampi kuin 163HDI:ssä (Vm.2012) ollut vastaava, joka tuntui lähes yhtä mukavalta kuin C6 poislukien joustovarat. 
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Paikalla Megaman

• "C8"
  • Peukkuja: 15
  • 407 Coupé, 206, Boxer
« Vastaus #42 : Huhtikuu 26, 2017, 09:18:31 »
C6 on valmistajan lippulaiva johon on satsattu tehtaan kaikki tietotaito, joten pitäisi erottua selvästi vertaillessa C5:een. Mutta ilmeisesti erot ei ole kuitenkaan ihan niin suuria, kun näitä juttuja on lukenut. Itse odottaisin ainkin selvää eroa näiden välille, perheauto vs. edustusauto.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa Andre

• "C1"
  • *
  • SpaceTourer HDi180 -16 ja C5 Tourer HDi163 -11
    • Mon Ami
« Vastaus #43 : Huhtikuu 26, 2017, 11:32:54 »
Vihdissä ajoit?

Kyllä. Ja kannattaa huomioida, että näissä kutosissa oli eri jousitus. Tuo 2.2 HDi:n jousitus on käytännössä sama kuin C5 X7:ssa. Kutoskoneiset C6:t on sitten tuolla pyöräkohtaisella vaimennuksella joka varmasti tietyissä tilanteissa on etevämpi.
- Antti -
Ex:
C4 GPicasso e-HDi115 -14, Berlingo HDi112 Multispace ´11, C4 GP THP156 ´12, C4 Berline ´11, C4 GP ´06, C3 Berline ´11, C5 Break ´03, Xsara Break ´05, Xsara Picasso ´05, Xantia Break ´98, Xantia Berline ´94, Xantia Berline ´93, BX 19 GTi ´88

Poissa CelaVii5

• "C8"
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
« Vastaus #44 : Huhtikuu 26, 2017, 13:28:45 »
AMVAR se suurin ero lienee C6 vs C5 X7. Itse en huomaa suurta eroa X7 perusjousituksen ja V6-mallien pyöräkohtaisilla antureilla + erillisellä jousituseculla varustetun version välillä. Ehkä juttu olisi toinen jos olisi tuliterät autot verrattavana.

Poissa Rommitommi

• "C5"
« Vastaus #45 : Huhtikuu 26, 2017, 14:05:10 »
AMVAR se suurin ero lienee C6 vs C5 X7. Itse en huomaa suurta eroa X7 perusjousituksen ja V6-mallien pyöräkohtaisilla antureilla + erillisellä jousituseculla varustetun version välillä. Ehkä juttu olisi toinen jos olisi tuliterät autot verrattavana.

Kokeile painaa kaasu pohjaan ja mennä mutkaan vaikka jossain motarin rampilla. Osaa aika kivasti toi nelianturinen/tietokoneohjattu V6 jäykistää alustaa silloin, kun ajetaan "urheilullisemmin"/kaasu pohjassa, varmaan joku jousituksen sport-moodi menee päälle, mielestäni vaan menee vielä huomattavasti timmimmäksi kuin kaksianturisen sport-moodilla, tavallisessa ajossa erot toki jää pieneksi.

Tätä samaa C6 puolestaan ei tunnu osaavan, vaan se tuntuu toimivan hyvin samalla tavalla kuin C5 X7 kahdella anturilla varustettuna=aina mukavuus ykkössijalla, myös sport-moodissa. 

Poissa Zego

• "C8"
« Vastaus #46 : Huhtikuu 29, 2017, 14:26:49 »
Olen 100% eri mieltä tuosta ettei C6 osaa jäykistää! Ainakin 3l versio osaa sen ja miltei täydellisen hyvin!

Poissa Rommitommi

• "C5"
« Vastaus #47 : Huhtikuu 29, 2017, 16:08:37 »
Olen 100% eri mieltä tuosta ettei C6 osaa jäykistää! Ainakin 3l versio osaa sen ja miltei täydellisen hyvin!

Liekkö kehitys kehittynyt matkan varrella, jos puhe tuosta 3.0HDi C6:sta, jotka uudempaa vuosimallia...

Itsellä kun on bensa vuoden 2006 alusta, niin se ei kyllä kauheasti jäykistele ja ohjauskin toimii yhdellä sormella pyörittäen :)

Poissa Zego

• "C8"
« Vastaus #48 : Huhtikuu 29, 2017, 16:44:19 »
Minusta ohjaus oli normaalitilassakin raskaampi kuin omassa C5:ssa.

Poissa Nuudeli

• "C4"
« Vastaus #49 : Huhtikuu 30, 2017, 09:59:10 »
Pitääköhän se ottaa joku vkl aikaa ja rykiä laatikko ja apurunko pois että saa tuon etummaisen aktiivipallon vaihdettua ja vaihtaa samalla nuo aktiivitakapallot ja testauttaa ne ja katsoa vaikuttaako mitään.

Kakkoskoppaseen vaihdoin aktiivipallot melkein heti auton oston jälkeen, kun en huomannut mitään eroa sporttiasennossa. Siinä tuo etuaktiivi vaihtuu kohduu helposti, mutta näyttääpä olevan kolmoskoppasessa piilotettu tuo etupallo syvemmälle. Täytyy kyllä myöntää, että vaihdolla ei ollut havaittavaa merkitystä normaaliin/sporttimoodiin. Nyt en ole pariin vuoteen koko nappiin koskenut, kun toi C5 farkku kulkee omaan makuun ihan hyvin normaalimoodissaki. Menee samaan kastiin tuon vaihdelaatikon sporttimoodin kanssa, eli turhake :)
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)