Kirjoittaja Aihe: Akku ja seisonta  (Luettu 2173 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa worf123

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 24
  • Peukkuja: 0
Akku ja seisonta
« : Tammikuu 28, 2017, 10:29:47 »
Kannattaako akku kantaa sisään, jos seisottaa autoa vaikkapa pääsiäiseen asti? Vai riittääkö navan irroittaminen? Paikkana Etelä-Suomi.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Akku ja seisonta
« Vastaus #1 : Tammikuu 28, 2017, 10:33:04 »
Parempi sen akun on ulkona viileässä 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa worf123

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 24
  • Peukkuja: 0
Vs: Akku ja seisonta
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2017, 11:36:16 »
Jäädytin yhden Picasson akun piloille.

Säilyykö paremmin napa kiinni vai auki? Sähkö menee kuitenkin koko ajan jonnekin, jos on kiinni. Ajattelin tarkkailla jännitettä aina välillä mittarila.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akku ja seisonta
« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2017, 11:45:19 »
Jäädytin yhden Picasson akun piloille.

Säilyykö paremmin napa kiinni vai auki? Sähkö menee kuitenkin koko ajan jonnekin, jos on kiinni. Ajattelin tarkkailla jännitettä aina välillä mittarila.
Sulla ei siis ole verkkosähköä lähellä akkulaturia varten?
Mulla on tällä hetkellä 11 harrastepelin akkua talviteloilla. Osa virroissa kiinni, osa irrotettu päävirtakatkaisijalla ja osa tallissa. kaikkia lataan säännöllisesti kerran kuussa ja joskus tiuhempaan.
Jonkinlaisen käsityksen saa, kun mittaa jännitteen aika ajoin.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa worf123

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 24
  • Peukkuja: 0
Vs: Akku ja seisonta
« Vastaus #4 : Tammikuu 28, 2017, 17:32:43 »
Sulla ei siis ole verkkosähköä lähellä akkulaturia varten?
Mulla on tällä hetkellä 11 harrastepelin akkua talviteloilla. Osa virroissa kiinni, osa irrotettu päävirtakatkaisijalla ja osa tallissa. kaikkia lataan säännöllisesti kerran kuussa ja joskus tiuhempaan.
Jonkinlaisen käsityksen saa, kun mittaa jännitteen aika ajoin.

Niin että lataisi laturilla autossa, periaatteessa kyllä, mutta vähän hankala paikka.

Paljonko siinä pitäisi olla jännite että ei jäädy (noin -0 -5 asteen pakkasella)?

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akku ja seisonta
« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2017, 17:47:51 »
Paljonko siinä pitäisi olla jännite että ei jäädy (noin -0 -5 asteen pakkasella)?
"Suurin ongelma akun käyttöiälle on sen tyhjänä seisottaminen. Myös osittain varautunut akku sulfatoituu ja tuhoaa akun ennen pitkää. Akkua ei tule säilyttää useita kuukausia kaapelit kytkettyinä, sillä auton pienet kuormituslaitteet (kello, murtohälyttimet, radio yms.) tyhjentävät akun. Toisaalta akkua ei tule ladata liikaa tai ylisuurella jännitteellä, sillä se lyhentää akun ikää. Akkua kannattaa ladata nk. älykkäällä akkulaturilla, joka kytkee itsensä 13,5 V:n ylläpitojännitteelle akun latauduttua. Akkua tulee säilyttää viileässä, ei pakkasessa, koska itsepurkaus on silloin hitaampaa jolloin sulfatoituminen hidastuu. Huomattavaa on, että 40 % varauksella akku jäätyy -18 asteessa ja tyhjä akku (alle 11,8 V) jo -7 asteessa."
http://www.autowiki.fi/index.php/Akku
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 103
  • Peukkuja: 22
Vs: Akku ja seisonta
« Vastaus #6 : Tammikuu 29, 2017, 13:43:35 »
Kannattaako akku kantaa sisään, jos seisottaa autoa vaikkapa pääsiäiseen asti? Vai riittääkö navan irroittaminen? Paikkana Etelä-Suomi.

Jättäisin autoon, mutta täyteen ladattuna ja miinuskaapeli irti (huomioiden oikeat taikatemput irrottaessa ja kytkettäessä.)

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: Akku ja seisonta
« Vastaus #7 : Tammikuu 30, 2017, 08:51:58 »
Muutaman kuukauden seisottamisella ei ole akun kannalta suurempaa merkitystä jos akku ja auto muuten ovat kunnossa. Ei se akku tuossa ajassa tyhjene.

Poissa worf123

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 24
  • Peukkuja: 0
Vs: Akku ja seisonta
« Vastaus #8 : Tammikuu 30, 2017, 17:07:35 »
kiitos informatiivisista vastauksista!

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 998
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akku ja seisonta
« Vastaus #9 : Tammikuu 30, 2017, 19:47:25 »
Jatketaan vielä samalla linjalla. Kunnossaollessaan, niin akun kuin auton kannalta, ei pitäisi olla mitään ongelmia seisottaa. Mieluusti toki etenkin nykyautossa, akkukaapeli irti, niin ei tyhjennä akkua niin herkästi. Kunhan tietää oikean proseduurin akun irroitukselle, sekä takaisin kytkennälle, ettei isommin sekoita järjestelmiä...

Viimeisin omakohtainen kokemus, heikon starttivirran takia Xm:stä Dyaneen hupiakuksi siirtynyt , joka sitten on ollut menneestä alkukesästä lähtien käyttämättä, nyt siirsin sen sitten Rangeen ja sepä jaksoikin kepeästi alkuun käyntiinkin pyöritellä. Vaikkakin loppuuhan se sähkö kun ei Lucas ladannut, ja paljon piti starttailla sekä valojakin ihmetellä. Vaan siitä huolimatta, kun akun latasi, niin taas toimii...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa joksa

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 3
Vs: Akku ja seisonta
« Vastaus #10 : Helmikuu 23, 2017, 09:53:57 »
Kannattaa seisottajan tarkistaa seisotettavan käyttöohjekirjasesta sanotaanko seisokista mitään? Omassa ruotsalais-amerikkalais valmisteessa mainitaan 40vrk:n ajamattomuuden jälkeen olevan mahdollisia vähävirtaisuudesta johtuvia ongelmia 😁

Poissa sitikkaporo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 266
  • Peukkuja: 0
Vs: Akku ja seisonta
« Vastaus #11 : Syyskuu 28, 2017, 10:36:05 »
Akkukeskustelun yllättävähkö näkökulma  ;D
XM 2.0 Berline -95, Acadiane -80, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 994
  • Peukkuja: 8
Vs: Akku ja seisonta
« Vastaus #12 : Tammikuu 19, 2018, 11:36:37 »
Akkukeskustelun yllättävähkö näkökulma  ;D

Kyllä mulla tuli vanhana kaksimielisenä jo pelkästä ketjun otsikosta mieleen vaikka mitä. En viitsinyt mainita, kun ei ole minun fetissini :)