Kirjoittaja Aihe: Xantian käynnistysongelma  (Luettu 2502 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Xantian käynnistysongelma
« : Tammikuu 18, 2017, 23:01:29 »
Olisin taas neuvoja vailla.
Xantia Break 1,8i 16v -99 on alkanut kenkkuilla käynnistettäessä.
Ennen tätä ongelmaa auto on välillä nykäisssyt kesken ajon. Nyt ongelmana on huono käynnistyvyys.
Startti pyörittää hyvin, mutta auto ei tahdo käynnistyä. Kaasun painaminen käynnistettäessä saa moottorin käynnistymään .
Ilman kaasun painamista auto saattaa kyllä käynnistyä, mutta sammuu samantien.
Joutokäynti heiluu 900-1100 kierroksen välillä kunnes se rauhoittuu normaaliksi.
Tähän saakka auto on käynnistynyt erinomaisesti kovallakin pakkasella.
Käynnistysongelman alku sijoittuu samaan aikaan kuin auton lämpötolpassa pitämisen aloittaminen - asioilla ei liene yhteyttä?
Tarkistus- tai korjaustoimenpiteitä ei ole vielä suoritettu. Pyytäisin neuvojanne siitä, mistä vikaa pitäisi tai kannattaisi ryhtyä etsimään.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 120
  • Peukkuja: 22
Vs: Xantian käynnistysongelma
« Vastaus #1 : Tammikuu 19, 2017, 10:11:27 »
Oletko kokeillut erimittaisia esilämmitysaikoja? Tai käydä lopettamassa esilämmityksen, pitää 10min kahvitauon ja käynnistää vasta sitten?

Sen ainoan kerran kun minulla -99 Xantia 1,8 jätti käynnistymättä, niin se oli ollut tolpassa poikkeuksellisen lyhyen aikaa. Lopulta kaasu pohjassa starttaamalla käynnistyi. Itseasiassa sama oire on nykyisessä C5:ssäkin. Näissä tapauksissa ongelmana on ollut se, ettei lämmöt ole ennättäneet tasaantua ympäri konetta verrattuna siihen mitä vesitilassa oleva ECU:n lämpöanturi kertoo ja ECU laskee käynnistysrikastukset väärin.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 603
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantian käynnistysongelma
« Vastaus #2 : Tammikuu 19, 2017, 22:06:39 »
Jotain on, koska täälläpäin sama masiina (2000) käynnistyy hyvin, riippumatta tolppa-ajasta. Olisiko joutokäyntimoottorin kunnolla merkitystä. Se nimittäin on alkuperäinen, mutta on huollettu. Ja toimii. Kunnossa on myös akun- ja maadoitusliitokset. Kolmeen Xantiaan on laitettu mm. uusi plus-kenkä, johtavuusongelmien takia, jos sillä sitten tässä merkitystä.

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Peukkuja: 5
Vs: Xantian käynnistysongelma
« Vastaus #3 : Tammikuu 20, 2017, 20:01:38 »
Tyhjäkäyntimoottoria olen yhdestä samalla koneella varustetusta pösöstä putsaillut vaihtelevalla menestyksellä kun takertelee.
Tekee justiinsa noin, että hörähtää helposti käyntiin mutta sammuu heti. Pikkuisen kun avittaa startatessa kaasulla ihan pari sekunttia niin pysyy käynnissä ilman ongelmia.

Se y-haara letku mikä menee öljypohja-venttiilikoppa-kaasuläppä välillä kannattaa myös kurkata ettei ole halki alhaalta.
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 603
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantian käynnistysongelma
« Vastaus #4 : Tammikuu 22, 2017, 22:12:38 »
Jos jk-moottorin putsaa ja voitelee, niin silikonirasva toimii. Siis venttilinvarressa, kierteessä. Oma lukunsa on saada venttiilikara pois ja takaisin, putsausta varten. Kun kara saattaa jäädä vähän sisäänpäin, niin kestää jonkin aikaa moottorin suuremmat kierrokset, kunnes kara asettuu. Hyvä toiminta vaikuttaa vaihtamiseen ja koneen käyntiin.

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantian käynnistysongelma
« Vastaus #5 : Maaliskuu 06, 2017, 15:45:35 »
Kiitoksia kaikille auttavista vastauksista näin pitkän ajan kuluttua. Uudella tyhjäkäyntisäätimellä homma alkoi taas pelittää.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 603
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantian käynnistysongelma
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2017, 09:05:19 »
Tällaistakin on pitänyt tehdä, käynnistyksen onnistumiseksi. Kun alkuperäinen puristusliitos ei enää toimi. Asiaan kuuluu kiinteästi myös akun maadoituksen kunnostus, toosassa. Nyt vaan laittaisin kenkään ylemmän ruuvin, pitämään piuhat paikallaan. Kengän toinen pää pitäisi tukkia, ettei tinat karkaa. Kengästä riippuen saattaa johdinreikää vähän isontaa. Vanha kenkä poistetaan siten, että puristusliitos hajotetaan, saadaan johdinpäät täysmittaisina...Ovat, ihme kyllä kirkasta kuparia....