Kirjoittaja Aihe: Xantian jarrut  (Luettu 1883 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa xanttu96

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Xantian jarrut
« : Joulukuu 11, 2016, 22:19:30 »
Minulla on tällainen 96 xantia 1.8 16v ja sen rekisteriotteessa lukee jarrujen lisätiedossa pelkästään, että ALB. Edellisessä katsastuksessa tullut korjauskehotus jarrujärjestelmään. Mittaristoon syttyy liikkeelle lähdön jälkeen ABS valo (siis tämä heittelehtivä auto). Ei ABS minulla ainakaan toimi vaikka se siellä olisi. Vikavalo palaa, eikä ABS toimi(jos sitä edes minulla on?) Leima kuitenkin tullut... Tietääkö kukaan minkä takia vikavalo palaa, tai mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 028
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Xantian jarrut
« Vastaus #1 : Joulukuu 11, 2016, 23:56:32 »
Joku anturi rikki, anturit saa mitattua kun ottaa boksilta sen liittimen irti ja yleismittarilla kokeilee miltä pyörältä tulee poikkeava arvo, mulla on jossain sen liittimen numerointi mitkä on millekin pyörälle, on ne patongissakin jossain mut sieltä mitään löydä.

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Peukkuja: 5
Vs: Xantian jarrut
« Vastaus #2 : Joulukuu 12, 2016, 20:09:12 »
ALB tarkoittaa sitä kuorman mukaan takajarrupaineita säätelevää venttiilikötöstystä. En muista millainen tuo Xantiassa on, mutta rautajousi laitteissa yleensä mekaaninen laite eikä siis sytyttele vikavaloja. Tuon ikäisessä ei vielä ABS jarruja välttämättä ole kun vasta 2004(?) tuli pakolliseksi. Ja pitäishän siitä otteessa olla maininta jos olisi.. ainakin lisätieto sarakkeessa jos on poistettu.

Syttyyköhän Xantussa käsijarrun merkkivalo vai tuo ABS valo kun on jarrupala lopussa? Vai molemmat? En muista enää..

edit: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,5510.0.html
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=1340
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantian jarrut
« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2016, 20:22:37 »
ALB tarkoittaa sitä kuorman mukaan takajarrupaineita säätelevää venttiilikötöstystä. En muista millainen tuo Xantiassa on, mutta rautajousi laitteissa yleensä mekaaninen laite eikä siis sytyttele vikavaloja.
ALB on toteutettu siten että takajarrupaine on otettu takajousipiiristä, joten sitä kautta on saatu aikaan kuorman mukaan säätyvät takajarruvoimat. Ei tarvita mitään lisäväkästyksiä kuten rautajousien ja "tavallisten" jarrujen kanssa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Peukkuja: 5
Vs: Xantian jarrut
« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2016, 21:01:13 »
Juu niin muistelin, että ei ainakaan samanlainen ratkaisu ole kun jousitus pitää auton vaakasuorassa.

Itellä on Xantiasta ~7 vuotta aikaa eikä ongelmia ollut niin ei tarvinnut perehtyä enempää.
Kahdesta wanhasta (rautajousi+rumpujarru) autosta tuo joskus levisi ja oli aika levottomia ajella kun meni takapyörät lukkoon jalkajarrulla.
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Paikalla avbx

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 303
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantian jarrut
« Vastaus #5 : Joulukuu 13, 2016, 23:20:35 »
Kun valo syttyy vasta liikkeellelähdön jälkeen on anturivika kyseessä. Luultavasti jonkin antureista ei anna pulsseja vaikka näkyy ohjainboksille (virtapiiri on ehjähkö). Anturin resistanssi on 1 kOhm. Sen voi tosiaan mitata abs-boksin liittimestä.  Pinnit löytyy http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1072 Pinneistä pitäisi löytyä siis tuo 1 kOhm resistanssia ja kun pyöräyttää rengasta resistanssin pitäisi muuttua. Kannattaa vilkaista myös hammaskehien kunto. Biltemassa oli joskus tuohon sopivia kehiä, jos vaikka on kadonnut. Joskus niiden teräsharjaus on auttanut myös. Anturin pitää olla varsin lähellä kehää (0.4 mm). Antureissa on liittimet, takapäässä ne ovat takakelkan päällä, löytyvät lähinnä käsikopelolla. Eli jos tuo resistanssi puuttuu voi vika olla liittimissä. Etupäästä liittimet löytyy kun seuraa piuhaa. Anturit eivät sitten lähde ehjänä pois takapäästä, muistaakseni piti poistaa jarrukilpi ja takajarrulevy. Anturin joutuu kiinnityspultin irroituksen jälkeen hakkaamaan tuurnalla ulos. Reikään jää helposti anturin ulkokuori, joka estää uuden asennuksen. Etupään antureita on joskus korvattu Golfin antureilla, mutta silloin joutuu kolvaushommiin.

Kuormantasaus toimii niin, että takajarrut saa paineensa jousitukselta. Kun on kuorma päällä, jousituspaine kasvaa ja samalla myös jarrupaine.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 603
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantian jarrut
« Vastaus #6 : Joulukuu 18, 2016, 10:07:45 »
Ei ole harvinaista etupyörien ABS-hammaskehien väsyminen. Voivat ruostua poikki: hammaskehän ja vetonivelen väliin kehittyy ruostetta, joka turvottaa hammaskehän poikki. Omasta  molemmat puolet korjattu. Biltemasta uusi hammaskehä, ei maksa paljon. Jos uusii: Vetoakseli pois navasta, vanhat ruosteet kehän kohdilta pois. Uusi kehä naputellaan varovasti, suorana paikkaansa.  Ruostesuoja-aineita on hyvä käyttää. Hammaskehä tuntuisi oleva sintterimetallia, siksi hauras.