Kirjoittaja Aihe: Huohotinputki  (Luettu 1456 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hammu54

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Huohotinputki
« : Lokakuu 31, 2016, 22:55:24 »
Jokohan 2016-mallin Berlingo on saanut lämpövastuksen huohotinputkeensa? Outoa jollei ole koska ongelmia lienee ollut. Webastokokemuksia? Lämpiääkö Multispace pakkasella sen vertaa että tarkenee liikkeelle lähteä ilman turkishaalareita? Tarkoitus asennuttaa Webasto tai Eberi merkkiliikkeessä ja olisi kiva tietää maksaako vaivan. Rahaa se ainakin maksaa. Ja sitten ne viimapahvit. Aika mestareita ovat ranskalaisinssit jolleivät vielä tähän päivään mennessä ole ratkaisseet talviajoon liittyviä lämmitysongelmia. Liki kaikilla muilla homma lienee ollut jo vuosia hanskassa. Kaikesta huolimatta ostin Berlingon. Ranskattarissa on puolensa. Vaikkeivät ehkä niitä kaikkein luotettavimpia olekaan.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 886
  • Peukkuja: 13
Vs: Huohotinputki
« Vastaus #1 : Marraskuu 01, 2016, 09:00:50 »
Varmaan kannattais kertoa millä moottorilla se Berlingo on.

Eikös muutkin valmistajat ole alkaneet viimasuojia toimittamaan autojen mukana, ennen vanhaan naurettiin sitikkamiesten viimasuojia samalla kun siinä omassa volkkarissa oli joku pahvi maskin takana :)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Hammu54

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Huohotinputki
« Vastaus #2 : Marraskuu 01, 2016, 10:44:23 »
Sinäpä sen sanoit. Ennen vanhaan. Viimeiset kymmenkunta autoa jotka olen omistanut ovat lämmenneet ilman suojia eikä sellaisia ole kuulunut kauppaan eikä tietääkseni ole mainittu lisävarusteissakaan. Ainakaan sellaisia ei ole tarvinnut käyttää, Tottahan kokeilen viimasuojia jos näyttää tarpeelliselta. Tosiasia on tietysti myös että ne suojaavat jäähdytintä kaikelta lentävältä moskalta, mutta sitten mennäänkin jo eri aiheeseen. Vaikka eipä noita jäähdyttimiäkään ole tarvinnut tähän päivään mennessä autoistani putsata. Eivätkä ole koneet kuumenneet.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: Huohotinputki
« Vastaus #3 : Marraskuu 01, 2016, 11:04:49 »
Kyllä noi nokkavaipat tarvii ei kehity lämpöö kun kulutukset on pieniä ja pienenee ja moottorien koko.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Hammu54

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Huohotinputki
« Vastaus #4 : Marraskuu 01, 2016, 12:05:39 »
Niin unohtui mainita se kone, eli 1,6 diesel.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: Huohotinputki
« Vastaus #5 : Marraskuu 01, 2016, 13:08:43 »
Kato sitruunapatonki nim Ralle hänellä perslinko uudempi
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa magnuken1

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 2
Vs: Huohotinputki
« Vastaus #6 : Marraskuu 01, 2016, 18:06:49 »
Meikäläisellä vm 2015 Berlingo Multispace naftavehje e-HDi 92 koneella. Ellei auto ole ollut nolla- ja pakkaskeleillä sähkötolpassa kiinni, niin moottorin jotakuinkin lämpiäminen kestää sellaiset maantieajoa (Kehä-I) 7-14 km.

Auton mukana tuli sellainen kovamuovinen viimasuoja joka peittää vajaa puolet alemmasta ritilästä. Mutta en sitä käyttäen ole juurikaan havainnut mitään eroa lämpiämisnopeudessa. Ostin sitten sellaisen Tammersuojan suunnilleen kaikki maskit peittävän lerppusojan. Tästä ei vielä paljon kokemusta, mutta tänään oli eka päivän nokalla ja kyllähän kosla lämpeni ihan muutaman kilsan aikana. Tiedähäntä josko tuolla alkaa kone lämpiää liikaa?

Itse olen kovasti myös harkinnut Eberin asennuttamista autoon. Edullisemmasta päästä saamani tarjous on n. 2100 € seuraavasta kokoonpanosta automaatti-ilmastoinnin yhteydessä:

Eberspächer Hydronic II D5S 5,2kW
- Easystart R+ kauko-ohjain
- Easystart T kellokytkin

Poissa pertsa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: Huohotinputki
« Vastaus #7 : Marraskuu 23, 2016, 16:38:00 »
Sen kummemmin ottamatta kantaa huohotinputkeen tai sen jäätymiseen, käsittääkseni viimasuojalla suojataan mm. syyläria ja ilmastoinnin lauhdutinta ja niiden etupuolella olevaa jäähdytyspuhallinta suolalta ja muulta talvella lentävältä?
Ajelin tässä muutama vuosi sitten talvisena aamuyönä etelärannikolta kohti Lahtea ilman viimasuojaa. Alkupäässä satoi raskasta räntää, Mäntsälän korkeuksilla muuttui pakkaselle ja sade lumeksi. Orimattilan liittymässä kojetaulu huutaa "engine temperature high". Ilmastoinnin lauhduttimen eteen oli muodostunut kiinnostavan oloinen jää-rähmäkuori.

Poissa Hammu54

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Huohotinputki
« Vastaus #8 : Marraskuu 23, 2016, 19:09:01 »
Varmaan kannattais kertoa millä moottorilla se Berlingo on.

Eikös muutkin valmistajat ole alkaneet viimasuojia toimittamaan autojen mukana, ennen vanhaan naurettiin sitikkamiesten viimasuojia samalla kun siinä omassa volkkarissa oli joku pahvi maskin takana :)
Kato sitruunapatonki nim Ralle hänellä perslinko uudempi
Jokohan 2016-mallin Berlingo on saanut lämpövastuksen huohotinputkeensa? Outoa jollei ole koska ongelmia lienee ollut. Webastokokemuksia? Lämpiääkö Multispace pakkasella sen vertaa että tarkenee liikkeelle lähteä ilman turkishaalareita? Tarkoitus asennuttaa Webasto tai Eberi merkkiliikkeessä ja olisi kiva tietää maksaako vaivan. Rahaa se ainakin maksaa. Ja sitten ne viimapahvit. Aika mestareita ovat ranskalaisinssit jolleivät vielä tähän päivään mennessä ole ratkaisseet talviajoon liittyviä lämmitysongelmia. Liki kaikilla muilla homma lienee ollut jo vuosia hanskassa. Kaikesta huolimatta ostin Berlingon. Ranskattarissa on puolensa. Vaikkeivät ehkä niitä kaikkein luotettavimpia olekaan.
Merkkiliikkeessä tiedettiin kertoa että huohotusputki olisi varustettu lämpövastuksella. Nyt on sitten se webastokin asennettu. Ja se muovinpala joka peittää puolet jäähdyttimen alaosasta on mullakin. Kait sekin jonkinlainen viimasuoja on. Huono puoli webastossa on että kaukosäätimen vilkkuva valo on ainoa merkki joka kertoo laitteen olevan on tai off. Kojelautaan eivät vetäneet mitään katkaisijaa. Mutta tätähän se aina on jälkiasennusten kanssa. Ja hyvin ovat tehdasasenteisetkin jutut merkkivaloineen piilotettu. Kuten start/stop jonka otan aina pois päältä, sekä penkin kämmitys, pari mainitakseni. Ranskalaista huumoria? Konepellin avauskahva sanoi ensiavauksella räks ja lerpahti. Konepeitto aukeaa mutta hantaaki lerpattaa. Pakkasella ei siis kannata avata konepeittoa. Mutta toivottavasti kuuluu huolenpitosopimuksen piiriin. Muuten olen ollut autoon tyytyväinen.

Poissa Hammu54

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Huohotinputki
« Vastaus #9 : Marraskuu 05, 2017, 15:04:04 »
Nyt vähän enemmän tietoa kun yksi talvi ja yksi kesä ja 20 tkm ajettu. Mullahan asennettiin webasto Berlingoon (1.6 diesel Multijotain) uutena ja on ollut hintansa väärti. Parikytä minsaa lämmittelyä ja baanalle. Webaston sammutan aina ajoon lähtiessä eikä ole puhallusilma siitä jäähtynyt. Akkulämppäri on useamman päivän talviseisokkeja varten joten akulla on aina kesä. Se on vastusmatto joka asennetaan akun ympärille tai alle ja jonka tehontarve on mitätön.
Huollossa tekivät jonkun ylimääräisen korjauksen jonka yhteydessä poistivat viimasuojan keulalta. Löytyi tavaratilasta. Mitälie siellä konepeiton alla hääränneet? Kytkin pariin otteeseen ravistanut oikein miehekkäästi vaikkei poljinta olekaan. On se robottiversio. Siitä ankaraa noottia korjaamolle seuraavan huollon yhteydessä. Notta korjattava! Muuten vaihteet pelanneet hienosti ja muutenkin suhteellisen tyytyväinen olen ollut kotteroon.