Kirjoittaja Aihe: Akkuarvoitus  (Luettu 2522 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Patuc

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 0
Akkuarvoitus
« : Lokakuu 08, 2016, 20:59:56 »
Kuka osaisi kertoa, minkä ikäinen picassoni akku on?
Jos se on alkuperäinen, ostaisin talveksi suosiolla uuden.

Tällaiset painatukset kyljestä löytyi: "B1255F", sekä "5JD14C2". Navoissa ei ollut tekstiä.
Akku on tämä:
http://tudorbatt.info/spec/tb740.html

Aiemman picassoni akun (Varta taisi olla) päällä luki jotain ranskaksi muistaakseni, siitä osasi jo arvella. Tämä (ruotsintuonti-picasso) on arvoituksellisempi.

Onko Tudoria ollut ensiasennusakkuna? Exiden alainen merkki näyttää olevan.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 796
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #1 : Lokakuu 09, 2016, 10:40:12 »
^
Akusta en tiedä mitään, mutta miksi se pitäisi vaihtaa, jos toimii oireitta?
Itselläni on nyt 9 vuotta vanha auto alkuperäisellä akulla ja toimii moitteetta. Toisaalta akkuja on mennyt vaihtoon mulla jo 4 vuoden iässäkin.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Patuc

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 0
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #2 : Lokakuu 09, 2016, 13:32:26 »
Voisihan sitä noinkin tietty.. huomaako yleensä huonon käynnistyvyyden tms oireita, ennen paukkupakkasilla kotipihaan jäämistä? Itsellä eri autojen kanssa molemmanlaisia kokemuksia..  bemari (onko kirosana tällä foorumilla?) jätti varoittamatta kotiin, kun piti joulunviettoon lähteä.
Tien varteen on aina stressaavaa jäädä.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 796
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #3 : Lokakuu 09, 2016, 16:03:16 »
Voisihan sitä noinkin tietty.. huomaako yleensä huonon käynnistyvyyden tms oireita, ennen paukkupakkasilla kotipihaan jäämistä? Itsellä eri autojen kanssa molemmanlaisia kokemuksia..  bemari (onko kirosana tällä foorumilla?) jätti varoittamatta kotiin, kun piti joulunviettoon lähteä.
Tien varteen on aina stressaavaa jäädä.
Minusta nykyakku ei varoita samalla tavalla, kuin ennen muinoin.
Aikaisemmin akku väsyi pikkuhiljaa ja käynnistykset tuli vaisummiksi. Nykyakku varoittaa ehkä vain kerran, jos sitäkään ja sitten se on kuollut.
Voihan sen akun tietty vaihtaa, jos haluaa varmuutta lisää matkantekoon.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 626
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #4 : Lokakuu 09, 2016, 17:08:46 »
Aikaisemmin akku väsyi pikkuhiljaa ja käynnistykset tuli vaisummiksi.

Tekee se sen nykyisinkin, mutta kun se tapahtuu hitaasti, ajan kanssa niin eron huomaa oikestaan vasta kun on uusi verrokki johon wanhaa voi verrata :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 796
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #5 : Lokakuu 09, 2016, 23:27:15 »
Aikaisemmin akku väsyi pikkuhiljaa ja käynnistykset tuli vaisummiksi.

Tekee se sen nykyisinkin, mutta kun se tapahtuu hitaasti, ajan kanssa niin eron huomaa oikestaan vasta kun on uusi verrokki johon wanhaa voi verrata :-\
Saattaa olla niinkin.
Itse olen kokenut, että yhden kerran kun ei starttaa, niin se on sitten monesti siinä. Tämä siis nykyakuilla. Ei auta lataukset, eikä mitkään muutkaan elvytykset.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 234
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2016, 11:30:16 »
Minä vaihdoin C5:een n. 10 vuotiaan alkuperäisen Vartan lopulta ihan varmuuden vuoksi ennen alkavaa talvea. Paukkupakkasilla kun ei ole kovinkaan kivaa turata noiden kanssa. Mittariston jännitemittarin näyttämistä arvoista tuota akkua vähän aloin epäillä, vaikka hyvin vielä käynnistyi.

Viimeksi on akku antautunut kakkosautossa 309:ssä. Tuli jonain syksynä ekat -2c, kun "Pakkasakku" sippasi. Uudella akulla lähti sitten -35c ilman piuhaa...alun perin tuona aamuna matkaan piti lähteä Omegalla tolpan nokasta 4 tunnin lämmityksellä...eipä lähdetty.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 638
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #7 : Lokakuu 10, 2016, 17:08:51 »
Minulla sippasi Varta C5 III (X7) alle viiden vuoden ikäisenä, enkä webastoa juurikaan poltellut. Alkoi kyllä varoittamaan, siten että käynnistyminen oli raskaampaa ja vaikka latasi täyteen/elvytysajo ei kuitenkaan auttanut kuin ihan päivän.

Poissa Hammu54

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #8 : Lokakuu 12, 2016, 09:43:44 »
Tähän akkuhommaan sen verran vielä että uusikin akku voi olla valmistusvikainen. Eli jos kotterossa starttiongelmia ja akku on uusi, on se kuitenkin syytä mitata ensitöikseen. Kennovikoja saattaa olla.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 234
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #9 : Lokakuu 12, 2016, 10:55:36 »
On sitä pari krt. tullut uusittua akku startti-ongelmien takia...ja syynä on ollutkin moottorin ja korin välisen maadoituksen heikentynyt kontakti.  :-[
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #10 : Lokakuu 12, 2016, 11:13:56 »
Ennenmuinoin kun ei ollut huoltovapaita akkuja, niistä pidettiin parempaa huolta kun nykyään ja ne oli muutenkin lujempaa tekoa. Nykyiset huipputekniset akut ovat monesti hennompaa tekoa, sieltä voi jotain mennä rikki varoittamatta.

Ja toisaalta myös niissä on yleensä se akkuhappo siellä edelleen joka ennemmin tai myöhemmin voi haihtua pois (ladattaessa varoventtiilin kautta jos ei muuten). Ennen akut piti aina säännöllisesti vesittää, latauksen jälkeen korkit auki ja akkuvettä sisään jos oli vajausta. Näin akku kesti vaikka kuinka pitkään. Nyt tämä vaihe siis on jäänyt pois ja sitten jossain vaiheessa akku kuivuu jos ei muuten mene rikki ennen sitä. Toisaalta edelleen monet ns huoltovapaatkin akut on mahdollista vesittää jos valmistaja ei ole hitsannut/liimannut korkkeja kiinni. Sitikassa olleessa Znaiderin calcium-akussa korkit sai auki - ne oli kannessa olevan tarran alla piilossa.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #11 : Lokakuu 12, 2016, 12:01:10 »
Ennen oli akuissa tavaraa ( painoa paljon enemmän) kestivät aika hyvin ,ei sen puoleen omassa Varta kesti 13v,vieläkin varalla starttiakkuna virtaa riittää kun pitää ylläpitolatauksessa.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 234
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #12 : Lokakuu 12, 2016, 14:28:29 »
C5:n alkuperäisessä Vartassa oli tarkistussilmä muuttunut vihreästä mustaksi. Revin ison tarran pois akun päältä ja sieltä paljastui perinteiset korkit näkyviin...jossain tekstissä korkkeja kiellettiin avaamasta. Avasin kuitenkin. Meni varmaan 7 desiä akkuvettä. Parin kuukauden kuluttua silmä muuttui vihreäksi ja akku kesti vielä monta vuotta. Huono homma bisnes-ukoille... ;D
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Patuc

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 0
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #13 : Marraskuu 06, 2016, 19:39:06 »
Nyt pukkasi sitten -10 asteen pakkasessa suspension faultyn ja service valon. Pari iltaa aiemmin lukaisin vikakoodit tuuletinta tutkiessa, siellähän oli jotain "liian alhainen jännite jousitukselle" tjsp. Perä ei ole tippunut itsekseen, kuten vuotavilla palkeilla olisi tapana. Sen sijaan pörinää ei nyt kuulu autoon noustaessa.

Olisikohan akku sittenkin menossa vaihtoon?

Poissa Hammu54

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #14 : Marraskuu 11, 2016, 13:46:51 »
Ei tarvitse akkua kovinkaan usein vaihdella kun asentaa akkulämmittimen. Akulla on silloin aina kesä. Sen lämppärin tehontarve on hehkulampun luokkaa (n. 60 W) ja termostaatti katkaisee lämmityksen kun akku on tarpeeksi lämmin. Pikkuinvestointi, n. 100 €"ja helppo asentaa itse. Lämmittimessä Defa/ Kalix pistoke mutta ei kannata kytkeä "lohkolämppärin" kanssa samaan koska silloin tehontarve on moninkertainen. Kun akku on kylmä ei välttämättä auta edes ylläpitolaturi koska kylmä akku ei vastaanota virtaa. Lämmin akku taas latautuu nopeasti. Kahteen autoon olen asentanut ja olen ollut tyytyväinen. Nyt asennetaan uuteen Berlingoon samalla kun asentavat Webaston. Keulalle viimasuojat vielä niin eiköhän ala pärjätä pakkasellakin.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 796
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akkuarvoitus
« Vastaus #15 : Marraskuu 11, 2016, 18:48:41 »
Mulla sippasi akku viidessä vuodessa.
Talvisin se oli joka päivä ainakin pariiin otteeseen Webaston purkauksessa. Mitään lohkolämmitintä ei ole, eikä siinä olisi mielestäni mitään mieltäkään käyttää johtoa, jos on Webasto.
Vaihdettu akku oli yllätyksekseni Marine veneakku. Hyvin sekin aikansa pelitti.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56