Kirjoittaja Aihe: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)  (Luettu 4494 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« : Syyskuu 19, 2016, 21:06:17 »
Foorumin hauilla löytyy useita tapauksia, jossa lisäilmapumppu toimii kylmänä, mutta antaa silti vikakoodia P0410. Ratkaisua asiaan ei tunnu löytyvän. Kun ajatellaan järjestelmän toimintaa, niin ketjussahan ei monta osaa ole. Pumppu puhaltaa raitista ilmaan kannen kanaviin, josta tämän pitäisi sitten ajautua lambda-anturin valvomana katalysaattoriin lämmittäen nopeammin sen kuumaksi. Koska pumppu käynnistyy, niin siinä ei ole vikaa. Lisäksi kanteen menevä yksisuuntainen venttiilikin on useimmiten ehjä. Jäljelle jää lambda-anturi ja kannessa olevien ohuiden kanavien tukkeutuminen. Jälkimmäiselle teorialle löytyy vahvistusta. Googlella löytyi kuva EW-koneen kannesta, jossa poraillaan näitä reikiä auki:



Kyseisen häiriön poistaminen on kohtuuttoman iso homma saatuun hyötyyn nähden varsinkin kun systeemissä ilmeisesti on porsaanreikä: lähdetään ajamaan, eikä jätetä moottoria kylmällä tyhjäkäynnille -> vika pysyy poissa vaikka vuoden. Mikäli vikakoodi on jo muistissa, niin sen voi tyhjentää lukijalla ja lähteä ajelemaan konttorille. Itselläni on 20 kilometrin ajomatka lähimmälle asemalle. Sillä välillä kaikki testit ehtivät mennä läpi ja leima on tullut OBD:n puolesta helposti.

Pienellä (laittomalla) virityksellä homman voisi saada toimimaan paremmin: ilmapumpun sähköliittimeltä otetaan ohjaus transistorille tai releelle, joka maadoittaa lambda-anturin signaalijohdon. Tällöin odb luulee, että happi virtaa pakoputkeen ja vikakoodi pysyy poissa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2016, 21:30:35 »
kannessa olevien ohuiden kanavien tukkeutuminen.

Tuo kävi joskus myös minulla mielessä. Kuitenkin silloin tutkiessani lisäilmaventtiiliä (pitiköhän sitä vetää auki tms.) sain tulemaan pakokaasua vastakarvaan pumpun suuntaan, joten täysin tukossa kanavat eivät ole. Voihan siellä joku ahdistus olla, eos. kuinka kriittinen systeemi on virtauksesta.

Pienellä (laittomalla) virityksellä homman voisi saada toimimaan paremmin: ilmapumpun sähköliittimeltä otetaan ohjaus transistorille tai releelle, joka maadoittaa lambda-anturin signaalijohdon. Tällöin odb luulee, että happi virtaa pakoputkeen ja vikakoodi pysyy poissa.

Lambdan signaalin vetäminen maahan laukaisee todennäköisesti vikakoodin lambdasta, mutta sillä releellä labdan rinnalle voisi kytkeä sopivan vastuksen (esim. 1Mohm) vetämään signaalia maahanpäin.

Edit: Onnistuisikohan kannen tiehyeiden avartaminen dieselmiesten uuninpuhdistusvaahtokikalla; Pyttyyn vaahtoa ei mene kun katsoo että pakoventtiilit ovat kiinni, mutta mitä mahtavat lambda ja katti myrkystä tykätä? Oletus että kanava menee vain yhden pytyn pakokanaviin, sekin pitäisi varmistaa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2016, 10:47:34 kirjoittanut KariM »

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 992
  • Peukkuja: 8
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2016, 22:02:43 »
Kyseisen häiriön poistaminen on kohtuuttoman iso homma saatuun hyötyyn nähden varsinkin kun systeemissä ilmeisesti on porsaanreikä: lähdetään ajamaan, eikä jätetä moottoria kylmällä tyhjäkäynnille -> vika pysyy poissa vaikka vuoden.

Talvella vähän hankalaa toteuttaa, jos tykkää skrabata ikkunat ennen lähtöä.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 894
  • Peukkuja: 13
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2016, 08:46:10 »
Tämäkö se s**tana nyt oli kun olen vuosia pähkäillyt? Eikä kukaan ole ennen tullut maininneeksi, kaikki oli vaan sitä mieltä että nostajat ne siellä jumittaa.

Jos tuosta jo purkuun päätyneestä murheenkryynistä joskus kannen irrotan niin pitääkin katsoa miltä nuo kanavat näyttää...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2016, 10:48:25 »
Jos tuosta jo purkuun päätyneestä murheenkryynistä joskus kannen irrotan niin pitääkin katsoa miltä nuo kanavat näyttää...

Niin, jos jollakin on EW10J4:n irtokansi ilman venttiileitä, niin voisi tutkia minkälaiset ne kanavat ovat.

Poissa oddjob58

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 887
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2016, 12:37:21 »
Tässä video :
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Poissa sipale

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #6 : Syyskuu 24, 2016, 16:02:32 »
Helou.Itse tuskaillut tuon saman ongelman kanssa pari kuukautta.
Vaihdettu mm.
-lisäilmaventtiili
-egr venttiili
-molemmat lambdat
-pumppu on testattu toimivaksi,ja käynnistyy kylmänä
-tuo kanava kannessa kokeiltu paineilmalla=pakoputken päästä tulee suhinaa/ilmavirtaus

Mitähän sitte keksisi seuraavaksi? Muita koodeja ei ole tullut.
Mahtaisiko lämpötila-anturi olla sökö?
C5 break 2.0i A  Xsara Picasso

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #7 : Syyskuu 26, 2016, 17:08:46 »
-tuo kanava kannessa kokeiltu paineilmalla=pakoputken päästä tulee suhinaa/ilmavirtaus

Tuo ei oikeastaan kerro muuta kuin että joku kanava on auki. Niitä näyttää menevän jokaiseen kahdeksaan pakokanavaan. Samasta syystä aiemmin ajatusleikkinä heittämäni uuninpuhdistusvaahdon käyttäminen ei onnistu, sitä päätyy pakostakin johonkin pyttyyn avoimien pakoventtiilien kautta.

Harmi kun järjestelmästä ja erityisesti tuosta itsediagnoosista ei löydy mitään selitystä, että miksi se pahoittaa mielensä.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 894
  • Peukkuja: 13
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #8 : Syyskuu 26, 2016, 19:02:38 »
Saisko vaahdon pillillä toisesta suunnasta kanaviin pytty kerrallaan käsin konetta kiertäen samalla kun pakosarja on irti toisen tyyppivian eli sälisevien sisuskalujen hitsauksen aikana? Ei sitä taida mennä tarpeeksi kun tulee helpommin takaisinpäin ulos...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2017, 16:42:07 »
Tuotanoin...

Minun autossani tuo P0410 on kummitellut karkeasti veikaten viitisen vuotta tjsp. Käytännössä vikakoodi+vikavalo on ollut koko vuoden päällä, kunnes kerran vuodessa olen katsastusta varten sen nollannut. Tutkimista ja hiukan arvailemalla "korjaamistakin" yritin männävuosina, mutta konstit eivät auttaneet.

Mutta mistäs nyt on kyse, kun tässä kotva sitten havahduin siihen, että vikavalo sekä P0410 ovat kadonneet itsestään? Eivätkä ole tulleet takaisin, vaikka olen nyt asian huomaamisen jälkeen n. 1000km ajanut. Aiemmin se syttyi nollaamisen jälkeen n. 200-400km ajolla.

Mitään en ole viime aikoina korjannut tämän suhteen, vasta harkinnut em. kanavan puhdistusta. Syksyllä ainoat muutokset, mitkä mitenkään ovat moottorin kanssa tekemisissä, olivat moottoriöljyn vaihtaminen Shellistä Castroliin sekä lämmityskauden alettua bensalaadussa 98E5:een siirtyminen. Öljyn muutoksen on äärimmäisen vaikea keksiä liittyvän mitenkään aiheeseen. Bensalaatu ehkä jotenkin? Ajallisesti 95E10-bensan myynnin alkaminen vuonna 2011 sopisi siihen, milloin P0410 alkoi kummittelemaan ensimmäisen kerran. Tähän talveen asti olen tankannut pelkästään sitä.

Miten teillä muilla bensalaatu korreloi? Kyse siis EW10J4-moottorista ja Marellin moottorinohjauksesta.

Poissa Mokko

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #10 : Tammikuu 04, 2017, 18:09:41 »
Itsellä vikailmoitus tulee noin kaksi kertaa vuodessa, mutta kylmäkäynnistyksellä ei sen kanssa ole varmaan mitään tekemistä kun aina syttynyt kuumalla koneella kesken ajon tai liikennevaloissa. Pumppu itsessään oli aiemmin tukossa ja poltti sulaketta, mutta putsauksen jälkeen toiminut nykyiseen malliin aina käynnistäessä.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 992
  • Peukkuja: 8
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #11 : Tammikuu 04, 2017, 18:35:50 »
Miten teillä muilla bensalaatu korreloi? Kyse siis EW10J4-moottorista ja Marellin moottorinohjauksesta.

Nyt kun alan miettiä, niin tuossa voi olla jokin korrelaatio.

Tankkaan yleensä ysikasia, mutta kesäisin joskus ysivitosta, jos tiedän, että on paljon kaupunkiajoa. P0410-antipöllö on tullut 1-2 kertaa vuodessa, mutta itseasiassa tarkemmin ajateltuna lähinnä kesäkaudella. Joka talvi olen saanut olla rauhassa. Mutta nyt en ole esimerkiksi puoleen vuoteen tankannut vitosta ollenkaan, pelkkää kasia vain, ja enpä kyllä ole vuoden 2016 jälkipuoliskolla joutunut nollaamaan antipöllöä kertaakaan.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 248
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #12 : Tammikuu 04, 2017, 18:42:16 »
Minä ajoin aina V-Powerilla ja antipöllö saattoi tulla joskus kerran talvessa tai joka toinen talvi, kesällä ei ikinä.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #13 : Toukokuu 01, 2017, 21:04:13 »
Bensalaatu ehkä jotenkin? Ajallisesti 95E10-bensan myynnin alkaminen vuonna 2011 sopisi siihen, milloin P0410 alkoi kummittelemaan ensimmäisen kerran. Tähän talveen asti olen tankannut pelkästään sitä.

Nyt olen testannut tätä hypoteesia. Ei tästä vielä tilastollista varmuutta saa, mutta käytös seuraa johdonmukaisesti tankattua bensalaatua.
  • Aiemmin ajoin pelkästään 95E10:llä. P0410 ja vikavalo oli jatkuvasti päällä useamman vuoden ajan. Lisäilmajärjestelmän komponentit ovat toimineet koko ajan, OBD-itsediagnoosia vain kiukuttaa joku selittämätön asia.
  • Viime talven ajoin 98E5:llä. Jossain kohtaa valo sammui ja koodi katosi itsestään ensimmäistä kertaa vuosiin.
  • Nyt kun huomasin asian, tein kokeen: Tankkasin tyhjään tankkiin 95E10:ä. Vikavalo ja antipöllö ilmoitti P0410:n ilmaantumisesta 300km ajon jälkeen. Jälleen lämpimänä liikennevaloihin hidastaessa.
  • Ajoin 95:n pois ja tankkasin 98E5:ä. Ensimmäisen kerran vikavalo sammui 600km kohdalla, mutta palasi parin kilometrin päästä.
  • Tankkasin lisää ja jatkoin ajamista. 900km kohdalla vikavalo sammui pysyvästi, mutta P0410 oli vielä vikamuistissa.
  • Trippilukemalla 1000km vilkaisin koodit ja P0410 oli kadonnut.
95- ja 98-vuorotankkausta voisi jatkaa ratkaisuni varmistamiseksi vaikka kuinka pitkään, mutta oma mielenkiinto on jo tyydytetty. Kun kerran sen valon ja koodin saa 98E5:llä pysymään poissa, niin kyllä se minulle sopii vaikkei todisteluni aukoton olekaan :) Bonusetuna kulutus on ajotietokoneen mukaan hiukan pienempi, mikä hieman kompensoi kalliimpaa hintaa. Jossain kohtaa 98:n saatavuus heikkenee, mutta ei se katastrofi ole, "vika" kun on loppuviimein melko mitätön. Suurin haitta on mittariston black panel -ominaisuuden toimimattomuus jos service palaa.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 992
  • Peukkuja: 8
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #14 : Toukokuu 01, 2017, 21:46:36 »
Bensalaatu ehkä jotenkin? Ajallisesti 95E10-bensan myynnin alkaminen vuonna 2011 sopisi siihen, milloin P0410 alkoi kummittelemaan ensimmäisen kerran. Tähän talveen asti olen tankannut pelkästään sitä.

Nyt olen testannut tätä hypoteesia. Ei tästä vielä tilastollista varmuutta saa, mutta käytös seuraa johdonmukaisesti tankattua bensalaatua.


Jos liika etanoli (> 5%) aiheuttaa ecun mielestä "väärän" palokaasun koostumuksen käynnistymisen jälkeen ja päättelee, että lisäilmajärjestelmässä on ongelma, niin silloinhan ysivitosella ajellessa tuokin vielä vaihtelee vähän sen mukaan, minkä satsin bensaa on sattunut tankilla olemaan. Minimi- ja maksimirajahan on 5-10% etanolia, eli joskus 95E10 voi olla etanolimäärän osalta samaa tavaraa kuin 98E5 ja joskus taas kymmenyksen verran täyttä viinaa.

Se lienee vielä selvittämättä, että miksi se saakelin antipöllö ei tule silloin, kun lisäilmapumppu käy ja virhe pakostakin logataan vaan aina lämpimänä risteykseen pysähdyttäessä?

Poissa JKiiski

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #15 : Toukokuu 02, 2017, 01:49:21 »
Mulla Picasso tekee just tuota, että lämpimällä koneella risteykseen pysähdyttäessä tulee toi P410. Lisäksi ulkolämpö on ollut yli 22 astetta. Olen alkanut epäillä, että vaikuttaako ilmastoinnin kompressorin käynnistyminen tuohon. Kenties jännite notkahtaa, kun ilmastointi kytkeytyy joutokäynnillä päälle. Kompuran kytkimen solenoidi taitaa vetäistä aika paljon virtaa, ja samalla moottorin kierrokset vähän notkahtaa kun kuormitus lisääntyy.
Mahdollinen maadotusvikakin voi tulla tässä kohtaa esiin. Onko kellään tietoa, missä sijaitsevat moottorin ja laatikon maadotuspisteet sijaitsevat? Voisi tarkistella niitä kun seuraavan kerran pääsee auton alle tutkimaan.

Sama moottori löytyy myös talon muhkusta. Se ei ole koskaan antanut virhekoodia toisioilmajärjestelmästä. Ei edes silloin, kun noin puolet tankissa olevasta tavarasta oli E85-laatua.
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #16 : Maaliskuu 06, 2018, 19:05:42 »
95- ja 98-vuorotankkausta voisi jatkaa ratkaisuni varmistamiseksi vaikka kuinka pitkään, mutta oma mielenkiinto on jo tyydytetty. Kun kerran sen valon ja koodin saa 98E5:llä pysymään poissa

Paluuta tähän parin havainnon verran. Kun jälleen tankatessa muistin asian, niin tarkistin ensin että ei ole P0410 edes pendaavana vikana (ei ollut) ja tankkasin parikymmentä litraa 95E10:ä ajatuksena, että josko se koko talven pimeänä ollut vikavalo syttyisi parinsadan kilsan aikana. Ei tarvinnut odottaa niin kauaksi, reilun 40km pääsin ja plim!  :D

Toinen juttu, että jostain syystä kesällä edes 98 ei auta. Mutta kylmässä 98E5 siis auttaa, mikä sotii vastaan sitä teoriaa että kannen lisäilmakanava olisi tukossa. Voi kun saisi ecun lähdekoodin nähtäväksi.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 992
  • Peukkuja: 8
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #17 : Maaliskuu 06, 2018, 21:39:54 »
tankkasin parikymmentä litraa 95E10:ä ajatuksena, että josko se koko talven pimeänä ollut vikavalo syttyisi parinsadan kilsan aikana. Ei tarvinnut odottaa niin kauaksi, reilun 40km pääsin ja plim!  :D

Mä olen tankannut viime kesästä asti 95E10:iä ja viimeks tais tulla plim joskus loppukesällä. Ei mitään sen jälkeen, varmaan kymppitonni vedetty syksyn ja talven yli. Noh, toukokuussa viimeistään tapaamme ystävämme P0410:n.

Poissa JKiiski

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: EW10J4 lisäilmapumppu + vikakoodi (P0410)
« Vastaus #18 : Maaliskuu 07, 2018, 20:12:45 »
Sama moottori löytyy myös talon muhkusta. Se ei ole koskaan antanut virhekoodia toisioilmajärjestelmästä. Ei edes silloin, kun noin puolet tankissa olevasta tavarasta oli E85-laatua.

Jäi näköjään mainitsematta, että muhku ei  sytyttänyt vikavaloa silloinkaan kun auto oli melkein vuoden ilman koko toisioilmapumppua.
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"