Kirjoittaja Aihe: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa  (Luettu 3051 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 970
  • Peukkuja: 7
Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« : Elokuu 19, 2016, 21:25:58 »
Amatööri taas seikkailee. Jarruja ilmailin, kun vaihtelin kuluvien jarruosien lisäksi myös jarruputken ja takasatulatkin irrotin ja puhdistin. Emännän saa tarvittaessa tallille, mutta kokeilin yksin hoitaa asian.

1) Olin joskus vuonna muinoin ostanut ilmausletkun takaiskuventtiilillä, tulevaa ennakoiden kenties. Hain laatikosta ja löysin sen, letku kiinni ja kokeilemaan. Kyseinen takaiskuventtiili vaan oli sen verran tiukka, että ei sieltä juurikaan mitään pihahtanut ulos. Kärsimätön kun olin, niin sain lopulta letkun pomppaamaan nipasta ulos ja sain siivota jarrunestettä. Ideana hyvä ja ehkä vaikkapa ikkunanpesurin yksisuuntaisella venttiilillä voisi vielä kokeilla, jos sieltä tulisi helpommin.

2) Kun kävin Motonetissä, siellä myivät alipaineella ilmaavaa systeemiä parilla kympillä. Pieni googlaaminen kertoi, että vastaavaan systeemiin oltiin netin foorumeilla kovin tyytyväisiä, joten ajattelin, että jospa tuommoisella hifistelyvehkeellä homma onnistuisi laakista. Sillähän voisi imeä muitakin nesteitä, joten käyttöä löytyisi joka tapauksessa. Huono juttu on, että se syö ihan tolkuttomasti paineilmaa, kompura käy melkein koko ajan. Etujarrujen nipoista se imi muutaman kuplan jälkeen nestettä, kun ilmausruuvia avasi. Pieniä ilmakuplia näkyi toisinaan, mutta pääosin tuli pelkkää nestettä. Ajattelin jo, että kerrankin halpa ja hyvä laite! Takajarruista tulikin sitten ilmaa reippaasti. Itse asiassa niinkin reippaasti, että jossain vaiheessa aloin jo vähän ihmetellä, kun olin lisännyt useamman kerran jarrunestesäiliön max-pintaan asti ja aina vaan letkusta tuli lähinnä ilman ja jarrunesteen pikacocktailia. Nippa kiinni ja alipaine päälle: neste ei letkussa liiku, eli laitteen kumitutti lienee tiivis. Ei se jarruputken tilavuus nyt ihan suuren suuri ole, eli vaikka se olisi ennestään tyhjä, niin nestettä pitäisi alkaa tulla tasaisesti ennen pitkää. Alipaine päälle, nippa auki ja ilma-neste -sekoilus alkaa taas lentää pulloon. Luovutin kyllä takajarrun osalta tähän.

3) Seuraavaksi kokeilin painovoimaista ilmausta. Takajarrun nippa auki ja nestettä valuu letkua pitkin purkkiin. Ensin kuplia, mutta pian tulee pelkkää nestettä. Annoin valua rauhassa ja nestettä tuli tasaisesti lisää. Vuotaiskohan se sitten nipan kierteistä, kun käyttää alipainetta? Jostain sitä ilmaa nimittäin riitti loputtomasti. Noh, ilmasin sitten takajarrut painovoimaisesti. Siinä vaan saattaa olla, että jos on isompia ilmataskuja, niin nestettä valuu sen taskun läpi, eli se ei vie sitä ilmaa mukanaan, kuten paineistettuna kävisi. Ilmaa lienee jäänytkin hiukan: poljintuntuma on sienimäinen ja jarrutehot aika matalat. Odottelin kuiteskin, että varmaan 30 cm tuli puhdasta nestettä letkuun, kun annoin ilmata itsensä.

4) Luin myös, että jarrunestesäiliön voi kevyesti paineistaa, jolloin neste tulee nätisti ulos pelkästään, kun vain avaa nippaa, eikä säiliökään räjähdä konetilaan ehkä edes joka kerta. Noh, mä en jaksanu enää riskeerata siivoavani jarrunesteitä toista kertaa, joten jätän tämän pellepelottomille. Toimii varmaan ihan hyvin: sehän on kuin painovoimainen, mutta erityisesti paineistettuna. Toisaalta polkimella saa kuitenkin ihan kunnon paineen, jos sitä vaan pääsee polkemaan, kun avaa nippaa.

5) Yksinhän voi ilmata myös siten, että vetää letkun nipasta purkkiin, jossa jarrunestettä jo on. Mutta eikös se imaise sen tavaran takaisin sisään, kun päästää polkimen ylös, jolloin neste ja kuplat vaan kulkevat letkussa takaisin päin? Toki jos ilmakupla pääsee poistumaan letkun päästä, niin tilalle ei imeydy ilmaa, mutta mulla oli ainakin koko letkun mitan verran nestettä ja kuplaa, joten eipä se niitä ilmakuplia yhdellä polkaisulla räkäise pulloon asti.

Ilmaan jarrut tuossa viikonloppuna vielä uudelleen ihan perinteisesti ja pyydän emäntää polkemaan jarrupoljinta. Sillä tavalla se ainakin toimii. Mutta mietinpä tossa, että ei tuon nyt pitäis olla yksinkään sentään mahdotonta? Ainahan voi laittaa kepin etuistuimen ja jarrupolkimen väliin, mutta onko noista ylipaine-/alipaine -systeemeistä käytännössä mihinkään?

Poissa jruoho

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 195
  • Peukkuja: 2
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2016, 22:22:08 »
Moro,

Sen paineistuksen voi tehdä myös varovaisesti. Työkaveri on virittänyt ylimääräiseen korkkiin polkupyörän venttiilin - käsipumpulla kun pumppaa painetta, niin ei tarvi siivoilla :)

Lyhyempi letku voisi auttaa siihen ilman takaisin imeytymiseen, ainakin isompien kuplien osalta.

Jarkko

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 980
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #2 : Elokuu 19, 2016, 22:32:01 »
5) Yksinhän voi ilmata myös siten, että vetää letkun nipasta purkkiin, jossa jarrunestettä jo on. Mutta eikös se imaise sen tavaran takaisin sisään, kun päästää polkimen ylös, jolloin neste ja kuplat vaan kulkevat letkussa takaisin päin? Toki jos ilmakupla pääsee poistumaan letkun päästä, niin tilalle ei imeydy ilmaa, mutta mulla oli ainakin koko letkun mitan verran nestettä ja kuplaa, joten eipä se niitä ilmakuplia yhdellä polkaisulla räkäise pulloon asti.
Toimii noinkin, eikä se ehdi takaisin edes letkuun, kun polkaisee nopeasti lisää painetta. Näin toimien sain projekti-Dyanen jarrut kivasti yksin ilmattua, eteen kädet kivasti yltää mutta taakse vähän huonommin, eikä apujoukkoja sillä hetkellä ollut niin "pakko" oli kokeilla. Kunhan vaan letkunpää on nesteessä, niin homman pitäisi onnistua...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #3 : Elokuu 19, 2016, 22:51:16 »
Se ei tarvii välttämättä mitään muuta kun nippa auki ja polkea pää sylkyissä oli ainakin ennen takaisku, siistimpi kun laittaa letkun pulloon , noin on tullu tehtyä28 vuotta ja joka kosla on tullu ilmattuasiis ne jotka on tarvinnut ilmausta. Ei siinä pääsylkyssä mitään takaisin imua ole.


Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 386
  • Peukkuja: 5
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #4 : Elokuu 19, 2016, 23:32:43 »
Huono juttu on, että se syö ihan tolkuttomasti paineilmaa, kompura käy melkein koko ajan.

Olikohan tämä laite:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/751000/Jarrujen-ilmauslaitejarrunesteen-vaihtotyokalu

Itsellä on tuo ja kehittää niin kovan alipaineen että muovipurkki tahtoo mennä kasaan. Viimeksi ilmasin sillä Mazdan ja kompura oli 1,5kw jolla homma onnistui. Tosin mielestäni uutena se kulutti enemmän ilmaa, ehkä ejektoriin on tullut roskia jotka pudottaa ilmankulutusta? Mutta laatutuote ehdottomasti, olikohan merkkiä Airboy.

Se että kuplia tulee pikkasen vaikka ilmaus on ollut pari minuuttia päällä, johtuu ilmaruuvin kierteistä, alipaine menee kierteiden ohi ja valehtelee että kuplia olisi jarruputkistossa.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #5 : Elokuu 20, 2016, 09:10:45 »
Vaikuttaa yksikertainen homma välineurheilulta.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa tcane

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 90
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2016, 09:29:14 »
Power Bleeder:llä onnistuu hyvin yksinkin. En ole kenenkään kuullut moittivan ja itsekin pari kertaa käyttänyt onnistuneesti.
ex-DS5-C5X7-C3Picasso-C3Pluriel-C3

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2016, 09:43:35 »
Kunnolla kun saa linjaston tyhjäksi niin ei saa edes kaksissa miehin ilmattua kuntoon... ABS:n sisälle ja putkiin jää niin helpolla ilmaa perinteisellä pumppauksella että en enää edes koita. Tuollasella alipainepöntöllä kun imee nesteet läpi niin on kerrasta kunnossa, öljyjen imuvaihtaja on vähän isomman luokan ratkaisu ja sillä onnistuu todella hyvin :D
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa amikutoseeni

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 57
  • Peukkuja: 0
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2016, 09:49:12 »
Hyvin on onnistunut 2CV:n jarrujen ilmaaminen yksin. Letku nipasta purkkiin ja nippa puoli kierrosta auki. Sitten polkimella pumppausta kunnes neste on kirkasta ja ilmaa ei tule. Välillä pitää toki lisäillä nestettä säiliöön, jotta se ei pääse tyhjäksi.
Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 970
  • Peukkuja: 7
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2016, 10:14:09 »
Se ei tarvii välttämättä mitään muuta kun nippa auki ja polkea pää sylkyissä oli ainakin ennen takaisku

Okei, no sitten toi toimii varmaan varsin hyvin, jos pääsylinteri tuottaa paineenvaihtelua vaan yhteen suuntaan. Kokeilaan vielä noin.

Se että kuplia tulee pikkasen vaikka ilmaus on ollut pari minuuttia päällä, johtuu ilmaruuvin kierteistä, alipaine menee kierteiden ohi ja valehtelee että kuplia olisi jarruputkistossa.

Olihan se joo toi Mjotonetin 75-1000. Tota kierteiden läpi karkaamista mä epäilin itsekin ja sutaisin toiselle puolelle teflonteippiä ilmaruuvin kierteisiin, mutta ei se sanottavammin auttanut sekään. Heti, kun avaa nippaa hiukan, alkaa tuo ilmaneste -cocktail lentää letkussa. Jostain syystä näin käy vaan takajarruissa, etujarruissa tosiaan tuli aika tasainen nestevana. Ehkä nipat ja/tai satulan kierteet on vaan ruostuneet niin röhmyisiksi, että aina jostain pääsee.

Kysymys: jos tuo kahmii ilmaa nipan kierteiden läpi, niin mites hitossa tolla alipainevehkeellä tietää, että milloin jarrut on ilmattu? Vai onko proseduuri sellanen, että vedetään vaan kylmästi X määrä jarrunestettä per kulma tuon imun avulla läpi, ja sen jälkeen "ne nyt vaan on ilmattu", vaikka kuplia näkyykin?

Vaikuttaa yksikertainen homma välineurheilulta.

Kaikesta saa välineurheilua, vaan ei ne välineet ikinä ole se "silver bullet", joka kaiken ratkaisisi :-( mutta hauskaa se on silti hetken :-)

Kunnolla kun saa linjaston tyhjäksi niin ei saa edes kaksissa miehin ilmattua kuntoon... ABS:n sisälle ja putkiin jää niin helpolla ilmaa perinteisellä pumppauksella että en enää edes koita. Tuollasella alipainepöntöllä kun imee nesteet läpi niin on kerrasta kunnossa, öljyjen imuvaihtaja on vähän isomman luokan ratkaisu ja sillä onnistuu todella hyvin :D

Alipaine kuulostaa loistavalta, jos vaan tuolle vuodolle keksin ratkaisun. Purfluxin kommenttia ajatellen, hyvä idea vois myös olla vähän kuristaa alipainepyssyn ilmanottoa, ni ei kulu kaikki paineilmat heti. Kyllähän tuosta ejektorista syntyy pienemmälläkin ohivirtauksella alipainetta, vähemmän vaan ja toisaalta pienikin alipaine riittää nesteen imemiseksi.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #10 : Elokuu 20, 2016, 10:24:38 »
Itse ostin vuosi sitten tämmöisen käsikäyttöisen alipainevempaimen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765151/MTX-Special-Kasikayttoinen-alipainepumppu--testilaitesarja

Sen kanssa olen jarrunesteet vaihtanut ja ilmannut, toimii ja vaikuttaa hyvinkin luotettavalta laitteelta, on jopa purettavissa ja huollettavissa jos vaikka tiivisteitä tarvitsee uusia. Mutta: letku ei välttämättä liity täysin tiiviisti nippaan ja siitä tulee kuplia nesteen sekaan. Näin ainakin mukana tulevilla nippa-adaptereilla. Letku nippaan ilman adapteria ja vähän rasvaa väliin niin ei tule ilmaa siitä välistä. Ilmausnippojakin on eri kokoisia (omassa autossakin jostain syystä kahta eri kokoa) joten ostin myös hieman erikokoista letkua että tiivistyy paremmin kuin se letku mikä laitteen mukana tuli.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 386
  • Peukkuja: 5
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #11 : Elokuu 20, 2016, 13:01:21 »
Kysymys: jos tuo kahmii ilmaa nipan kierteiden läpi, niin mites hitossa tolla alipainevehkeellä tietää, että milloin jarrut on ilmattu? Vai onko proseduuri sellanen, että vedetään vaan kylmästi X määrä jarrunestettä per kulma tuon imun avulla läpi, ja sen jälkeen "ne nyt vaan on ilmattu", vaikka kuplia näkyykin?


Joo, itse käytän koko auton nesteenvaihtoon vajaan litran uutta nestettä. Yhtä pyörää kohti tekee pari desiä, luulisi vetävän ilmakuplat putkistosta. Varmaan vähempikin riittäisi. Alipaineilmauksessa on kanssa se hyvä ettei tarvitse mennä haalarit päällä autoon ja se kanssa että saa rauhassa tankata säiliötä pelkäämättä että vetikö jo uutta ilmaa vai ei.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 089
  • Peukkuja: 22
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #12 : Elokuu 22, 2016, 10:22:23 »
Minulla on ollut Bilteman pullo ~15 vuotta. En tiedä edes toimiiko venttiili, mutta ongelmitta sillä on vuosien varrella kaikki jarrunesteenvaihdot hoidettu. Nyt kun tarkkaan mietin, niin letku voisi olla pidempi jotta pullo yltäisi maahan, mutta sitten sitä letkua ei enää ehkä saisi tungettua pulloon varastoinnin ajaksi :)

Yksi niksi, jonka kuulin alipainevaihtajan nipan kierteen välistä vetämään ilmaan, on rasvata kierre vaseliinilla.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #13 : Elokuu 22, 2016, 10:44:19 »
Mutteri ja pulttitervaa jenkaan on hyvä.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 970
  • Peukkuja: 7
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #14 : Elokuu 22, 2016, 11:02:46 »
Käytin tuosta alipainevehkeestä sen kanisterin ja pitkän letkun ja ilmasin auton letkun toinen pää kanisterin pohjalla olleessa jarrunesteessä. Ihan hyvin onnistui pumppaaminen yksin eikä takaisinimua ollut tosiaan juuri ollenkaan. Nättiä nestevanaa nousi letkua pitkin ylös: olin nostanut kannun tuolille, jotta näen sen paremmin kuskin penkiltä. Aiemmin, kun katsoin jarrunesteen ja ilmakuplien vetäytymistä takaisin satulaan, se johtui siitä, että letkun päässä oli tuo onneton vastaiskuventtiili, joka ei päästänyt läpi. Letkuun puristunut ilma painoi siis kamat letkua pitkin takaisin satulaan, kun hellitti jarrupolkimesta. Nyt ei avoimella päällä ollut sitä ongelmaa.

Sitten vaan odottelemaan, miten palat ja levyt asettuvat. Lisäilmaus voi tulla kyseeseen, jos jarrut eivät käytöstä kovene. Ajamaan pystyy jo hyvin ja kyllähän ne nappaa suhteellisen hyvin kiinni, jos survoo polkimen alemmas. Tuntuma vaan sienimäisempi vielä, kun on kaikki uutta.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 970
  • Peukkuja: 7
Vs: Jarrujen yksinilmauksen teoriaa
« Vastaus #15 : Syyskuu 19, 2016, 21:59:36 »
Sitten vaan odottelemaan, miten palat ja levyt asettuvat. Lisäilmaus voi tulla kyseeseen, jos jarrut eivät käytöstä kovene. Ajamaan pystyy jo hyvin ja kyllähän ne nappaa suhteellisen hyvin kiinni, jos survoo polkimen alemmas. Tuntuma vaan sienimäisempi vielä, kun on kaikki uutta.

Kyllä ne mun ilmaukseni toimivat näköjään ihan kuin pitikin. Se hiukan löysä tuntuma katosi sen saman tien, kun ehdin asentaa nyt tuliterät käsijarruvaijerit, jotka en jarrurempassa ehtinyt uusia. Luin nimittäin, että satulassa on jokin mäntien säätömekanismi, jota nimenomaan käsijarru käyttää. Kun olin muutaman kerran vetänyt käkkärillä jarruja, niin johan kovettui jarrupoljin melkein kivikovaksi parin pumppauksen jälkeen.

Case closed.