Kirjoittaja Aihe: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?  (Luettu 2969 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ejla

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« : Elokuu 19, 2016, 20:18:23 »
Moro,
pitkästä aikaa sitikkafoorumille asiaa... se vanha CX kun on ollut jo paketissa lähes 15 v.
Piti oikein uudelleen rekisteröityä kun kaikki on muuttunut.

Nyt toinen Sitikka ja toisenlaiset ongelmat...
Oireilu alkoi muutama päivä sitten, kun alkoi "nytkähdellä" silloin tällöin.
Tänään sitten ongelmat suurenivat ja varsinainen rytkytys alkoi, vikavalo syttyi myös.
Katsoin Autocom testerillä ja löytyi kaksi vikakoodia:
P304 Sytytyskatkos havaittu
P1340 Sytytyshäiriö syl. 4
- Vikakoodien nollauksen jälkeen vikavalokin sammui ja käynti aivan OK, mutta n. 50 m. ajon jälkeen sama uudelleen.
Otin muovin pois, mutta mitään silmiinpistävää ei näkynyt, eli liittimet paikoillaan yms.

Ajattelin kysäistä vinkkejä ennenkuin ryhdyn likaamaan käsiä...
Tosin, aiheesta näyttää olevan paljon keskustelua, sytytystulpat (ei näkynyt muovon alla :-) ), johdot, liittimet, sytytyspuola, yms...

Koska vika poistuu hetkeksi nollaamalla, hämmentää hiukan...

Edit: Lähinnä siis kiinnostaa, voiko sytytyspuolan kuntoa mitata esim. vastusmittauksella?

//Eki
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2016, 23:49:20 kirjoittanut ejla »

Poissa ejla

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #1 : Elokuu 21, 2016, 18:18:35 »
No eipä ihmekkään kun kukaan ei osannut arvata vikaa - eikä edes yrittääkkään arvuutella.
Vika oli siinä, että joku oli holvannut moottoriöljyä koneen päälle, joka oli sitten valunut venttiilikoppien väliin ja nelosen tulppa oli uppeluksissa!
Ilmeisesti vuotoa noissa tulppasyvennyksien muovi? putkissa. Eihän sinne  sytytystulppiin saakka periaatteessa pitäisi päästä mitään nestemmäistä valumaan.
Ykkös sylinterin tulpan kuoppa oli puolillaan öljyä ja vettä. Ei tosin aiheuttanut vikailmoitusta.
Tulpat olivat kovin käytetyn näköiset ja vahvassa karstassa, ei kuitenkaan nokiset.
Imeytin öljyt, yms. nesteet rätillä ja puhalsin paineilmalla kuivaksi. Tulppien rapsutusta ja jutskat kasaan.
Hyrräsi kuin kissa, mutta pienen matkan päästä rytkytys alkoi uudestaan.
Ajoin n. 20 km ja prin tunnin tauon jälkeen nollasin vikakoodin. Sen jälkeen kaikki OK ja auto kulkee kuin unelma!
Nyt ajettu lähes 200 km ilman pienintäkään häiriötä, eli nyt jo uskaltaa uskoa ongelman kadonneen.
Eli, summa summarum:
Ensin puhdistus, sitten kun moottori ajettu lämpimäksi niin kosteus haihtui sytytyspuolasta / tulpasta.
Onneksi en ehtinyt tilata uutta sytytyspuola kasettia...

Poissa Joker-1979

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 5
  • ex: C5-II 2.0i VTR Break
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2016, 18:35:08 »
Ettei vaan venttiilikopat vuoda? Silloin on öljyä joka paikassa..
Volkswagen Passat Variant BlueMotion 1,6 TDI -11 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11

Poissa ejla

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #3 : Elokuu 25, 2016, 20:21:33 »
Ei vuoda mistään. Kopat / tiivisteet täysin kuivat ja öljy aivan uutta ja kirkasta.
Moottorissa huomattavan mustaa... tai hyvin tummaa ainakin.
Käyntihäiriöt täysin poissa.

Ainoa häiritsevä juttu kaasua nostettaessa ja lievässä kiihdytyksessä nytkähtelee... yksi kaveri vinkkasi joistakin vetarin nivelistä? Vai tulisiko klappi vaihdelaatikosta (automaatti?).
Oikeastaan uuden topikin paikka, mutta laitanpa tähän tällaisen lisäkysymyksen.
Ajokilometrejä 229.000.


Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 526
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #4 : Joulukuu 02, 2016, 13:36:29 »
Ettei vain VVT solenoidi vuoda? Aika tyypillinen kiusankappale aiheuttamaan päänvaivaa.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa ejla

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #5 : Joulukuu 03, 2016, 15:05:33 »
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta mikä tämä VVT venttiili on, mihin se vaikuttaa ja missä se sijaitsee?

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #6 : Joulukuu 03, 2016, 15:51:04 »
Se VVT on venttiilien ajoitusta säätävä laite, taisi tulla juuri 2005? Enpäs yhtään tiedä missä sitä ohjaava solenoidi on. Yleensä koneen sisältäpäin vuotava öljy on kovin mustaa ja vain täytettäessä ohi kaadettu on puhdasta?

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #7 : Joulukuu 03, 2016, 16:15:08 »
C5:ssa VVT löytyy kutoskoneista ja faceliftin yhteydessä tuo tuli ainakin 2.0 litran bensakoneisiin (EW10A). Eli otsikon mukainen auto on VVT-koneella.

Solenoidi näyttää jotakuinkin tältä (kuvassa V6:sen solenoidi). Pitäisi löytyä konehuoneesta kun suojamuovin poistaa. Ainakin kutoskoneessa nuo törröttävät suoraan lohkon päällä.
C5 Berline 2.0 SX 2003

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 425
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #8 : Joulukuu 03, 2016, 18:54:20 »
Venttiili on kannessa jakopään puoleisessa päässä siellä nokkien välisessä poterossa. Muistaakseni sen liitin näkyy kun suojamuovi on pois aktsoo puolakannen ja jakopään väliin.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 526
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #9 : Joulukuu 04, 2016, 09:36:00 »
Tässä on juurikin se oikea venttiili: http://www.ebay.com/itm/NEW-FEBI-BILSTEIN-OE-QUALITY-CAMSHAFT-ADJUSTMENT-CONTROL-VALVE-40109-/391328318910?hash=item5b1cfc45be:g:7scAAOSwxN5WVKGU

Sitä kysyisin nyt meidän Citroen ammattilaisilta, että hajoaako tämä solenoidi samalla tavalla, kun V6 solenoidi, eli syö itsensä sisältä siihen kuntoon, että alkaa vuotaa sähköliittimestä vai pystyisikö tähän vaihtaa tuon O-Renkaan?
Saako näitä venttiilikopan tiivisteitä suomesta?
Venttiilikopan tiivisteet:
http://www.ebay.com/itm/ELRING-OE-QUALITAT-VENTILDECKELDICHTUNG-EL331540-/232158655205?hash=item360dbbf2e5:g:qtcAAOSw44BYPV6x
http://www.ebay.com/itm/ELRING-GUARNIZIONE-PUNTERIE-COPRITESTATA-EL331550-/172430191231?hash=item2825a3ea7f:g:D~4AAOSwB09YQYuK
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #10 : Joulukuu 04, 2016, 10:27:23 »
Yllä olevat eBay venttiilikopan tiivisteet ovat EW10J4 sopivat, eli C5 I sopivat. C5 II EW10A sopivia tiivisteitä ei taida saada mistään, muuten kuin ostamalla koko venttiilikopan tiivisteineen. Ew10J4 tiivisteitä saa esim. Motonetistä.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 526
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #11 : Joulukuu 04, 2016, 14:12:32 »
Yllä olevat eBay venttiilikopan tiivisteet ovat EW10J4 sopivat, eli C5 I sopivat. C5 II EW10A sopivia tiivisteitä ei taida saada mistään, muuten kuin ostamalla koko venttiilikopan tiivisteineen. Ew10J4 tiivisteitä saa esim. Motonetistä.

Ahaa okei. Kun kattelin vain että RFJ koneelle pitäisi olla käypä kopan tiiviste ja sitten vertasin tähän: http://www.ebay.com/itm/NEU-ORIGINAL-Ventildeckel-Abdeckung-Oleinfulldeckel-CITROEN-PEUGEOT-0248-P6-/272454495552?hash=item3f6f8dad40:g:UG8AAOSwAuZX4BJD&vxp=mtr
Eli kokonainen uusi koppa joka on tuolla varaosanumerolla omaan autoon käypä uusi koppa, niin melko samalta tuo tiiviste tuossa kopassa näyttää...

Saksalainen kyllä väittää sen käyvän kaikkiin näihin:
Referenznummer(n) OEM11086600 026206P 4623295200 9463377480 X53933-01 JM5139 NEU, 0249.A4 70-34453-00 71-34453-00 ERSETZENTEIL ERSETZEN SIE C4, TEIL ERSATZ MOTOR BENZIN DIESEL SATZ ZYLINDERKOPFHAUBE VALVE, DICHTUNG DICHTUNGSSATZ VENTILDECKEL COVER GASKET CITROEN 2.0, 16V 1.8 11.04-/C5 03.01- RFN (EW10J4) RFN RFR (DEW10J4), RFK (EW10J4S) RFJ (EW10A) 6FZ (EW7J4) 3FZ (EW12J4), 3FY (EW12J4)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2016, 14:56:46 kirjoittanut TeURaS »
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #12 : Joulukuu 04, 2016, 15:41:08 »
Saattaahan ne EW10J4 tiivisteet soveltamalla käydä EW10A, mutta ei ole samanlaiset kuin alkuperäiset. EW10A tiivisteet ovat ns. umpinaisemmat "levyillä ehkäistään öljyn joutumista huohottimeen"  http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=72735.0
Ilmeisesti EW10J4 imupuolentiiviste käy imu ja pakopuolen tiivisteeksi EW10A:han...

edit. ulkokehä saman näköinen, keskeltä tiivisteet täysin eri näköisiä.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #13 : Joulukuu 04, 2016, 16:18:29 »
Kuvassa tiivisteet ylempi EW10J4 ja alempi EW10A
http://407club.ru/index.php?showtopic=11&st=40
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 526
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #14 : Joulukuu 04, 2016, 18:43:56 »
Okei. Kiitos! Tämä selventi hienosti ja säästi samalla rahaa mukavasti 😉.  Onkos tietoa tuosta solenoidista, pystyykö o-renkaan vaihtaman? Itsellä oli myös öljyvuotoa tulppien putkien alueella ja vanhat tulpat, kun vaihdoin niin hieman oli öljyä niidenkin kierteillä, ei toki uimaan asti.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #15 : Joulukuu 04, 2016, 19:53:31 »
Aika tyypillistä näissä moottoreissa on välikansien vuoto ja tulppakaivot täynnä öljyä >:(
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 526
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #16 : Joulukuu 04, 2016, 20:33:52 »
Eli se vuoto ei tule venttiilikopan välistä vaan siitä tulpankaivojen tasolta?
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #17 : Joulukuu 04, 2016, 20:57:55 »
Voi vuotaa venttiilikopasta tai välikannesta, puhdista paikat ja seuraa mistä vuoto tulee. Tuossa meikäläisen I-koppasessa on välikansi vuotanut ainakin 150 tkm. lähtien, nyt ajettu lähemmäs 400 tkm. En ole asialle tehnyt mitään, enkä tule tekemään, liian työläs homma (vuoto ei ole iso).
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 526
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #18 : Joulukuu 04, 2016, 21:01:43 »
Ok pitää huomenna paneutua asiaan, mikäli saan auton lämpimään.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 022
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #19 : Joulukuu 04, 2016, 21:06:02 »
Voi vuotaa venttiilikopasta tai välikannesta, puhdista paikat ja seuraa mistä vuoto tulee. Tuossa meikäläisen I-koppasessa on välikansi vuotanut ainakin 150 tkm. lähtien, nyt ajettu lähemmäs 400 tkm. En ole asialle tehnyt mitään, enkä tule tekemään, liian työläs homma (vuoto ei ole iso).

Mikä on välikansi?

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 526
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: C5 II SX 2.0 2005 käyntihäiriö?
« Vastaus #21 : Joulukuu 05, 2016, 15:45:58 »
Kovasti vaikutti siltä, että etummaisen venttiilikopan välistä olo öljy tullut. Nyt on paikat putsattu ja kiristin koppaa hieman, oli muutama pultti hieman löysemmällä. Sit vielä öljyn sekaan tiivisteitä hoitava aine... ;D henkimaailman juttuja todennäköisesti, mutta homma siirtyy seurantalinjalle.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break