Kirjoittaja Aihe: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III  (Luettu 5633 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Touché!

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« : Heinäkuu 27, 2016, 20:06:48 »
Terve! Auto on 2010 lopun 156THP automaatti tourer. Loistava auto kertakaikkiaan. Välillä on tosin pientä huolta ja rahanmenoa. Nyt on alkanut mietityttämään öljynkulutus. Mikä mahtaa olla normaalia öljynkulutusta. Tiedän että esim Volkswagen Golfit sun muut kuluttaa huolella öljyä, mutta minäkin saan olla lisäämässä öljyä 1200-1500 välein (en tosin laita aina sallittuun "tappiin asti", vaan hujautan noi ½ litraa kerralla. Onko normaalia ja mistä mahtaa olla kyse? Mitään nesteitä auto ei kyllä tiputa.

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 242
  • Peukkuja: 1
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2016, 09:03:45 »
Huohotussysteemi tukossa ja työntää öljyä imusarjaan. Itsellä oli ennen koneenvaihtoa sama ongelma, uusi kone ei ole 10tkm aikana vienyt yhtään öljyä.

Muita vaihtoehtoja on esimerkiksi turbolle öljyä tuova putki, missä lienee tyyppivuotopaikka, se kyllä pitäisi koneen kyljessäkin näkyä öljynsuodattimen lähistöllä. Kai periaatteessa turbon akselistakin voi vuotaa, mutta tuskin tuommoista määrää?

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 11
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2016, 12:08:59 »
Tai männänrenkaat liian väljät. Ainakin volkkarin puolella ihan yleistä. Eipä tuo hyvä ole jos paljon vie öljyä. Onhan tuo nyt kuitenkin yli 3l/10 000km. No odottelet siihen asti kun jakopää menee uusiksi, siinä samalla vähän muuta koneremppaa sitten

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2016, 16:05:58 »
Noo ei tuu pitkä odotus suosittelen vaihtoa (siis auton) taii jos haluaa sitä jakopäätä rempata yhtenään.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2016, 16:15:47 kirjoittanut kaselin »
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 1
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #4 : Heinäkuu 29, 2016, 13:45:23 »
Öljyä on lisätty täälläkin silloin tällöin. Huollossa suosittelivat Mobil 3000 öljyä, mikä ei onneksi ole kalleimmasta päästä.
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 641
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #5 : Heinäkuu 29, 2016, 14:16:19 »
Mobil Super 3000 P 0w-30.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa kaapula

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 167
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #6 : Heinäkuu 31, 2016, 16:18:52 »
Käytinpä tuossa omaa vm. 2011 THP156:sta 120tkm määräaikaishuollossa ja mainitsin öljynkulutuksesta, joka on lähellä tuota sinun mainitsemaasi kulutusta, joskin ei ihan niin reipasta. Vuotaa kuulemma venttiilikopasta ja koko koppa pitäisi vaihtaa. Uusi koppa on kuulemma rakenteeltaan "paranneltu". Hinta-arvio marmoritiskillä 500e luokkaa... Muuten ei ole kyllä koneen kanssa mitään ongelmaa ollut, tosin on ollut ainoastaan vuoden verran minulla ja sitä ennen kävi myyjäliikkeen lukuun imukanavien huuhtelussa.
Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic vm. 2014
ex. Citroën C5 X7 Confort Tourer THP156 vm. 2011
ex. Citroën C5 1,8i 16V SX vm. 2004

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #7 : Heinäkuu 31, 2016, 16:23:37 »
No on toi moottori uskomatonta
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Touché!

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #8 : Syyskuu 16, 2016, 09:49:23 »
Huohotussysteemi tukossa ja työntää öljyä imusarjaan. Itsellä oli ennen koneenvaihtoa sama ongelma, uusi kone ei ole 10tkm aikana vienyt yhtään öljyä.

Muita vaihtoehtoja on esimerkiksi turbolle öljyä tuova putki, missä lienee tyyppivuotopaikka, se kyllä pitäisi koneen kyljessäkin näkyä öljynsuodattimen lähistöllä. Kai periaatteessa turbon akselistakin voi vuotaa, mutta tuskin tuommoista määrää?

Muun huollon yhteydessä pyysin katsomaan yleisesti näkyykö mitään öljynkulutuksen syyhyn liittyen. Mitään vuotoja ei ollut näkyvissä. Jakoketju on vaihdettu vuosi sitten. Eli toistaiseksi mennään tämän tilanteen mukaan. Mutta kuinka paljon kustantavat nämä tässä ketjussa mainitut mahdolliset osat töineen / koneen vaihto?

Poissa Claude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 49
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #9 : Syyskuu 16, 2016, 16:18:43 »
Suoraruiskuille (siis muillekin kuin THP:lle) normaalia öljynkulutusta on lukemani mukaan keskimäärin 1 litra / 5000 km. Öljynkulutus voi lisääntyä ilman mitään vuotoja pelkästään jo öljymerkin tai viskositeetin vaihtuessa, jolloin kulutus kyllä tasaantuu vähitellen. Näin kävi omassanikin, kun öljy vaihdettiin Mobil ESP 5W-30:stä Total Ineo First 0W-30:ksi Citroenin uusien suositusten mukaan, eikä siinäkään mitään vuotoja tai vikaa ole.

Jakopään osat maksoivat omaani vaihdettuna 3 vuotta sitten n. 350 €, jonka myyjäliike maksoi. Uskoisin töiden olevan ainakin 700 €:n luokkaa? Eli sen verran, minkä säästää muutamassa vuodessa, kun ei tarvitse/kannata maksaa vähän ajavana dieselin käyttövoimaveroa. Ehkä nyt ei kuitenkaan ensimmäiseksi kannata ruveta murehtimaan ja miettimään koneen vaihtoa.

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 646
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #10 : Syyskuu 16, 2016, 17:23:23 »
Mielestäni kannattaa ottaa huomioon, että turbovehkeissä ennen kovia kiihdytyksiä kannattaa antaa moottoriöljyn lämmetä kunnolla, Samoin tulee käyttää kunnon öljyä, esim. Sitikkapuoskarin mainitsemaa mobilia. Turbossa kun noita kierroksia on vallan mahdottomasti, on öljyllä ja sen lämmöllä voitelun tehokkuuteen melkoinen merkitys myös kesäaikaan.  Hyväksi voi olla myös minuutin parin tyhjäkäynti ennen moottorin sammuttamista ns. raskaan ajon jälkeen. Tällä varmistetaan turbon lämmön tasaantuminen ja estetään öjyn palaminen kiinni. Vaikka citikan turbossa on vesijäähdytys, jonka pumpu jää hurisemaa ja kierrättämään jäähdytysvettä, jos turbo on liian kuuma, suosittelen tapaa. Se ei ainakkaan heikennä laitteen kestävyyttä.
Epäilen, että palstalla mainitut turbon laakeriviat ja hajoamiset saattavat johtua mm. em. tekijöistä.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 977
  • Peukkuja: 7
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #11 : Syyskuu 16, 2016, 18:47:24 »
Suoraruiskuille (siis muillekin kuin THP:lle) normaalia öljynkulutusta on lukemani mukaan keskimäärin 1 litra / 5000 km.

Aiheuttaako suoraruiskutustekniikka tuon vai onko lohkot vaan alkaneet kärsiä öljynsyönnistä samoihin aikoihin, kun suoraruiskutus on yleistynyt? Jos edellinen, niin mikä siinä on syynä?

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 526
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #12 : Syyskuu 16, 2016, 21:53:40 »
Jos tuo liittyy THP:n ja TSI:n saksalaisiin sukujuuriin?

Poissa Touché!

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #13 : Syyskuu 20, 2016, 13:07:17 »
Mikä on nyt siis tällä hetkellä se suositeltavin moottoriöljy (tässä ketjussa on mainittu kolme eri öljyä) tälle thp-moottorille?

Poissa Claude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 49
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #14 : Syyskuu 20, 2016, 16:19:31 »
Paikallisessa Citroen -huollossa, jonka osaamiseen täällä päin luotetaan, kertoivat viime syksynä, että Citroenin uusin suositus on 0W-30, koska sillä kuulemma paikat pysyvät puhtaampina THP:ssä. Olivat päässeet katsomaan ja vertaamaan avattuja koneita, joissa oli ollut öljyinä 5W-30 ja 0W-30. Totalin Ineo First:iä laittoivat.

Poissa Valvoline

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 158
  • Peukkuja: 2
  • ex: DS5 156thp so chic Aut -12
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #15 : Syyskuu 20, 2016, 16:44:40 »
Paikallisessa Citroen -huollossa, jonka osaamiseen täällä päin luotetaan, kertoivat viime syksynä, että Citroenin uusin suositus on 0W-30, koska sillä kuulemma paikat pysyvät puhtaampina THP:ssä. Olivat päässeet katsomaan ja vertaamaan avattuja koneita, joissa oli ollut öljyinä 5W-30 ja 0W-30. Totalin Ineo First:iä laittoivat.
Saako tota marmoritiskiltä vai pitääkö alkaa metsästämään koirien ja kissojen kanssa?

Poissa Claude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 49
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #16 : Syyskuu 20, 2016, 17:40:36 »
Kyllä Totalin öljyjä on ainakin em. Citroen -huollon (ei Veho) hyllyssä yleensä ollut, mutta ei välttämättä löydy joka tavaratalosta. Taitaa vastaavaa 0W-30:tä olla nyt jo Mobilillakin.

Poissa Touché!

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #17 : Joulukuu 27, 2017, 16:45:16 »
Nyt on öljynkulutus sellaisella mallilla, että on pajalle vienti edessä. Tuntui, että kulutus vain paheni hetkessä, kun aloin käyttämään lisäysöljynä Yaccon Lube P 5W-30 -öljyä. Voi olla toki sattumaakin, jos karstoitus on päässyt liian pahaksi tms. Mitähän nämä vikamahdollisuudet nyt sitten mahtavat olla karstoittumisen lisäksi? Vai joko vaihtuu automerkki - aina on sitikka tähän asti ollut, mutta kun hydejousituskin katoaa.. :)

Poissa CarrierGrade

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Peukkuja: 1
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #18 : Joulukuu 28, 2017, 12:07:11 »
Onko tuo edes Sitikan kone? (kun täällä merkkiä ollaan jo öljynkulutuksen vuoksi vaihtamassa...)

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 340
  • Peukkuja: 14
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #19 : Joulukuu 28, 2017, 15:11:39 »
Onko tuo edes Sitikan kone? (kun täällä merkkiä ollaan jo öljynkulutuksen vuoksi vaihtamassa...)
On se, "Prince"-kone pohjautuu TU koneeseen, tehdään PSA:n Douvrinin tehtaalla, konetta on käytetty muuallakin ja Minin käyttämien koneiden kokoonpano tehtiin Englannissa. BMW on osallistunut suunnitteluun, mm. jakopään osalta.

Noissa on tosiaan joissain ollut öljynkulutusongelmiakin, ei ole minulle niin tuttu kone, enkä tiedä onko joku tietty perussyy sille?

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 242
  • Peukkuja: 1
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #20 : Joulukuu 28, 2017, 15:15:51 »
Listasin aikanaan syitä tämän ketjun toisessa viestissä..

Poissa Touché!

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #21 : Joulukuu 28, 2017, 16:30:19 »
Nyt siis pitää lisätä öljyä muutaman sadan kilometrin välein - litra. Paikallinen alan autojen korjaamo (ei Veho) vastasi emailiin, että uusi vaihtokone ja sen hinta 6000€. Ei ole kyllä siis tutkinut edes koko autoa. Olisiko kuitenkin fiksua kysellä asiaa kuitenkin Veholta? Onko kyse siis puhtaasti mekaanisen puolen jutusta = koneen vaihto, jää nähtäväksi. Joka tapauksessa jos moottorin vaihto on ainoa vaihtoehto, vaihtuu auto sitä ennen. Harmi sinänsä, koska muutoinhan auto antaa parasta ja pehmeintä kyytiä.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 436
  • Peukkuja: 7
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #22 : Joulukuu 28, 2017, 16:49:24 »
Ei siinä kyllä enää mitkään poppakonstit auta jos parin satkun välein saa lisäillä litran, sehän on 20tkm vaihtovälillä 100 litraa öljyä  :-\
Se on moottoriremppa edessä, suosittelen kysymään myös Viron hintoja.
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 242
  • Peukkuja: 1
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #23 : Joulukuu 28, 2017, 16:52:27 »
Nyt siis pitää lisätä öljyä muutaman sadan kilometrin välein - litra. Paikallinen alan autojen korjaamo (ei Veho) vastasi emailiin, että uusi vaihtokone ja sen hinta 6000€. Ei ole kyllä siis tutkinut edes koko autoa. Olisiko kuitenkin fiksua kysellä asiaa kuitenkin Veholta? Onko kyse siis puhtaasti mekaanisen puolen jutusta = koneen vaihto, jää nähtäväksi. Joka tapauksessa jos moottorin vaihto on ainoa vaihtoehto, vaihtuu auto sitä ennen. Harmi sinänsä, koska muutoinhan auto antaa parasta ja pehmeintä kyytiä.

Ei tehdasuusi vaihtokone pari vuotta sitten maksanut muistaakseni edes 3000 euroa. Hyvät on työpalkkiot tuossa tarjouksessa. Voin kaivella hinnankin sähköpostin syövereistä illemmalla. Kannattaa kysellä merkkiliikkeestä.

Edit: 3260€ oli koneen hinta ja siihen tykötarpeita joillakin satasella päälle.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2017, 17:06:15 kirjoittanut tuokiv »

Poissa Touché!

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: Öljyn kulutus 156 htp automaatti C5 III
« Vastaus #24 : Tammikuu 29, 2018, 20:16:54 »
Tämän auton tarina jatkui sillä tavalla, että vein C5:n ensin mainitun sitikkapajan sijaan Veholle. Veholla todettiin öljynsuodattimen jalassa on ollut vuotoa ja "todennäköisesti"(?) myös turbon voiteluputki vuotaa öljyä. Turbon voiteluputki uusittiin ja öljynsuodattimen kannattimen(?) vaihdettiin. 689 € tuli hintaa. Tällä nyt siis mennään - jännittävää nähdä oliko öljyn kulutus siis noista kiinni ja selvittiinkö säikähdykselle (= koko mylly ei mennyt vaihtoon). Öljyä ei siis koskaan löytynyt maasta- se katosi taivaan tuuliin muuta kautta.
Samalla autolle tehtiin kampanjapäivitys (GAV-kampanja) 0€ - liittynee jotenkin turboon / ohjainyksikköön?