Kirjoittaja Aihe: C5 vm2011 takajarru jumissa  (Luettu 6417 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #50 : Marraskuu 08, 2017, 12:23:39 »
Tunkkaa se pyörä ilmaan.
Pyöriinkö käsin nätisti ja pienen vauhdin annon jälkeen pyörii itsestään hetken? Jos tekee näin niin on ok.
Voi vielä koittaa siinä painella jarrua ja vedellä käsijarrua ja koittaa laahaako vieläkään.

Ajon jälkeen se levy on aina sen verta kuuma että ei siihen kättä tee mieli laittaa.
Ajosta tulevaa autoa pestessäkin pitää muistaa tämä, muuten on levyt pian kierot.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 146
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #51 : Marraskuu 08, 2017, 12:56:10 »
^ Aikoinaan BX:ään ostin levyt biltemasta. Menivät kolmessa kuukaudessa kieroiksi. Mutta pitäähän laadukkaiden levyjen kestää säiden/lämpötilojen vaihtelua suomen olosuhteissa. On jarrutuksia ja jääkylmiä isoja lätäköitä, pahimmillaan. Itse kyllä pyrin aina kiertämään lätäköt, ei niistä mitään etua ole autolle. Varsinkaan jarruille ja laakeroinneille.

Toimivin jarru suomen olosuhteissa on edelleen rumpujarru.  :)

Suurin syy jumeille on, että varsinkaan naisväki ei jarruttele autoillaan kunnolla. Tilanteisiin pitää mennä välillä kovaa ja jarruttaa agressiivisesti. Satulat, männät yms. rasvat tykkää lämmöstä ja kosteus syrjäytyy samalla. ;)
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 552
  • Peukkuja: 20
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #52 : Marraskuu 08, 2017, 14:34:41 »
Ne tapithan herkistettiin erikseen ensin mutta sanoivat sitten vielä satulan vaihdonkin jälkeen että vielä tuntuu siltä että jumittaa. Luulisi että huolto tietäisi ja nytkin sanoivat siis itse että edelleen jumittaa. Alunperin huomasin ongelman siitä että vasemmalta puolelta oli jarrupala kulunut verrattuna oikeaan puoleen ja sen jälkeen äänen kuuli kun piti ikkunaa auki parkkihallissa ajaessa. Tänä aamuna tuo ääni kenties oli hiljaisempi? Täytyy seurata tilannetta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2017, 17:10:24 kirjoittanut Zego »

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 475
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #53 : Marraskuu 08, 2017, 22:12:05 »
En muista, oliko jo juttua, onko uudet palat, miten vanhat kuluneet, vinoon? Siis männänpuolen pala kulunut enemmän? Satula, tai mäntä ei siten liikkuisi, koska pala jää laahaamaan? Palautuuhan satulan kässärivipu, täysin. Se on välttämätöntä. Jotta automaattisäätö toimisi, kunnolla.

Paikalla Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 425
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #54 : Tammikuu 07, 2018, 16:48:59 »
No tää oli tällainen parin kuukauden ilo itsellä, nyt taas sama jarru jumissa takaa matkustajan puolelta, prkl. Kyllä se on itsellä mäntä joka jumittaa, liukutapit liikkuivat kuten kuuluu ja kun tapit oli irti, niin satulaa sai takoa vasaralla ihan urakalla, että irtosi. Mäntä on edelleen kuin uusi ja herkistellessä menee nätisti sisään ilman suurta voimaa.
Nyt sitten uutta satulaa tilaukseen, taidan ottaa jarruletkunkin samalla, katsotaan auttaako..

Ja ettei nyt muutenkaan menisi liian hyvin, niin joku pamautti samaan takanurkkaan tyhjällä parkkiksella, vaihtoon puskuri kiinnityksineen ja takalamppu, Veholla valohoidossa parhaillaankin. Noh tuleepahan uusi puskuri, niin pääsee niistä vuosien varrella tulleista naarmuista.
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Paikalla Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 425
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #55 : Tammikuu 12, 2018, 14:00:42 »
No nyt on taas saanut koko aamupäivän hattuuntua ton jarrun kanssa,  kun muistin ostaneeni korjaussarjan. Nyt tosin toivon, etten olisi muistanut. Aiemmin sanoin, että autofrenin tapeilla jarru jumahti täysin, niin nyt sitten varmistui, ettei toi sarja ainakaan mun autoni jarrusatuloihin sovi.

Mäntä irti jarrua painamalla, ja tiivistettä vaihtoon jne. Kaikki paikalleen ja ilmaamaan, niin sieltä jarrusylinteristä puskee jarrunestettä pihalle. Mäntä sitten jumahti pohjaan, jolloin sai irrottaa koko satulan, että pääsi repimään mäntää irti.

No sitten katselin mäntää, niin sehän oli erilainen kuin alkuperäinen, koko käsijarrun mekanismi puuttui (onko tarkoitus siirtää vanhasta männästä?). Noh laittelin vanhan männän tilalle ja taas sama juttu. Sitten vanha tiiviste ja vanha mäntä, niin johan rokkasi taas.
Tiesin toki jo tässä vaiheessa, että kuntoonhan toi ei tule, mutta hommia pitää tehdä, että kaikki on taas kasassa ja anoppi saa auton talliin lomareissun aikana...

Noh kaikki siis taas kasaan ja pieni lenkki ja taas jarru savuaa.

Nyt sitten vihdoin tilaan sen uuden satulan kannakkeineen päivineen. Ja senkin tarkistin, että ATEn jarruihin kyseistä korjaussarjaa myydään, mutta ainakaan omaani se ei sovi.

Tarinan opetus: älä yritä säästää, 150€ säästöllä monen viikon harmi, hatutus ja varmaan 20 turhaa työtuntia kaikkine herkistelyineen, niin ja älä osta mitään autofrenin tuotteita.

E: niin ja se tietysti unohtui, että keskiviikkona hain auton Veholta puskurinvaihdosta, jätin anoppilan pihalle kun oli tarkotus katsoa noita jarruja, niin anoppihan peruutti Saabinsa sitikan kylkeen, nyt on matkustajan etulokari ja etuovi klommoilla ja naarmuilla... Eli uudestaan vaan korjaukseen..
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2018, 14:36:30 kirjoittanut Rommitommi »
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa rimpjar

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #56 : Tammikuu 13, 2018, 12:19:00 »
Minulla oli II-koppasessa joka keväinen jarrusatula operaatio talven suolakylpyjen jälkeen. Elikkä satulat irti ja täys purku, uudet tiivisteet
sylintereiden hoonaus kevyesti ja mäntien hionta pinta ruosteesta liukutappien puhdistus ja herkistäminen.
Sillä pärjäs seuraavaan kevääseen uusimatta kertaakaan satuloita.

Nyt olis tuohon III-koppaseen takapalojen sekä levyjen uusinta välillä antaa vika ilmoituksen käsijarrun toiminnasta, oletan että
tuo palojen ja levyn uusiminen poistaa tuon vika ilmoittelun, silmämääräisesti näyttää levy olevan jo melko uralla  onhan noilla ajettu se 75 tuhatta km.

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #57 : Tammikuu 13, 2018, 12:23:07 »
Kylläpä se vastusta... Tuossa vaan tuli mieleen että eihän sen jarrun kanssa nyt ole niin että sinne jää jostain syystä painetta  sylinteriin? Varmaan sen takia ajattelit vaihtaa sen letkun. Mutta voisko vika jossain muualla aiheuttaa sen että sinne jää painetta, esim jarruputki lutussa tai jokin muu vika jossain päin jarrupiiriä joka aiheuttaa kyseisen häiriön ?

Paikalla Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 425
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #58 : Tammikuu 13, 2018, 22:14:51 »
Sen takia meinasin uusia myös jarruletkun, kun päät on sen verran (pinta) ruosteessa ja olen sitä nyt niin moneen kertaan sulkenut lukkopihdeillä, että varmuuden maksimoimiseksi sekin saa vaihtua,  en jaksaisi enää ihan hetkeen avata takajarrua satulan vaihdon jälkeen  ;D
painetta ei tuntunut jäävän jarrun painamisen jälkeen, ilmausruuvia kun avasi, niin eipä siellä ainakaan paineella ulos tullut vaikka jarru jumahtikin, mutta katsotaan mitä käy, kun satulan vaihtaa.

Mäntä liikkui kyllä erinomaisen hyvin ulos. Ihan pieniä hankaumia siinä oli aika ulkoreunassa, ilmeisesti riittävän isoja, ettei niiden takia palaudu kunnolla.

Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 475
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #59 : Tammikuu 14, 2018, 20:03:34 »
Yksi hyvä syy jumitteluun on jumittavat palat. Olisi hyvä kaapia ruosteet, karpat pois palojen päiden peltien alta. Ainoa, mikä saisi ollenkaan kantaa, on pellin jousivoima. Tämä on koettua, monessa muussakin autossa on sama satularakenne. Myös palojen pitää olla tasaisesti kuluneet. Vinoon kuluneet palat saavat mäntääkin vinoon, sekin kanittaa.

Paikalla Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 425
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #60 : Tammikuu 21, 2018, 19:20:46 »
Nyt on satula vaihdettu, letkua en viitsinyt vaihtaa kun oli niin jäässä koko auto.
Enää ei lämpene, nyt on jarru ihan saman lämpöinen kuin eturenkaissakin, vaikka aika pitkä lenkki tuli ajettua. Näin hyvin ei ole kertaakaan toiminut siitä asti kun tätä on tarvinnut alkaa säätää, joten olettaisin nyt olevan kunnossa.

Jouduin vaihtamaan palatkin, kun oli lämmöstä haljennut aiemmat palat jumittavassa jarrussa. Ajattelin ensin, että en viitsi edes vaihtaa toiselle puolen paloja, mutta sen verran on kitkapinnoilla eroa brembon ja starkin paloissa, että näinkin paremmaksi vaihtaa palat toiseltakin puolelta. Seuraavalla kerralla tulee brembot...
Hyvä, että tuli vaihdettua, sillä sieltähän oli pohjasta jarrumännän tiiviste irti, ja hyvät hiekat männän pinnalla. Puhdistelin ja laittelin tiivisteen uusiksi, mutta männässä oli jo pieniä jälkiä, joten eiköhän tämän jarruprojektin pääse kohta tekemään kuskin puolellekin, nyt tosin vaihtuu samantien koko satula, niin selviää puolen tunnin työllä ja vähemmällä hatutuksella.

Tässä kuva Brembon ja Starkin palojen eroista:

kuva1
kuva2

Niin ja tietysti myös alkoi ilmottaa parkkitutkan vikaa, pääsee sitäkin taas laittelemaan  >:(
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 475
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #61 : Tammikuu 22, 2018, 15:08:39 »
Kuvasta päätellen uudempi jarrupala olisi pienempikoneiseen... Täysin eri mitat. Näyttäisi olevan. Olisiko nyt satulat eri paria? Se ei ole suotavaa. Eihän jarrumännän tiiviste ole pohjassa, vaan liki männän ulkopäätä. Tarkoittanet suojakumia.

Paikalla Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 425
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #62 : Tammikuu 22, 2018, 16:29:26 »
Kuvasta päätellen uudempi jarrupala olisi pienempikoneiseen... Täysin eri mitat. Näyttäisi olevan. Olisiko nyt satulat eri paria? Se ei ole suotavaa. Eihän jarrumännän tiiviste ole pohjassa, vaan liki männän ulkopäätä. Tarkoittanet suojakumia.

Juu, suojakumia tietysti tarkoitin.

Satulat on täysin samanlaiset, ja kummankin valmistajan palat on satuloihin sopivat ja samat jarrut noissa kaikissa sähköisen käsijarrun omaavissa on tehoversiosta riippumatta. 
Lähinnä taitaa olla kyse laatueroista kitkapinnassa halpiksen ja laadukkaan Brembon välillä..
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10