Kirjoittaja Aihe: C5 vm2011 takajarru jumissa  (Luettu 8025 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 540
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #25 : Lokakuu 25, 2017, 22:36:02 »
Mitä tulee rasvauksiin, niin sen puutekin jumittaa. Palojen päiden alla olevan rosteripeltien alle kertyy ruostetta. Siksi kerroin tuon paikan krapaamisesta ja rasvauksesta. Se suojaa suurinpiirtein huoltovälin ajan. Liukutapitkin olisi hyvä huoltaa silloin, tällöin. Koska jumit nyt tulee aina kello kaulassa, siis jos ei piittaa, tai muuten ei huolla, huollata....Talven suolavesikylvyissä mikään ei ole ikuista. Käytän rasvana kertomaani, myös jarrurasvaa, liukutappeihin. Toimii.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 436
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #26 : Lokakuu 26, 2017, 09:38:15 »
Mitä tulee rasvauksiin, niin sen puutekin jumittaa. Palojen päiden alla olevan rosteripeltien alle kertyy ruostetta. Siksi kerroin tuon paikan krapaamisesta ja rasvauksesta. Se suojaa suurinpiirtein huoltovälin ajan. Liukutapitkin olisi hyvä huoltaa silloin, tällöin. Koska jumit nyt tulee aina kello kaulassa, siis jos ei piittaa, tai muuten ei huolla, huollata....Talven suolavesikylvyissä mikään ei ole ikuista. Käytän rasvana kertomaani, myös jarrurasvaa, liukutappeihin. Toimii.

Sähköisellä käsijarrulla olevissa malleissa ei ole noita alumiinipeltejä jarruille, vaan palat vaan isketään paikoilleen satulaan, toki sitä samaa ruostetta ja roskaa kertyy palojen juureen myös ilman tuota peltiä ja noi kohdat saa puhdistuaa huolellisesti.

Nyt on jarrujen korjaussarja kummallekin puolelle, hoonauslaite, letkupihdit ja metalliharja pintojen uudistamiseen, jos ei viikonloppuna ala männät niin liikkua niin johan on prkle  ;D Kiitos tosta hoonauslaitteen vinkistä, pääsee paineilmalla hoonaamaan, joten menee varmaan suht helposti.
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 639
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #27 : Lokakuu 26, 2017, 18:25:37 »
Missä päin asustelet, jos hoidettaisiin toinen auto samalla!?  ;D

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 540
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #28 : Lokakuu 26, 2017, 18:50:11 »
Alumiinipeltiä on vain suojapellissä, se pultilla kiinni oleva.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 980
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #29 : Lokakuu 26, 2017, 19:08:05 »
Alumiinipeltiä on vain suojapellissä, se pultilla kiinni oleva.
Ei ole kolmoskoppasessa niitä, ja käsijarrukin on takasatuloissa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 718
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #30 : Lokakuu 26, 2017, 20:06:17 »
Itse olen tavannut palojen ollessa irti vähän raottaa männän pölytiivistettä ja ruikannut sen alle muutaman tipan öljyä. Ei pääse männät jumittelemaan ja ruostumaan.

Palojen ylä- ja alapään liukupintoihin olen aina hitusen kuparitahnaa sipaissut. Varmaan toimisi kuivanakin mutta ei pikku tahnasipaisusta ainakaan haittaa ole koskaan ollut sen 32 vuoden aikana, minkä olen omia ja sukulaisten autoja räpeltänyt.

Yleensäkin jarrut kannattaa pitää puhtaana ottamalla satulat ja palat irti kerran vuoteen niin välttyy monelta ongelmalta.

Poissa ovi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 94
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #31 : Lokakuu 26, 2017, 21:00:00 »
Kannattaa hoonailla varoen, kun satuloissa saattaa olla esim. keltapassivointi pinnoitteena. Ja en oikein usko, että satuloissa on juuri hoonailtavaakaan, kun männät ovat kuitenkin painuneet nätisti sisään.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 337
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #32 : Lokakuu 27, 2017, 03:52:56 »
Itse olen tavannut palojen ollessa irti vähän raottaa männän pölytiivistettä ja ruikannut sen alle muutaman tipan öljyä. Ei pääse männät jumittelemaan ja ruostumaan.
...
Voi käydä myös toisinpäin, jos öljyä laittaa jarrutiivisteihin...
En tiedä mikä nykytiivisteiden materiaali on, mutta ainakin -80 luvun moottoripyörän takajarrusylinterin(pääsylinteri tosin) jumin olen joutunut korjaamaan ja siinä oli syynä oli pikemminkin juuri öljyn/rasvan käyttö väärässä paikassa, tiiviste oli turvonnut niin isoksi ettei mäntä enää liikkunut jousen voimalla.

Noita tiivisteitä on moni myös ihan itse testannut, ei tarvitse kummempaa kuin tiivisteen, mitan ja öljyä:
http://largiader.com/articles/mineral/

(En löytänyt ihan sitä esimerkkiä mitä hain, moottoriöljyssä joku oli kokeillut ja saanut 45 % turpoamisen halkaisijaan, tuossa edellä olleessa linkissä oli käytetty BMW:n kytkimeen tarkoitettua hydrauliöljyä ja silläkin saatu turvotus 20 % ja jo tunneissa helposti mitattava kasvu)

Eli itse uskon vielä vanhaan ohjeeseen: ei öljyä/öljypohjaisia rasvoja DOT-jarrunesteille tarkoitettuihin tiivisteisiin, erikseen on olemassa jarrukumirasvoja, joiden ei pitäisi turvottaa kumeja ja suojaa myös ruostumiseltakin.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 540
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #33 : Lokakuu 27, 2017, 09:04:23 »
Mm. BX, Xantiaan sopii kumin alle LHM, tai jarrukumirasva. Yleensä ei kannata tehdä mitään, jos hyvin toimii, mäntä liikkuu hyvin. Xantian männissä vaikuttaisi olevan kovakromipinta*. Taannoin löytyi hiukan "hilseilyä" männästä. *Ei kukaan usko, mutta Warren 4-mäntäsatuloissa samoin, sylintereissäkin. Eipä jumitelleet. Oli pari sellaista kiesiä, joiden etusatuloihin ei tarvinnut kajota >200tkm:n aikana, paloja vain. Kumiosatkin ok.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 436
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #34 : Lokakuu 27, 2017, 22:06:54 »
Missä päin asustelet, jos hoidettaisiin toinen auto samalla!?  ;D

Espoossahan sitä ollaan, mutta koitan alkuun turata omat jarrut, mutta mieluusti jeesailen jos nyt noi saan kuntoon, niin saa vähän "tatsia" miten homma pelittää. Koskaan kun en ole vastaavaa tehnyt, mutta eihän se kovin vaikeeta voi olla  ;D

Ja iltapäiväksi tallin on varannut vanha automekaanikko, joka varmaan sitten hoitaa homman loppuun jos ei itseltä onnistu, kun haluaa päästä tekemään omia juttujaan  :)
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 436
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #35 : Lokakuu 28, 2017, 17:13:50 »
No eipä tarvinnut lähteä mäntiä ainakaan vielä vaihtamaan, kummankin männän tiivisteen vaihdon ja oli tosiaan ihan kuin uusia tiivisteen alta ja nätisti menivät sisään edelleenkin..neljä kertaa herkistelin männät kummaltakin puolelta. Toiselta puolella missä oli uudet liukutapit, niin ne olivat sen verran jumissa, että sai hakata vasaralla irti. Eivät tuntunee vieläkään niin liukkailta kuin olisi toivonut myöskään voitelun jälkeen ja olisin laittanut alkuperäiset tapit takaisin, mutta enpä tietysti muistanut missä ne olivat, kuin vasta sitten kun peruutin autoa pois nosturilta...
Voi olla että tässä pääsee vielä vaihtamaan ainakin noi liukutapit, ekat 60km mennyt taas ihan ok ja jarrut pysyi viileänä, mutta nyt pari kilsaa kotiin tullessa alkoi tuntua taas, että oikea lämpenee hieman enemmän...autofrenin liukutappeja en suosittele..

Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #36 : Lokakuu 28, 2017, 20:11:53 »
Jotakin hämminkiä nyt on jos hyvin liukuvat   liukutapit on viikon päästä niin jumissa että vasaralla pitää hakata irti.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 436
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #37 : Lokakuu 28, 2017, 22:25:34 »
Jotakin hämminkiä nyt on jos hyvin liukuvat   liukutapit on viikon päästä niin jumissa että vasaralla pitää hakata irti.

Ne uudet liukutapit eivät kovin kummoisesti liukuneet muoveissaan, vanhoihin kun laittoi jarrusatularasvaa, niin liikkuvat huomattavasti paremmin, mutta ajattelin, että menee se noilla uusillakin. Ei mennyt. Tällä puolella suojakumikin oli ihan ehjä, joten uskon vian olevan liu'uissa, mutta nähtäväksi jää.

Edelliseen tekstiin voisin sen verran lisäillä, että toisella puolen missä oli vanhat liu'ut, niin siellä jumin saattoi aiheuttaa mäntään päässyt kuparitahna ja vesi, eli varmaan siellä oli suojakumi mennyt rikki, liekkö mennyt rikki kun viineksi putsailin jarrua jo parhaat päivänsä nähneellä teräsharjalla. Kun männän putsasi, niin se oli kuin uusi pinnaltaan ja liilkkui erittäin hyvin herkistettäessä.

Mutta jos nyt ei asetu ja alkaa taas jumimaan niin onneksi on uudet männät tarvikkeineen valmiina. Ja jos ei sekään auta, niin eiköhän sitä uusilla satuloilla homma ratkennee viimeistään.

Käsijarrun mekanismi pelittää kuin uusi, eli se ei ainakaan jumita.
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 540
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #38 : Lokakuu 29, 2017, 08:14:49 »
Liukutapit kumit voivat kiukutella. Jos lykkää suoraan sisälle, voi kumi nousta tapin päälle. Ja jos sitä lykkää enemmän, saattaa jumit tullakin. Parhaiten kumiosa menee tappia kiertäen. Väärä voiteluainekin voi turvottaa kumia. Ja jos rasvaa enemmän, niin voi tappi pullahtaa ulos. Siinä pitää kärsivällisesti painaa tappia, kierrellen, jotta saisi ilman pois. Nähty on.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 708
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #39 : Lokakuu 29, 2017, 08:21:56 »
Vaatisi kuvan. Eihän tuosta ota enää selvää  :). Miten simppeli rakenne voi olla noin monimutkainen, jos on samanlainen kuin sisarmallissa 407:ssa?

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 436
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #40 : Marraskuu 03, 2017, 15:54:07 »
Mäntien herkistys ja suojakumien vaihto sekä toisen puolen liukutappien vaihto takaisin originaaleihin auttoi (voitelin hyvin), nyt on menty koko viikko Helsingin ruuhkissa ja muutenkin kierretty pk-seutua n. 500km verran tällä viikolla, eikä merkkiäkään kuumenemisesta tai mistään muustakaan jumittamisesta.

Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 639
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #41 : Marraskuu 07, 2017, 17:58:47 »
Minä kävin nyt lisäksi turhaan vaihtamassa satulan ja samalla jarruletkun, ei auttanut. Edelleen jumittaa, eli levy on sitten syyllinen? Kiva muuten arvuutella näin että missä vika ja maksaa 500+€ turhasta, eikö tuota oikeasti voi diagnosoida?

Poissa Aapo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 199
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia Activa TCT -97
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #42 : Marraskuu 07, 2017, 22:16:33 »
Alkaa vivahtaa ABS-yksiköltä, ei päästä paineita kokonaan pois?

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 639
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #43 : Marraskuu 08, 2017, 05:54:10 »
Alkaa vivahtaa ABS-yksiköltä, ei päästä paineita kokonaan pois?
Ei jättäisi vikakoodia? Huollon arvaus on että levy ei kenties olisi täysin suora mutta en kyllä tiedä?

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #44 : Marraskuu 08, 2017, 07:35:27 »
Alkaa vivahtaa ABS-yksiköltä, ei päästä paineita kokonaan pois?
Ei jättäisi vikakoodia? Huollon arvaus on että levy ei kenties olisi täysin suora mutta en kyllä tiedä?

Jarrulevyt?? Ei kyllä millään voi olla vika levyssä. Kierolevy aiheuttaisi tärinää jarruttaessa ja näkyy jarrudynossa selkeästi, mutta jarrujen laahaamista se ei aiheuta.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 632
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #45 : Marraskuu 08, 2017, 08:13:30 »
Jääkö käsijarru laahaamaan? Auttaisiko käsijarrun kalibrointi testerillä?

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 436
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #46 : Marraskuu 08, 2017, 08:24:48 »
Miten pahasti se jumittaa? Tuleeko savua tai haiseeko ihan kunnolla kärähtäneelle, kun kunnolla laahaa, niin käry tulee kyllä esim. valoissa sisällekin autoon.

Kyllähän jarrujen kuuluukin lämmetä ajettaessa jos vähänkin jarruttelee, esim. kaupunkiajossa kyllä lämpenee, ja vaikka ihmissormelle se 80c tuntuu polttavalta, niin jarruille se ei vielä ihan mahdoton lämpötilä ole.
Ja sitten on myös ESP:n kuivaustoimintoa, joka nostaa levyjen lämpötilaa jossain välissä sateella jne.

Itse en hirveästi huolehtisi jos pyörä ilmassa pyörii suht nätisti.
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 639
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #47 : Marraskuu 08, 2017, 08:58:47 »
Laahaa siten ettei sormea halua levyllä ajon jälkeen pitää. Ei siis mahdottoman paljon. Toisella puolella aivan eri tilanne.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 540
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #48 : Marraskuu 08, 2017, 10:02:08 »
Onko kokeiltu satulan liikkumista paloitta. Siis liukutappien varassa. Jos siinä liikkuu nätisti, vähän kammettunakin, niin? Kampeaako käsijarrusysteemi satulaa? Sekin vaikuttaa. Joskus käytin/kokeilin Al- tahnan ja vedenkestävän rasvan sekoitusta, ei hyvä. Ilmeisesti jarrurasva toimii, paitsi Stilossa, mihin tuo rasva tuntui olevan liian jäykkää. Siihen laitoin silikonirasvaa, vuosi sitten. Vielä oli ok. Mm. Stilon takasatuloissa sama rakenne. Laitoin myös uudet tapit, ehkä ne olivat vähän tiukat. Miten saisi tapin porauksen satulasta hyvin putsattua, pohjia myöten.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 436
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 vm2011 takajarru jumissa
« Vastaus #49 : Marraskuu 08, 2017, 11:16:19 »
En hirveästi huolestuisi, jos kuitenkin on sen lämpöinen, että kärsii pitää kättäkin levyllä ajon jälkeen. Ei siihen tarvita kuin yksi kovempi jarrutus, niin levy hohkaa sellaisena, ettei siihen kättä kärsi laittaa hipaisua pidempään. Itse kokeilin eräänä iltana ajella rauhallisempaan aikaan ja en juuri jarrua painellut, niin silloin ei merkittävää lämpeämistä tapahtunut kummassakaan takajarrussa, mutta nyt esim. kun työpaikka on Helsingin keskustassa, niin kyllähän noi lämpenee jatkuvissa jarrutuksissa.

ABS antaisi luultavasti vikakoodin.

Tulikohan uuden satulan mukana uudet liukutapit? Epäilen jotenkin, että ei tule, ja itsellä ainakin noi tarviketapit liikkui todella nihkeästi, ihan kuin tappi olisi yhtä kokoa liian suuri. Parani kun laittoi alkuperäiset takaisin puhdistettuna ja voideltuna.
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10