Kirjoittaja Aihe: C5 I/II farkun lisäjarruvalon kunnostus  (Luettu 2229 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 355
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
C5 I/II farkun lisäjarruvalon kunnostus
« : Kesäkuu 30, 2016, 15:22:13 »
Avaa kuvat "avaa uuteen ikkunaan", en tiedä miksei muuten toimi


Käy Motonetissa ja osta kyseinen tarvikevalo, 17,90 €



Irroita takaikkunan spoileri, kiinni neljällä Torx ruuvilla. Varovasti, ettet riko takalasia, uloimmat ruuvit menevät läpi lasin.
Irroita jarruvalo spoilerista ja leikkaa se auki kuvan mukaisesti. Oskilloiva hioma/leikkuukone on tähän paras mutta saa sen muutenkin.
Poista alkuperäinen valo ja kirkas sisämuovi



Pura tarvikelamppu irti kehyksestä ja asenna se alkuperäisen punaisen valon sisään, sopii kuin nakutettu. Kiinnitä esim. kuumaliimalla.



Katkaise alkuperäisen lampun johtimet jotta voit käyttää alkuperäisen liittimen. Liitä tarvikelampun johdot alkuperäisiin (testaa napaisuus ennen lopullista liitosta)
Paras liitos on juotos + kutisukka, mutta Abikollakin voi jatkaa, kasta johtimien päät vaseliiniin ennen puristusta, näin liitos ei hapetu helposti.

Ei muuta kuin lamppu paikoilleen ja vot, meillähän on siisti ja toimiva valo.



Ei tullut kaikista vaiheista otettua kuvaa, mutta ellei selviä tuosta, niin kysäseppä rohkeasti.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2016, 06:45:57 kirjoittanut Teme »
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 260
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: C5 I/II farkun lisäjarruvalon kunnostus
« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2016, 16:12:22 »
Kuvat ei näy...

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 I/II farkun lisäjarruvalon kunnostus
« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2016, 17:37:40 »

Poissa Joker-1979

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 416
  • Peukkuja: 5
  • ex: C5-II 2.0i VTR Break
Vs: C5 I/II farkun lisäjarruvalon kunnostus
« Vastaus #3 : Helmikuu 18, 2017, 14:13:25 »
C5 II:n lisäjarruvalo lopetti toiminnansa viime vuoden lopussa, ja päätin nyt korjata sen Teme:n ohjeilla ja samalla tarvikevalolla.

Kaikki meni hyvin kunnes kokeilin jos uusi valo toimii. Toimiihan se, mutta osa ledeistä palaa koko ajan  ??? Muut valot toimii normaalisti. Kun painaa jarrua tarvikevalon kaikki ledit palaa iloisesti.
Kokeilin myös varalla olevaa lednauhaa joka jäi yli kun korjasin emännän autoa muutama vuosi sitten, mutta ei silläkään toimi. Koko nauha hohtaa vaikka jarrua ei paina.. Voi prkl...

Onko tässä II:ssa niin erilainen sielu kuin I-koppasessa, ettei tämä menekään yhtä helposti, vai onko tässä nyt jokin muu vika..? Kellään kokemusta vastaavasta?
Volkswagen Passat Variant BlueMotion 1,6 TDI -11 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11

Poissa Tommi1967

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 I/II farkun lisäjarruvalon kunnostus
« Vastaus #4 : Helmikuu 18, 2017, 17:27:25 »
Jotain "outoa" II-koppaisen jarruvalon sähköissä kyllä on. Jossain vaiheessa huomasin syyspimeällä, että auton sammuttamisen ja ovien lukitsemisenkin jälkeen lisäjarruvaloon jää pieni hehku, joka sammuu vasta sen parin minuutin jälkeen kun auto nukuttaa itsensä. Sama pieni hehku siinä on siis kaiken aikaa kun auto on käynnissä, sitä vaan ei huomaa kuin pimeässä. Kaiketi ominaisuus eikä vika, kun ei se mihinkään mitään vaikuta ja takavaloissa kaikki toimii normaalisti.

Poissa vhanhisuanto

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 21
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 I/II farkun lisäjarruvalon kunnostus
« Vastaus #5 : Helmikuu 23, 2017, 16:39:52 »
Tätä ihmettelin vasta itsekin, kysely töissä vahvisti oletuksen eli ominaisuus on. Sitä on kysytty maahantuonnista asti joskus vuosia sitten.

Jotain "outoa" II-koppaisen jarruvalon sähköissä kyllä on. Jossain vaiheessa huomasin syyspimeällä, että auton sammuttamisen ja ovien lukitsemisenkin jälkeen lisäjarruvaloon jää pieni hehku, joka sammuu vasta sen parin minuutin jälkeen kun auto nukuttaa itsensä. Sama pieni hehku siinä on siis kaiken aikaa kun auto on käynnissä, sitä vaan ei huomaa kuin pimeässä. Kaiketi ominaisuus eikä vika, kun ei se mihinkään mitään vaikuta ja takavaloissa kaikki toimii normaalisti.
C5 Break 2.0 -05  EX: Xsara Picasso 1.8 -03, Xsara Coupe 1.4 -00

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 355
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 I/II farkun lisäjarruvalon kunnostus
« Vastaus #6 : Helmikuu 23, 2017, 19:29:01 »
C5 II:n lisäjarruvalo lopetti toiminnansa viime vuoden lopussa, ja päätin nyt korjata sen Teme:n ohjeilla ja samalla tarvikevalolla.

Kaikki meni hyvin kunnes kokeilin jos uusi valo toimii. Toimiihan se, mutta osa ledeistä palaa koko ajan  ??? Muut valot toimii normaalisti. Kun painaa jarrua tarvikevalon kaikki ledit palaa iloisesti.
Kokeilin myös varalla olevaa lednauhaa joka jäi yli kun korjasin emännän autoa muutama vuosi sitten, mutta ei silläkään toimi. Koko nauha hohtaa vaikka jarrua ei paina.. Voi prkl...

Onko tässä II:ssa niin erilainen sielu kuin I-koppasessa, ettei tämä menekään yhtä helposti, vai onko tässä nyt jokin muu vika..? Kellään kokemusta vastaavasta?

Kokeiles laittaa jonkun kokoinen vastus rinnalle, tai esim 21w polttimo
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Joker-1979

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 416
  • Peukkuja: 5
  • ex: C5-II 2.0i VTR Break
Vs: C5 I/II farkun lisäjarruvalon kunnostus
« Vastaus #7 : Helmikuu 26, 2017, 21:15:54 »
Homma hoitui "orikinaali" osalla, eli uusi varaosajarruvalo kiinni. Toki jäi sekin loistamaan (en kyllä huomannut moista oiretta aiemmin), mutta himmeämmin kuin tuolla kiinan ledinauhalla.

Eikä ollut muuta millä kokeilla kun olin vauhdissa..

No, sainhan takalasin nyt taas aukeamaan patentilla, joka tulee olemaan käytössä kesäkuumalla koirien kanssa.
Volkswagen Passat Variant BlueMotion 1,6 TDI -11 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 173
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 I/II farkun lisäjarruvalon kunnostus
« Vastaus #8 : Helmikuu 27, 2017, 11:03:54 »
Tässä lie kyse siitä että tuossa kakkoskoppaisessa on canbus-väylä, mikä käytännössä tarkoittaa että siellä on piuhoissa jatkuvasti pieni jännite diagnostiikkaa varten. Tämä jännite ei riitä sytyttämään oikeanlaista polttimoa mutta joillekin ledeille se riittää, vaikka samalla diagnostiikan mielestä siellä ei edes ole polttimoa... Tuli tähän ilmiöön törmättyä kun yritin vaihtaa jotain polttimoita tavallisiksi (ei-canbus) ledeiksi.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break