Kirjoittaja Aihe: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.  (Luettu 6309 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 347
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #25 : Helmikuu 24, 2017, 16:16:02 »
Otampa kuvia kun ropaan
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 897
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #26 : Helmikuu 24, 2017, 17:06:00 »
Kertokaa sitten kun sopiva kombinaatio on löytynyt. Putki hinkkautuu muovisen pitimen kohdasta ja alkaa hapettua pinnoitteen alta. Nuo pitimien kohdat kun suojaa jollain kotelosuoja tms. aineella niin vois ehkäistä vaihtotarvetta.

Miksipä tää ei ollut ongelma alkupään C5:ssa? Mulla on 14-vuotias muhku, eikä siellä ole hydrauliputket mätineet tai ruostuneet mistään :-O

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 152
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #27 : Helmikuu 24, 2017, 18:58:11 »
^ Tainnu se mr. KYB ryssiä hommat. Mulla viimeksi 90-luvulla ollut ohjelmaa putkien kanssa. BX:ään tilattiin pitkä putki, Sitroselta. Eikä maksanut mansikoita.
C5 ykköseen ei tehty mitään reilussa seitsemässä vuodessa.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 930
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #28 : Helmikuu 24, 2017, 19:22:38 »
Sitä laatuahan parannettiin X7:n yhteydessä... ::)

Putkien hinnat on järkeviä, noihin aikaan ennen C-sarjaa, verrattuna tässäkin ketjussa esitettyihin. Lisäksi putket olivat helposti vaihdettavissa, satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Kestoikäkin ihan hyvä, -92 Xm:ssä sekä -71 Sm:ssä edelleen kaikki putket tehtaalla asennettuja...


Sitikkapuoskarille, ymmärrän täysin merkkikorjaamon halukkuuden käyttää varmasti sopivia osia. Sitä ei asiakkaat varmasti mielellään maksa, että korjaamossa etsitään ja kokeillaan eri vaihtoehtoja. Mutta siinä meneekin sitten harrastamisen kohdalla raja, harrastaessa on aikaa yleensä etsiä se vaihtoehtoinen tapa, ja motivaatio monesti on se että hieman aikaa käyttäen osien hinta putoaa murto-osaan alkuperäisosassa. Kuten nyt tässä putki -tapauksessa... Samaten, tuskin kovin montaa hetkeä kannattaa korjaamolaskutuksella herkistellä jarrusatulaa, vaihtaa jarrukumeja tai pitemmälle vietynä, kunnostaa edes starttia/laturia. Se korjaamoaikakin kun nykyään maksaa sen verran että vaihto-osa alkaa kuulostaa edulliselta...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 347
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #29 : Helmikuu 24, 2017, 19:50:34 »
Homma hoidettu, raporttia ja kuvia huomenissa...
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa petrile_83

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #30 : Helmikuu 24, 2017, 22:30:50 »
Tuolla aikaisemmassa kuvassahan oli vinkkiä mistä osia voisi saada. Tälainen ratkaisu ainakin löytyy

http://www.eurocarcare.net/hydraulics/ecc5270hybrid-xantia-hydraulic-pipe-rear.html

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 347
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #31 : Helmikuu 25, 2017, 07:36:16 »
Putkihan oli syöpynyt tankin alta tullessa (takaa) vimeisen muovikannakkeen kohdalta.
Hanttarin puolen p0hjamuovi takapäästä irti, tankin sivusuojamuovi irti.

Tankin takaa ensin sivuleikkureilla putki vauriokohdasta poikki jotta saa takapään paremmin hollille putkileikkuria varten.
tankin etupuolella putki hyvin käsillä.
5/6 mm jatkoliittimet päihin, putkien huolellinen puhdistus, eli maalit pois.
6x1 mm hydrauliputki tankin täyttöputken yli edestäpäin pujottaen ja taitellen taaimpaan liittimeen.
taivuttaen sopivasti tankin sivuitse missä on hyvää tilaa. putkea meni n. 1,5m
Alatukivarren viereen riittävästi tilaa ettei hankaa.

Kuvat liittimistä

https://teme.kuvat.fi/kuvat/Tekniikkaa/X7/

Koska oma talli oli varattu, tein homman ulkona murskepintaisessa katoksessa.
Peruuttaen pukkien päälle, jotta sai tunkit alle.

Koko hommaan meni aikaa säiliön paineistuksineen alle 3h. Liittimet ja 3m putkea hydeliikkeestä alennuksilla 15€, lehmät 60€
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 355
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #32 : Helmikuu 25, 2017, 11:04:28 »
Hienoa Teme, tällaisia ohjeita juuri harrastajat kaipaavat.

Oisko sulla kuvaa siitä vanhasta miten pahasti se oli syöpynyt ja miltä kohtaa niin sitä kohtaa voisi tarkastella tarkemmin.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 347
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #33 : Helmikuu 26, 2017, 07:00:30 »
Putket tulee tankin alta ja kääntyy takasillan alle, kiinnike joka juuri näkyy tankin takareunan kohdalla.
siitä se menee. Vierekkäin rauta ja muoviputki (paluu), käsijarruboxin hanttarin puolella.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa perus_pena

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 115
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #34 : Helmikuu 10, 2018, 13:22:46 »
Putkihan oli syöpynyt tankin alta tullessa (takaa) vimeisen muovikannakkeen kohdalta.
Hanttarin puolen p0hjamuovi takapäästä irti, tankin sivusuojamuovi irti.

Tankin takaa ensin sivuleikkureilla putki vauriokohdasta poikki jotta saa takapään paremmin hollille putkileikkuria varten.
tankin etupuolella putki hyvin käsillä.
5/6 mm jatkoliittimet päihin, putkien huolellinen puhdistus, eli maalit pois.
6x1 mm hydrauliputki tankin täyttöputken yli edestäpäin pujottaen ja taitellen taaimpaan liittimeen.
taivuttaen sopivasti tankin sivuitse missä on hyvää tilaa. putkea meni n. 1,5m
Alatukivarren viereen riittävästi tilaa ettei hankaa.

Taisi mennä samasta paikkaa rikki, tankkia pitkin nesteet valuu maahan (muun homman yhteydessä tuli nosteltua alustaa yläasentoon). Oisko noista liittimistä (netistä) kuvaa tms jotta osaa kaupassa just oikeita pyytää? 6x1mm putki? Jos löytää 5mm putkea niin se olisi suoraan käypästä eikös?  Vanhempaan malliin laitoin helmellä ja hydrauliiikkaletkulla takakulman kuntoon, ei vuotanut ikänä sen jälkeen parina vuonna mitä oli mulla.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2018, 14:43:00 kirjoittanut perus_pena »

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 97
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #35 : Helmikuu 10, 2018, 19:07:05 »
Hyvä hyvä tälläiset jutut on kullanarvoisia meille tee-se-itse miehille joilla ei rahapussit pullota kovin paljoa.
Pitääpä tarkistaa tuo putki ajoissa ja pitää puhtaana suolasta. Ei varmaan haittaa vähän alustan suoja ainettakaan ruiskuttaa päälle puhtaalle pinnalle ?

Poissa Eeska91

  • Ajoneuvoasentaja/Levyseppähitsaaja
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #36 : Helmikuu 10, 2018, 23:24:42 »
Meilä pamahti X7 -09 136 HDi:stä vasemmalta takaa. Meleko työmaa. 450e makso remontti :D
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Citroen Xsara Break 1.9TD & Volvo S40 "soon to B show car"


Poissa perus_pena

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 115
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #37 : Helmikuu 11, 2018, 14:26:03 »
Hmm onkohan sittenki eri vika mulla. Märkää on iskarin yläpäässä, pallo ihan märkä. Erikoista kyllä myös siellä tankin luona on märkää, tankin oikeassa takalaidassa mutta sinne päällehän ei näe. Ei kai se nyt kahdesta paikkaa voi hajota yhtäaikaa?

Eli veikkaisin nyt vielä tuota 5270VF letkua (~200e) tai sitten itse iskaria mutta pitää yrittää saada pää paremmin väliin kun tukee auton kunnolla.



« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2018, 15:00:00 kirjoittanut perus_pena »

Poissa Eeska91

  • Ajoneuvoasentaja/Levyseppähitsaaja
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #38 : Helmikuu 11, 2018, 21:25:56 »
Hmm onkohan sittenki eri vika mulla. Märkää on iskarin yläpäässä, pallo ihan märkä. Erikoista kyllä myös siellä tankin luona on märkää, tankin oikeassa takalaidassa mutta sinne päällehän ei näe. Ei kai se nyt kahdesta paikkaa voi hajota yhtäaikaa?

Eli veikkaisin nyt vielä tuota 5270VF letkua (~200e) tai sitten itse iskaria mutta pitää yrittää saada pää paremmin väliin kun tukee auton kunnolla.

Meilä tuli "iskarin" liitoksesta öljyt pihalle. Märkää oli joka puolella. Alatukivarsi oli märkänä ainaki ja yläpallo oli kans märkä.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Citroen Xsara Break 1.9TD & Volvo S40 "soon to B show car"


Poissa perus_pena

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 115
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #39 : Helmikuu 11, 2018, 22:12:51 »
Hmm onkohan sittenki eri vika mulla. Märkää on iskarin yläpäässä, pallo ihan märkä. Erikoista kyllä myös siellä tankin luona on märkää, tankin oikeassa takalaidassa mutta sinne päällehän ei näe. Ei kai se nyt kahdesta paikkaa voi hajota yhtäaikaa?

Eli veikkaisin nyt vielä tuota 5270VF letkua (~200e) tai sitten itse iskaria mutta pitää yrittää saada pää paremmin väliin kun tukee auton kunnolla.

Meilä tuli "iskarin" liitoksesta öljyt pihalle. Märkää oli joka puolella. Alatukivarsi oli märkänä ainaki ja yläpallo oli kans märkä.

Mikäs se siis oli hajonnu?

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 136
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #40 : Helmikuu 12, 2018, 09:27:46 »
Onkoos 3 koppasessa oikeen iskarit vai ihan jousisylinteri?
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 930
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #41 : Helmikuu 12, 2018, 11:47:11 »
Onkoos 3 koppasessa oikeen iskarit vai ihan jousisylinteri?
"Perinteisen" iskarin näköinen jousisylinteri, johon kylkeen kiinnittyy jousipallo sekä hydrauliletku laippaliitoksella. Tuossa liitoksessa on tiivisteenä kumirengas, jollaisen meinasin paikalliselta marmorilta noutaa, vaan myyjä katsoi saldon jälkeen hinta ja totesi että "yhtään ei ole hyllyssä, vaan tuskin ostaisitkaan". Hintaa mokomalla olisi ollut vaatimaton 44,90€. Vastaavilla mitoilla kävin sitten O-renkaan haalimassa 0,30€ hintaan...

Sovellukseen itsellä meni, tai vielä tässä vaiheessa tutkimukseen. Muutaman takajousisylinterin voisin haluta lisää, kuten myös sen tiedon että onko niitä eri männänhalkaisijoilla (sedan/tourer) tai muuten keskenään eroavia..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 136
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #42 : Helmikuu 12, 2018, 13:34:37 »
Ykköskopassa berline 37mm sylkky
Break 40 mm sylkky sanoo service box

X7 ei mittoja mutta samat numerot tourer ja sedan
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 930
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #43 : Helmikuu 12, 2018, 13:37:51 »
Ykköskopassa berline 37mm sylkky
Break 40 mm sylkky sanoo service box
Nuo oli tiedossa kyllä. Mutta kolmoskoppanen, eli C5X7 on se mitä nyt yritin kysellä, niistä kun on itsellä kovin vähän kokemusta ja vasta yksi takapamppu hallussa joka sekin pitäisi olla vuotava...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Eeska91

  • Ajoneuvoasentaja/Levyseppähitsaaja
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #44 : Helmikuu 13, 2018, 15:02:47 »
Hmm onkohan sittenki eri vika mulla. Märkää on iskarin yläpäässä, pallo ihan märkä. Erikoista kyllä myös siellä tankin luona on märkää, tankin oikeassa takalaidassa mutta sinne päällehän ei näe. Ei kai se nyt kahdesta paikkaa voi hajota yhtäaikaa?

Eli veikkaisin nyt vielä tuota 5270VF letkua (~200e) tai sitten itse iskaria mutta pitää yrittää saada pää paremmin väliin kun tukee auton kunnolla.

Meilä tuli "iskarin" liitoksesta öljyt pihalle. Märkää oli joka puolella. Alatukivarsi oli märkänä ainaki ja yläpallo oli kans märkä.

Mikäs se siis oli hajonnu?

Liitos todennäkösesti vuoti jousisylinteriltä tai sitten teräsputkessa oli ruostereikä. En tiiä. Maksoin laskun ja nyt on taas auto ajossa.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Citroen Xsara Break 1.9TD & Volvo S40 "soon to B show car"


Poissa BasicDude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #45 : Helmikuu 13, 2018, 17:31:38 »
Hmm onkohan sittenki eri vika mulla. Märkää on iskarin yläpäässä, pallo ihan märkä. Erikoista kyllä myös siellä tankin luona on märkää, tankin oikeassa takalaidassa mutta sinne päällehän ei näe. Ei kai se nyt kahdesta paikkaa voi hajota yhtäaikaa?

Eli veikkaisin nyt vielä tuota 5270VF letkua (~200e) tai sitten itse iskaria mutta pitää yrittää saada pää paremmin väliin kun tukee auton kunnolla.

Meilä tuli "iskarin" liitoksesta öljyt pihalle. Märkää oli joka puolella. Alatukivarsi oli märkänä ainaki ja yläpallo oli kans märkä.

Mikäs se siis oli hajonnu?

Liitos todennäkösesti vuoti jousisylinteriltä tai sitten teräsputkessa oli ruostereikä. En tiiä. Maksoin laskun ja nyt on taas auto ajossa.

Oliko kallis?

Poissa Eeska91

  • Ajoneuvoasentaja/Levyseppähitsaaja
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #46 : Helmikuu 13, 2018, 21:22:49 »
Hmm onkohan sittenki eri vika mulla. Märkää on iskarin yläpäässä, pallo ihan märkä. Erikoista kyllä myös siellä tankin luona on märkää, tankin oikeassa takalaidassa mutta sinne päällehän ei näe. Ei kai se nyt kahdesta paikkaa voi hajota yhtäaikaa?

Eli veikkaisin nyt vielä tuota 5270VF letkua (~200e) tai sitten itse iskaria mutta pitää yrittää saada pää paremmin väliin kun tukee auton kunnolla.

Meilä tuli "iskarin" liitoksesta öljyt pihalle. Märkää oli joka puolella. Alatukivarsi oli märkänä ainaki ja yläpallo oli kans märkä.

Mikäs se siis oli hajonnu?

Liitos todennäkösesti vuoti jousisylinteriltä tai sitten teräsputkessa oli ruostereikä. En tiiä. Maksoin laskun ja nyt on taas auto ajossa.

Oliko kallis?

450e sis öljyt, uus letku pelkästään 250e ja työt. Öljyä tais mennä 3litraa.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Citroen Xsara Break 1.9TD & Volvo S40 "soon to B show car"


Poissa petrile_83

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #47 : Helmikuu 14, 2018, 18:24:15 »
Onko tuo hydrauliputki oikeasti 5 mm vai joku tuumainen koko? Teme oli löytänyt 5/6mm jatkoliittimiä. Löytyykö tuolle osalla jotain koodia? Käsittääkseni mm mitoituksella hydrauliputkia löytyy esim. 4, 6, ja 8mm halkaisijalla. Joten aloin miettimään onko tuo jatkoliittimen 5mm kanssa tuumainen koko. Itse en mistään luettelosta löytänyt 5/6mm jatkoliitintä. Nuo alkuperäiset putket on senverran hinnakkaita, että normi hydrauliosien käyttäminen olisi mielekästä, jos sieltä saisi sovellettua toimivan ratkaisun.

Poissa Eeska91

  • Ajoneuvoasentaja/Levyseppähitsaaja
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #48 : Helmikuu 14, 2018, 19:27:46 »
Onko tuo hydrauliputki oikeasti 5 mm vai joku tuumainen koko? Teme oli löytänyt 5/6mm jatkoliittimiä. Löytyykö tuolle osalla jotain koodia? Käsittääkseni mm mitoituksella hydrauliputkia löytyy esim. 4, 6, ja 8mm halkaisijalla. Joten aloin miettimään onko tuo jatkoliittimen 5mm kanssa tuumainen koko. Itse en mistään luettelosta löytänyt 5/6mm jatkoliitintä. Nuo alkuperäiset putket on senverran hinnakkaita, että normi hydrauliosien käyttäminen olisi mielekästä, jos sieltä saisi sovellettua toimivan ratkaisun.

Letkun kans hydrauliikkaliikkeeseen. Sieltä saa oikian koon eikä tarvi arpua
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Citroen Xsara Break 1.9TD & Volvo S40 "soon to B show car"


Poissa petrile_83

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #49 : Helmikuu 15, 2018, 07:45:03 »
Lainaus
Letkun kans hydrauliikkaliikkeeseen. Sieltä saa oikian koon eikä tarvi arpua

Juuri tälläista vastausta kaipasinkin. Tarkoitus oli selvittää etukäteen miten tuon voi helpoiten korjata, kun se putki paukahtaa puhki.