Kirjoittaja Aihe: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.  (Luettu 7623 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa c2vts

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 25
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • DS5 Hdi 163
C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« : Kesäkuu 23, 2016, 18:37:43 »
Perheen ykköskulkine,hdi 163 at tourer -11,sylkäisi hydrauliöljyt tielle ja nyt kaipaisin neuvoja ja ohjeita tämän probleeman ratkaisuun.
Vuoto on taakse menevässä paineputkessa polttoainesäiliön yläpuolella ja ajatuksena olisi katkaista vaurioitunut putki säiliön etu ja takapuolelta ja tehdä uusi putki uudella reitillä säiliön sivuitse.
Mutta miten? Tällaiselle putkelle (5mm ???) ei taida helmiliittimiä perus hydrauliikkakaupasta löytyä saati uutta putkea.
ex: Xsara vts -99, C2 vts -05, C5 -05, C5 Hdi -11

Poissa kis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #1 : Kesäkuu 24, 2016, 13:00:20 »
Itse korjasin putken joka juuri nousee ylös polttoainesäiliön yläpuolelle. No erona tuossa että tarviit putkea pätkän ja liittimet. Suosittelen sitroselta tilaat liitimet ja putkea. Liittimet 10€ kpl ja putki metrihinnalla joka ei päätä huimaa. Putken voit taivutella sit mistä haluat (tolkku tauvuttaessa!!).
jos haluut neuvoa niin luuri kouraan ja kysellä sitroselta tai pystyn neuvomaan itsekkin (ensin yv...).
Liki kaikkea kokeiltu....paitsi heikkoja jäitä ja anoppia :D

Poissa c2vts

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 25
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • DS5 Hdi 163
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #2 : Kesäkuu 24, 2016, 16:23:08 »
Sitroselle jo soittelinkin tarpeita tilatakseni mutta heiltä ei löytynyt kuin 4,5 milliselle putkelle ja tuossa vaikuttaisi olevan 5millinen putki, kahdella eri tönärillä mittailin.
Pinnoitekkin putkessa vaikuttaa niin ohuelta että tuskin selittää tuota eroa.
ex: Xsara vts -99, C2 vts -05, C5 -05, C5 Hdi -11

Poissa kis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #3 : Kesäkuu 24, 2016, 22:01:14 »
Sitten hydrauliikka liikkeeseen ja sieltä liitos ja putki. Googlaa lähin liike vaan.
Liki kaikkea kokeiltu....paitsi heikkoja jäitä ja anoppia :D

Poissa sheledna

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #4 : Elokuu 10, 2016, 10:24:09 »
Hydeputkista tullee vielä ajan kuluessa C5 x7:ssa oikea murheenaihe. Ainakin active jousituksessa (4 palloa takana ). Itellä alkoi tiputtamaan ja vuotokohta löytyi tankin yläpuolella takasillan lähellä. Ahdasta on , ei pystynyt korjaamaan. Juottamisenkin hylkäsin koska putki on ruosteessa ja ohentunut, ei tulisi kauaa pitämään. Ko. noin 5mm putki lähtee ilmeisesti konehuoneen pumpulta asti , kulkee muovisuojien alla , tankin ja korin välistä, kiertää takasillan ja menee eräänlaiselle adapterille josta jatkuu toinen putki 3.5 millisenä. Pitkä putki maksaa marmoritiskillä yli 500 EUR. Eikä sitä pysty edes vaihtamaan purkamatta todella paljon tavaraa. Sittenkin joutuu paljon taivuttelemaan uutta putkea, kovin on "teräsmäisen" jäykkää , ei varmaan tee kovin hyvää. Patonkipojat on asentaneet putken melko tyhjään koriiin , siis ennen kuin mm. moottori/vaihteistopaketti on ollut paikallaan, ja tankki , takasilta yms. Lienee tarkoitettu kestämään auton iän, "ei vaihdettava" osa. Tai saa puoli väkivalloin vaihdettua jos vetää hiukan eri reittejä ja taivuttelee putkea (ei hyvä)

Ongelma johtuu (ainakin mun) siitä että putki on tuettu sieltä täältä muovipidikkeisiin jotka kerää suolavesipaskaa ja hiekkaa, putki ruostuu ja alkaa vuotaa. Ehkä pitäs hiekkapuhallella kaikki takapään putket ja liittimet, ja maalailla. Tai sitten aika ajoin ruiskuttaa vaikka moottoriöljyä koko pohjan takaosa....

Hydrauliikkaliikkeistä saa 5 mm helmijatkoja, putkenpätkä väliin ja toinen jatko. Voi yrittää huullostaa jarruputkien tapaan ja Motonjet jarruosia. Epävarmuutta on, pitääkö nämä kauaa.

Onko kukaan onnistunut löytämään mistää ko. putken , kuvan kaltaisia liittimiä ? Mistä voisi tilata ? Ohessa kuva. Putki on tosiaan 5 mm, ei siis sama liitin kuin vanhemmissa oli 3.5 millisenä. Jos noita liittimiä saisi , voisi yrittää tehdä koko putken uuden vaikka 4,75 CrNi jarruputkesta. Se on pehmeämpää ja kestää taivuttelua, voisi vetää kiepiltä päästä päähän uutta. Jatkopalat on aina jossain määrin epävarmoja.  Nimittäin, ilman tuota juuri oikeaa liitintä päätyliitosta ei saa millään pitämään.

t:S-       

Poissa Bordeaux

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 235
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #5 : Elokuu 10, 2016, 12:43:12 »
Merkkiliikkeessä ko. putki vaihdettuna teki n. 1600euroa, joten kannattaa vähän harkitakin jos vaan pystyy itse korjaamaan. Putki tosiaan n. 500eur ja vaihto päälle, puoli autoa pitää purkaa ja tässä "paremmassa" jousitusversiossa joutuivat pudottamaan etukelkankin.

Poissa kis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #6 : Elokuu 14, 2016, 08:12:24 »
http://www.sitronen.fi/

Tuolta löytynee ja mielestäni hyvä palvelu ja edullinen paikka.
Liki kaikkea kokeiltu....paitsi heikkoja jäitä ja anoppia :D

Poissa sheledna

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2016, 11:13:25 »
Suomen puljut on aika lailla käyty läpi, ei löydy yllä olevan kuvan mukaisia liittimiä, 5 mm putkelle , muihin, vanhempiin osia kyllä saa 3,5 mm jne .

S-

Poissa kis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2016, 07:55:38 »
Kysäiseppä sitten hydrauliikkaa myyvästä liikkeestä. Niillä jos jonnin moisia löytyy. Tai jos likimailta sellainen löytyy meet osan kanssa tiskille...
Liki kaikkea kokeiltu....paitsi heikkoja jäitä ja anoppia :D

Poissa sheledna

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2016, 09:46:44 »
Ei noita kyllä löydy Suomesta mistään normi hydrauliikka tai jarruosaliikkeistä. Millään muulla liittimellä ei saa pitämään. On kyllä etsitty....

Onko palstalla kellään todellista tietoa missä Citroen näitä valmistuttaa ja mistä maasta/firmasta näitä osia voisi tilata ?. Tuo kun on sellainen viritys että ei ole näkynyt kellään muulla kuin Citroenilla.  Ei ole mitenkään vastaava kuin yleiset hydrauliikka- tai jarruosat joita on tarjolla. Liekö jopa joku sitikkaa lähellä oleva ranskispaja joka tuollaisia virittelee ? Vuosikymmeniä sitikka on tehnyt noihin hydeputkiin omintakeiset liitännät, tiettävästi ainakin BX,XM, vanhemmat C5:t. Liittimien mallit on matkan varrella muuttuneet, uusimpikorisissa C5:ssa ja C6:ssa tuli mukaan taas sellaisikin joita ei aiemmissa malleissa ole ollut. Kuten tuo ylempänä oleva kuva 5 mm putkella. Saman näköistä on ollut aiemminkin, mutta vain 3,5 mm putkella.

Toivottavasti siinä on joku oikea järkisyy ollut, ettei tavanomaisia liitosratkaisuja ole haluttu käyttää. Pitää toivoa että se syy on joku muu kuin merkkihuollon tulotason säilyttäminen.

t: S- 

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 971
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #10 : Elokuu 15, 2016, 10:23:36 »
Nuo C-vitosten hydrauliikkaosat on valmistanut KYB eikä Citroen, löytyisikö sitä kautta..?

Voi olla myös ihan "special parts only for you" eikä mistään löydy vastaavaa. Mutta ihminen nuokin on suunnitellut, joten en usko etteikö korvaavaa mistään löytyisi. Kierre selvittäen, putken paksuus jo tiedossa on, ja sitten hydraulitarvikeliikkeeseen ihmettelemään, mieluummin semmoisen enemmän elämää nähneen myyjähenkilön kanssa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa kis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #11 : Elokuu 15, 2016, 13:17:32 »
Ja kyllä ihmin jos ei noilla tavan helmi hilppeillä saisi kasaan. Hyd. putken korjasin itse sitrosen osilla ja kyllä on pitänyt. Tuossa osassa on mielestäni tiivistys renkaat hätävarjelun liiottelua.  ???
Liki kaikkea kokeiltu....paitsi heikkoja jäitä ja anoppia :D

Poissa sheledna

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #12 : Elokuu 15, 2016, 14:55:16 »
"tiivistys renkaat hätävarjelun liiottelua" . No, ite kyllä arvelen että kuvassa juuri tuo vihreä o-rengas ottaa vastaan ne suurimmat paineet. Kierrenippa työntää kiiltävää teräshelmeä/kartiota, valkoinen nylonprikka ja vihreä o-rengas työntyvät jatko-osan pieneen kanavaan jossa on uloimpana kartiopinta. Kartio-osa tai "helmi" tuossa kuvassa on aivan eri muotoinen kuin mikään normi hydrauliikkaosien helmet. Ei onnistu kuin juuri tuolla alkuperäisen muotoisella, ja niitä justiin ei tunnu saavan mistään, ei myöskään sitroselta.

Auton saa liikenteeseen vain jos jättää nuo kuvan päätyliitokset rauhaan, ja tekee jatko putki palan väliin hapantuneelle matkalle ja liittää kahdella 5 mm helmiliitos jatkolla. Siis yht. 4 liitoskohtaa lisää, eli pitää sitten vaan toivoa ettei talvilumilla 100 km/h nopeudella petä ja lysähdä äkillisesti alas koska alusta ottaa talvikelin polanteissa maahan kiinni, ja kuski voi muuttua matkustajaksi. Menee nimittäin sitten jonkin verrankin alemmas kuin ehjän auton ala-asento napeista laskien. Arvelisin että maavara tuskin edes viittä senttiä.

t. S-   




Poissa kis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #13 : Elokuu 15, 2016, 19:11:35 »
Jokunen noita helmiliitoksia tehneenä voin sanoo että kyllä kestää. Muuhunkin kun hydrauliikkaan tai vesijohtoihin. Oikea kiristys on a ja o siinä. Liian löysä ja putki ei laajene kiristäessä ja pääsee luistamaan irti. Liikaa kiristäessä mutteri työntää helmen ohi putken pään (joka oikein kiristäessä laajenee ja estää putken irtoamisen).

Helmiliitokset pitäisi aina tehdä momentilla. Alan liikkeessä osaavat sanoa kullekin koolle oikea momentin.
Liki kaikkea kokeiltu....paitsi heikkoja jäitä ja anoppia :D

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 971
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #14 : Elokuu 15, 2016, 19:27:38 »
Auton saa liikenteeseen vain jos jättää nuo kuvan päätyliitokset rauhaan, ja tekee jatko putki palan väliin hapantuneelle matkalle ja liittää kahdella 5 mm helmiliitos jatkolla. Siis yht. 4 liitoskohtaa lisää, eli pitää sitten vaan toivoa...
Kumpi sitten lie pahempi, hapantumisen takia pettävä putki vai hapantuneen osan korvaaminen uudella putkella ja liitoksilla..? ::)
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 149
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #15 : Elokuu 15, 2016, 20:41:52 »
Miksi helmiliitos ei pitäs kun niitä käytetään korkeapaineisemmissa hydrauliikoissakin turhaa pelkoa.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 374
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #16 : Syyskuu 30, 2016, 15:17:32 »
Tuo pitkä putki taakse C6:een Citroen Servicen mukaan 5270VA maksaa Citroen Accesories mukaan 154.73€, C5:een 5270wn 109.27€ uudempi OPR 12719 jälkeen 9807562080 taas 201.47€ eli ei kovin paha hinta kuitenkaan kun vertaa Vehon hintaan.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 355
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #17 : Helmikuu 23, 2017, 18:09:57 »
Pitkä putki oli posahtanut. Eli Sitroselta saa 5mm putkea ja jatkoliittimiä?
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 638
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #18 : Helmikuu 24, 2017, 00:33:48 »
Orkkis putki on liian kovaa, ei jatkoliititmet pidä... omalla vastuulla.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 355
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #19 : Helmikuu 24, 2017, 06:43:01 »
Orkkis putki on liian kovaa, ei jatkoliititmet pidä... omalla vastuulla.
Juuri näin.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 937
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #20 : Helmikuu 24, 2017, 12:27:44 »
Meneeks noi holkki ja juntturikin rikki vaiko pelkät putket mätänee? Eiks tosta vois nippasta vanhaa putkea pois ja laittaa uutta sopivan paksuista tilalle vanhoilla liitoskamoilla? Tarvii vaan oikeanlaisen muotin tuon (kaksois)kartion tekemiseen, vai siihenkö sekin yritys tökkää?

Tuon vihreän O-rengastiivisteen saa varmaan uutenakin vastaavilla spekseillä.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 355
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #21 : Helmikuu 24, 2017, 12:43:43 »
Putki mätänee. Itse laitan 5/6mm nipat ja pätkä 6mm putkea väliin.

Puoskari: eipä tuo kovin kovalta tunnu, teräksinen helmi puree kyllä, messinkisestä en ole varma.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 971
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #22 : Helmikuu 24, 2017, 13:11:17 »
Puoskari: eipä tuo kovin kovalta tunnu, teräksinen helmi puree kyllä, messinkisestä en ole varma.
Messinki ei pure teräsputkeen, ja teräsrengas murtaa pehmeämmän putken helposti. Tästä voinee päätellä, eri putkimateriaaleille on erilaiset leikkuurenkaat helmiliittimissä...

Nimim. jonkun verran helmiliitoksia tehneenä kupari-, kuparinikkeli-, teräs-, muovi- sekä ruostumattomiin että haponkestäviin putkiin. Jostain syystä noita helmiä sitten oli erilaisia, liittyen juurikin käytettyyn putkimateriaaliin...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 606
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #23 : Helmikuu 24, 2017, 13:17:43 »
Nähdäänkö huollossa helposti nämä putket, eli kannattaisiko pyytää että tarkistaisivat joskus?

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 638
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 III hydrauliputken korjaukseen neuvoja tarvitaan.
« Vastaus #24 : Helmikuu 24, 2017, 14:52:29 »
Kertokaa sitten kun sopiva kombinaatio on löytynyt. Putki hinkkautuu muovisen pitimen kohdasta ja alkaa hapettua pinnoitteen alta. Nuo pitimien kohdat kun suojaa jollain kotelosuoja tms. aineella niin vois ehkäistä vaihtotarvetta.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.