Kirjoittaja Aihe: C5 X7 takatukivarren puslat  (Luettu 1432 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 333
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
C5 X7 takatukivarren puslat
« : Maaliskuu 09, 2016, 12:20:09 »
Tuossa ihmeteltiin viime kesästä asti X7:n hieman hoippuvaa menoa kun esim. ylitti ohitustilanteessa kaistat. Talvella tämä todettiin aivan mahdottomaksi kun oli jäätäkin tiellä ja asialle pitikin jo jotain tehdä.

Väljää löytyikin molemmilta puolilta takapyöristä eteenpäin olevissa tukivarsissa. Ilmeni ihan hyvin kun auto seisoo ilman käsijarrua paikallaan ja potki renkaaseen niin heilui aika reilusti.
Nyt on laitettu uudet puslat ja meno rauhottui sellaiseksi kuin tuon varmaan pitäisi ollakin.

Onko muilla mennyt puslia rikki?

Puslien saatavuus oli muuten aika huono, tarvikkeita ei kai ole ja alkuperäisiä ei maahantuojalla ollut, tai ainakin se tieto saatiin ja tarjottiin vain koko vartta yli 200€ hinnalla. Puslien osanumeroiden kanssa sitten pood.hmkauto.ee ja sieltähän ne löytyi. Viikonloppuna tilaus ja keskiviikkona iltapäivällä smartpostista noudettavissa. Neljän puslan hinta jäi alle sataseen.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa WiSaFIN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 X7 takatukivarren puslat
« Vastaus #1 : Maaliskuu 09, 2016, 12:27:31 »
Mulla oli kyseiset puslat rikki. Vaihdon jälkeen huomattiin että tukivarren pään silmukka oli halki. Eli meni koko varsi vaihtoon. Helpotti alkuperäiseen vaivaan eli siihen että maantien raidoissa perä pamahti ärsyttävästi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Citroen C5 HDi 136, 2009, Dynamique Business Tourer autom.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 522
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 X7 takatukivarren puslat
« Vastaus #2 : Maaliskuu 09, 2016, 13:45:59 »
Mulla perä nuljusi loppuunajetuilla alkuperäisrenkailla pahasti urissa. Uusilla kesäkumeilla meno rauhoittui.

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 X7 takatukivarren puslat
« Vastaus #3 : Toukokuu 28, 2017, 21:16:10 »
Oliskohan minulla puslat myös vaivana?

Kesärenkaiden vaihdon jälkeen on peräpää nuljuillut niin että välillä sitä ihan säikähtää. Sivuttaisliikettä esiintyy epätasaisuuksissa ja urissa. Kuoppaisella hiekkatiellä teki mieli pysähtyä ja katsoa, onko takarengas tyhjentynyt. Tasaisella tiellä ja mutkissakin kulkee ihan normaalisti. AD-korjaamossa tarkistettiin ohjauskulmat, säätivät taka-aurausta, mutta ei se auttanut mitään.

 Asiaan voi vaikuttaa se, että maaliskuussa rikkoontui korkeudensäätötanko ja takajousitus pohjaili pahasti ennen rautalankakorjausta. Säätötangon uusimisen yhteydessä alusta säädettiin suoraan, perää nostettiin ja keulaa laskettiin. Kitkarenkailla en kyllä senkään jälkeen huomannut mitään nuljuilua, olisiko kesärengas tarkempi sen suhteen tai saisiko kesäpyörän vannesarjan mahdollisesti erilainen ET ilmiön paremmin esiin? On vaikea uskoa, että ilmiö johtuisi pelkästään renkaasta. Uteliaisuuttaan voisi tietysti vaihtaa taakse kitkat ja ajaa testilenkin.
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 X7 takatukivarren puslat
« Vastaus #4 : Toukokuu 28, 2017, 21:47:40 »
Osaako joku tulkita tätä kulmiensäätöraporttia? Eikös tuo taka-auraus ole säädetty vielä enemmän pieleen?

https://www.dropbox.com/s/tmj0m5ay2fjjpk4/ohjauskulmat.jpg?dl=0

Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 63
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 X7 takatukivarren puslat
« Vastaus #5 : Toukokuu 28, 2017, 21:57:11 »
Eikös tuo ole säädetty lähemmäksi ohjearvoa, 0 17 ja pysytty vielä sallitussa toleranssissa ???
Eli ihan oikein

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 X7 takatukivarren puslat
« Vastaus #6 : Toukokuu 28, 2017, 23:01:36 »
Ai, se luetaan niin!  :) 
Ajattelin ensin, että lukeman pitää olla välillä [-0.04',0.04'] ja ihmettelinkin, että miksi ohjearvo on +0.17'
Kiitos selvennyksestä!
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995